Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Bruno skrev:
Fredrik j skrev:
Bruno skrev:
Fredrik j skrev:
Bruno skrev:

Jag är alltid inloggad, så jag gillar inte att jag behöver logga in igen... och att jag ska behöva serva den trots att ingen åker med bilen... Alla vill åka Teslan :lol:
Sälj bilen då.
Kan inte förrän frugans MY kommer :D
Ingen åker i den men ni ska ändå ha den där i ett år till?
Kanske var fel att kalla frugan för "ingen", men om du hakar upp dig på betydelsen av ordet så överdrev jag, lite som du brukar göra. Vi undviker Volvon om vi kan...och är det sommar så tar ngn cabben
Tycker du jag brukar överdriva? I vilket sammanhang?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
TobbeTesla skrev:
Det går utmärkt att göra iaf från min Android telefon. Bara att dela till Tesla appen
Samma på iOS med Apple maps, osäker om Google maps har samma funktion
Edit finns i Google maps for iOS också, tre prickar bredvid ”från adressen”, dela vägbeskrivning, Tesla app

Tack! :)

Har helt missat att detta fungerar även för Tesla (korkat av mig att inte testa innan).

Provade nu, och fungerade hur smidigt som helst på iOS ifrån både Gooles och Apples kartappar! Grymt bra! 8-)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Bruno skrev:
d3marcus skrev:
Magnus71 skrev:
Skulle hellre se fokus på laddning och laddningshjälp.
Hur mycket ansträngningar tror du Polestar behöver göra för att godkänna en app? Visar bara på fördelarna att satsa på ett etablerat OS med tillhörande ekosystem istället för att bygga allt själv och med det låta kunderna vänta fem år på basfunktioner som gapless uppspelning i Spotify.
Väntar hellre på seamless i fem år än att vänta på en elbil så länge... ;)
Du behöver inte vänta länge till (snarare runt fem dagar än runt fem år). :)

Uppdaterade till 2020.44.10.1 precis och innehöll en väldigt trevlig uppdatering av Spotify och media generellt. Grymt efterlängtat med stödet för Podcasts som jag saknat innan (finns mycket mer poddar i Spotify än i TuneIn), men skall även stödja gapless/seamless playback och flera andra nya funktioner. Grymt trevlig uppdatering, och helnöjd! 8-)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Polestar 2

Inlägg av Bruno »

Fredrik j skrev:

Tycker du jag brukar överdriva? I vilket sammanhang?
Nä, men om du känner att du aldrig gör det så :lol:
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Polestar 2

Inlägg av Bruno »

martinot skrev:
Bruno skrev:
d3marcus skrev:
Magnus71 skrev:
Skulle hellre se fokus på laddning och laddningshjälp.
Hur mycket ansträngningar tror du Polestar behöver göra för att godkänna en app? Visar bara på fördelarna att satsa på ett etablerat OS med tillhörande ekosystem istället för att bygga allt själv och med det låta kunderna vänta fem år på basfunktioner som gapless uppspelning i Spotify.
Väntar hellre på seamless i fem år än att vänta på en elbil så länge... ;)
Du behöver inte vänta länge till (snarare runt fem dagar än runt fem år). :)

Uppdaterade till 2020.44.10.1 precis och innehöll en väldigt trevlig uppdatering av Spotify och media generellt. Grymt efterlängtat med stödet för Podcasts som jag saknat innan (finns mycket mer poddar i Spotify än i TuneIn), men skall även stödja gapless/seamless playback och flera andra nya funktioner. Grymt trevlig uppdatering, och helnöjd! 8-)
Japp :) fick det också men måste man ställa in det någonstans (gapless/seamless)?
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Bruno skrev:
Fredrik j skrev:

Tycker du jag brukar överdriva? I vilket sammanhang?
Nä, men om du känner att du aldrig gör det så :lol:
Ibland kan säkert min bestämda uppfattning om hur jag vill ha saker och ting uppfattas som överdrift om man inte heller ser så. Men det handlar om rent personliga, subjektiva åsikter som ju inte kan vara fel så länge dom baseras på fakta.
Tänkte om du tyckte dig observerat något undantag...
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Polestar 2

Inlägg av Bruno »

Fredrik j skrev:
Bruno skrev:
Fredrik j skrev:

Tycker du jag brukar överdriva? I vilket sammanhang?
Nä, men om du känner att du aldrig gör det så :lol:
Ibland kan säkert min bestämda uppfattning om hur jag vill ha saker och ting uppfattas som överdrift om man inte heller ser så. Men det handlar om rent personliga, subjektiva åsikter som ju inte kan vara fel så länge dom baseras på fakta.
Tänkte om du tyckte dig observerat något undantag...
ex; "Andra vågen av Covid i kombination med presidentval i USA." (Den har inte kommit ännu eftersom de håller på med första...)

"När vi alla åker klimatneutrala bilar finns det ju inga argument att minska på trafiken." Finns inga klimatneutrala bilar, och kommer aldrig att finnas.


Men jag vill inte leta upp felaktigheter, det gynnar ingen, du blir mer sur, jag blir mer blir sur... Vi ska vara glada, och glada över att människor tycker olika, utrycker sig olika. :)

Ska inte bråka mer med dig ikväll :)
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Kul med möjlighet till fler appar. Idag kom TIDAL, så nu kan man lyssna på musik därigenom om man vill. Ryktet går att a better route planner har en app på gång också.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

HelectriC skrev:
Kul med möjlighet till fler appar. Idag kom TIDAL, så nu kan man lyssna på musik därigenom om man vill. Ryktet går att a better route planner har en app på gång också.
Om man nu låter arbetsgivaren betala $25.99 i månaden för Tidal.
Vad säger skatteverket om detta?

Nu när allt flera biltillverkare erbjuder någon form av mjukvaru uppgradering eller prova på funktioner.
Blir det ganska rörigt skattemässigt.

Eller är den nya affärsmodellen att bilen säljs billigt "naken".

Och vid varje (onödig) dyr service får man 3 appar/upplåsta funktioner på köpet.
Så att det känns som man fick nåt för pengen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Zalman3 skrev:
HelectriC skrev:
Kul med möjlighet till fler appar. Idag kom TIDAL, så nu kan man lyssna på musik därigenom om man vill. Ryktet går att a better route planner har en app på gång också.
Om man nu låter arbetsgivaren betala $25.99 i månaden för Tidal.
Vad säger skatteverket om detta?

Nu när allt flera biltillverkare erbjuder någon form av mjukvaru uppgradering eller prova på funktioner.
Blir det ganska rörigt skattemässigt.

Eller är den nya affärsmodellen att bilen säljs billigt "naken".

Och vid varje (onödig) dyr service får man 3 appar/upplåsta funktioner på köpet.
Så att det känns som man fick nåt för pengen.

Varför ska arbetsgivaren betala? Det är knutet till ditt abonnemang som du har på mobil eller iPad. Samma med Spotify. Så kopplar man bilen till abonnemanget. Jag betalar 49kr/mån för premium-TIDAL. Har inget med min arbetsgivare att göra.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
tompanhuhu
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 13 jul 2019 20:06

Re: Polestar 2

Inlägg av tompanhuhu »

HelectriC skrev:
Varför ska arbetsgivaren betala? Det är knutet till ditt abonnemang som du har på mobil eller iPad. Samma med Spotify. Så kopplar man bilen till abonnemanget. Jag betalar 49kr/mån för premium-TIDAL. Har inget med min arbetsgivare att göra.
Kul att bilen blir bättre och att en app du annars använder dök upp :)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

tompanhuhu skrev:
HelectriC skrev:
Varför ska arbetsgivaren betala? Det är knutet till ditt abonnemang som du har på mobil eller iPad. Samma med Spotify. Så kopplar man bilen till abonnemanget. Jag betalar 49kr/mån för premium-TIDAL. Har inget med min arbetsgivare att göra.
Kul att bilen blir bättre och att en app du annars använder dök upp :)
Ja verkligen :) easypark dök ju upp för en liten stund sen, så det är kul att det faktiskt kontinuerligt byggs på och att även utan SW-uppdateringen som ska göra kompletta OTA-uppdateringar möjliga så funkar infotainmentsystemet med OTA redan nu.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

HelectriC skrev:
[även utan SW-uppdateringen som ska göra kompletta OTA-uppdateringar möjliga så funkar infotainmentsystemet med OTA redan nu.
Volvo har ju uppdaterat infotainment OTA sedan 2015 på senaste generationen av bilar.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 2

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev:
HelectriC skrev:
även utan SW-uppdateringen som ska göra kompletta OTA-uppdateringar möjliga så funkar infotainmentsystemet med OTA redan nu.
Volvo har ju uppdaterat infotainment OTA sedan 2015 på senaste generationen av bilar.
Volvo har även haft en fungerande app i 10 år.
Det verkar inte spela någon roll. Däremot har Polestar fått ärva ratt och signaturlysen från Volvo.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
HelectriC skrev:
även utan SW-uppdateringen som ska göra kompletta OTA-uppdateringar möjliga så funkar infotainmentsystemet med OTA redan nu.
Volvo har ju uppdaterat infotainment OTA sedan 2015 på senaste generationen av bilar.
Volvo har även haft en fungerande app i 10 år.
Det verkar inte spela någon roll. Däremot har Polestar fått ärva ratt och signaturlysen från Volvo.
Volvo sålde ju sin app till VW för ett par år sedan. Ska vi gissa att man inte kan använda den på sina nya generationer av fordon utan tänker förlita sig på något från Google?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 2

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
HelectriC skrev:
även utan SW-uppdateringen som ska göra kompletta OTA-uppdateringar möjliga så funkar infotainmentsystemet med OTA redan nu.
Volvo har ju uppdaterat infotainment OTA sedan 2015 på senaste generationen av bilar.
Volvo har även haft en fungerande app i 10 år.
Det verkar inte spela någon roll. Däremot har Polestar fått ärva ratt och signaturlysen från Volvo.
Volvo sålde ju sin app till VW för ett par år sedan. Ska vi gissa att man inte kan använda den på sina nya generationer av fordon utan tänker förlita sig på något från Google?
Frågan är om det kom som en total överraskning och de fick börja om från scratch?
Det tar ju ett antal år att utveckla en bil, men här verkar det som om man startat utvecklingen av infotainment och app alldeles nyss?
Är det samarbetsproblem med Google, typ att Google aldrig hade en tanke på att det skulle finnas en app (låter långsökt)?
I dagsläget går det inte ens att sätta en tid (i bilen) för att starta värmaren. Något som gick redan på sjuttiotalet i ICE-bilar. Den 343:a jag körde när jag gick på gymnasiet 79-81 hade t.o.m. digital timer (som jag tillverkat av en armbandsklocka). 8-)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Jag tror polestar har varit tvungen att få ut sin första bil innan mjukvara/elektronik var färdig.
Möjligen tänkte man att kan tesla skeppa och utveckla färdigt löpande sen så kan väl polestar. Skillnaden är ju att tesla haft OTA.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 2

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev:
Jag tror polestar har varit tvungen att få ut sin första bil innan mjukvara/elektronik var färdig.
Möjligen tänkte man att kan tesla skeppa och utveckla färdigt löpande sen så kan väl polestar. Skillnaden är ju att tesla haft OTA.
Varför hade de så bråttom?
Det är ju inte som VW som måste kränga en massa nollutsläppsbilar för att få ned totala medelförbrukningen.
Stark kontrast mot Volvo som inte marknadsfört sin XC40 P8 speciellt hårt, och inte levererat några bilar. Det finns inte ens några "för titt" hos åf.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Jag tror polestar har varit tvungen att få ut sin första bil innan mjukvara/elektronik var färdig.
Möjligen tänkte man att kan tesla skeppa och utveckla färdigt löpande sen så kan väl polestar. Skillnaden är ju att tesla haft OTA.
Varför hade de så bråttom?
Det är ju inte som VW som måste kränga en massa nollutsläppsbilar för att få ned totala medelförbrukningen.
Stark kontrast mot Volvo som inte marknadsfört sin XC40 P8 speciellt hårt, och inte levererat några bilar. Det finns inte ens några "för titt" hos åf.
Ingen bil på marknaden. Färdig fabrik. Bara utvecklingskostnader utan intäkter?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
HelectriC skrev:
även utan SW-uppdateringen som ska göra kompletta OTA-uppdateringar möjliga så funkar infotainmentsystemet med OTA redan nu.
Volvo har ju uppdaterat infotainment OTA sedan 2015 på senaste generationen av bilar.
Volvo har även haft en fungerande app i 10 år.
Det verkar inte spela någon roll. Däremot har Polestar fått ärva ratt och signaturlysen från Volvo.
Volvo sålde ju sin app till VW för ett par år sedan. Ska vi gissa att man inte kan använda den på sina nya generationer av fordon utan tänker förlita sig på något från Google?
Det gäller väl också OTA?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Polestar 2

Inlägg av Anonymous FTW »

mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Jag tror polestar har varit tvungen att få ut sin första bil innan mjukvara/elektronik var färdig.
Möjligen tänkte man att kan tesla skeppa och utveckla färdigt löpande sen så kan väl polestar. Skillnaden är ju att tesla haft OTA.
Varför hade de så bråttom?
Det är ju inte som VW som måste kränga en massa nollutsläppsbilar för att få ned totala medelförbrukningen.
Stark kontrast mot Volvo som inte marknadsfört sin XC40 P8 speciellt hårt, och inte levererat några bilar. Det finns inte ens några "för titt" hos åf.
Volvo ligger så bra till att de ska sälja utsläppsrätter till Ford, precis som Tesla gör till Fiat.

Källa:
https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbr ... till-ford/
Senast redigerad av Anonymous FTW, redigerad totalt 2 gång.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
HelectriC skrev:
även utan SW-uppdateringen som ska göra kompletta OTA-uppdateringar möjliga så funkar infotainmentsystemet med OTA redan nu.
Volvo har ju uppdaterat infotainment OTA sedan 2015 på senaste generationen av bilar.
Volvo har även haft en fungerande app i 10 år.
Det verkar inte spela någon roll. Däremot har Polestar fått ärva ratt och signaturlysen från Volvo.
Volvo sålde ju sin app till VW för ett par år sedan. Ska vi gissa att man inte kan använda den på sina nya generationer av fordon utan tänker förlita sig på något från Google?
Det gäller väl också OTA?
Ja naturligtvis gäller det även OTA.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Polestar 2 blev årets bil "folkets favorit" i Norge :D

https://www.dinside.no/motor/polestar-2 ... r/73073306
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Fick precis mail från Polestar att som kompensation för initiala problem så får jag 5500kr att ladda för genom Plugsurfing. Det och 1års extra garanti måste man ändå ge Polestar är en fin gest och gör definitivt att jag känner mig som en uppskattad kund!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
lawe
Inlägg: 223
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Jag fick ett mail där de kompenserar med 10 automattvättar på Cirkle-K (3.690kr) samt en genomgång av fälgar med ev reparation av skrapmärken inom 2år/3000mil och den tidigare utlovade förlängningen av garantin. Ändå snyggt att de anstränger sig!
Skriv svar