Förmånsvärden för elbilar nästa år

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av fimpen »

martinot skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
fimpen skrev:
holden skrev:
Gemene man, dvs de som inte drivit företag, fattar inte hur mycket inkomstskatt de betalar och det är ju medvetet gjort så från politiskt håll eftersom arbetsgivaren sköter skatteinbetalningarna.
Men kom igen nu lipsillar, vi får faktiskt riktigt mycket bra för pengarna! Fantastisk skola, omsorg för våra gamla, jättebra infrastruktur etc. .
Tycker personangrepp som "lipsillar" och dylikt gärna kan hållas utanför din "debatt" och slippa sådant i tråden.

Sedan är jag inte lika övertygad som du att vi har så fantastisk skola och infrastruktur i Sverige som du hävdar, men känns som lite OT för diskussionen.
Jag uppfattade fimpens inlägg om Sveriges fantastiska skola, äldreomsorg och infrastruktur som ren ironi, men det var kanske allvarligt menat? :oops:
Ahh, "when it makes sense"! Var nog för trött och läste för sent på kvällen. 8-)

När jag läser om det nu ser man ju att ironin dryper om det! :lol:
Debatten blir både roligare och intressantare om en inte riktigt vet om det är ironi eller inte. Så jag passar på att komma med ”facit” i frågan.

För övrigt kanske man ska avhålla sig från att använda nedsättande påhopp och grovheter som ”lipsill”... om du inte är ironisk förstås! (..eller??)

/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11509
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av martinot »

fimpen skrev:
Debatten blir både roligare och intressantare om en inte riktigt vet om det är ironi eller inte. Så jag passar på att komma med ”facit” i frågan.
Exakt! Gott jobbat! :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av wcarlsson »

När kommer det nya förmånsvärdet? Kommet Plaid nu eller först vid lansering i Sverige? Mod Y?
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Tomas L »

Jag hörde följande nyhet på radion i morse när jag körde till jobbet:
Bilbranschen varnar nu för att försäljningen av laddbara bilar, elbilar och laddhybrider, kommer påverkas negativt av regeringens politik. Det handlar bland annat om att beskattningen för tjänstebilar ska ändras.
Bil Sweden vd Mattias Bergman säger till Ekot att den gröna omställningen kan sakta in efter årsskiftet.

– Vi ser en stor risk att den här positiva trenden viker neråt. Vi tror att de här åtgärderna kommer leda till att vi får en mindre sänkning av utsläppen, säger han.

Bil Sweden tror att försäljningen av laddbara bilar – elbilar och laddhybrider – kommer påverkas negativt. Den tidigare prognosen var att ungefär 40 procent av alla nyregistrerade bilar nästa år skulle vara laddbara. Det är ungefär tio procentenheter mer än i år.

Men nu kommer den siffran inte att bli så hög, säger Mattias Bergman.

– Det kommer ju inte att stanna upp till noll, men det kommer vara en lägre ökningstakt än tidigare, säger han till Ekot.

Flera satsningar i regeringen och samarbetspartiernas budget är bra, enligt organisationen. Till exempel satsningar på laddningsinfrastruktur och förändringar av reduktionsplikten. Men flera delar i budgeten och även ett förslag utanför får kritik.

Det handlar till exempel om planen att beskattningen för förmånsbilar (tjänstebilar) ska ändras på flera sätt, något som bland annat kan leda till att det blir dyrare att ha en laddbar sådan.

Kritiken riktas också mot att man ska få mindre bonuspengar framöver om man köper en laddhybrid och förslaget att den som köper en bil med låga utsläpp, och får en bonus för det, blir återbetalningsskyldig om bilen exporteras utomlands inom fem år.

– Det finns ingen första ägare som äger bilen i fem år, säger Bergman.

Men Miljöpartiets språkrör och finansmarknadsminister Per Bolund tror inte att försäljningen kommer påverkas negativt och han nämner till exempel de förändrade skattereglerna för förmånsbilar då.

– Nej, det tror jag är en ganska liten risk. Den stora effekt av det här förslaget är att vi inte längre ger ett skattestöd till den som köper en konventionell förmånsbil, en som går på bensin eller diesel, säger han till Ekot.

Samtidigt tar ni ju bort den här tillfälliga nedsättning för till exempel elbilar som funnits tidigare?

– Det har varit en tillfällig nedsättning. Elbilsmarknaden har utvecklats enormt mycket och det har kommit många nya modeller, som har ett betydligt lägre pris. Det gör att vi har valt att i stället använda oss av bonus-malussystemet, som ger en väldigt tydlig subvention och stöd till den som köper en elbil, och då ser vi inte att vi behöver det här extra stödet också, säger Per Bolund till Ekot.

Han säger att regeringen i stället gör flera satsningar för att öka försäljningen.

– Genom bonus-malussystemet ligger Sverige nu längst fram i EU när det gäller hur många bilar som säljs som är elbilar eller laddhybrider. Nu kommer vi stärka det systemet ytterligare så man får en större bonus om man väljer en elbil, säger han till Ekot.

När det gäller kritiken mot förslaget om återbetalningsskyldighet vid export av bonusbilar, ska nu regeringen gå igenom de remissvar som kommer in.

– Det är en fråga som vi så klart kommer att analysera när nu remissynpunkterna på det här förslaget kommer in, säger Bolund (MP) till Ekot.

Bil Sweden analyserar nu exakt hur stora effekter regeringens förslag kan få på försäljningen, enligt organisationen.
Något som fångade min uppmärksamht var att Bolund inte tror att detta kommer att påverka bilförsäljningen, samt när Bolund påstod följande: "Genom bonus-malussystemet ligger Sverige nu längst fram i EU när det gäller hur många bilar som säljs som är elbilar eller laddhybrider. Nu kommer vi stärka det systemet ytterligare så man får en större bonus om man väljer en elbil, säger han till Ekot."

Miljöbonusen höjs som de flesta vet med 10.000 kr fr o m den 1/4 2021. Som många redan spekulerat i så är det inte helt osannolikt att många biltillverkare samtidigt passar på att höja bilpriserna med samma summa. Lägg till det att nedsättningen av förmånsvårdet för miljöbilar försvinner den 1/1 och att samtliga förmånsvärden höjs med ca: 25% den 1/7. DN skriver den 14/11:
Tesla Model 3, landets mest sålda elbil, får förmånsvärdet höjt från 3.159 kronor till 5.360 kronor per månad. En höjning med 70 procent, omkring 1. 200 kronor i månaden i extra skatt vid 55 procent marginalskatt.
Nu har inte alla 55% marginalskatt, men vid 32% skatt så innebär höjningen att kostnaden ökar med 700 kr/månad för föraren. Kostnaden för sociala avgifter för arbetsgivaren ökar med ungefär samma summa, 700 kr per månad. Så kostnaden ökar med 25.200 kr för både förare och företag vid 36 månaders avtalstid. Sammanlagt en höjning på 50.000 kr.

Jag kan inte förstå hur man kan tro att en höjning på 50.000 kr inte ska påverka bilförsäljningen negativt, bilförsäljningen sjunker redan p g a Coronakrisen, en kris som skapar stora underskott i många företags ekonomi.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av MangeT »

Politiker driver inte själva företag så de tror att det bara är att mjölka ur lite till och att företagen kan klara det genom att bara höja sina priser lite. De adderar sedan gärna lite extra regler och krångel eftersom företagare tydligen har så mycket tid över.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Fredrik j »

Tomas L skrev:
Kritiken riktas också mot att man ska få mindre bonuspengar framöver om man köper en laddhybrid och förslaget att den som köper en bil med låga utsläpp, och får en bonus för det, blir återbetalningsskyldig om bilen exporteras utomlands inom fem år.

– Det finns ingen första ägare som äger bilen i fem år, säger Bergman.
Jag förstår att dessa förändringar kommer påverka företags vilja att köpa förmånsbilar och att försäljningen kommer gå ner men har Bergman verkligen belägg för att ingen behåller en bil i 5år?
När det handlar om privatköpare så tror jag det är ganska vanligt. Jag tittar då på mig själv.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av markuswesterberg »

Fredrik j skrev:
Tomas L skrev:
Kritiken riktas också mot att man ska få mindre bonuspengar framöver om man köper en laddhybrid och förslaget att den som köper en bil med låga utsläpp, och får en bonus för det, blir återbetalningsskyldig om bilen exporteras utomlands inom fem år.

– Det finns ingen första ägare som äger bilen i fem år, säger Bergman.
Jag förstår att dessa förändringar kommer påverka företags vilja att köpa förmånsbilar och att försäljningen kommer gå ner men har Bergman verkligen belägg för att ingen behåller en bil i 5år?
När det handlar om privatköpare så tror jag det är ganska vanligt. Jag tittar då på mig själv.

Jag har 0 belägg men tror att du tillhör en minoritet.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
Tomas L skrev:
Kritiken riktas också mot att man ska få mindre bonuspengar framöver om man köper en laddhybrid och förslaget att den som köper en bil med låga utsläpp, och får en bonus för det, blir återbetalningsskyldig om bilen exporteras utomlands inom fem år.

– Det finns ingen första ägare som äger bilen i fem år, säger Bergman.
Jag förstår att dessa förändringar kommer påverka företags vilja att köpa förmånsbilar och att försäljningen kommer gå ner men har Bergman verkligen belägg för att ingen behåller en bil i 5år?
När det handlar om privatköpare så tror jag det är ganska vanligt. Jag tittar då på mig själv.
Jag har aldrig ägt en bil i 5 år
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Fredrik j »

nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
Tomas L skrev:
Kritiken riktas också mot att man ska få mindre bonuspengar framöver om man köper en laddhybrid och förslaget att den som köper en bil med låga utsläpp, och får en bonus för det, blir återbetalningsskyldig om bilen exporteras utomlands inom fem år.

– Det finns ingen första ägare som äger bilen i fem år, säger Bergman.
Jag förstår att dessa förändringar kommer påverka företags vilja att köpa förmånsbilar och att försäljningen kommer gå ner men har Bergman verkligen belägg för att ingen behåller en bil i 5år?
När det handlar om privatköpare så tror jag det är ganska vanligt. Jag tittar då på mig själv.
Jag har aldrig ägt en bil i 5 år
Då kanske det är dig Bergman pratar om?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
Tomas L skrev:
Kritiken riktas också mot att man ska få mindre bonuspengar framöver om man köper en laddhybrid och förslaget att den som köper en bil med låga utsläpp, och får en bonus för det, blir återbetalningsskyldig om bilen exporteras utomlands inom fem år.

– Det finns ingen första ägare som äger bilen i fem år, säger Bergman.
Jag förstår att dessa förändringar kommer påverka företags vilja att köpa förmånsbilar och att försäljningen kommer gå ner men har Bergman verkligen belägg för att ingen behåller en bil i 5år?
När det handlar om privatköpare så tror jag det är ganska vanligt. Jag tittar då på mig själv.
Jag har aldrig ägt en bil i 5 år
Då kanske det är dig Bergman pratar om?
Säkert. :lol:
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av wcarlsson »

Fortfarande inga förmånsvärden för 2021?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Zalman3 »

AMS och Ynnor pratar tjänstebil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Svenssons »

markuswesterberg skrev:
Fredrik j skrev:
Tomas L skrev:
Kritiken riktas också mot att man ska få mindre bonuspengar framöver om man köper en laddhybrid och förslaget att den som köper en bil med låga utsläpp, och får en bonus för det, blir återbetalningsskyldig om bilen exporteras utomlands inom fem år.

– Det finns ingen första ägare som äger bilen i fem år, säger Bergman.
Jag förstår att dessa förändringar kommer påverka företags vilja att köpa förmånsbilar och att försäljningen kommer gå ner men har Bergman verkligen belägg för att ingen behåller en bil i 5år?
När det handlar om privatköpare så tror jag det är ganska vanligt. Jag tittar då på mig själv.

Jag har 0 belägg men tror att du tillhör en minoritet.
Jag är övertygad om att Bergman har fel. Om några månader kan jag själv bevisa det... Jag lär troligen inte vara ensam och jag är privatköpare som må vara minoritet men jag är ändå någon.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av bylund »

Jag har haft min bil i sex år nu, och då hade jag inte ens ett hot om återbetalning hängande över mig.
Så klart att Bergman har fel när han säger "ingen". Men det betyder ju inte att vi är många.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Fredrik j »

bylund skrev:
Jag har haft min bil i sex år nu, och då hade jag inte ens ett hot om återbetalning hängande över mig.
Så klart att Bergman har fel när han säger "ingen". Men det betyder ju inte att vi är många.
Skulle tro att en majoritet av privatköpare behåller sin bil mer än 5år. Hittar ingen statistik även om den ju borde gå att sammanställa ur transportstyrelsens uppgifter. Registrerad på fysisk eller juridisk person och när första ägarbytet registreras.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Tomas L »

Jag tror att de förhöjda förmånsvärdena kan innebära att företag kan komma att behålla förmånsbilar avsevärt längre än de 3 år som är normalt idag. Jag har hittills inte kört någon tjänstebil längre än 4 år, men såvida inte reglerna ändras, så är de stor chans att vi kommer att behålla nästa bil till minst 2026. Vi byter före 1/7 2021.
M3 LR AWD EAP 2021
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Banane »

Fredrik j skrev:
bylund skrev:
Jag har haft min bil i sex år nu, och då hade jag inte ens ett hot om återbetalning hängande över mig.
Så klart att Bergman har fel när han säger "ingen". Men det betyder ju inte att vi är många.
Skulle tro att en majoritet av privatköpare behåller sin bil mer än 5år. Hittar ingen statistik även om den ju borde gå att sammanställa ur transportstyrelsens uppgifter. Registrerad på fysisk eller juridisk person och när första ägarbytet registreras.

Många kanske men absolut inte en majoritet.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

Skulle tro att en majoritet av privatköpare behåller sin bil mer än 5år. Hittar ingen statistik även om den ju borde gå att sammanställa ur transportstyrelsens uppgifter. Registrerad på fysisk eller juridisk person och när första ägarbytet registreras.
Det verkar som att privatleasing står för runt 40%+ av privatköparna enligt vad jag hittar så då känns det väldigt osannolikt att en majoritet skulle behålla den i mer än 5 år.
Skriv svar