FSD beta

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD beta

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Nej, med level 4 kör en bil en hel resa från a till b men den kan inte hantera alla situationer själv. Den kommer alltså tex inte klara en snöstorm eller en konstig skogsväg utan hjälp.

Level 3 kräver en nykter förare med körkort. Föraren ska då kunna rycka in om det behövs inunder en färd när system begär det.

Level 2 är vad vi har nu i Tesla.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Självkörande_bil
Jag tror inte man kommer tillåta level4 utan förare. Det blir krångligt juridiskt. Troligtvis kommer vi åka runt i bilar som egentligen är level4 men som tillverkarna marknadsför som mycket långt utvecklade level3. Du kanske inte behöver ingripa på månader men ansvarig är du likt väl. Ett avancerat, självkörande system där föraren fortfarande är ansvarig är ju lagligt redan idag.
Läs definitionen av level 4! Det är det vi kommer få level 5 innebär att bilen ska klara ALLA situationer och det gör ju knappast någon mänsklig förare heller. I level 4 finns inget delat ansvar det är bara systemet som kör.

Det du tänker på är level 3 som kan bli riktigt knepigt. Där uppstår problemet att system behöver en förare som kan ta över men hur snabbt och i vilka situationer?
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: FSD beta

Inlägg av LasseTM »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Nej, med level 4 kör en bil en hel resa från a till b men den kan inte hantera alla situationer själv. Den kommer alltså tex inte klara en snöstorm eller en konstig skogsväg utan hjälp.

Level 3 kräver en nykter förare med körkort. Föraren ska då kunna rycka in om det behövs inunder en färd när system begär det.

Level 2 är vad vi har nu i Tesla.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Självkörande_bil
Jag tror inte man kommer tillåta level4 utan förare. Det blir krångligt juridiskt. Troligtvis kommer vi åka runt i bilar som egentligen är level4 men som tillverkarna marknadsför som mycket långt utvecklade level3. Du kanske inte behöver ingripa på månader men ansvarig är du likt väl. Ett avancerat, självkörande system där föraren fortfarande är ansvarig är ju lagligt redan idag.
Läs definitionen av level 4! Det är det vi kommer få level 5 innebär att bilen ska klara ALLA situationer och det gör ju knappast någon mänsklig förare heller. I level 4 finns inget delat ansvar det är bara systemet som kör.

Det du tänker på är level 3 som kan bli riktigt knepigt. Där uppstår problemet att system behöver en förare som kan ta över men hur snabbt och i vilka situationer?
Skulle nog snarare säga att du har betalt för nivå 4 men om du kommer få det är en annan femma.
Vem vet när det kommer och om du har din bil kvar då.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD beta

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Läs definitionen av level 4! Det är det vi kommer få level 5 innebär att bilen ska klara ALLA situationer och det gör ju knappast någon mänsklig förare heller. I level 4 finns inget delat ansvar det är bara systemet som kör.
Till level4-bilen får problem och en mänsklig förare behöver ta över om inte bilen ska bli stående. Typiskt tror jag det blir när det behöver tas en risk av något slag.
LarsL skrev:
Det du tänker på är level 3 som kan bli riktigt knepigt. Där uppstår problemet att system behöver en förare som kan ta över men hur snabbt och i vilka situationer?
Precis. Där har du ju ringat in varför lagstiftningen bromsar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD beta

Inlägg av LarsL »

LasseTM skrev:
Skulle nog snarare säga att du har betalt för nivå 4 men om du kommer få det är en annan femma.
Vem vet när det kommer och om du har din bil kvar då.
Jag har inte betalat för jack.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD beta

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Läs definitionen av level 4! Det är det vi kommer få level 5 innebär att bilen ska klara ALLA situationer och det gör ju knappast någon mänsklig förare heller. I level 4 finns inget delat ansvar det är bara systemet som kör.
Till level4-bilen får problem och en mänsklig förare behöver ta över om inte bilen ska bli stående. Typiskt tror jag det blir när det behöver tas en risk av något slag.
Nej då är du nere på level 3. Level 4 klarar a - b utan mänsklig inblandning inom de områden som den klarar. Det finns ju redan idag bilar som tex kan köra inom ett kvarter utan inblandning från någon människa. De skulle däremot inte klara sig på motorvägen. Begränsningar är inte plötsliga och oförutsedda som de är i level 3.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD beta

Inlägg av LarsL »

Postar en bild här så att alla kan läsa SAE standarden
Som ni ser är skillnaden mellan 4 och 5 bara var bilen kan köra.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Självkörande_bil
7616F80D-D76A-4942-99E4-DA2C09368BAB.jpeg
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD beta

Inlägg av Fredrik j »

Det jag försöker säga (men tydligen inte lyckas med) är att jag tror bilarna kommer vara kapabla till level4 långt innan tillverkarna tar det stora juridiska steget det innebär att ta ansvar för framfarten. Man kommer sälja dom som level3.
Tillverkarna kommer kräva att föraren behåller ansvaret.
Sen kan det ju bli att föraren av sin level3 inte behöver ingripa alls.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD beta

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Det jag försöker säga (men tydligen inte lyckas med) är att jag tror bilarna kommer vara kapabla till level4 långt innan tillverkarna tar det stora juridiska steget det innebär att ta ansvar för framfarten. Man kommer sälja dom som level3.
Tillverkarna kommer kräva att föraren behåller ansvaret.
Sen kan det ju bli att föraren av sin level3 inte behöver ingripa alls.
Vi är ju på väg in i level 3 nu med stadskörning för Tesla. Det är ju lite bekvämt för tillverkarna att ligga kvar där med ansvaret på föraren. Men samtidigt ett jobbigt läge då det är väldigt svårt för föraren att ha koll på en bil som egentligen inte behöver hjälp.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 922
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: FSD beta

Inlägg av wannabee »

Jag är lite nyfiken på när lite större antal bilar kör med det här och det har gått en tid, så det kommer statistik på antal olyckor och dödsfall jämfört med medelbilen (eller möjligen andra teslabilar)

En del tror ju det kommer att dröja väldigt länge innan man tillåter sådant här tex i Sverige/Europa, men jag tror politikerna kommer att få väldigt svårt att hålla emot när det kommer fram statistik på antal räddade liv etc.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD beta

Inlägg av Fredrik j »

wannabee skrev:
Jag är lite nyfiken på när lite större antal bilar kör med det här och det har gått en tid, så det kommer statistik på antal olyckor och dödsfall jämfört med medelbilen (eller möjligen andra teslabilar)

En del tror ju det kommer att dröja väldigt länge innan man tillåter sådant här tex i Sverige/Europa, men jag tror politikerna kommer att få väldigt svårt att hålla emot när det kommer fram statistik på antal räddade liv etc.
Då behöver det ju Teslabilar som inte är självkörande först uppvisa en dyster olycksstatistik. Man kan ju inte jämföra med medelbilen eftersom det ju där ingår många bilar helt utan hjälpsystem.

Men jag tror du har helt rätt. Man ska jämföra med olycksstatistiken från Teslor utan FSD. Jag tror det kommer bli en liten skillnad för att kunna hänvisa till ökad säkerhet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD beta

Inlägg av LarsL »

Det finns ju redan statistik från Tesla och siffrorna är ju rätt tydliga, människor är kass på att köra.
https://cleantechnica.com/2020/08/01/te ... 000-miles/
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD beta

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Det finns ju redan statistik från Tesla och siffrorna är ju rätt tydliga, människor är kass på att köra.
https://cleantechnica.com/2020/08/01/te ... 000-miles/
En tesla, med eller utan Auto pilot, är betydligt mer sällan inblandad i olyckor än en genomsnittlig bil utan säkerhetssystem.

Det som är ju skillnaden mellan en Tesla med autopilot på och en Tesla med autopilot av som är intressant.

Det statistiska underlaget borde ju vara litet vilket ju den hackiga kurvan antyder. Hur många olyckor pratar vi om med Teslor inblandade tro?
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: FSD beta

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Det finns ju redan statistik från Tesla och siffrorna är ju rätt tydliga, människor är kass på att köra.
https://cleantechnica.com/2020/08/01/te ... 000-miles/
Men så länge autopilot används till 90% på motorväg och den andra statistiken är för all typ av körning så blir den jämförelsen missvisande.

Precis som Fredrik J säger så måste vi ha data på FSD körande i statstrafik innan vi kan dra några som helst slutsatser.

Eftersom det är större andel olyckor i stadstrafik än på motorvägen så går inte ens siffrorna för Teslas bilar att jämföra. Vi vet ju inte hur många av olyckorna som sker när autopiloten inte är aktiverad som är i stadstrafik. Om 80% av olyckorna skulle vara i stadstrafik och autopiloten endast används på motorvägen så skulle det betyda att autopiloten är farligare än den genomsnittliga föraren.
Gustu
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 nov 2020 20:03

Re: FSD beta

Inlägg av Gustu »

frippan skrev:
Gustu skrev:
thogr skrev:
Det är nog inga M3 som blivit uppgraderade än. Det står slutet av Q4 2020/början av 2021 på supportsidan. Då har jag i värsta fall väntat två år på den utlovade uppgraderingen. De första bilarna med HW3 levererades bara några veckor efter jag fick min bil....
Var på supportsidan står detta?
https://www.tesla.com/sv_SE/support/ful ... edirect=no

Tack
Skriv svar