Förmånsvärden för elbilar nästa år
Moderator: Redaktion
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Finns det någon fördel med att ta ut en ny förmånsbil före årsskiftet eller är det 1/7 som just nu är det viktiga brytgränsen?
Finns det någon information kring miljöbonus mellan 1/1 -21 fram tills den eventuella höjningen till 70" slår igenom?
Finns det någon information kring miljöbonus mellan 1/1 -21 fram tills den eventuella höjningen till 70" slår igenom?
M3 LR -21 - äger fortfarande
Hyundai Kona 64kWh -
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Som jag ser det finns ingen fördel med det. Bästa tidsfönstret är 1 april till 30 juni. Före första april blir det 10kkr mindre i bonus, men samtidigt slipper man kravet på återbetalning inom 5 år om bilen exporteras. Man får bestämma själv vad som är viktigast för en själv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
10 tusen mer eller mindre gör nästan ingen skillnad på kalkylen. Det sänker även andrahandsvärdet så hela summan tillkommer inte första ägaren mer än på papperet. Däremot att riskera att behöva betala hela summan efter att man redan sålt bilen med bonusen inräknad vore mindre roligt. Det skulle slå oerhört hårt och orättvist om man av någon anledning misslyckas med att driva in skulden från den som exporterat.mati skrev:Som jag ser det finns ingen fördel med det. Bästa tidsfönstret är 1 april till 30 juni. Före första april blir det 10kkr mindre i bonus, men samtidigt slipper man kravet på återbetalning inom 5 år om bilen exporteras. Man får bestämma själv vad som är viktigast för en själv.
Jag skulle definitivt ha sett till att ta leverans före 1 april.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Jag resonerar likadant. Dessutom finns en överhängande risk att bilarna blir 10 tusen dyrare efter 1 april. Det vore ju inte första gången.Banane skrev:10 tusen mer eller mindre gör nästan ingen skillnad på kalkylen. Det sänker även andrahandsvärdet så hela summan tillkommer inte första ägaren mer än på papperet. Däremot att riskera att behöva betala hela summan efter att man redan sålt bilen med bonusen inräknad vore mindre roligt. Det skulle slå oerhört hårt och orättvist om man av någon anledning misslyckas med att driva in skulden från den som exporterat.
Jag skulle definitivt ha sett till att ta leverans före 1 april.
Det är väl en annan sak om man har för avsikt att behålla bilen i minst 5 år. Då är det ju skit samma, och råkar man få den efter 1 april så är det ju trevligt att få en större bonus. Men jag skulle inte bygga kalkylen på det.
För egen del så kommer jag kanske skaffa en ny förmånsbil före 1 juli som jag sedan kan köpa ut privat efter några år. Men då gäller det att det verkligen är en bil som uppfyller alla mina krav så jag kan leva med den i många år. Inte en massa jobbiga kompromisser så som det har varit hittills med alla elbilar jag haft. Det blir svårt att hitta rätt bil tror jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Hade ni behövt betala ut 9702 kr i nettolön som han skulle använda till skatten privat hade summan före skatter varit över 25k (givet att han ligger över brytgränsen för statlig skatt) så i slutändan blir det ju mer pengar som skall ut ifall det betalas privat. Sen kan ju fördelningen mellan företag och anställd se lite annorlunda ut beroende på vilket scenario det är och exakt hur man lägger upp det såklart.Linkz skrev:Satt idag och räknade fram förmånsvärdet på en av våra anställdas nya bil, en bensinbil (pga behov som inte möts av någon elbil för funkis pengar idag). Reagerar över mängden fordonsskatt som betalas...
9702:- inkl malus. Sen ska den anställda betala förmånsvärde på det, och fordonsskatten betalas inte som en procentuell del av beloppet, utan rakt av alltihop, dvs 3,3-4,8k skatt... Sen ska vi betala arbetsgivaravgifter på det också, ytterligare 3,3k.
Totalt så betalar vi alltså i runda slängar 16-18k i fordonsskatt per år, dvs dubbla pengen jämfört med privat ägande och då var det redan hutlöst med det.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Ja precis, fast det funkar ju inte så i verkligheten. I verkligheten har jag en budget satt för hur mycket en arbetsuppgift är "värd", det omvandlas till lön inklusive förmåner. Som företag måste jag räkna med att pengarna du drar in till firman täcker dina lönekostnader + overhead i form av administrativ personal, försäkringar, lokalhyror, telefoner, arbetsredskap etc + en skvätt som ska läggas i kassakistan för tillväxt och svåra tider.OfarligTesla skrev:Hade ni behövt betala ut 9702 kr i nettolön som han skulle använda till skatten privat hade summan före skatter varit över 25k (givet att han ligger över brytgränsen för statlig skatt) så i slutändan blir det ju mer pengar som skall ut ifall det betalas privat. Sen kan ju fördelningen mellan företag och anställd se lite annorlunda ut beroende på vilket scenario det är och exakt hur man lägger upp det såklart.Linkz skrev:Satt idag och räknade fram förmånsvärdet på en av våra anställdas nya bil, en bensinbil (pga behov som inte möts av någon elbil för funkis pengar idag). Reagerar över mängden fordonsskatt som betalas...
9702:- inkl malus. Sen ska den anställda betala förmånsvärde på det, och fordonsskatten betalas inte som en procentuell del av beloppet, utan rakt av alltihop, dvs 3,3-4,8k skatt... Sen ska vi betala arbetsgivaravgifter på det också, ytterligare 3,3k.
Totalt så betalar vi alltså i runda slängar 16-18k i fordonsskatt per år, dvs dubbla pengen jämfört med privat ägande och då var det redan hutlöst med det.
TL;DR: Tar du ut en tjänstebil så kommer du att få mycket mindre i plånboken än bara förmånsvärdeskostnaden, för jag kommer bli tvungen att justera ner din lön med de övriga kostnaderna också, annars går företaget till slut omkull eftersom vi inte kan trolla fram pengar ur tomma intet för att betala skatter, avgifter och annat som löntagaren inte ser.
Redigerad pga stavfel
Senast redigerad av Linkz, redigerad totalt 2 gång.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Ja såklart, men det siffrorna säger är att för de pengarna du har att betala lönen för så får man mer ifall företaget betalar t.ex. malusskatten och den anställda förmånsbeskattas kontra att behöva använda privat skattade pengar till det.Linkz skrev:
Ja precis, fast det funkar ju inte så i verkligheten. I verkligheten har jag en budget satt för hur mycket en arbetsgift är "värd", det omvandlas till lön inklusive förmåner. Som företag måste jag räkna med att pengarna du drar in till firman täcker dina lönekostnader + overhead i form av administrativ personal, försäkringar, lokalhyror, telefoner, arbetsredskap etc + en skvätt som ska läggas i kassakistan för tillväxt och svåra tider.
TL;DR: Tar du ut en tjänstebil så kommer du att få mycket mindre i plånboken än bara förmånsvärdeskostnaden, för jag kommer bli tvungen att justera ner din lön med de övriga kostnaderna också, annars går företaget till slut omkull eftersom vi inte kan trolla fram pengar ur tomma intet för att betala skatter, avgifter och annat som löntagaren inte ser.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Så länge vi blir dubbelbeskattade som vi blir (skatt på inkomst och skatt på förbrukning i form av moms etc) och har ett sånt sjukt skattetryck så är det helt sant. Vi är procentenheter från att vara fullständig kommuniststat.OfarligTesla skrev:
Ja såklart, men det siffrorna säger är att för de pengarna du har att betala lönen för så får man mer ifall företaget betalar t.ex. malusskatten och den anställda förmånsbeskattas kontra att behöva använda privat skattade pengar till det.
Det här är den förenklade beräkningen som vi använder för att göra ett snabbt överslag av lön med/resp utan tjänstebil, sen får man själv fatta beslutet om man tycker det är värt pengarna eller om man ska välja en billigare privatbil istället. Fullständig transparens.
Edit: Hade statlig skatt satt till statlig skatt + sociala avgifter, vilket är fel (även om det inte påverkar resultatet). Uppdaterade så att Löneskatt beräknas på rätt belopp och statlig skatt är de "rätta" 20% som ska vara.
Edit2: och så är det ju bra om man bifogar rätt bild...
Edit3: suck.. nu ska det vara rätt.
Senast redigerad av Linkz, redigerad totalt 4 gång.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Gemene man, dvs de som inte drivit företag, fattar inte hur mycket inkomstskatt de betalar och det är ju medvetet gjort så från politiskt håll eftersom arbetsgivaren sköter skatteinbetalningarna.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Hej på er!holden skrev:Gemene man, dvs de som inte drivit företag, fattar inte hur mycket inkomstskatt de betalar och det är ju medvetet gjort så från politiskt håll eftersom arbetsgivaren sköter skatteinbetalningarna.
Jag tror nog det är mera utbildningsnivå än huruvida en är företagare eller inte som avgör i vilken utsträckning folk känner till skattesystemen. Men kom igen nu lipsillar, vi får faktiskt riktigt mycket bra för pengarna! Fantastisk skola, omsorg för våra gamla, jättebra infrastruktur etc. Då duger det inte att gnälla... och förutom skatten på arbete och viss miljöbelastande verksamhet är Sverige ett veritabelt skatteparadis. 0 i arvs-, gåvo-, och förmögenhetsskatt, och superlåg fastighetsskatt för villor (åtminstone i stora sådana i bra lägen) är närmast världsunikt. Så kom igen nu, och peppa våra politiker med positiv feedback också!
/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Så är det. I räkneexemplet ovan så har jag inte ens tagit med en sammanslagning av vad privatpersonen och företaget betalar i skatt på en anställning, vilket är över 30k per månad i ovan exempel.holden skrev:Gemene man, dvs de som inte drivit företag, fattar inte hur mycket inkomstskatt de betalar och det är ju medvetet gjort så från politiskt håll eftersom arbetsgivaren sköter skatteinbetalningarna.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Ja, paradoxalt nog har den rödgröna röran i det tysta sänkt bolagsskatten etappvis som nu även internationellt sett är konkurrenskraftig. Att däremot fortfarande ha 2/3 i skatteuttag på löner över högsta brytpunkten (som är väldigt lågt satt) är helt absurt.fimpen skrev:Hej på er!holden skrev:Gemene man, dvs de som inte drivit företag, fattar inte hur mycket inkomstskatt de betalar och det är ju medvetet gjort så från politiskt håll eftersom arbetsgivaren sköter skatteinbetalningarna.
Jag tror nog det är mera utbildningsnivå än huruvida en är företagare eller inte som avgör i vilken utsträckning folk känner till skattesystemen. Men kom igen nu lipsillar, vi får faktiskt riktigt mycket bra för pengarna! Fantastisk skola, omsorg för våra gamla, jättebra infrastruktur etc. Då duger det inte att gnälla... och förutom skatten på arbete och viss miljöbelastande verksamhet är Sverige ett veritabelt skatteparadis. 0 i arvs-, gåvo-, och förmögenhetsskatt, och superlåg fastighetsskatt för villor (åtminstone i stora sådana i bra lägen) är närmast världsunikt. Så kom igen nu, och peppa våra politiker med positiv feedback också!
/F
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Hallå där! Måste du komma här och förstöra den dåliga stämningen?fimpen skrev:Hej på er!holden skrev:Gemene man, dvs de som inte drivit företag, fattar inte hur mycket inkomstskatt de betalar och det är ju medvetet gjort så från politiskt håll eftersom arbetsgivaren sköter skatteinbetalningarna.
Jag tror nog det är mera utbildningsnivå än huruvida en är företagare eller inte som avgör i vilken utsträckning folk känner till skattesystemen. Men kom igen nu lipsillar, vi får faktiskt riktigt mycket bra för pengarna! Fantastisk skola, omsorg för våra gamla, jättebra infrastruktur etc. Då duger det inte att gnälla... och förutom skatten på arbete och viss miljöbelastande verksamhet är Sverige ett veritabelt skatteparadis. 0 i arvs-, gåvo-, och förmögenhetsskatt, och superlåg fastighetsskatt för villor (åtminstone i stora sådana i bra lägen) är närmast världsunikt. Så kom igen nu, och peppa våra politiker med positiv feedback också!
/F
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Angående förmånsvärden
Kan någon förklara tesla Model x på 8600 och en koloss som Ford Explorer plugin på 4900?
Kan någon förklara tesla Model x på 8600 och en koloss som Ford Explorer plugin på 4900?
Model Y LR
Model S 100D -18
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Ford hade väldig tur när SKV kastade tärning om vilken bensinbil som skulle vara motsvarande utan laddhybrid.termosen skrev:Angående förmånsvärden
Kan någon förklara tesla Model x på 8600 och en koloss som Ford Explorer plugin på 4900?
De sänkte priset 560 000:- av någon anledning. Kanske är något som blev fel?
Bilmärke
Ford
Tillverkningsår
2020
Modell/variant
Explorer ST-Line Plug-In Hybrid Nya, miljöbil
Modellkod
20FO001
Nybilpris
820 900
Förmånsgrundande pris
Nybilspris för jämförbar bil *
264 900
Justering
196 800
Extrautrustning
50 000
Summa
511 700
* Jämförbar bil - För miljöbil används nybilspris för en jämförbar bil.
Förmånsvärde per år
Prisbasbeloppsdel
13 717
29 procent av ett prisbasbelopp *
Räntedel
1 918
Förmånsgrundande pris x 75 procent av statslåneräntan **
Prisdel 1
31 927
9 procent av förmånsgrundande pris upp till 7,5 prisbasbelopp *
Prisdel 2
31 390
20 procent av förmånsgrundande pris över 7,5 prisbasbelopp *
Fordonsskatt
360
Bilens fordonsskatt enligt vägtrafikskattelagen
Reducering elbilar, laddhybridbilar, gas (ej gasol)
-10 000
40 procent nedsättning av förmånsvärdet. Högst 10 000 kr för helt år.
Summa
69 312
* Prisbasbelopp 47 300 kr
** Statslåneränta 0,5 procent
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Skicka ett mail till SKV och fråga. Det gjorde en polare angående Model 3 och fick redovisat vilka jämförbara modeller de använt (A4, C-klass, 3-serie och S60) och räknat ut ett snitt på. Det tog några dagar, men svaret kom.Off Grid Byggaren skrev:Ford hade väldig tur när SKV kastade tärning om vilken bensinbil som skulle vara motsvarande utan laddhybrid.termosen skrev:Angående förmånsvärden
Kan någon förklara tesla Model x på 8600 och en koloss som Ford Explorer plugin på 4900?
De sänkte priset 560 000:- av någon anledning. Kanske är något som blev fel?
Bilmärke
Ford
Tillverkningsår
2020
Modell/variant
Explorer ST-Line Plug-In Hybrid Nya, miljöbil
Modellkod
20FO001
Nybilpris
820 900
Förmånsgrundande pris
Nybilspris för jämförbar bil *
264 900
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Behöver inte skicka mail, listor med alla jämförbara bilar för miljöbilar per tillverkningsår finns länkade på denna sida: https://www.skatteverket.se/privat/skat ... miljobilarElof skrev:Skicka ett mail till SKV och fråga. Det gjorde en polare angående Model 3 och fick redovisat vilka jämförbara modeller de använt (A4, C-klass, 3-serie och S60) och räknat ut ett snitt på. Det tog några dagar, men svaret kom.Off Grid Byggaren skrev:Ford hade väldig tur när SKV kastade tärning om vilken bensinbil som skulle vara motsvarande utan laddhybrid.termosen skrev:Angående förmånsvärden
Kan någon förklara tesla Model x på 8600 och en koloss som Ford Explorer plugin på 4900?
De sänkte priset 560 000:- av någon anledning. Kanske är något som blev fel?
Bilmärke
Ford
Tillverkningsår
2020
Modell/variant
Explorer ST-Line Plug-In Hybrid Nya, miljöbil
Modellkod
20FO001
Nybilpris
820 900
Förmånsgrundande pris
Nybilspris för jämförbar bil *
264 900
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Se där!BEV[e-Rage] skrev:Behöver inte skicka mail, listor med alla jämförbara bilar för miljöbilar per tillverkningsår finns länkade på denna sida: https://www.skatteverket.se/privat/skat ... miljobilarElof skrev:Skicka ett mail till SKV och fråga. Det gjorde en polare angående Model 3 och fick redovisat vilka jämförbara modeller de använt (A4, C-klass, 3-serie och S60) och räknat ut ett snitt på. Det tog några dagar, men svaret kom.Off Grid Byggaren skrev:Ford hade väldig tur när SKV kastade tärning om vilken bensinbil som skulle vara motsvarande utan laddhybrid.termosen skrev:Angående förmånsvärden
Kan någon förklara tesla Model x på 8600 och en koloss som Ford Explorer plugin på 4900?
De sänkte priset 560 000:- av någon anledning. Kanske är något som blev fel?
Bilmärke
Ford
Tillverkningsår
2020
Modell/variant
Explorer ST-Line Plug-In Hybrid Nya, miljöbil
Modellkod
20FO001
Nybilpris
820 900
Förmånsgrundande pris
Nybilspris för jämförbar bil *
264 900
Svaret är alltså att Explorer enligt SKV är jämförbar med Ford Kuga Titanium 1,5T 150 hk, nya modellen, extrautrustad för 196 800 kr.
För Tesla redovisar de dock inte där vilka de jämförbara bilarna är.
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Tesla tillverkar ju inga ”jämförbara” fossilbilar.Elof skrev:Se där!BEV[e-Rage] skrev:Behöver inte skicka mail, listor med alla jämförbara bilar för miljöbilar per tillverkningsår finns länkade på denna sida: https://www.skatteverket.se/privat/skat ... miljobilarElof skrev:Skicka ett mail till SKV och fråga. Det gjorde en polare angående Model 3 och fick redovisat vilka jämförbara modeller de använt (A4, C-klass, 3-serie och S60) och räknat ut ett snitt på. Det tog några dagar, men svaret kom.Off Grid Byggaren skrev:Ford hade väldig tur när SKV kastade tärning om vilken bensinbil som skulle vara motsvarande utan laddhybrid.termosen skrev:Angående förmånsvärden
Kan någon förklara tesla Model x på 8600 och en koloss som Ford Explorer plugin på 4900?
De sänkte priset 560 000:- av någon anledning. Kanske är något som blev fel?
Bilmärke
Ford
Tillverkningsår
2020
Modell/variant
Explorer ST-Line Plug-In Hybrid Nya, miljöbil
Modellkod
20FO001
Nybilpris
820 900
Förmånsgrundande pris
Nybilspris för jämförbar bil *
264 900
Svaret är alltså att Explorer enligt SKV är jämförbar med Ford Kuga Titanium 1,5T 150 hk, nya modellen, extrautrustad för 196 800 kr.
För Tesla redovisar de dock inte där vilka de jämförbara bilarna är.
Då får Skatteverket göra som du beskrev ovan.
Samma sak för tex Polestar.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Elof skrev:Se där!BEV[e-Rage] skrev:Behöver inte skicka mail, listor med alla jämförbara bilar för miljöbilar per tillverkningsår finns länkade på denna sida: https://www.skatteverket.se/privat/skat ... miljobilarElof skrev:Skicka ett mail till SKV och fråga. Det gjorde en polare angående Model 3 och fick redovisat vilka jämförbara modeller de använt (A4, C-klass, 3-serie och S60) och räknat ut ett snitt på. Det tog några dagar, men svaret kom.Off Grid Byggaren skrev:Ford hade väldig tur när SKV kastade tärning om vilken bensinbil som skulle vara motsvarande utan laddhybrid.termosen skrev:Angående förmånsvärden
Kan någon förklara tesla Model x på 8600 och en koloss som Ford Explorer plugin på 4900?
De sänkte priset 560 000:- av någon anledning. Kanske är något som blev fel?
Bilmärke
Ford
Tillverkningsår
2020
Modell/variant
Explorer ST-Line Plug-In Hybrid Nya, miljöbil
Modellkod
20FO001
Nybilpris
820 900
Förmånsgrundande pris
Nybilspris för jämförbar bil *
264 900
Svaret är alltså att Explorer enligt SKV är jämförbar med Ford Kuga Titanium 1,5T 150 hk, nya modellen, extrautrustad för 196 800 kr.
För Tesla redovisar de dock inte där vilka de jämförbara bilarna är.
Ford Kuga? Det är ju helt sjukt. Som att jämföra Model X med en, ja, Ford Kuga, eller en Volco xc40-isch.
Model Y LR
Model S 100D -18
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Jag uppfattade fimpens inlägg om Sveriges fantastiska skola, äldreomsorg och infrastruktur som ren ironi, men det var kanske allvarligt menat?martinot skrev:Tycker personangrepp som "lipsillar" och dylikt gärna kan hållas utanför din "debatt" och slippa sådant i tråden.fimpen skrev:Men kom igen nu lipsillar, vi får faktiskt riktigt mycket bra för pengarna! Fantastisk skola, omsorg för våra gamla, jättebra infrastruktur etc. .holden skrev:Gemene man, dvs de som inte drivit företag, fattar inte hur mycket inkomstskatt de betalar och det är ju medvetet gjort så från politiskt håll eftersom arbetsgivaren sköter skatteinbetalningarna.
Sedan är jag inte lika övertygad som du att vi har så fantastisk skola och infrastruktur i Sverige som du hävdar, men känns som lite OT för diskussionen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Ahh, "when it makes sense"! Var nog för trött och läste för sent på kvällen.mati skrev:Jag uppfattade fimpens inlägg om Sveriges fantastiska skola, äldreomsorg och infrastruktur som ren ironi, men det var kanske allvarligt menat?martinot skrev:Tycker personangrepp som "lipsillar" och dylikt gärna kan hållas utanför din "debatt" och slippa sådant i tråden.fimpen skrev:Men kom igen nu lipsillar, vi får faktiskt riktigt mycket bra för pengarna! Fantastisk skola, omsorg för våra gamla, jättebra infrastruktur etc. .holden skrev:Gemene man, dvs de som inte drivit företag, fattar inte hur mycket inkomstskatt de betalar och det är ju medvetet gjort så från politiskt håll eftersom arbetsgivaren sköter skatteinbetalningarna.
Sedan är jag inte lika övertygad som du att vi har så fantastisk skola och infrastruktur i Sverige som du hävdar, men känns som lite OT för diskussionen.
När jag läser om det nu ser man ju att ironin dryper om det!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik