Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Banane »

En Tesla har man tydligen när den är ganska ny. När den börjar bli 4-5 år bör man nog ha sålt den. Det är tyvärr den slutsats jag drar.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av mans71 »

Kriper skrev:
Hej! Vi tog bilen till SC i Bredden för ett par veckor sedan så att de fick möjlighet att testa och diagnostisera loggarna. Efter två påminnelser fick vi detta svar.

Hej Per. Vi har kollat på problemet ni upplever med supercharging utan att kunna se några problem med bilens hårvara. Vi har bekräftat följande: 1. Effekten er bil kan ta emot begränsas på grund av batteriets kemiska och fysiska status, samt ålder vilket är ett normalt beteende för batterier i allmänhet. Detta innebär ej att något är fel utan att batteriet tar emot maximal effekt av vad som är fysiskt möjligt. 2. Effekten är låg vid höga energinivåer, vilket är normal då effekten sakta avtar över 40% för att skydda cellerna i batteriet. Er bil är ej drabbad av onormalt låg laddkapacitet, och är likvärdigt med bilar i samma ålder och batteristatus.
Gällande räckvidden så sker detta på grund av en del olika faktorer, dels batteriets naturella degradering över tid, men även på grund av obalans mellan cellerna vilket ni kan åtgärda igenom att bilen står vilandes. Vänligen notera även skillnaden som sker mellan nominell och typisk räckvidd.
Mvh
Tesla service

Förutom misshandel av vårt modersmål har jag svårt att följa logiken i det de försöker förmedla. Synpunkter?
Så, om åldrandet är linjärt så kan bilen inte lämna kvarteret när den är 20 år gammal? Det känns ju långt ifrån ok. Hur kom du fram till 66.6 kW? Det låter ju väldigt lågt.

Edit: Bekräftade SC 66.6kW? Sa dom någonting överhuvudtaget om vilken kapacitet dom anser att din bil har? Om inte, hur kan dom annars hävda att din bil inte omfattas av garanti och att allt är ok?

Lite OT: är en lista på 20 år gamla bilar (och, ja, jag förväntar mig att tidiga P-Teslor finns i toppen på en sån lista);

https://www.blocket.se/annonser/hela_sv ... ort=rprice
Senast redigerad av mans71, redigerad totalt 2 gång.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av BrooklynS »

Skilj nu på den faktiska kapaciteten och den beräknade. Den beräknade kan förändras till det bättre genom att bilen står längre stunder med låga batterinivåer.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Kriper »

BrooklynS skrev:
Skilj nu på den faktiska kapaciteten och den beräknade. Den beräknade kan förändras till det bättre genom att bilen står längre stunder med låga batterinivåer.
Tack för lektionen. Hur förklarar du att rangen gick från 380 km till 330 över en natt efter den senaste uppdateringen?
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av nek0 »

Kriper skrev:
BrooklynS skrev:
Skilj nu på den faktiska kapaciteten och den beräknade. Den beräknade kan förändras till det bättre genom att bilen står längre stunder med låga batterinivåer.
Tack för lektionen. Hur förklarar du att rangen gick från 380 km till 330 över en natt efter den senaste uppdateringen?
Måste vara åldern :lol:
Vill inte skriva mer vad jag tycker, orkar inte bråka med vissa här, men håller med dig till 100% .
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av BrooklynS »

Kriper skrev:
BrooklynS skrev:
Skilj nu på den faktiska kapaciteten och den beräknade. Den beräknade kan förändras till det bättre genom att bilen står längre stunder med låga batterinivåer.
Tack för lektionen. Hur förklarar du att rangen gick från 380 km till 330 över en natt efter den senaste uppdateringen?
Har råkat ut för att rangen tappat 3 mil över natten på min 3P vid ny uppdatering. Sedan stiger den igen...

Utan att därför säga exakt vad som hänt med just din bil, men range i bilen är aldrig detsamma som range i verkligheten.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Kriper »

BrooklynS skrev:
Kriper skrev:
BrooklynS skrev:
Skilj nu på den faktiska kapaciteten och den beräknade. Den beräknade kan förändras till det bättre genom att bilen står längre stunder med låga batterinivåer.
Tack för lektionen. Hur förklarar du att rangen gick från 380 km till 330 över en natt efter den senaste uppdateringen?
Har råkat ut för att rangen tappat 3 mil över natten på min 3P vid ny uppdatering. Sedan stiger den igen...

Utan att därför säga exakt vad som hänt med just din bil, men range i bilen är aldrig detsamma som range i verkligheten.
Ganska stor skillnad på batteriet i en sex år gammal MS och en M3. Som att jämföra äpplen och päron.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av BrooklynS »

Jämför inte batteriet, som du förhoppningsvis uppfattade. Jag påvisar att det faktiskt kan finnas andra förklaringar till att rangen i din bil kan visa mindre efter en uppdatering utan att därför måste vara fråga om nerfing.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Kriper »

BrooklynS skrev:
Jämför inte batteriet, som du förhoppningsvis uppfattade. Jag påvisar att det faktiskt kan finnas andra förklaringar till att rangen i din bil kan visa mindre efter en uppdatering utan att därför måste vara fråga om nerfing.
"som du förhoppningsvis uppfattade" Skilja på sak och person är något jag uppskattar mer än illa dolt syrliga bisatser.
Du tar din M3 som jämförelse som jag förhoppningsvis uppfattade. Resten är att betrakta som obelagda åsikter.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av BrooklynS »

Kriper skrev:
BrooklynS skrev:
Jämför inte batteriet, som du förhoppningsvis uppfattade. Jag påvisar att det faktiskt kan finnas andra förklaringar till att rangen i din bil kan visa mindre efter en uppdatering utan att därför måste vara fråga om nerfing.
"som du förhoppningsvis uppfattade" Skilja på sak och person är något jag uppskattar mer än illa dolt syrliga bisatser.
Du tar din M3 som jämförelse som jag förhoppningsvis uppfattade. Resten är att betrakta som obelagda åsikter.
Jag tog ett analogt fenomen som jämförelse.

Tar du så illa upp bör du inte vistas på forum över huvudtaget.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av nek0 »

BrooklynS skrev:
Kriper skrev:
BrooklynS skrev:
Jämför inte batteriet, som du förhoppningsvis uppfattade. Jag påvisar att det faktiskt kan finnas andra förklaringar till att rangen i din bil kan visa mindre efter en uppdatering utan att därför måste vara fråga om nerfing.
"som du förhoppningsvis uppfattade" Skilja på sak och person är något jag uppskattar mer än illa dolt syrliga bisatser.
Du tar din M3 som jämförelse som jag förhoppningsvis uppfattade. Resten är att betrakta som obelagda åsikter.
Jag tog ett analogt fenomen som jämförelse.

Tar du så illa upp bör du inte vistas på forum över huvudtaget.
Har man inte problem blir det svårt att ra till sig att någon annan har problem. Varför ska han inte våga vistas på ett forum och ställa frågor om sina problem?
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Kriper »

BrooklynS skrev:
Kriper skrev:
BrooklynS skrev:
Jämför inte batteriet, som du förhoppningsvis uppfattade. Jag påvisar att det faktiskt kan finnas andra förklaringar till att rangen i din bil kan visa mindre efter en uppdatering utan att därför måste vara fråga om nerfing.
"som du förhoppningsvis uppfattade" Skilja på sak och person är något jag uppskattar mer än illa dolt syrliga bisatser.
Du tar din M3 som jämförelse som jag förhoppningsvis uppfattade. Resten är att betrakta som obelagda åsikter.
Jag tog ett analogt fenomen som jämförelse.

Tar du så illa upp bör du inte vistas på forum över huvudtaget.
Jag tog inte illa upp. Var jag befinner mig bör du inte ha åsikter om.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Kriper »

mans71 skrev:
Kriper skrev:
Hej! Vi tog bilen till SC i Bredden för ett par veckor sedan så att de fick möjlighet att testa och diagnostisera loggarna. Efter två påminnelser fick vi detta svar.

Hej Per. Vi har kollat på problemet ni upplever med supercharging utan att kunna se några problem med bilens hårvara. Vi har bekräftat följande: 1. Effekten er bil kan ta emot begränsas på grund av batteriets kemiska och fysiska status, samt ålder vilket är ett normalt beteende för batterier i allmänhet. Detta innebär ej att något är fel utan att batteriet tar emot maximal effekt av vad som är fysiskt möjligt. 2. Effekten är låg vid höga energinivåer, vilket är normal då effekten sakta avtar över 40% för att skydda cellerna i batteriet. Er bil är ej drabbad av onormalt låg laddkapacitet, och är likvärdigt med bilar i samma ålder och batteristatus.
Gällande räckvidden så sker detta på grund av en del olika faktorer, dels batteriets naturella degradering över tid, men även på grund av obalans mellan cellerna vilket ni kan åtgärda igenom att bilen står vilandes. Vänligen notera även skillnaden som sker mellan nominell och typisk räckvidd.
Mvh
Tesla service

Förutom misshandel av vårt modersmål har jag svårt att följa logiken i det de försöker förmedla. Synpunkter?
Så, om åldrandet är linjärt så kan bilen inte lämna kvarteret när den är 20 år gammal? Det känns ju långt ifrån ok. Hur kom du fram till 66.6 kW? Det låter ju väldigt lågt.



Edit: Bekräftade SC 66.6kW? Sa dom någonting överhuvudtaget om vilken kapacitet dom anser att din bil har? Om inte, hur kan dom annars hävda att din bil inte omfattas av garanti och att allt är ok?

Lite OT: är en lista på 20 år gamla bilar (och, ja, jag förväntar mig att tidiga P-Teslor finns i toppen på en sån lista);

https://www.blocket.se/annonser/hela_sv ... ort=rprice
Jag älskar bilen och vill gärna behålla den då jag är helt överens med dig om att det är en riktig klassiker med chassiet och effekten.

Jag hittade en metod att mäta batteriets kapacitet på denna sida, scrolla ned en bit. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... re.154976/
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av mans71 »

Kriper skrev:
Jag hittade en metod att mäta batteriets kapacitet på denna sida, scrolla ned en bit. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... re.154976/
Menar du avsnittet med rubriken "CALCULATION OF AMOUNT OF CAPACITY BLOCKED BY CAPPING"?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Kriper »

Japp!
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av mans71 »

Kriper skrev:
Japp!
Vad jag har googlat fram hade 85-packen 77,5 kWh tillgängligt som nya.

Jag gjorde matteövningen du länkade till och det gav 72.1 kWh vilket då skulle motsvara 7,5% degradering.

ABRP säger 74.6 kWh och 3.7% degradering.

Personligen tror mer på ABRP då dom grundar detta på massor med data om både min bil och andras. Har du provat ABRP? Om samma differens skulle gälla för din bil så kanske du har runt 70kWh tillgängligt?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Magicmike
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 dec 2019 18:09
Ort: Söderåkra

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Magicmike »

Hej.
Testade också beräkningen som Kriper länkade till och något förvånad kommer jag fram till exakt samma siffra för min bil, alltså 66,6 kWh tillgängligt.
Bilen är en s85 -14 med 24 000 mil på mätaren. Jag har ca 300 km vid 90 % SOC. Lite OT men gäller batterigarantin 8 år oavsett mil eller är 24 000 en gräns? Har sett lite olika om det.

Mvh
Micke
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Kriper »

Magicmike skrev:
Hej.
Testade också beräkningen som Kriper länkade till och något förvånad kommer jag fram till exakt samma siffra för min bil, alltså 66,6 kWh tillgängligt.
Bilen är en s85 -14 med 24 000 mil på mätaren. Jag har ca 300 km vid 90 % SOC. Lite OT men gäller batterigarantin 8 år oavsett mil eller är 24 000 en gräns? Har sett lite olika om det.

Mvh
Micke
Du har obegränsat milantal och åtta år. Den nya begränsningen om 24 000 mil gäller senare bilar.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av frippe »

Gjorde också samma beräkning, fick även här 66,6 kWh på ett 70kwh batteri. Låter lite högt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av mans71 »

frippe skrev:
Gjorde också samma beräkning, fick även här 66,6 kWh på ett 70kwh batteri. Låter lite högt.
Det låter ju väldigt bra om det stämmer. Ålder/mil på din bil?

Jag vet inte om det här är den absoluta "facit" som finns, men enligt Elektrek så hade bilarna som nya denna kapacitet;
Original 60 – ~61 kWh total capacity, ~58.5 kWh usable.
85/P85/85D/P85D – ~81.5 kWh total capacity, ~77.5 kWh usable
90D/P90D – ~85.8 kWh total capacity, 81.8 kWh usable
Original 70 – ~71.2 kWh total capacity, 68.8 kWh usable
75/75D – 75 kWh total capacity, 72.6 kWh usable
Software limited 60/60D – 62.4 kWh usable
Software limited 70/70D – 65.9 kWh usable
Källa:
https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av frippe »

mans71 skrev:
frippe skrev:
Gjorde också samma beräkning, fick även här 66,6 kWh på ett 70kwh batteri. Låter lite högt.
Det låter ju väldigt bra om det stämmer. Ålder/mil på din bil?

Jag vet inte om det här är den absoluta "facit" som finns, men enligt Elektrek så hade bilarna som nya denna kapacitet;
Original 60 – ~61 kWh total capacity, ~58.5 kWh usable.
85/P85/85D/P85D – ~81.5 kWh total capacity, ~77.5 kWh usable
90D/P90D – ~85.8 kWh total capacity, 81.8 kWh usable
Original 70 – ~71.2 kWh total capacity, 68.8 kWh usable
75/75D – 75 kWh total capacity, 72.6 kWh usable
Software limited 60/60D – 62.4 kWh usable
Software limited 70/70D – 65.9 kWh usable
Källa:
https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/
Stämmer den tabellen så är det väldigt bra. Är från november 2015 och gått 7500mil cirka.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Bernando »

Magicmike skrev:
Hej.
Testade också beräkningen som Kriper länkade till och något förvånad kommer jag fram till exakt samma siffra för min bil, alltså 66,6 kWh tillgängligt.
Bilen är en s85 -14 med 24 000 mil på mätaren. Jag har ca 300 km vid 90 % SOC. Lite OT men gäller batterigarantin 8 år oavsett mil eller är 24 000 en gräns? Har sett lite olika om det.

Mvh
Micke
Bara som en jämförelse:
Jag har också en S85 -14 (förvisso P85 om man ska vara noga), men 9000 mil på mätaren. Beräkningen ger mig 74,4 kWh tillgängligt. Vid 82% SoC har jag 306 km kvar.
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Kriper »

Jag kommer tydligen inte vidare med stöd från Tesla så jag funderar på att byta bort denna i övrigt fantastiska bil mot en Model S med 90 kW batteri. Vad är risken för att dessa bilar också begränsas i framtiden? Som jag läst mig till så har inga 90-bilar drabbats av begränsad laddhastighet och att dessa batterier har en nyare uppdaterad batteriteknologi. När vi köpte vår första S85 privat så hade vi klimatnyttan, fri supercharging vid långresor och sluta flyga som argument för bilköpet i november 2016. Sommaren 2019 på en resa till England märkte vi att bilen laddade långsammare på SuC. Men det kunde vi stå ut med och bytte i juni i år till vår nuvarande P85DL. När denna plötsligt över en natt och efter en uppgradering i oktober gick från 380 km vid 100 % till 330 samtidigt som den också laddade ännu långsammare vid SuC, så kändes det inte okej längre. Löser vi dessa problem genom att köpa en Model S 90?
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av fth »

Kriper skrev:
Löser vi dessa problem genom att köpa en Model S 90?
Jag har en X90 som nu laddar med max c:a 85-90 kW på SuC mot tidigare max c:a 130 kW.

Så nej, ett 90-batteri är ingen garanti :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Kriper »

Tack för snabb återkoppling. Vår bil startar SuC vid max 75 kW och ramlar snabbt ned på 30-40 kW. Så det finns grader i helvetet...
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Skriv svar