Model Y - Senaste nytt...

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av LarsL »

chaffis75 skrev:
Eller så vill man att hela samhället ska leva.. Både äldre och yngre..
Jag gillar teknik men de är inte alltid så bra, men blir så sjukt beror beroende, de bara när swish går ner några timmer eller en banks kort slutar fungera. Jag tror kontanter är bra om de finns krav trots att jag personligen inte heller minns när jag senast betalade kontant.. Har dock ett par hundra liggande i kontanter.
Det är exakt samma snack man får höra varje gång. Men det är ju totalt fel! Varför skulle äldre inte dra större nytta av att betala sina räkningar över nätet? Tror du jag kommer sluta med det när jag fyller 80? Eller varför skulle inte äldre ha större nytta av att ha ett betalkort så att de slipper gå till banken och ta ut pengar? Tror du även här att jag kommer vilja göra så när jag blir äldre? .... Nej naturligtvis inte! Att det finns de som fortsätter på det här sättet beror till största delen på gammal vana inte att de är äldre.

Hela samhället och landet skulle ha betydligt större chans att leva om man tog till sig av digitaliseringen.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
chaffis75 skrev:
Eller så vill man att hela samhället ska leva.. Både äldre och yngre..
Jag gillar teknik men de är inte alltid så bra, men blir så sjukt beror beroende, de bara när swish går ner några timmer eller en banks kort slutar fungera. Jag tror kontanter är bra om de finns krav trots att jag personligen inte heller minns när jag senast betalade kontant.. Har dock ett par hundra liggande i kontanter.
Det är exakt samma snack man får höra varje gång. Men det är ju totalt fel! Varför skulle äldre inte dra större nytta av att betala sina räkningar över nätet? Tror du jag kommer sluta med det när jag fyller 80? Eller varför skulle inte äldre ha större nytta av att ha ett betalkort så att de slipper gå till banken och ta ut pengar? Tror du även här att jag kommer vilja göra så när jag blir äldre? .... Nej naturligtvis inte! Att det finns de som fortsätter på det här sättet beror till största delen på gammal vana inte att de är äldre.

Hela samhället och landet skulle ha betydligt större chans att leva om man tog till sig av digitaliseringen.
Men hur ska du kunna betala med kort och på nätet nu när vi år 2070 slutat använda de gamla internet och idag använder de nya tjänsterna xyz, ja de är väl bara att lära sig..

Nej jag tycker du insikt i hur människan fungerar.. Alla är inte intresserade av senaste tekniken och de är att faktum att de är svårare att lära sig nya saker när man blir äldre och då krävs de verkligen att man vill för de är absolut inte omöjligt.. Men alla värderar saker olika.

Ok.. Ska försöka släppa detta nu för denna tråden har en helt annan rubrik.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av LarsL »

chaffis75 skrev:
Alla är inte intresserade av senaste tekniken och de är att faktum att de är svårare att lära sig nya saker när man blir äldre och då krävs de verkligen att man vill för de är absolut inte omöjligt.. Men alla värderar saker olika.
Och därför tror fortfarande en del människor att de måste ha en fossilbil.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av martinot »

Jo, det finns alltid bakåtsträvare som hatar utveckling av världen och speciellt teknik, och som helst skulle vilja leva i en vedeldad grotta på stenåldern. :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
Jo, det finns alltid bakåtsträvare som hatar utveckling av världen och speciellt teknik, och som helst skulle vilja leva i en vedeldad grotta på stenåldern. :lol:
Och då är det där med vedeldning och grott ett olidligt nypåfund.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av chaffis75 »

Och de finns gott om människor som inte har någon av empati och kan inte leva sin in i att alla inte tycker precis som de själva.. Tycker de är värre en de som ni kallar bakåt strävare.
Sen vet jag inte hur vi bytte från hur man betalar till fossil bilar för den är en helt annat ämne.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av LarsL »

chaffis75 skrev:
Och de finns gott om människor som inte har någon av empati och kan inte leva sin in i att alla inte tycker precis som de själva.. Tycker de är värre en de som ni kallar bakåt strävare.
Sen vet jag inte hur vi bytte från hur man betalar till fossil bilar för den är en helt annat ämne.
Jo, jag vet jag tvingades ringa in till Trygg-hansa trots att det är det sista jag vill göra. Ingen empati och förståelse alls där.

Det är samma typ av människa eller mänsklig funktion som gör att man inte kan förstå att man inte ska åka och tanka mer. ”Ska jag inte åka till macken!” ”Ska jag inte gå till banken!”. ”Skandal att banken lägger ner kontoret!” ”Skandal att bensinmacken stänger!”.
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Bodes_dad »

Spännande att läsa senaste om Model Y tänkte jag. Läser till min förskräckelse att man bara kommer kunna betala den kontant, eller missförstod jag något? ;)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Zalman3 »

Teslas nya milstolpe: Kinatillverkade Tesla Model Y blir godkänd för försäljning.

https://alltomelbil.se/teslas-nya-milst ... rsaljning/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av wcarlsson »

Jag fattar inte hur dom har råd och kapacitet att utöka Shanghai, bygga Berlin och bygga Austin samtidigt. Ofattbart vilken uppskalning som sker nu. Tänk om det hade skitit sig med model 3, vilket tydligen var ganska nära när det gick som sämst med upprampningen och pengarna sinade.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av HelectriC »

wcarlsson skrev:
Jag fattar inte hur dom har råd och kapacitet att utöka Shanghai, bygga Berlin och bygga Austin samtidigt. Ofattbart vilken uppskalning som sker nu. Tänk om det hade skitit sig med model 3, vilket tydligen var ganska nära när det gick som sämst med upprampningen och pengarna sinade.
Fast efterfrågan har det ju inte varit så stort problem med och då brukar det ordna sig även om man tillverkar en hel del måndagsexemplar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av wcarlsson »

Problemet var ju att de inte klarade av att rampa upp produktionstakten som planerat. Elon har ju själv sagt att de var dagar eller veckor från att gå under.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av HelectriC »

wcarlsson skrev:
Problemet var ju att de inte klarade av att rampa upp produktionstakten som planerat. Elon har ju själv sagt att de var dagar eller veckor från att gå under.
Ja, fast det är ju dåtid, nu är det inte längre situationen och de har naturligtvis lärt av misstagen, så att de inte upprepas vid övriga fabriker runt i världen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av LarsL »

Ja, nu massproducerar de maskinen som bygger maskinen. Pengar är ju inte något större hinder heller just nu.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Jerker »

Y kommer att få sin stora marknad i Europa, det är jag övertygad om. Det är precis rätt bil för den här marknaden, särskilt Norden.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Tomas L »

HelectriC skrev:
wcarlsson skrev:
Problemet var ju att de inte klarade av att rampa upp produktionstakten som planerat. Elon har ju själv sagt att de var dagar eller veckor från att gå under.
Ja, fast det är ju dåtid, nu är det inte längre situationen och de har naturligtvis lärt av misstagen, så att de inte upprepas vid övriga fabriker runt i världen.
Ja, visst har de lärt sig av misstagen. När det gällde Giga Shanghai så kunde man använda erfarenheter från fabriken i Fremont, men det gäller tyvärr inte i samma grad i Berlin. Till och med Musk själv, som är en evig tidsoptimist, har försökt tonat ned förhoppningarna på Giga Berlin:
Berlin will use 4680 cell with structural battery pack & front & rear single piece castings. Also, a new paint system.

Lot of new technology will happen in Berlin, which means significant production risk. Fremont & Shanghai will transition in ~2 years when new tech is proven.
M3 LR AWD EAP 2021
Basunen
Inlägg: 151
Blev medlem: 05 mar 2014 17:29
Ort: Linköping

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Basunen »

Tillverkning av Y ska starta i Kina. Hinner de bilarna bli klara snabbare än de som ska tillverkas i Berlin? Ett skepp kommer lastat?
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Svenssons »

Basunen skrev:
Tillverkning av Y ska starta i Kina. Hinner de bilarna bli klara snabbare än de som ska tillverkas i Berlin? Ett skepp kommer lastat?
Tesla har nog några reservationer i Kina på Model Y. Att sätta bilarna på transport ett par månader istället för att sälja dem ganska direkt är nog inte ett alternativ som Tesla är sugna på. Särskilt inte när det finns risk för konstruktionsproblem som måste åtgärdas, att vänta ett par månader på att de ska hittas och därmed få ett par extra månaders produktion med brister är inget som Tesla är intresserade av kan jag tänka mig. Tidigare så har Tesla alltid levererat till de kunder absolut närmast fabriken, dvs runt Fremont, Kalifornien. Att de nu istället skulle skicka de första bilarna till en annan världsdel ser jag som uteslutet.

Finns som jag skrivit tidigare inget som talar för att Tesla kommer att leverera Model Y LR/P från Kina till Europa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Fredrik j »

Tesla har väl åtagit sig att sälja en viss volym i Europa i sitt avtal med Fiat/Chrysler? Börjar det bli på gränsen kan säkert den europeiska marknaden prioriteras framför den kinesiska. Men det blir väl i så fall i slutet av 2021.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Tesla har väl åtagit sig att sälja en viss volym i Europa i sitt avtal med Fiat/Chrysler? Börjar det bli på gränsen kan säkert den europeiska marknaden prioriteras framför den kinesiska. Men det blir väl i så fall i slutet av 2021.
Vet inte om de har åtagit sig någon volym, de kan dock inte räkna med pengar från Fiat/Chrysler eller Honda utan kanske även skulle kunna bli skyldiga ifall de inte säljer särskilt många elbilar och Fiat/Chrysler och Honda säljer fler avgasbilar. Tror Tesla i så fall sänker priset lite på Model 3 och levererar dessa från USA och Kina.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Tesla har väl åtagit sig att sälja en viss volym i Europa i sitt avtal med Fiat/Chrysler? Börjar det bli på gränsen kan säkert den europeiska marknaden prioriteras framför den kinesiska. Men det blir väl i så fall i slutet av 2021.
Vet inte om de har åtagit sig någon volym, de kan dock inte räkna med pengar från Fiat/Chrysler eller Honda utan kanske även skulle kunna bli skyldiga ifall de inte säljer särskilt många elbilar och Fiat/Chrysler och Honda säljer fler avgasbilar. Tror Tesla i så fall sänker priset lite på Model 3 och levererar dessa från USA och Kina.
Det skulle ju vara mycket märkligt om avtalet med Fiat/Chrysler inte skulle innehålla några krav på volym då det ju är ett genomsnitt som räknas. Tesla behöver leverera ett visst antal bilar i Europa för att Fiat/Chrysler ska kunna leverera enligt plan.

Under nästa år tror jag att vi rimligen kommer få se en hel del kunder som vill ha en model y och som inte tar en model 3 istället för att den är billigare. ModelY kommer ju kannibalisera på försäljningen av model3.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Tesla har väl åtagit sig att sälja en viss volym i Europa i sitt avtal med Fiat/Chrysler? Börjar det bli på gränsen kan säkert den europeiska marknaden prioriteras framför den kinesiska. Men det blir väl i så fall i slutet av 2021.
Vet inte om de har åtagit sig någon volym, de kan dock inte räkna med pengar från Fiat/Chrysler eller Honda utan kanske även skulle kunna bli skyldiga ifall de inte säljer särskilt många elbilar och Fiat/Chrysler och Honda säljer fler avgasbilar. Tror Tesla i så fall sänker priset lite på Model 3 och levererar dessa från USA och Kina.
Det skulle ju vara mycket märkligt om avtalet med Fiat/Chrysler inte skulle innehålla några krav på volym då det ju är ett genomsnitt som räknas. Tesla behöver leverera ett visst antal bilar i Europa för att Fiat/Chrysler ska kunna leverera enligt plan.

Under nästa år tror jag att vi rimligen kommer få se en hel del kunder som vill ha en model y och som inte tar en model 3 istället för att den är billigare. ModelY kommer ju kannibalisera på försäljningen av model3.
Om exempelvis FCA betalar 20.000kr per bil så kan ju ju Tesla ha råd med att sänka priset med 15.000kr för att sälja flera bilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Tesla har väl åtagit sig att sälja en viss volym i Europa i sitt avtal med Fiat/Chrysler? Börjar det bli på gränsen kan säkert den europeiska marknaden prioriteras framför den kinesiska. Men det blir väl i så fall i slutet av 2021.
Vet inte om de har åtagit sig någon volym, de kan dock inte räkna med pengar från Fiat/Chrysler eller Honda utan kanske även skulle kunna bli skyldiga ifall de inte säljer särskilt många elbilar och Fiat/Chrysler och Honda säljer fler avgasbilar. Tror Tesla i så fall sänker priset lite på Model 3 och levererar dessa från USA och Kina.
Det skulle ju vara mycket märkligt om avtalet med Fiat/Chrysler inte skulle innehålla några krav på volym då det ju är ett genomsnitt som räknas. Tesla behöver leverera ett visst antal bilar i Europa för att Fiat/Chrysler ska kunna leverera enligt plan.

Under nästa år tror jag att vi rimligen kommer få se en hel del kunder som vill ha en model y och som inte tar en model 3 istället för att den är billigare. ModelY kommer ju kannibalisera på försäljningen av model3.
Om exempelvis FCA betalar 20.000kr per bil så kan ju ju Tesla ha råd med att sänka priset med 15.000kr för att sälja flera bilar.
Jag tror Fiat/Chrysler behöver lite längre framförhållning än så. Mer troligt är att man betalar tesla för att leverera ett bestämt antal bilar. Om tesla misslyckas med det är det ju rimligt att det finns ett kontrakt som säger att tesla då måste betala kostnaden som uppstår.
Det blir viktigt för tesla att avtalet följs.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Zalman3 »

Nu är det vinter. Bara att montera plogen på Teslan!

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Becada
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 feb 2017 21:57

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Becada »

Model Y i Kina har nu uppvärmd ratt, ny mittkonsol och Bioweapon defensiv mode.
https://driveteslacanada.ca/news/tesla- ... ing-wheel/
Model Y Long Range
Skriv svar