Husvagn 2700 kg och 126 km/h M3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Husvagn 2700 kg och 126 km/h M3?

Inlägg av Richardk »

Såg en video på youtube med en Tesla Model 3 LR, i Canada om jag förstod det rätt. Där drar dom en husvagn som väger 2700 kg i 126 km/h. Och dom verkar väldigt nöjda med hur den drar husvagnen. Det verkar vara någon typ av organisation som utför testning.

Någon som vet något mer?

Känns ju väldigt konstigt att Model 3 är klassad för 1000kg i Europa då?

Kan man förvänta sig att dragvikten kommer höjas i framtiden i Europa?

Länk video:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Husvagn 2700 kg och 126 km/h M3?

Inlägg av LarsL »

Nej, jag tror inte du kan förvänta dig höjddragvikt. Det har aldrig handlat om bilens kapacitet utan om kultur. Amerikanare förstår inte hur vi använder släpkärror och vilka bilar vi drar dem med. Jag tror det kommer dröja tills det finns ett designkontoret i EU som styrs relativt självständigt av europeiska chefer innan vi får vettiga dragvikter. Elon greppar inte detta, han begriper inte heller hur vi ser på pickuper och lastbilar eller varför vi vill ha kombi bilar elleratt vi har små kärror begränsade till 80 km/h.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Husvagn 2700 kg och 126 km/h M3?

Inlägg av mati »

Fast ID4 och Enyaq har ju samma löjliga dragvikt som M3. BMW iX3 får bara 750kg. IPace likaså. Vem vill dra en kärra fylld med helium? Och dessa bilar kallas till och med för SUV.
Det verkar ändå som att det handlar om mer än att Elon inte begriper. Det är tydligen många som inte gör det.
Polestar verkar åtminstone ha fattat. Och det är ingen SUV.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Husvagn 2700 kg och 126 km/h M3?

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Fast ID4 och Enyaq har ju samma löjliga dragvikt som M3. BMW iX3 får bara 750kg. IPace likaså. Vem vill dra en kärra fylld med helium? Och dessa bilar kallas till och med för SUV.
Det verkar ändå som att det handlar om mer än att Elon inte begriper. Det är tydligen många som inte gör det.
Polestar verkar åtminstone ha fattat. Och det är ingen SUV.
Tesla Model 3 och Model S skulle ju klara betydligt högre dragvikt. Men Tesla och Elon verkar inte alls vara intresserade av att utnyttja det och min förklaring är att de inte förstår.

Att andra tillverkare inte klarar av att bygga elbilar vet jag ju redan. Jag har ju haft en Leaf.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Husvagn 2700 kg och 126 km/h M3?

Inlägg av mati »

Jag hävdar bestämt att de flesta elbilar skulle klara av att dra ett tyngre släp. Eller åtminstone så skulle det inte krävas så himla mycket för att det skulle bli möjligt. Det är väl främst en kylningsfråga.
Att Model S inte får dra nånting alls är inget annat än skandal. Tekniska skäl är det inte, så visst är det så som du säger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Husvagn 2700 kg och 126 km/h M3?

Inlägg av mikebike »

Model Y får dra 1600 kg....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Husvagn 2700 kg och 126 km/h M3?

Inlägg av Teslaspolen »

mati skrev:
Jag hävdar bestämt att de flesta elbilar skulle klara av att dra ett tyngre släp. Eller åtminstone så skulle det inte krävas så himla mycket för att det skulle bli möjligt. Det är väl främst en kylningsfråga.
Att Model S inte får dra nånting alls är inget annat än skandal. Tekniska skäl är det inte, så visst är det så som du säger.
Model S kan väl dock ursäkta sig med att den utvecklades av ett helt annat Tesla än vad dagens företag är. Då var ju avgrundens kant aldrig många månader bort och man hade aldrig byggt en egen bil förut.

Dock är det väldigt fånigt att det inte kommit i efterhand.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Husvagn 2700 kg och 126 km/h M3?

Inlägg av LarsL »

Teslaspolen skrev:
Model S kan väl dock ursäkta sig med att den utvecklades av ett helt annat Tesla än vad dagens företag är. Då var ju avgrundens kant aldrig många månader bort och man hade aldrig byggt en egen bil förut.

Dock är det väldigt fånigt att det inte kommit i efterhand.
Fast de kanske kunde ha sålt några hundra bilar till i Sverige eller Norge om den haft dragkrok under den här perioden Med en ganska liten insats.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Husvagn 2700 kg och 126 km/h M3?

Inlägg av Teslaspolen »

LarsL skrev:
Teslaspolen skrev:
Model S kan väl dock ursäkta sig med att den utvecklades av ett helt annat Tesla än vad dagens företag är. Då var ju avgrundens kant aldrig många månader bort och man hade aldrig byggt en egen bil förut.

Dock är det väldigt fånigt att det inte kommit i efterhand.
Fast de kanske kunde ha sålt några hundra bilar till i Sverige eller Norge om den haft dragkrok under den här perioden Med en ganska liten insats.
Produktionen var dock flaskhalsen, inte efterfrågan. Men visst hade dom kanske kummat ta bra betalt för den, men då antar jag att vi är tillbaka på frågan om dragkrokskultur.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Husvagn 2700 kg och 126 km/h M3?

Inlägg av LarsL »

Ja, så varför har de andra inte dragkrok? Kanske för att de inte kan bygga elbilar, alltså inte lyckas hålla temperaturen på batteriet? Eller är det så att när inte Tesla lyckas leverera bilar med dragkrok ja då passar de andra på att inte göra det heller för att kunna ha ett argument för fossilbilarna.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Husvagn 2700 kg och 126 km/h M3?

Inlägg av Teslaspolen »

LarsL skrev:
Ja, så varför har de andra inte dragkrok? Kanske för att de inte kan bygga elbilar, alltså inte lyckas hålla temperaturen på batteriet? Eller är det så att när inte Tesla lyckas leverera bilar med dragkrok ja då passar de andra på att inte göra det heller för att kunna ha ett argument för fossilbilarna.
Tog ju evigheter innan det började bli mer vanligare med trefas också.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Husvagn 2700 kg och 126 km/h M3?

Inlägg av Richardk »

Temperatur på batteriet tror jag inte alls har med detta att göra. Dom säger ingenstans i videon att att teslan är ombyggd på något sätt för att motverka värmeproblem. Man får pressa väldigt hårt med släp för att batteriet ska bli varmt i en elbil med vattenkylning.

Det är synd att en så kompetent dragbil som Model 3 bara får dra 1000kg. Tesla missar verkligen en stor försäljningsmöjlighet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Husvagn 2700 kg och 126 km/h M3?

Inlägg av mati »

Ja, man kan ju undra om ett släp på 1000+kg verkligen skulle slita mer på batteriet eller motorn än motorvägskörning i konstant 200km/h, vilket ju är fullt möjligt med en Model 3/S.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar