Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Marsa »

holden skrev:
Det kanske är så att man vill positionera sig som premium snarare än att priskonkurrera? Det är ju ingen naturlag att hög volym med låg marginal per bil är bättre än låg volym med hög marginal per bil.
Så kan det ju vara. Det förklara ju dock inte varför Tesla väljer att sälja sina bilar så mycket billigare i andra närliggande länder, t.ex Norge. Det verkar snarast som man är nöjd med en minskande marknadsandel i Sverige, när man verkar vilja öka på andra marknader.
Därav min fråga om Tesla har gett upp...
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av holden »

Marsa skrev:
holden skrev:
Det kanske är så att man vill positionera sig som premium snarare än att priskonkurrera? Det är ju ingen naturlag att hög volym med låg marginal per bil är bättre än låg volym med hög marginal per bil.
Så kan det ju vara. Det förklara ju dock inte varför Tesla väljer att sälja sina bilar så mycket billigare i andra närliggande länder, t.ex Norge. Det verkar snarast som man är nöjd med en minskande marknadsandel i Sverige, när man verkar vilja öka på andra marknader.
Därav min fråga om Tesla har gett upp...
Olika marknader med olika förutsättningar, Teslas strateger har nog koll på läget.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av LarsL »

heldiggrisen skrev:
LarsL skrev:
tangotobbe skrev:
Om man får spekulera fritt kanske det är för att Tesla vill konkurrera med Id.3:an som verkar ha gått väldigt bra i Norge under september? https://www.forbes.com/sites/jimcollins ... 1e4d01a745

Det känns som ett rimligt argument om man bara kikar på Norge, men å andra sidan kan jag ju tycka att de borde vilja konkurrera med den även här (och i resten av Europa)... :)
Jag tror du kan ha rätt i Norge börjar det bli konkurrens. De flesta bilmärken och försäljare har förstått att de måste sälja elbilar. Därför finns det en helt fungerande marknad i Norge och då måste Tesla följa med och pressa priserna. Detta gäller både bilar och Supercharging där Tesla är billigare än i Sverige på bägge.
Njaa.
Sedan ID3 lanserades i Norge, har priset på SR+ ökat med 15k.
I samma veva flyttades produktionen till Kina och det har kommit till en ”facelift”, men jag kan inte se att Tesla har ”pressat prisarna” pga ökad konkurrens.
På mig verkar det mer som konkurrenterna som har kommit till har använt Teslas prisar som någon ”benchmark” för var de ska lägga sig, tex PS2 och ID3.
Och i Sverige har priset gått upp med 27780kr. Jag gissar att det har att göra med konkurrensen på de olika marknaderna.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Mickep »

Det är normalt att de höjer priset innan de gör rejäla sänkningar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Det är normalt att de höjer priset innan de gör rejäla sänkningar.
Förr i tiden gjorde de stora ommöbleringar i utrustning eller prestanda och ändrade priserna samtidigt. För att kunna jämföra så var man tvungen att spela upp en bil och sedan hålla den spelen över tid. Då såg man hur priset har varierat över tid utan att distraheras av ändringarna.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Svenssons »

Marsa skrev:

Vet inte varifrån du får att Teslas marknadsandel skulle ha gått upp?

Enligt statistiken på car.info minskade antalet nyregistrerade Teslor med 23,8% 2020 jämfört med 2019, Q1-Q3. Hela bilmarknaden minskade också, men bara 21,14% dvs Teslas marknadsandel av den totala bilförsäljningen minskade.

Ser man dessutom till elbilsförsäljningen istället för hela bilförsäljningen så ökade den 29,18% under samma period dvs Teslas marknadsandel av elbilsförsäljningen i Sverige minskade drastiskt.
Jag använder statistik från Bil Sweden gällande nyregistrerade bilar. Där har Teslas marknadsandel för hela personbilsmarknaden gått upp från helåret 2019 till de tre första kvartalen 2020. Teslas marknadsandel har enligt dessa siffror gått upp från 1,74% till 1,82%.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Marsa »

Svenssons skrev:
Marsa skrev:

Vet inte varifrån du får att Teslas marknadsandel skulle ha gått upp?

Enligt statistiken på car.info minskade antalet nyregistrerade Teslor med 23,8% 2020 jämfört med 2019, Q1-Q3. Hela bilmarknaden minskade också, men bara 21,14% dvs Teslas marknadsandel av den totala bilförsäljningen minskade.

Ser man dessutom till elbilsförsäljningen istället för hela bilförsäljningen så ökade den 29,18% under samma period dvs Teslas marknadsandel av elbilsförsäljningen i Sverige minskade drastiskt.
Jag använder statistik från Bil Sweden gällande nyregistrerade bilar. Där har Teslas marknadsandel för hela personbilsmarknaden gått upp från helåret 2019 till de tre första kvartalen 2020. Teslas marknadsandel har enligt dessa siffror gått upp från 1,74% till 1,82%.
Stämmer att om man jämför just helåret 2019 med Q1-Q3 2020 så är Teslas marknadsandel något ökande, mest på grund av att december 2019 hade extremt hög försäljning av övriga bilar. Lite cherrypicking att jämföra helår mot Q1-3...
Dock stämmer det också att Teslas försäljning 2020 minskade jämfört med 2019 i absoluta tal, samt att Teslas marknadsandel av elbilsförsäljningen minskade drastiskt...
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Svenssons »

Marsa skrev:
Svenssons skrev:
Marsa skrev:

Vet inte varifrån du får att Teslas marknadsandel skulle ha gått upp?

Enligt statistiken på car.info minskade antalet nyregistrerade Teslor med 23,8% 2020 jämfört med 2019, Q1-Q3. Hela bilmarknaden minskade också, men bara 21,14% dvs Teslas marknadsandel av den totala bilförsäljningen minskade.

Ser man dessutom till elbilsförsäljningen istället för hela bilförsäljningen så ökade den 29,18% under samma period dvs Teslas marknadsandel av elbilsförsäljningen i Sverige minskade drastiskt.
Jag använder statistik från Bil Sweden gällande nyregistrerade bilar. Där har Teslas marknadsandel för hela personbilsmarknaden gått upp från helåret 2019 till de tre första kvartalen 2020. Teslas marknadsandel har enligt dessa siffror gått upp från 1,74% till 1,82%.
Stämmer att om man jämför just helåret 2019 med Q1-Q3 2020 så är Teslas marknadsandel något ökande, mest på grund av att december 2019 hade extremt hög försäljning av övriga bilar. Lite cherrypicking att jämföra helår mot Q1-3...
Dock stämmer det också att Teslas försäljning 2020 minskade jämfört med 2019 i absoluta tal, samt att Teslas marknadsandel av elbilsförsäljningen minskade drastiskt...
Hade ingen tanke på någon cherry picking eller ens kollat Q1-Q3 för 2019 mot Q1-Q3 för 2020. Du kör ju med cherry picking också då när du ta med oktober i år när man vet att Tesla har väldigt skev fördelning per månad och måste ses per helkvartal. Sedan blir 2019 också väldigt skevt om man inte tar helåret eftersom Model 3 lanserades Q1 och hade väldigt många leveranser det första kvartalet pga uppdämt behov. December är normalt annars en väldigt bra månad för Tesla. Bästa är att kolla på helåret 2019 mot helåret 2020. Detta kan vi dock inte göra än på ett tag.

Vad är viktigare att kolla på? Andelen av totalen eller andelen av en delmängd av totalen? Jag tror att Tesla kommer att ha kvar sin ökade andel av totalen för helåret 2020 mot 2019 men vi får vänta ett par månader på att få detta bekräftat.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
Ser man till bil+FSD så har priset gått upp mer i USA än. När väl FSD-funktionalitet kan bli mer tillåtet i Europa så att FSD höjs även här räknar jag med att priset på bilen sänks.
jag vet inte hur de flesta tänker, men att betala över 100.000kr för FSD är fullkomligt oaktuelt för mig. Och ser man på priset av en SR+ och vilka köpare de har, så tror jag det är ändå mer oangelägna att betala så mycket för FSD. Det är säkert ingen stor deal för de som beställer en bil för över miljonen, men att öka bilpriset med säg 20% bara för att bilen ska svänga lite själv på fina, välmarkerade och rena gator är ju bara rappakalja för de flesta. Eller?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Zalman3 »

HelectriC skrev:
Svenssons skrev:
Ser man till bil+FSD så har priset gått upp mer i USA än. När väl FSD-funktionalitet kan bli mer tillåtet i Europa så att FSD höjs även här räknar jag med att priset på bilen sänks.
jag vet inte hur de flesta tänker, men att betala över 100.000kr för FSD är fullkomligt oaktuelt för mig. Och ser man på priset av en SR+ och vilka köpare de har, så tror jag det är ändå mer oangelägna att betala så mycket för FSD. Det är säkert ingen stor deal för de som beställer en bil för över miljonen, men att öka bilpriset med säg 20% bara för att bilen ska svänga lite själv på fina, välmarkerade och rena gator är ju bara rappakalja för de flesta. Eller?
Tesla är smarta!
Folk kommer inte att köpa FSD för att de i en nära framtid kan starta en Robottaxiverksamhet och tjäna massor av $$$.

Om Tesla försäkring kommer med erbjudandet att du får 3000kr per år billigare bilförsäkring om du slantar upp 100.000kr för FSD.

Låt säga att du kan låna 100.000kr för 1000kr per år netto.
Då har du helt plötsligt tjänat 2000kr per år och dessutom fått en säkrarare bil!
Och Tesla har fått 100.000kr för en mjukvara!

Tesla vill ju skapa inlåsningseffekter, enligt klassisk Apple modell.

Läs tråden om försäkringar.
viewtopic.php?f=8&t=22944

Och skaffar man Tesla solceller+Tesla Powerwall+Tesla elbolag. Och en Tesla bil.
Då får man rejält lägre elpris.
24/7 import rate of 8p / kWh for current Tesla vehicle owners and 11p / kWh for non-Tesla vehicle owners. The lowest flat rate tariff available in the market (as of October 2020)
viewtopic.php?f=46&t=22971

Ser ingen konkurrent som ens är i närheten av Teslas lösningar!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Banane »

Zalman3 skrev:
HelectriC skrev:
Svenssons skrev:
Ser man till bil+FSD så har priset gått upp mer i USA än. När väl FSD-funktionalitet kan bli mer tillåtet i Europa så att FSD höjs även här räknar jag med att priset på bilen sänks.
jag vet inte hur de flesta tänker, men att betala över 100.000kr för FSD är fullkomligt oaktuelt för mig. Och ser man på priset av en SR+ och vilka köpare de har, så tror jag det är ändå mer oangelägna att betala så mycket för FSD. Det är säkert ingen stor deal för de som beställer en bil för över miljonen, men att öka bilpriset med säg 20% bara för att bilen ska svänga lite själv på fina, välmarkerade och rena gator är ju bara rappakalja för de flesta. Eller?
Tesla är smarta!
Folk kommer inte att köpa FSD för att de i en nära framtid kan starta en Robottaxiverksamhet och tjäna massor av $$$.

Om Tesla försäkring kommer med erbjudandet att du får 3000kr per år billigare bilförsäkring om du slantar upp 100.000kr för FSD.

Låt säga att du kan låna 100.000kr för 1000kr per år netto.
Då har du helt plötsligt tjänat 2000kr per år och dessutom fått en säkrarare bil!
Och Tesla har fått 100.000kr för en mjukvara!

Tesla vill ju skapa inlåsningseffekter, enligt klassisk Apple modell.

Läs tråden om försäkringar.
viewtopic.php?f=8&t=22944

Och skaffar man Tesla solceller+Tesla Powerwall+Tesla elbolag. Och en Tesla bil.
Då får man rejält lägre elpris.
24/7 import rate of 8p / kWh for current Tesla vehicle owners and 11p / kWh for non-Tesla vehicle owners. The lowest flat rate tariff available in the market (as of October 2020)
viewtopic.php?f=46&t=22971

Ser ingen konkurrent som ens är i närheten av Teslas lösningar!
Nu förutsätter du att FSD inte tappar i värde.

Vad gäller billigare elpris så gäller det möjligen USA som har mycket högre elpriser. Tror inte du tjänar igen en Powerwall i Sverige i första taget.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Zalman3 »

Vad gäller billigare elpris så gäller det möjligen USA som har mycket högre elpriser. Tror inte du tjänar igen en Powerwall i Sverige i första taget.
Med allt mera sol och vind så kommer elpriset variera i större grad än idag. Bara i år så har elpriset varierat från -17 öre till över 200 öre per kWh.
Och därmed blir det mera lönsamt med en VPP lösning.

Dessutom tror jag att billiga LFP batterier med 2-3ggr längre livslängd kommer göra kalkylen att skaffa en Powerwall ännu bättre.

Och vad är det värt att slippa ett strömavbrott!
Som jag det senaste dygnet drabbats av.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Zalman3 »

Nya lysen till M3.

https://pbs.twimg.com/media/El3v_44W0AA ... name=small
Just found this on weibo. original credit to 常岩CY The new headlight module compared to old one:
1. New module lenses make light beam more focused
2. New module is more brighter
3. New module can illuminate farther
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
sebiva
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 27 nov 2019 15:48

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av sebiva »

Idag höjdes priset på SR+ med ytterligare 10'. 579900 I baspris nu. Lagerbilarna sänktes istället med 10'.
Screenshot_20201120-113914.png
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av vigge50 »

Det är ju galet, priserna har sänkts i USA och dollarn är billigare än på ett och ett halvt år, ändå höjs priserna. Trodde att produktionen i Kina skulle sänka priserna men nu höjs de alltså.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av EnTraktor »

Eftersom bara SR+ prishöjts men inte dom andra bilarna så tycker Tesla att SR+ säljer för bra i förhållande till marginalen dom har på bilen. Dom vill sälja mer LR eller få bättre betalt för SR+.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Tellus »

Då är sr+ 49000kr dyrare nu jämför med hösten 2019 då dollarn stod i 9,80
Men med tanke på vad andra elbilar kostar så tycker jag ändå den är prisvärd
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av LarsL »

EnTraktor skrev:
Eftersom bara SR+ prishöjts men inte dom andra bilarna så tycker Tesla att SR+ säljer för bra i förhållande till marginalen dom har på bilen. Dom vill sälja mer LR eller få bättre betalt för SR+.
Det är alltså inte batterier som är det dyra för Tesla.
Användarvisningsbild
Rocketroll
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 24 maj 2019 09:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas16063

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Rocketroll »

Tror ni en kan få det lägre priset på beställd lagerbil om den ännu inte levererats eller är slutbetald?
2020 Tesla model 3 standard range plus midnight silver metallic
2023 Tesla model Y rwd deep blue metallic
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av vigge50 »

Rocketroll skrev:
Tror ni en kan få det lägre priset på beställd lagerbil om den ännu inte levererats eller är slutbetald?
Tesla kommer inte ändra priset på något som redan är beställt, speciellt inte en lagerbil som inte brukar påverkas att framtida höjningar.
Användarvisningsbild
Rocketroll
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 24 maj 2019 09:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas16063

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Rocketroll »

vigge50 skrev:
Rocketroll skrev:
Tror ni en kan få det lägre priset på beställd lagerbil om den ännu inte levererats eller är slutbetald?
Tesla kommer inte ändra priset på något som redan är beställt, speciellt inte en lagerbil som inte brukar påverkas att framtida höjningar.
Tack för återkopplingen.

Jag ringde till min sales advisor och kunde då avbeställa och sedan direkt lägga en ny beställning och därmed få det nya priset, men förlorade 1000 kr i handpenning, men 9000 kr billigare bil är bättre än inget i alla fall.
2020 Tesla model 3 standard range plus midnight silver metallic
2023 Tesla model Y rwd deep blue metallic
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2016 21:12
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Edis »

Så du avbeställde en face-liftad bil till förmån för en 9000kr billigare bil av den "gamla" modellen?
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Bjelke »

Rocketroll skrev:
vigge50 skrev:
Rocketroll skrev:
Tror ni en kan få det lägre priset på beställd lagerbil om den ännu inte levererats eller är slutbetald?
Tesla kommer inte ändra priset på något som redan är beställt, speciellt inte en lagerbil som inte brukar påverkas att framtida höjningar.
Tack för återkopplingen.

Jag ringde till min sales advisor och kunde då avbeställa och sedan direkt lägga en ny beställning och därmed få det nya priset, men förlorade 1000 kr i handpenning, men 9000 kr billigare bil är bättre än inget i alla fall.
Trevligt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Rocketroll
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 24 maj 2019 09:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas16063

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Rocketroll »

Edis skrev:
Så du avbeställde en face-liftad bil till förmån för en 9000kr billigare bil av den "gamla" modellen?
Nej, det var en lagerbil från Kina från början så det är exakt samma bil men till lägre pris. Blir samma leveransdag. Fick direkt mejl med möjlighet att boka tid mellan 14-16 december.

Vill hellre ha lfp-batterier, tidigare leverans och lägre pris än den uppdaterade versionen i slutet av februari eller mars. Men föstår att andra skulle tänka tvärtom...
2020 Tesla model 3 standard range plus midnight silver metallic
2023 Tesla model Y rwd deep blue metallic
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2016 21:12
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Edis »

OK, då har du koll på läget :)
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Skriv svar