Husvagn 2700 kg och 126 km/h M3?
Moderator: Redaktion
Husvagn 2700 kg och 126 km/h M3?
Såg en video på youtube med en Tesla Model 3 LR, i Canada om jag förstod det rätt. Där drar dom en husvagn som väger 2700 kg i 126 km/h. Och dom verkar väldigt nöjda med hur den drar husvagnen. Det verkar vara någon typ av organisation som utför testning.
Någon som vet något mer?
Känns ju väldigt konstigt att Model 3 är klassad för 1000kg i Europa då?
Kan man förvänta sig att dragvikten kommer höjas i framtiden i Europa?
Länk video:
Någon som vet något mer?
Känns ju väldigt konstigt att Model 3 är klassad för 1000kg i Europa då?
Kan man förvänta sig att dragvikten kommer höjas i framtiden i Europa?
Länk video:
Re: Husvagn 2700 kg och 126 km/h M3?
Nej, jag tror inte du kan förvänta dig höjddragvikt. Det har aldrig handlat om bilens kapacitet utan om kultur. Amerikanare förstår inte hur vi använder släpkärror och vilka bilar vi drar dem med. Jag tror det kommer dröja tills det finns ett designkontoret i EU som styrs relativt självständigt av europeiska chefer innan vi får vettiga dragvikter. Elon greppar inte detta, han begriper inte heller hur vi ser på pickuper och lastbilar eller varför vi vill ha kombi bilar elleratt vi har små kärror begränsade till 80 km/h.
Re: Husvagn 2700 kg och 126 km/h M3?
Fast ID4 och Enyaq har ju samma löjliga dragvikt som M3. BMW iX3 får bara 750kg. IPace likaså. Vem vill dra en kärra fylld med helium? Och dessa bilar kallas till och med för SUV.
Det verkar ändå som att det handlar om mer än att Elon inte begriper. Det är tydligen många som inte gör det.
Polestar verkar åtminstone ha fattat. Och det är ingen SUV.
Det verkar ändå som att det handlar om mer än att Elon inte begriper. Det är tydligen många som inte gör det.
Polestar verkar åtminstone ha fattat. Och det är ingen SUV.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Husvagn 2700 kg och 126 km/h M3?
Tesla Model 3 och Model S skulle ju klara betydligt högre dragvikt. Men Tesla och Elon verkar inte alls vara intresserade av att utnyttja det och min förklaring är att de inte förstår.mati skrev:Fast ID4 och Enyaq har ju samma löjliga dragvikt som M3. BMW iX3 får bara 750kg. IPace likaså. Vem vill dra en kärra fylld med helium? Och dessa bilar kallas till och med för SUV.
Det verkar ändå som att det handlar om mer än att Elon inte begriper. Det är tydligen många som inte gör det.
Polestar verkar åtminstone ha fattat. Och det är ingen SUV.
Att andra tillverkare inte klarar av att bygga elbilar vet jag ju redan. Jag har ju haft en Leaf.
Re: Husvagn 2700 kg och 126 km/h M3?
Jag hävdar bestämt att de flesta elbilar skulle klara av att dra ett tyngre släp. Eller åtminstone så skulle det inte krävas så himla mycket för att det skulle bli möjligt. Det är väl främst en kylningsfråga.
Att Model S inte får dra nånting alls är inget annat än skandal. Tekniska skäl är det inte, så visst är det så som du säger.
Att Model S inte får dra nånting alls är inget annat än skandal. Tekniska skäl är det inte, så visst är det så som du säger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7487
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Husvagn 2700 kg och 126 km/h M3?
Model Y får dra 1600 kg....
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Husvagn 2700 kg och 126 km/h M3?
Model S kan väl dock ursäkta sig med att den utvecklades av ett helt annat Tesla än vad dagens företag är. Då var ju avgrundens kant aldrig många månader bort och man hade aldrig byggt en egen bil förut.mati skrev:Jag hävdar bestämt att de flesta elbilar skulle klara av att dra ett tyngre släp. Eller åtminstone så skulle det inte krävas så himla mycket för att det skulle bli möjligt. Det är väl främst en kylningsfråga.
Att Model S inte får dra nånting alls är inget annat än skandal. Tekniska skäl är det inte, så visst är det så som du säger.
Dock är det väldigt fånigt att det inte kommit i efterhand.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Husvagn 2700 kg och 126 km/h M3?
Fast de kanske kunde ha sålt några hundra bilar till i Sverige eller Norge om den haft dragkrok under den här perioden Med en ganska liten insats.Teslaspolen skrev:Model S kan väl dock ursäkta sig med att den utvecklades av ett helt annat Tesla än vad dagens företag är. Då var ju avgrundens kant aldrig många månader bort och man hade aldrig byggt en egen bil förut.
Dock är det väldigt fånigt att det inte kommit i efterhand.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Husvagn 2700 kg och 126 km/h M3?
Produktionen var dock flaskhalsen, inte efterfrågan. Men visst hade dom kanske kummat ta bra betalt för den, men då antar jag att vi är tillbaka på frågan om dragkrokskultur.LarsL skrev:Fast de kanske kunde ha sålt några hundra bilar till i Sverige eller Norge om den haft dragkrok under den här perioden Med en ganska liten insats.Teslaspolen skrev:Model S kan väl dock ursäkta sig med att den utvecklades av ett helt annat Tesla än vad dagens företag är. Då var ju avgrundens kant aldrig många månader bort och man hade aldrig byggt en egen bil förut.
Dock är det väldigt fånigt att det inte kommit i efterhand.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Husvagn 2700 kg och 126 km/h M3?
Ja, så varför har de andra inte dragkrok? Kanske för att de inte kan bygga elbilar, alltså inte lyckas hålla temperaturen på batteriet? Eller är det så att när inte Tesla lyckas leverera bilar med dragkrok ja då passar de andra på att inte göra det heller för att kunna ha ett argument för fossilbilarna.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Husvagn 2700 kg och 126 km/h M3?
Tog ju evigheter innan det började bli mer vanligare med trefas också.LarsL skrev:Ja, så varför har de andra inte dragkrok? Kanske för att de inte kan bygga elbilar, alltså inte lyckas hålla temperaturen på batteriet? Eller är det så att när inte Tesla lyckas leverera bilar med dragkrok ja då passar de andra på att inte göra det heller för att kunna ha ett argument för fossilbilarna.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Husvagn 2700 kg och 126 km/h M3?
Temperatur på batteriet tror jag inte alls har med detta att göra. Dom säger ingenstans i videon att att teslan är ombyggd på något sätt för att motverka värmeproblem. Man får pressa väldigt hårt med släp för att batteriet ska bli varmt i en elbil med vattenkylning.
Det är synd att en så kompetent dragbil som Model 3 bara får dra 1000kg. Tesla missar verkligen en stor försäljningsmöjlighet.
Det är synd att en så kompetent dragbil som Model 3 bara får dra 1000kg. Tesla missar verkligen en stor försäljningsmöjlighet.
Re: Husvagn 2700 kg och 126 km/h M3?
Ja, man kan ju undra om ett släp på 1000+kg verkligen skulle slita mer på batteriet eller motorn än motorvägskörning i konstant 200km/h, vilket ju är fullt möjligt med en Model 3/S.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14