VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Anonymous FTW skrev:
"Mycket inte var klart" det någon anser vara "mycket" kan lika gärna anses var "lite" i en annans ögon, det kan bero på hur rosa glasögon man har. Mjukvara kan vara ett problemet för någon, för en annan person flera saker, då det styr mycket i bilen. Sen är det ju som så att mjukvaruproblemet har i stort varit VW:s egna problem och inte kundernas, då man väntat lång tid med att lansera bilen. Hade det inte varit för att de varit tvingade av utsläppsskäl hade de nog väntat än längre. Nu verkar man ha satt ihop ett nytt mjukvaruteam som ligger före planerad tid så jag tror man ska vara försiktig med att döma ut mjukvaran som VW:s svagaste punkt. Är det 8 veckor bilen varit ute hos kund? jag ger VW lite mer tid i alla fall.
Apropå rosa glasögon...

Om leveranser och beställningar försenas av tillverkaren, så blir det ju verkligen just ett ganska stort problem för en hel och irritation hos många av kunderna (oavsett om det är Tesla som är sena pga. produktionsproblem, eller VAG som är sena pga. mjukvaruproblem).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

PapaD skrev:
Du drar många bilar över en kam Zalman. Och tänk på att Mati säger att hans golf är jäkligt bra, varför hoppade du över det?
Sedan instämmer jag i Toyota gällande kvalitet men att dra alla VAG bilar över en kam är att generalisera väl mycket. Då får du faktiskt dra fram källor som håller Zalman.
Edit:
Du sade faktiskt att det var dina erfarenheter, my bad. Det kan jag inte säga emot.
Ja, när det gäller kvalitet, tillförlitlighet och krångelfrihet är e-Golfen med marginal bästa bilen jag någonsin haft. Noll fel på 3 år och 6000 mil. Den var visserligen på verkstaden en gång, då hade en sten slagit hål i kylaren, men det klassar jag som en olycka och inte som ett fel.
De sämsta bilarna jag någonsin haft när det gäller antalet fel och krångel är i turordning min gamla Model S90D, därefter min Model S P85 och e-tron. Jag skulle säga att de sistnämnda delar andraplatsen.
Ganska spännande att de dyraste bilarna uppenbarligen håller sämst kvalitet.
Alla andra bilar jag har haft var sällan fria från krångel, men ändå acceptabelt bra.
På en upplevd kvalitetsskala från 0 till 10 är e-Golfen är en stabil tia. Min Model S 90D en nolla eller etta. E-tron hamnar på en tvåa medan alla mina gamla bilar jag haft de senaste åren skulle hamna mellan 6 och 9 ungefär.
Det säger en del tror jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Vi får se. Jag är ju en ägare, och jag avvaktar mitt omdöme. Jag har fått ett permanent fel, airbaglampa lyser, i övrigt inget anmärkningsvärt strul. Och jag fick tid för åtgärd inom en vecka i min egen lilla stad. Hittills tänker jag inte klaga på mjukvara. Men jag kommer fortsätta klaga på att den är för dyr och att det är dumsnålt att spara in på kablage till högtalare i bakdörrarna.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Ja, den är för dyr. Man får tyvärr ganska lite bil för pengarna. Det är iofs ett gammalt problem som jag tycker att VW alltid har haft, men med ID3 har de tagit detta till en helt ny nivå.
Även e-Golf tyckte jag var för dyr med tanke på vad man får. Men nu känns den plötsligt riktigt prisvärd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Davidswe
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 sep 2020 11:41

Re: VW I.D

Inlägg av Davidswe »

Hej

Ser att priset för privatleasing ligger kvar på 3495 :- för life men att vinterdäcken har gått ner till 355. Från start låg vinterdäck på 495 kr/mån.
När jag började titta sa säljaren att priset på bilen skulle gå upp med 700:-/ månaden. Att 3495 bara gällde dom första 1000 st bilar av ID3. Vet inte om det stämmer längre men känns som dom gärna vill sälja mer bilar nu när priset på däck går ner.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Pris på leasing har redan gått ner under 3200 såg jag idag i denna tråd. Vad är det, 115 k på tre år? Antingen betyder det att de vet att begpriser inte sjunker mer på tre år och tre tusen mil, eller så vet de att priserna kommer sänkas snart. Så funderar jag iaf. Bra att priserna sjunker.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW I.D

Inlägg av Maw »

PapaD skrev:
Pris på leasing har redan gått ner under 3200 såg jag idag i denna tråd. Vad är det, 115 k på tre år? Antingen betyder det att de vet att begpriser inte sjunker mer på tre år och tre tusen mil, eller så vet de att priserna kommer sänkas snart. Så funderar jag iaf. Bra att priserna sjunker.
Till de 115k får man väl ifs lägga till statsbidraget på 60k så totalt 175k för 3 år och 1000 mil per år. Kan tänka mig att de kommer dra in en hel del på övermil oxå.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW I.D

Inlägg av Maw »

Utöver de 175k kanske man även ska lägga rabatt på nypriset om ca 25k så totalt 200k. Räntan är nog i det närmaste försumbar för VW så i princip behöver de efterleasingtiden lyckas sälja en 3 år gammal id3 med högst 3000 mil på mätaren för 250k för att det ska gå ihop sig.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Men får man statsbidraget till sig vid privatleasing? Går inte det till ägaren (finansbolaget)? När jag fyllde i min begäran för bonus fyllde jag i att jag var ägaren...
Ah.. nu förstår jag hur du räknar... Just det, de 115k plus 60 k går till finansbolaget.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Idiotiskt rent ekonomiskt att privatleasa för det mesta, och särskilt elbil nu.
Dels får man bonus, dels är andrahandsvärdet sjukt bra jämfört med avgasbilar.
Min teori är att man bör byta ofta, helst varje år, dom närmaste åren.
Då har man konstant en fräsch bil med den senaste tekniken, utan "för många" mil, som förhoppningsvis är eftertraktad.
Kan tom bli billigare än en beggad avgasbil. Så blev det ju tex med min Model 3 vs min Volvo.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW I.D

Inlägg av Maw »

PapaD skrev:
Men får man statsbidraget till sig vid privatleasing? Går inte det till ägaren (finansbolaget)? När jag fyllde i min begäran för bonus fyllde jag i att jag var ägaren...
Ah.. nu förstår jag hur du räknar... Just det, de 115k plus 60 k går till finansbolaget.
Tack, just så. Jag var lite otydlig :)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Ja, den är för dyr. Man får tyvärr ganska lite bil för pengarna. Det är iofs ett gammalt problem som jag tycker att VW alltid har haft, men med ID3 har de tagit detta till en helt ny nivå.
Även e-Golf tyckte jag var för dyr med tanke på vad man får. Men nu känns den plötsligt riktigt prisvärd.
Matti jag vet du tycker id3 inte är prisvärd men jag har så svårt att förstå varför. Är de om man köper en max utrustad bil kanske för då håller jag med.
Om man istället utgår från en life dvs den enklaste bilen idag så tycker jag den känns prisvärd för att vara en elbil.
För mig kostade denna 428000 kr före bidrag. De enda tillvalet jag gjorde var metallic lack.
Då får jag en bil med ungefär samma range som en tesla modell 3. Jag får i mina ögon de flesta nödvändiga funktioner men visst jag kan idag sakna den där backkameran och keyless entry. I övrigt tycker jag den har de mesta men behöver och vet inte om de är mycket jag saknar jämfört med vad jag skulle få i en modell 3, ja kanske autopiloten faktiskt..
De man också missar med en modell 3 är möjligheten till krok och takräcke.
Men en tesla modell 3 kostar ungefär 172000 kr mer och då har jag avrundat nedåt men valt en grå metaltic eftersom de är så jag gjorde på min id3.

Jag tycker id 3 är prisvärd.
Men jo modell 3 är en större bil och har SuC jag vet.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Jag jämför ju med en e-Golf av begripliga skäl. Och den kostade faktiskt exakt samma som en ID3 life så som vi beställde den. Men då är den extremt vältrustad från start. Vi la dessutom till alla assistanssystem, flytande blinkers, metallic, större hjul, och en massa mer som jag har glömt.
Visst, den har bara 20 mil i räckvidd, man borde alltså jämföra med en ID3 med minsta batteriet. Men den finns ju inte än. Och eftersom jag inte behöver mer räckvidd än vad e-Golfen erbjuder ger det större batteriet i ID3 inget verkligt mervärde. Däremot så saknar ID3 en massa funktioner som Golfen har. Vill jag ha ungefär samma standard på en ID3 måste jag välja en Tech eller en Max. Tech-paketet saknar dock fortfarande 2-zons klima, vilket är helt obegripligt för mig.
Och som Tech eller Max blir den bara orimligt dyr. Jag får ju en maxutrustad Passat för samma pris.
En ID4 Max känns faktiskt mer prisvärd än en ID3.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Ok då förstår jag dig matti för jag kan hålla med om att id3 paketen utöver kostar väldigt mycket och ja bilen tappar sin prisvärdhet ganska snabbt om man lägger på för mycket saker.
Men om man tittar specefika på life nivån så tycker jag den är väldigt prisvärd.
Men ja man kanske måste avstå några av sina must have features och blir de för många jag då blir såklart bilen ointressant tillslut eller i detta fallet dyr.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Ja, det blir ju som jag skrev tidigare. Det känns som ett nedköp, fast priset blir trots allt högre. Och då är den ju för dyr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

Att bilen saknar bältesjusteringen gör att den inte är prisvärd för mig. Bältet skulle inte skydda mig vid en eventuell krock.
Fattar inte att man kan komma på det att spara pengar på det.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

nek0 skrev:
Att bilen saknar bältesjusteringen gör att den inte är prisvärd för mig. Bältet skulle inte skydda mig vid en eventuell krock.
Fattar inte att man kan komma på det att spara pengar på det.
Vilken himla tur att din gamla Skoda avgasbil har det - annars hade du inte haft något att gnälla på i trådarna gällande andra bilar! :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

martinot skrev:
nek0 skrev:
Att bilen saknar bältesjusteringen gör att den inte är prisvärd för mig. Bältet skulle inte skydda mig vid en eventuell krock.
Fattar inte att man kan komma på det att spara pengar på det.
Vilken himla tur att din gamla Skoda avgasbil har det - annars hade du inte haft något att gnälla på i trådarna gällande andra bilar! :lol:
Jo då det hade jag haft om jag behövt.
Vilken tur att du tycker att det är ok att folk som är lite längre än snittet ska dö vid en eventuell krock för att en elbilstillverkare ska spara några ören.
Vad spelar det för roll om det är en elbil eller avgasbil när det gäller säkerheten?
Edit:
Jag gnäller om en säkerhetsfunktion
Vad gnäller du på?

Re: VW I.D
... honom. Precis rätt beskrivet av Taliz alltsåt. Tack, då får de väl sänka priserna då. Uppenbarligen är de för dyra. Eller varför inte montera högtalare i bakdörrarna? :D Det är kanske det som kommer hända. VW vill visserligen inte ge bort bilarna, men de kan inte göra dem för dyra, för då ...

av martinot
31 okt 2020 16:36

Kategori: Elektriska Fordon
Tråd: VW I.D
Svar: 3492
Visningar: 363357
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

nek0 skrev:
Att bilen saknar bältesjusteringen gör att den inte är prisvärd för mig. Bältet skulle inte skydda mig vid en eventuell krock.
Fattar inte att man kan komma på det att spara pengar på det.
Tycker inte de har med prisvärd att göra för bältet skulle inte bli bättre för dig om du fick den gratis.. Prisvärd för mig är vad man får för de pengar man betalar.
Där finns bilar där jag sitter illa i stolarna tex ja oavsett om jag max utrustar den eller kör bas så passar helt enkelt inte bilen mig och de har inte med priset att göra för de kan vara både en billig och dyr bil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Jag hade faktiskt inte reflekterat över bältesjusteringens vara eller icke vara.
Jag är 191 cm, när jag justerat stolen där jag vill ha den sitter bältet bra. Min fru är 160 cm, när hon justerat stolen där hon vill ha den sitter bältet bra.
Har du provsuttit bilen nek0? Om du är längre än 200 cm kanske bältet inte passar men annars har jag svårt att se det.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

PapaD skrev:
Jag hade faktiskt inte reflekterat över bältesjusteringens vara eller icke vara.
Jag är 191 cm, när jag justerat stolen där jag vill ha den sitter bältet bra. Min fru är 160 cm, när hon justerat stolen där hon vill ha den sitter bältet bra.
Har du provsuttit bilen nek0? Om du är längre än 200 cm kanske bältet inte passar men annars har jag svårt att se det.
196cm och får inte bältet att ligga kvar över axeln :( .
Skrev innan att jag provkörde bilen.
Säljaren som jag pratade med sa också att det var flera som klagat på att bältet inte är där man vill ha den och tycker själv att det var helt skumt att man inte har höjd inställningen.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Sorry, missade att du skrev det. Ja, de har verkligen byggt bilen för att hålla ett lågt pris och höga marginaler. Vi får se om de ändrar utrustning eller priser, jag har känslan att något behöver de göra för att få gemene man att köpa bilen.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

PapaD skrev:
Sorry, missade att du skrev det. Ja, de har verkligen byggt bilen för att hålla ett lågt pris och höga marginaler. Vi får se om de ändrar utrustning eller priser, jag har känslan att något behöver de göra för att få gemene man att köpa bilen.
Kommer inte ihåg vad det var för modell men bilfan kostade 536 000kr. Har svårt att se vem betalar så mycket för en sån när man får en Model 3 för 550 000kr eller e-Niro för 521 000kr
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: VW I.D

Inlägg av Anonymous FTW »

PapaD skrev:
Sorry, missade att du skrev det. Ja, de har verkligen byggt bilen för att hålla ett lågt pris och höga marginaler. Vi får se om de ändrar utrustning eller priser, jag har känslan att något behöver de göra för att få gemene man att köpa bilen.
Fast säljer gör den ju, åtminstone jämfört med andra elbilar och i alla fall i Sverige och denna månaden. Inte i topp med de bäst säljande fossilbilarna men flest registreringar av alla elbilar hittills denna månaden i alla fall. 471 stycken hittills i november tycker jag inte är illa pinkat.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Ja, även i Norge och Nederländerna säljer den bra nu. Men i de stora marknaderna, Tyskland, Frankrike och UK går det inte så bra. Den säljer, men Zoe säljer bättre. Och jag är rädd att det kommer bli en backlash med 12 V strulet, kan bli en näsbränna för VW.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Skriv svar