Off Grid Byggaren skrev:Zalman3 skrev:martinot skrev:Robertrimmevik skrev:
Nu ska jag ge lite vatten på kvarn till vissa här.
Gjorde en liten mellancheck på min förbrukningsmätning i småkörningar vinter.
Efter en dag och 19 km vardagspusselkörning(-5 grader, skrovlig isig väg, dottern kvar i bilen spelandes musik vid Ica) återstår 86% SoC räknar jag på 13% blir det 13x0,864kWh/1,9mil = 5,91kWh/mil! (Färddatorn säger 3,6kWh/mil)
Vilken tur att jag annulerade PHEV'en. Den hade inte fått mer än 2mil i sån här körning.(vet dock inte om A7:an har ett snålare system)
Och snacka om dyrt, om man inte kan ladda hemma eller har fri SuC.(fast Teslorna kanske drar hälften)
Nja, spelar ingen roll om man är Teslaägare, eller inte tycker jag. Skall man använda (äga, leasa) en elbil, så tycker jag att en förutsättning är att man kan ladda "hemma" på natten. Utan den möjligheten faller konceptet och bekvämligheten med en elbil rätt mycket.
Jag har kört +11.000 mil och kan fortfarande inte ladda hemma.
Men om man som jag kör mycket långresor.
Så är det inte så stor skillnad.
Så även om jag kunde ladda hemma så gissar jag att jag ändå bara skulle ladda under 20% hemma.
Eftersom det händer att jag jobbar på annan ort 2-5 dagar i veckan.
Och är jag hemma i Umeå så har jag bara ca 3km mellan hemmet och kontoret.
Så det kan fungera att ha elbil och inte ladda hemma om man kör lite så man bara behöver ladda en gång i veckan.
Eller som jag kör mycket och mest bara befinner sig på annan ort än där man bor.
Mest problem är om man kör mycket på sin hemort och inte kan ladda hemma.
Men visst är det jättebekvämt att kunna ladda hemma och ha full tank varje morgon.
Hur planerar du din laddning?
Försöker du att på hemvägen alltid ladda fullt vid någon snabbladdare som passeras, så du har räckvidd till lokal körning på hemorten?
När jag kommer hem till Umeå på fredagen efter att ha varit på annan ort på jobb så äter jag middag och laddar fullt i Umeå.
Har tidigare gjort misstaget att åka hem direkt med lite ström i batteriet. Och på lördagen kommit att jag vill köra lite.
Tar då onödigt lång tid att då åka på SuC och ladda med kallt batteri.
Fördelen med att bo i Umeå är att de allra flesta p-platser för boende har motorvärmare uttag.
Det har även jag. Kan få 230V och 10A i en timme som styrs via min app.
Har dock inte orkat att tjafsa med en sådan lösning eftersom det ger så lite kWh.
Kommer dock snart att få en typ2, 3fas, 11kW laddmöjlighet i mitt boende.
Och med solceller och undermätning så betalar jag samma pris för elen i lägenheten som för att ladda bilen.
Och visst, är det -30 så är det skönt att dels kunna ladda/värma batteriet och värma kupén innan man åker iväg.