Ladda-hemma stödet 2020 vs Grönt avdrag 2021

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Ladda-hemma stödet 2020 vs Grönt avdrag 2021

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Vad är bäst, installera ny laddbox i år och hoppas på att få ut pengar från Ladda-hemma stödet eller vänta tills efter årsskiftet och hoppas på att Gröna avdraget införs?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Ladda-hemma stödet 2020 vs Grönt avdrag 2021

Inlägg av Klintan »

Beror på om du vill shoppa runt själv, köpa billigaste boxen på nätet och typ 2-kabel på annat håll, eller låta elektrikern köpa hem allt och fixa rubbet. Med nuvarande bidrag kan du samla kvitton upp till 20' från olika håll, bara en behörig elektriker installerar. Med gröna avdraget måste elektrikern fakturera allt och det blir 50% på fakturan. Bättre om du har stor arbetskostnad, sämre om elektrikern inte erbjuder lika bra priser som du kan hitta själv.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Ladda-hemma stödet 2020 vs Grönt avdrag 2021

Inlägg av swegarm »

Hur kommer de funka med teslas laddboxar?
Måste man inte äga en tesla för att få köpa dem?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ladda-hemma stödet 2020 vs Grönt avdrag 2021

Inlägg av martinot »

swegarm skrev:
Hur kommer de funka med teslas laddboxar?
Måste man inte äga en tesla för att få köpa dem?
Jo. Äga Tesla och köpa av SC/webb, eller köpa beg. är det som gäller som jag förstått det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ladda-hemma stödet 2020 vs Grönt avdrag 2021

Inlägg av martinot »

BEV[e-Rage] skrev:
Vad är bäst, installera ny laddbox i år och hoppas på att få ut pengar från Ladda-hemma stödet eller vänta tills efter årsskiftet och hoppas på att Gröna avdraget införs?
Skulle satsa på i år när man kan köpa in vilka laddare, vilka typ-2-kabalar, i vilken exakt kombination man själv vill, och troligen till bättre priser.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda-hemma stödet 2020 vs Grönt avdrag 2021

Inlägg av LarsL »

Jag kan tänka mig att Tibber eller Tesla(?) tex kommer med paket erbjudanden om installation och köp av box. Men det är inte säkert dyrt blir så och du kommer kanske inte kunna plocka fritt med sladdar och sånt. Otydligheten gör att jag nog skulle vilja installera i år om det inte kommer bli dyrare än 20000kr för där går gränsen i år.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Ladda-hemma stödet 2020 vs Grönt avdrag 2021

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Har fått för mig att nuvarande Ladda-hemma stödet baseras på en begränsad pott med pengar vilken knappast kommer fyllas på igen i år, att ansökan måste vara inlämnad före mitten av december, samt att allt arbete måste vara klart innan man lämnar in ansökan.
Stämmer det?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ladda-hemma stödet 2020 vs Grönt avdrag 2021

Inlägg av chaffis75 »

BEV[e-Rage] skrev:
Har fått för mig att nuvarande Ladda-hemma stödet baseras på en begränsad pott med pengar vilken knappast kommer fyllas på igen i år, att ansökan måste vara inlämnad före mitten av december, samt att allt arbete måste vara klart innan man lämnar in ansökan.
Stämmer det?
Man fyllde på i september senast. Om jag får gissa så tror jag de vill se till att alla får sina pengar men de är såklart inte säkert..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ladda-hemma stödet 2020 vs Grönt avdrag 2021

Inlägg av martinot »

Fortfarande extremt gott om pengar kvar att söka (40 miljoner för privat, och 110 miljoner för företag/org):

https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... tpersoner/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar