Eller så är man nervös över ifall de känner för att lyfta den på rätt sätt (Och dra muttrarna med rätt moment.)
Att låta en däckfirma lagra hjulen vore rationellt men det jobbiga är ju tvättandet och bärandet så att bara leja bort själva bytet vore inget för mig även om jag litade mer på människor
ingår lyft puckar med ny bil
Moderator: Redaktion
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: ingår lyft puckar med ny bil
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: ingår lyft puckar med ny bil
Det är just därför jag har däckhotell som kostar mig 55%-60% av priset i "fickan" då jag tar alla kostnader med bruttlöneavstående.
EDIT. 40-45% kostar det mig skall det vara då det ovan är min marginalskatt.
EDIT. 40-45% kostar det mig skall det vara då det ovan är min marginalskatt.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: ingår lyft puckar med ny bil
Min bil är köpt med skattade pengar och jag får vackert betala med skattade pengar för däckbyte också. Men i ärlighetens namn är osmidigheten det som stör mig mest. 2000kr/år eller vad det kostar med hotell och byte kunde man leva medChristerSjo skrev:Det är just därför jag har däckhotell som kostar mig 55%-60% av priset i "fickan" då jag tar alla kostnader med bruttlöneavstående.
EDIT. 40-45% kostar det mig skall det vara då det ovan är min marginalskatt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: ingår lyft puckar med ny bil
Jag tycker att däckbyte är en av de grejer som är bra att lämna iväg. Det är hyfsat billigt 2-300kr tog de förra gången jag bytte. Men det jobbiga är ju att man måste ska boka tid lyfta in däcken i bilen och åka iväg och få det bytt, så jag gör det oftast själv. Dessutom kan man passa på att serva bromsarna, men det gör sig ju bäst på våren när det är trevligare ute.ChristerSjo skrev:Min däckverkstad lyfter på hjulaxlarna tror jag.
Bara en fundering om man köper en bil för över 1 MSEK varför lejer man inte bort hjulbytet?
Edit: inte för att jag köpt något bil för en miljon... men åndå.
Re: ingår lyft puckar med ny bil
Jag hade däckhotell till min förra Model S. De gjorde totalt 8 byten. Varje gång jag kom det så var det smått förvirrat hur de skulle göra. Detta är ingen liten firma utan en av de stora kedjorna. (Kanske hade en liten firma varit bättre.)ChristerSjo skrev:Min däckverkstad lyfter på hjulaxlarna tror jag.
Bara en fundering om man köper en bil för över 1 MSEK varför lejer man inte bort hjulbytet?
- De var tvungna att ta bilen på en särskild lyft. Två av gångerna var det ingen där som kunde lyften så jag fick vänta i minst en timme extra på en gubbe som kunde höja lyften .
- De pajade mutterkåporna genom att inte ta av dem först utan dra med hylsa på dem, skadade även hjulmuttrarna just för de hade för stor hylsa. Tesla bytte hjulmuttrar på Goodwill vid nästa besök på SC, men mutterkåporna fick jag köpa förstås.
- De lyfte 7 av 8 gångerna i bärarmarna som jag har svårt att hävda är skadligt, men som Tesla ändå inte rekommenderar. Enda gången de lyfte i lyftpunkerna var när det var en praktikant som sa att så ska man inte lyfta en tesla. Han bytte istället med garagedomkraft. Lyfte noga drog bultarna med rätt moment. Han fick göra hela jobbet själv. Pratade mycket Tesla. Det var den gången den var snabbast klar.
- De tvättade aldrig hjulen, så man var tvungen att tvätta strax innan men åkte dit för bytet.
Jag har alltså valt bort det trots att det är förmånsbil så bytet blir moms och skattefritt. Det var ett passande med balansgång för att inte vara alltför trasslig kund som följde med ut i verkstan trots skylten om endast personal.
Det tar mindre tid att byta själv och jag kan göra det när det passar utan att boka tid. Jag har hittills kört med en centimeter-tjock PVC platta som är lika stor som lyftpunkten, men jag ska köpa puckar med magnet till nästa byte. Jag inser att det förenklar.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: ingår lyft puckar med ny bil
Jag hade däckhotell de första två åren efter att jag brutit ryggen. När jag blev tillräckligt stark för att orka bära hjulen själv övergick jag till att byta själv.
Dyrt och omständligt tycker jag det var med däckhotell. Då kostade det 700:- per säsong, nu är priset det dubbla här i Fjollträsk.
Min Mamma, som snart fyller 83, har däckhotell. Det tycker jag hon kan unna sig.
Dyrt och omständligt tycker jag det var med däckhotell. Då kostade det 700:- per säsong, nu är priset det dubbla här i Fjollträsk.
Min Mamma, som snart fyller 83, har däckhotell. Det tycker jag hon kan unna sig.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1125
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: ingår lyft puckar med ny bil
En hockeypuck eller en träbit fungerar utmärkt om man lyfter med förstånd. Har annars sett någon gammal tråd med lyftpuckar som man kan skriva ut själv om man har en 3d-skrivare.
På frågan varför man byter däck själv så är mitt svar: Har man köpt något fint och vill - och kan - vårda det som man önskar, ja då kan det ibland vara bäst att göra det själv. Tycker man dessutom om att få se bilen ur alla möjliga vinklar och även samtidigt hålla lite koll på klossar och skivor så är det en fin upplevelse att byta hjulen själv. Det som ska göras med kärlek är ibland svårt att leja bort till andra. Oavsett vad bilen har kostat i inköpspris.
På frågan varför man byter däck själv så är mitt svar: Har man köpt något fint och vill - och kan - vårda det som man önskar, ja då kan det ibland vara bäst att göra det själv. Tycker man dessutom om att få se bilen ur alla möjliga vinklar och även samtidigt hålla lite koll på klossar och skivor så är det en fin upplevelse att byta hjulen själv. Det som ska göras med kärlek är ibland svårt att leja bort till andra. Oavsett vad bilen har kostat i inköpspris.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016