M3 från Kina säljs i Europa.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av mastodontfilmsmats »

mastodontfilmsmats skrev:
Svenssons skrev:

Tesla har delat upp import av Model 3 till Europa där SR importeras från Kina och övriga från USA. Detta är inget argument varför Model Y kommer importeras från Kina i närtid. Model Y Standard Range går inte beställa idag, det är möjligt att den kommer i framtiden och att den då kommer exporteras från Kina men det lär isåfall vara efter Giga Berlin börjat producera Model Y.
Jaha, jag som var så nära beställaknappen på M3SR+, nu när en massa godis dök upp... Meeeeeen eftersom jag är Captain Slow här som bara letar orsaker att fördröja mitt beställande av en SR+, får jag även här lite kallt om fötterna.
Skillnaden på LFP kontra USA-batterierna (som jag är trygg i vad de innebär) är förutom en tyngre bil, vad?
Lägre batteridegradering?
Lägre effektuttag?
Lägre teoretisk laddhastighet (V3 SuC)?

Kina-SR+ får inte heller värmepump och inte dubbelglas? Och hur undermålig är den kinesiska lacken?
Citerar mig själv lite..
Om man får lita till vad cnn säger om byggkvaliteten (via kinesisk grundinformation) så är ju den erkänd i Europa i alla fall, vad nu det betyder.. Då återstår ju frågan om skillnaden på drivlinan (ffa batteriet då)
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Black »

Är det någon som har uppgifter om priser och utrustning (batteri, v-pump, d-glas, konsoll, mm) på dessa Kina-Teslor?
Användarvisningsbild
esteen
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 aug 2019 00:09

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av esteen »

Är det någon snappat upp någon mer information om de Kinesiska bilarna?
Har de något mer nytt utöver batteriet?
Är lite inne på att köpa en sådan men kan inte bestämma mig om LFP är bättre än värmepump som Tesla säger att den inte har.
Hur tänker ni andra?
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av LasseTM »

Har inga belägg för detta uttalande men har svårt och tro att lacken i Kina är sämre än USA. USA har jäkligt hårda regler på vad man får lacka en bil med, högre än Europa och i Kina får man nog lacka med lite vad man vill.
Skulle tro att den Kinesiska lacken är den bästa om man kollar på enbart färgen och hur den håller sedan är frågan om finish en annan femma men Amerikansk lack är ju mjuk som smör.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Svenssons »

esteen skrev:
Är det någon snappat upp någon mer information om de Kinesiska bilarna?
Har de något mer nytt utöver batteriet?
Är lite inne på att köpa en sådan men kan inte bestämma mig om LFP är bättre än värmepump som Tesla säger att den inte har.
Hur tänker ni andra?
Pratade med en på Tesla i torsdags, tror han satt i Stockholm. Där hade de då inte fått in några av de kinesiskt byggda Model 3 ännu. De har inte den nya utrustningspaketet enligt honom (chrome delete, värmepump och elbacklucka) vilket alltså bekräftar det som sagts tidigare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
seafarer
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 20 nov 2016 19:33
Ort: Helsingborg

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av seafarer »

Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?
MS 85 -14 - Såld
MS 70D -15 AP1 - Såld
MS P100DL -19 - Såld
M3 LR -21 - äger fortfarande
Hyundai Kona 64kWh - såld
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av NiklasTesla »

seafarer skrev:
Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?
Lite längre (kanske ca 20km längre realistiskt körmönster ) än dagens SR+
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av taliz »

NiklasTesla skrev:
seafarer skrev:
Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?
Lite längre (kanske ca 20km längre realistiskt körmönster ) än dagens SR+
LFP har väl ca 55kwh tillgängligt vs knappt 50 på NCA.
Sedan kan man ju i teorin ladda dem till 100% utan negativ effekt dessutom.
Dvs laddar du en med NCA till 90% har du bara 45kwh tillgängligt.
Då får du mer än 20% längre räckvidd med LFP.
10kwh är ju 5-8 mil sisådär med en SR+.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av NiklasTesla »

taliz skrev:
NiklasTesla skrev:
seafarer skrev:
Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?
Lite längre (kanske ca 20km längre realistiskt körmönster ) än dagens SR+
LFP har väl ca 55kwh tillgängligt vs knappt 50 på NCA.
Sedan kan man ju i teorin ladda dem till 100% utan negativ effekt dessutom.
Dvs laddar du en med NCA till 90% har du bara 45kwh tillgängligt.
Då får du mer än 20% längre räckvidd med LFP.
10kwh är ju 5-8 mil sisådär med en SR+.
Räknade 100% laddning för NCA SR+ mot 100% laddning för LFP SR+.

Om skillnaden är 5kwh på en förbrukning på 1,8kwh/mil (lite lägre än min realistiska förbrukning för Model 3 LR AWD med ca 7500 körda som ligger på precis över 1,9kwh/mil) per mil blir skillnaden 27,7km exakt.

MVH
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Anonymous FTW »

NiklasTesla skrev:
seafarer skrev:
Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?
Lite längre (kanske ca 20km längre realistiskt körmönster ) än dagens SR+
Någon skillnad på livslängd de batterierna emellan?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av NiklasTesla »

Anonymous FTW skrev:
NiklasTesla skrev:
seafarer skrev:
Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?
Lite längre (kanske ca 20km längre realistiskt körmönster ) än dagens SR+
Någon skillnad på livslängd de batterierna emellan?
LFP är inte lika känsliga för hög/låg laddnivå vad jag har förstått jämfört med NCA så dessa batterier (LFP) lär hålla längre.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av jeppe_sthlm »

Fick ett hyggligt inbytespris på min bil vid köp av en Kina SR+. Har haft lite dålig koll på utvecklingen den senaste tiden, men Teslakillen sa att faceliften skulle kosta en bra slant mer - har för mig ca 60k mer.

Då är ju frågan vad man blir gladast av; bättre batteri eller facelift:en?

En tystare bil skulle jag gärna vilja ha, men det verkar gå en del rykten om att Kina-bilen är tystare än den gamla US-bilen.

Något som har mer koll på det?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
esteen
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 aug 2019 00:09

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av esteen »

Ryktenas bilmärke det här :)

Har beställt en "Kinabil" och hoppas att jag inte blir besviken.

Det jag hittat är att den laddar snabbare, dock gjordes tested från 40-99% och då var LFP 15 min snabbare.
Mer intressant hur det är mellan 10-60% men man får väl se och hoppas att det är snabbt där med.
Får hoppas det inte är sämre köldegenskaper än NCA också...

Sedan får man väl, trotts vad Tesla sagt, hoppas att det finns någon kul nyhet i dessa förutom batteriet.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Zalman3 »

Prisreduktion: Omedelbart tillgänglig Tesla Model 3 från Kina nu ytterligare 1000 euro billigare.

Vanligtvis är priserna på Tesla i sten eftersom VD Elon Musk anser att det vanliga fyndet när man köper en bil är orättvist. Företaget gör dock ett undantag för en leverans av modell 3 från Kina. Överraskande tillkännagavs det i mitten av oktober att Europa nu också levereras från Tesla Gigafactory i Kina - oavsett om det var tillfälligt eller permanent, ursprungligen öppet. Men efter dessa nyheter, hundratals förproducerade Tesla Model 3s därifrån dök upp på webbplatserna för Europa . Eftersom de ännu inte är den uppdaterade versionen som Tesla också meddelade i oktober, var de till exempel cirka 2000 euro billigare än nyligen konfigurerade i Tyskland. Och nu har Tesla sänkt priset för det igen.

3000 rabatt för Tesla Model 3 från Kina
Den billigaste Tesla Model 3 i standardversionen plus (SR +) på de tyska sajterna kostar nu 40 880 euro, ytterligare 1000 euro mindre än tidigare. Om du beställer den igen måste du betala 42 900 euro plus leveransavgiften på 980 euro, totalt 3000 euro mer. I Tyskland fanns det bra två dussin av dessa China Teslas med rabatt att välja mellan på måndag, åtminstone lika många var att hitta på Teslas andra europeiska landswebbplatser.

Om du väljer en av dessa elbilar får du dock inte den senaste versionen av Model 3. I mitten av oktober tillkännagav Tesla en ansiktslyftning , som inkluderar visuella och tekniska innovationer. De yttre trimlistarna är nu gjorda i svart istället för krom och mittkonsolen har en mindre repkänslig yta. Tekniska innovationer är en värmepump (men förmodligen bara för varianterna av Tesla Model 3 med fyrhjulsdrift och större batteri), en elektriskt manövrerad baklucka och dubbelruta för de främre sidorutorna.

Längre räckvidd tack vare LFP-batteriet
Å andra sidan anger Tesla en något längre räckvidd för Model 3 SR + från Kina (den enda exporterade varianten hittills): 440 kilometer jämfört med 430 kilometer för nyproducerade från Fremont. Anledningen till detta är att ett batteri med LFP-celler från CATL nyligen har installerats i den grundläggande kinesiska Tesla . Dessa är betydligt billigare och mer robusta, men väger mer, så Tesla valde en något högre kapacitet. Dessutom, till skillnad från celler med olika kemi, kan de laddas upp till 100 procent utan att tveka, vilket ytterligare ökar intervallet för övningen.

För vissa intresserade parter kan en Tesla Model 3 SR + från Kina till ett reducerat pris därför vara ett attraktivt erbjudande. Den förnyade prissänkningen tyder dock inte på att efterfrågan på den är enorm. Även för Danmark, där begagnade Teslas från Tyskland för närvarande köps till nästan nya priser på grund av en kommande skattehöjning , erbjöds 25 färdiga Model 3 SR + -modeller i det gamla utseendet på måndagen.

https://teslamag.de/news/preissenkung-t ... iger-31395
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av jeppe_sthlm »

Den verkar inte gälla för Sverige än va?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
esteen
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 aug 2019 00:09

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av esteen »

jeppe_sthlm skrev:
Den verkar inte gälla för Sverige än va?
Vilket skulle inte gälla?
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av jeppe_sthlm »

Tyckte mig inte se någon prissänkning sen förra veckan, men jag minns inte riktigt vad priset var då
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
esteen
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 aug 2019 00:09

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av esteen »

jeppe_sthlm skrev:
Tyckte mig inte se någon prissänkning sen förra veckan, men jag minns inte riktigt vad priset var då
Det syftar nog på den som gjordes förra veckan och att det nu är 40 000SEK rabatt mot en 2021.
Användarvisningsbild
sebiva
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 27 nov 2019 15:48

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av sebiva »

jeppe_sthlm skrev:
Tyckte mig inte se någon prissänkning sen förra veckan, men jag minns inte riktigt vad priset var då
Nu är det tillbaka på samma nivå som början på förra veckan (priserna var ner 10' för SR+ lagerbilarna under fredagen, då var den billigaste nere på 539', nu 549'). Däremot så har de höjt "grundpriset" med 10' sedan dess, nu är prisjusteringen 40' istället men samma slutpris. Det är inte lätt att hänga med, och ännu svårare att hitta någon logik i prissättningen! :)
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av vigge50 »

esteen skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Den verkar inte gälla för Sverige än va?
Vilket skulle inte gälla?
Zalmam3 har tagit en tysk artikel och översätt den, anledningen till att priserna står i Euro.
Användarvisningsbild
esteen
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 aug 2019 00:09

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av esteen »

sebiva skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Tyckte mig inte se någon prissänkning sen förra veckan, men jag minns inte riktigt vad priset var då
Nu är det tillbaka på samma nivå som början på förra veckan (priserna var ner 10' för SR+ lagerbilarna under fredagen, då var den billigaste nere på 539', nu 549'). Däremot så har de höjt "grundpriset" med 10' sedan dess, nu är prisjusteringen 40' istället men samma slutpris. Det är inte lätt att hänga med, och ännu svårare att hitta någon logik i prissättningen! :)

Det är inte lätt att hänga med.
Jag beställde en "kinabil" i lördags och enligt Tesla så var det ett fel på sidan i fredags.
Vet inte om någon lyckades beställa till det priset, jag lyckades inte på lördag morgon, fick bara ett felmeddelande.

Hur som, hoppas mitt val av bil är rätt, tror ändå på LFP batteriet.
Användarvisningsbild
iohrlund
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 25 okt 2020 20:39

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av iohrlund »

esteen skrev:
sebiva skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Tyckte mig inte se någon prissänkning sen förra veckan, men jag minns inte riktigt vad priset var då
Nu är det tillbaka på samma nivå som början på förra veckan (priserna var ner 10' för SR+ lagerbilarna under fredagen, då var den billigaste nere på 539', nu 549'). Däremot så har de höjt "grundpriset" med 10' sedan dess, nu är prisjusteringen 40' istället men samma slutpris. Det är inte lätt att hänga med, och ännu svårare att hitta någon logik i prissättningen! :)

Det är inte lätt att hänga med.
Jag beställde en "kinabil" i lördags och enligt Tesla så var det ett fel på sidan i fredags.
Vet inte om någon lyckades beställa till det priset, jag lyckades inte på lördag morgon, fick bara ett felmeddelande.

Hur som, hoppas mitt val av bil är rätt, tror ändå på LFP batteriet.
Vi hade en liggande beställning på en ny M3 LR, men när vi i fredags fick se att SR-lagerbilarna gått ner 10 000 kr till så ringde vi vår kontaktperson på Tesla och bytte till en sådan. Så nu väntar vi istället på en Vit/Svart SR+ med dragkrok som vi får ge 551 000 kr för inkl allt. Tur för oss att "ett fel på sidan" sparade oss 10 000 kr!
Användarvisningsbild
esteen
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 aug 2019 00:09

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av esteen »

Det här hittade jag på ett tyskt Tesla forum.
Lite oroande måste jag säga...

TM3 SR + LFP battery 85kW @ 25% SoC
TM3 SR + LFP battery 63kW @ 50% SoC
TM3 SR + LG-NCA battery 41kW @ 45% SoC on V3
TM3 LR Panasonic-NCA battery 209 kW @ 20% SoC on V3

Finns flera kurvor där som visar att man aldrig kommer över 100kW.

Om det stämmer vet jag inte men ingen har ju kunnat testa eller få det bekräftat heller.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av jeppe_sthlm »

Hmm...det där ser ju inget vidare ut. Ungefär som min nerfade 85:a. Dags att googla lite
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
esteen
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 aug 2019 00:09

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av esteen »

jeppe_sthlm skrev:
Hmm...det där ser ju inget vidare ut. Ungefär som min nerfade 85:a. Dags att googla lite
Nej, det är oroväckande samtidigt som man inte vet vad laddaren kan ge.
Finns ett annat test som visar att 40-99 tar 45 min med LFP och 60 min med NCA.
Personligen skulle det vara mer intressant hur laddningen från 10-60 är, kanske vanligare när man är ute och åker.
Skriv svar