Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

jobster
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 jan 2020 10:40

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av jobster »

Ytterligare prishöjning idag :shock:

Oktober +10 000 kr
November + 10 000 kr

Det verkar inte som att Tesla vill sälja SR+
Nu ser det ut så här:
untitled (95).png
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av LasseTM »

jobster skrev:
Ytterligare prishöjning idag :shock:

Oktober +10 000 kr
November + 10 000 kr

Det verkar inte som att Tesla vill sälja SR+
Nu ser det ut så här:
untitled (95).png
Mycket märkligt, ganska långt ifrån 35k dollar + moms
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av vigge50 »

jobster skrev:
Ytterligare prishöjning idag :shock:

Oktober +10 000 kr
November + 10 000 kr

Det verkar inte som att Tesla vill sälja SR+
Nu ser det ut så här:
untitled (95).png
Ser ingen skillnad mot det som postades igår om du kollar bak i tråden två sidor.
LasseTM skrev:
jobster skrev:
Ytterligare prishöjning idag :shock:

Oktober +10 000 kr
November + 10 000 kr

Det verkar inte som att Tesla vill sälja SR+
Nu ser det ut så här:
untitled (95).png
Mycket märkligt, ganska långt ifrån 35k dollar + moms
Är dock betydligt mer än moms som bör läggas till. Bland annat transport, tull och vagnskadegaranti för att nämna några och sen kostar den inte heller 35k dollar i USA heller. Men ja, de senaste höjningarna här samtidigt som priset går upp här är väldigt märkligt.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Fredrik j »

Varför är det märkligt att tesla behöver tjäna så mycket som möjligt på varje såld bil? Få biltillverkare har så höga ekonomiska förväntningar att uppfylla som tesla.

Det är väl helt rätt att höja om man ändå får sålt bilarna?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Varför är det märkligt att tesla behöver tjäna så mycket som möjligt på varje såld bil? Få biltillverkare har så höga ekonomiska förväntningar att uppfylla som tesla.

Det är väl helt rätt att höja om man ändå får sålt bilarna?
Det märkliga är att de inte vill sälja SR+, vilket har varit tydligt hela tiden. Man kan ju börja undra varför?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Varför är det märkligt att tesla behöver tjäna så mycket som möjligt på varje såld bil? Få biltillverkare har så höga ekonomiska förväntningar att uppfylla som tesla.

Det är väl helt rätt att höja om man ändå får sålt bilarna?
Det märkliga är att de inte vill sälja SR+, vilket har varit tydligt hela tiden. Man kan ju börja undra varför?
Det vill dom väl? Dom vill ju bara ha mer betalt. Säljer man inte hela den svenska tilldelningen?
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Så tröttsamt tråkigt. :cry:

Tesla Sweden vill inte sälja bilar till "vanligt" folk, det är väl det som är grejen. Jag kan inte tolka det på annat sätt. De vill vara premium.

Jag har alltid velat ha så miljövänliga bilar som möjligt, men fan alltså, man börjar misströsta.
500k för en e-Niro, 460k för en pytteliten e-Kona. 500k för en ofärdig ID3, 400k för en Ioniq utan räckvidd och prestanda, 400 för en alldeles för liten Zoe, samma för en e-208... Ingen av dessa har dessutom dragkrok. 800-900k för en e-tron utan ratt eller 4 hjul. Men användbart drag kan man faktiskt få, it has that going for it.. hah. Polestar 2? 700k..

nu är TM3 också uppe i 600k. Tröttsamt.

Näefan, nu när man börjat känna att 500 är nästan överkomligt; bara det kommer en logisk prissänkning map dollapriser, ökning av produktion, sjuka lagerbilsmängder osv, så höjer de till typ lök...

Nej då köper jag nog fan hellre en RS6 med tre-fyra år på nacken. Då får man värre prestanda, tystare landsvägskörning, jävligt mycket användbarare bagage, bekvämare bil med luftfjärding, fyrhjulsdrift, riktig dragkrok, ingen räckviddstjofräs överhuvudtaget och ett jävligt härligt motorljud.

Eller en liten ford Focus 1,0 ecoboost, för 200k. Så åker jag och reser med flyg för 300k, investerar 100k i någon oljeaktie och ser glad ut.

/Bitter och snål norrlänning.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Fredrik j »

mastodontfilmsmats skrev:
Näefan, nu när man börjat känna att 500 är nästan överkomligt; bara det kommer en logisk prissänkning map dollapriser, ökning av produktion, sjuka lagerbilsmängder osv, så höjer de till typ lök...
Vad menar du? Tesla jobbar ju hårt för att hålla nere lagret av färdiga bilar. Framförallt vid kvartalsslut så är det väl få tillverkare som har så få i lager som Tesla? Med fler fabriker kommer man ju kunna korta tid mellan fabrik och kund och hålla ännu mindre lager. Varför skulle lagret öka?
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Fredrik j skrev:
mastodontfilmsmats skrev:
Näefan, nu när man börjat känna att 500 är nästan överkomligt; bara det kommer en logisk prissänkning map dollapriser, ökning av produktion, sjuka lagerbilsmängder osv, så höjer de till typ lök...
Vad menar du? Tesla jobbar ju hårt för att hålla nere lagret av färdiga bilar. Framförallt vid kvartalsslut så är det väl få tillverkare som har så få i lager som Tesla? Med fler fabriker kommer man ju kunna korta tid mellan fabrik och kund och hålla ännu mindre lager. Varför skulle lagret öka?
Som sagt, jag skriver det i form av bitter och snål norrlänning. :roll:
Hela inlägget är alltså ganska raljant.

Men tittar man på mängden "lagerbilar" som är under transport så är det typ 30 stycken. Det är klart att det är lite för att vara ett helt land, enig. Det ser ut att vara många.. men de lär ju säljas i vilket fall, så nog förstår jag Tesla.

Framförallt ger det ju signaler att jag inte kommer kunna ha råd med den när den höjs hela tiden, ju mer jag stretchar budgeten..
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av heldiggrisen »

mastodontfilmsmats skrev:
Fredrik j skrev:
mastodontfilmsmats skrev:
Näefan, nu när man börjat känna att 500 är nästan överkomligt; bara det kommer en logisk prissänkning map dollapriser, ökning av produktion, sjuka lagerbilsmängder osv, så höjer de till typ lök...
Vad menar du? Tesla jobbar ju hårt för att hålla nere lagret av färdiga bilar. Framförallt vid kvartalsslut så är det väl få tillverkare som har så få i lager som Tesla? Med fler fabriker kommer man ju kunna korta tid mellan fabrik och kund och hålla ännu mindre lager. Varför skulle lagret öka?
Som sagt, jag skriver det i form av bitter och snål norrlänning. :roll:
Hela inlägget är alltså ganska raljant.

Men tittar man på mängden "lagerbilar" som är under transport så är det typ 30 stycken. Det är klart att det är lite för att vara ett helt land, enig. Det ser ut att vara många.. men de lär ju säljas i vilket fall, så nog förstår jag Tesla.

Framförallt ger det ju signaler att jag inte kommer kunna ha råd med den när den höjs hela tiden, ju mer jag stretchar budgeten..
Lite O.T kanske, men om jag kollar lagerbilar i transit, så hittar jag samma utval på tesla.dk och tesla.no som hör i Sverige.
Jag tror inte lagerbilar som är under transport är tilltänkta en speciell marknad, utan ligger som försäljning i hela Europa.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av M3apan »

mastodontfilmsmats skrev:
Så tröttsamt tråkigt. :cry:



Nej då köper jag nog fan hellre en RS6 med tre-fyra år på nacken. Då får man värre prestanda, tystare landsvägskörning, jävligt mycket användbarare bagage, bekvämare bil med luftfjärding, fyrhjulsdrift, riktig dragkrok, ingen räckviddstjofräs överhuvudtaget och ett jävligt härligt motorljud.
Är med dig på det här resonemanget! Tills du måste byta olja i ådin och det kostar som en halv SR+ inkl aktivering av elsäten bak.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av LasseTM »

Fredrik j skrev:
Varför är det märkligt att tesla behöver tjäna så mycket som möjligt på varje såld bil? Få biltillverkare har så höga ekonomiska förväntningar att uppfylla som tesla.

Det är väl helt rätt att höja om man ändå får sålt bilarna?
Det märkliga kan jag tycka är att Sverige har redan världens dyraste Teslor. I Norge sänker man priset men i Sverige passar man på ännu en höjning.
Visst vill jag inte att SuC ska vara fulla men finns säkert andra länder där marginalerna är sämre man kan höja priset istället för här.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av OfarligTesla »

LasseTM skrev:
Det märkliga kan jag tycka är att Sverige har redan världens dyraste Teslor. I Norge sänker man priset men i Sverige passar man på ännu en höjning.
Visst vill jag inte att SuC ska vara fulla men finns säkert andra länder där marginalerna är sämre man kan höja priset istället för här.
Varför skulle det ena utesluta det andra? De gör väl vad de kan för att maximera vinsten. Nu med höjningarna här och sönkningarna i Norge så ligger vi 20-30k högre när vi rensar för vagnskadegaranti och moms. Då är ju Norge en mycket mer mättad marknad och vi har en supermiljöbilspremie som sänker priset mot kund. Känns inte så konstigt om Tesla ser att de kan tjäna mer på att höja då.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av LarsL »

Nej, det är konstigt Tesla går ifrån ideal efter ideal. Hur många år innan de börjar sälja en vätgasbil också? Är så att Elon börjar släppa/tappa kontrollen och börjar fokusera mer på SpaceX. Tesla är ju stort och kraftfullt och kommer klara sig själv, kanske inte intressant längre?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av taliz »

Även om börskursen skulle kunna tolkas som att det nu bara är att kassera in storvinster på löpande band för Tesla, så är det långt ifrån verkligheten.
Man behöver alla intäkter man kan få in för att fortsätta utvecklas och växa. De problem och motstånd man möter har inte blivit mindre, snarare tvärtom. Man har nu ännu större, och särskilt enormt mkt dyrare, utmaningar framför sig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av LarsL »

Då kanske en hybrid eller vätgasbil skulle sitta fint? Hybrider säljer ju bra. De kanske kan klistra på ett Tesla T på en Toyota.

Jag tror det är ännu viktigare nu än tidigare att hålla sig till principer och grundidén för företaget. Men risken är att Elon tappat lite av kontrollen och att andra tar över som mer ser till andra värden.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Svenssons »

Anledningen till att Tesla nu lämnar ett och samma baspris för hela världen är antagligen att de nu lämnat att vara ett företag med endast en fabrik för samtliga bilar där alla som kan tillverkas säljs nästan oavsett pris. De har nu två fabriker och produktionshastigheten är ju magnitud bättre än vad den var för några år sedan. De kommer då ta marknadsmässiga beslut om vad som är lönsammaste pris per marknad. Snabbare och enklare transporter till Norge, tuffare konkurrens där och att bilar kommer från båda USA och Kina är nog det som nu sätter priserna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Klintan »

OfarligTesla skrev:
LasseTM skrev:
Det märkliga kan jag tycka är att Sverige har redan världens dyraste Teslor. I Norge sänker man priset men i Sverige passar man på ännu en höjning.
Visst vill jag inte att SuC ska vara fulla men finns säkert andra länder där marginalerna är sämre man kan höja priset istället för här.
Varför skulle det ena utesluta det andra? De gör väl vad de kan för att maximera vinsten. Nu med höjningarna här och sönkningarna i Norge så ligger vi 20-30k högre när vi rensar för vagnskadegaranti och moms. Då är ju Norge en mycket mer mättad marknad och vi har en supermiljöbilspremie som sänker priset mot kund. Känns inte så konstigt om Tesla ser att de kan tjäna mer på att höja då.
Lite mer än 25 tusen skiljer det väl allt? Med ett pris på 399900 kr till SEK *1,1*1,25 blir det ca 526700kr. Helförsäkring i tre år gör ju att självriskreduceringen inte behövs.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av NiklasTesla »

jobster skrev:
Ytterligare prishöjning idag :shock:

Oktober +10 000 kr
November + 10 000 kr

Det verkar inte som att Tesla vill sälja SR+
Nu ser det ut så här:
untitled (95).png
Konstigt då dollarn tappat mot SEK. Priserna borde sänkas då Tesla tidigare satt priser SEK/USD. Ser ut som man nu lämnat den modellen.

Om Tesla fortsätter att sälja höga volymer kommer dom gör galet bra resultat i Sverige.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Banane »

LarsL skrev:
Nej, det är konstigt Tesla går ifrån ideal efter ideal. Hur många år innan de börjar sälja en vätgasbil också? Är så att Elon börjar släppa/tappa kontrollen och börjar fokusera mer på SpaceX. Tesla är ju stort och kraftfullt och kommer klara sig själv, kanske inte intressant längre?
Ideal? Hur naiv är du? Dessutom har Tesla fullt sjå att göra vinst. Bland inte ihop aktiekursen med verkligheten.
Skriv svar