Jag tror dock att din e-Golf kommer att rapidgate:a och göra det riktigt segt i alla fallmati skrev:Ja, när Björn körde till polcirkeln med ID3 nämnde han att resan hade varit en plågsam affär med en e-tron. ID3 funkar rätt bra ändå eftersom den är någorlunda snål med elektronerna och det går därför att ladda med 50kW utan att det tar evigheter.martinot skrev:Samma problem i norra delen av Norge. Enligt Björn Nyland så är Ionity kanon, men endast söder om Trondheim.
Och det stämmer nog. Jag har också räknat på det. Om vi till exempel skulle vilja åka till Östersund så skulle det faktiskt gå lite snabbare om vi tog e-Golfen. Man får ladda oftare, men man får fler kilometer per minut vid en 50kW-laddare. Det är ganska spännande egentligen.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Audi e-tron
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Audi e-tron
Kanske. Jag tänker inte testa det med varken e-tron eller e-Golf. Det blir alldeles för segt, oavsett vilken bil jag tar.Teslaspolen skrev:Jag tror dock att din e-Golf kommer att rapidgate:a och göra det riktigt segt i alla fallmati skrev:Ja, när Björn körde till polcirkeln med ID3 nämnde han att resan hade varit en plågsam affär med en e-tron. ID3 funkar rätt bra ändå eftersom den är någorlunda snål med elektronerna och det går därför att ladda med 50kW utan att det tar evigheter.martinot skrev:Samma problem i norra delen av Norge. Enligt Björn Nyland så är Ionity kanon, men endast söder om Trondheim.
Och det stämmer nog. Jag har också räknat på det. Om vi till exempel skulle vilja åka till Östersund så skulle det faktiskt gå lite snabbare om vi tog e-Golfen. Man får ladda oftare, men man får fler kilometer per minut vid en 50kW-laddare. Det är ganska spännande egentligen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
På tal om egolf så byter jag zoen mot en sådan om en vecka.
Blir intressant att se hur den är.
Lite rädd att den inte kommer klara min commute.
Zoen har 52kwh och jag bränner 65-70% av det på min 10 mil commute.
Får kanske va försiktig med egolfen.
Blir intressant att se hur den är.
Lite rädd att den inte kommer klara min commute.
Zoen har 52kwh och jag bränner 65-70% av det på min 10 mil commute.
Får kanske va försiktig med egolfen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Visste inte att du hade en Zoe? 100 km är ju ingen fara, såvida det inte är enkel resa...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Audi e-tron
E-Golf är mycket snålare än Zoe.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Ja det funkar för långpendlarna. I övrigt tänker jag att det blir ganska dyrt att tanka Ionity för 3,30kr/kWh när bilen tar över 5 kWh/mil i stadskörning på vintern. Om jag bodde i Sundsvall och inte hade egen laddning skulle jag ta Bee around för 400kr och 450kWh. Och slå ihjäl 2 timmar i veckan på Birsta eller på stan. Fast det skulle nog kännas mycket segt i längden.Off Grid Byggaren skrev:Det bör kunna funka med valfri elbil under förutsättning att det finns snabbladdare att tillgå, och att bra laddavtal kan fås.
Tänker mig om du bor i Sundsvall, kör Audi e-tron och pendlar till Åre så kan ett avtal med Ionity och 3,30:- per kWh funka bra.
Årsavgiften på 2000:- är inte så mycket, om du kör 5000 mil per år.
Bristen hos Ionyity är ju kostnaden för oss som laddar enstaka gånger per år. Och att de inte finns på så många platser.
Nä gör dom inget åt laddpriserna så är det antingen egen hemmaladdning eller Tesla med fri SuC som gäller. I alla fall om man bor i Norrland. Gemene man kommer absolut inte köpa elbil om dessa kommer kosta lika mycket att tanka.
Ja det är tur att man bor i villa.
Re: Audi e-tron
PapaD skrev:Visste inte att du hade en Zoe? 100 km är ju ingen fara, såvida det inte är enkel resa...
Klarar egolfen det i 140-150kmh? Zoen toppar 145kmh vilket blir 139-140 enligt gps, så rätt lagom att helt enkelt hålla gasen i botten hela vägen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Audi e-tron
Experimentera på abrp.mp!taliz skrev:På tal om egolf så byter jag zoen mot en sådan om en vecka.
Blir intressant att se hur den är.
Lite rädd att den inte kommer klara min commute.
Zoen har 52kwh och jag bränner 65-70% av det på min 10 mil commute.
Får kanske va försiktig med egolfen.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Audi e-tron
Ja just det, det brukar jag ju tipsa andra om.Teslaspolen skrev:Experimentera på abrp.mp!taliz skrev:På tal om egolf så byter jag zoen mot en sådan om en vecka.
Blir intressant att se hur den är.
Lite rädd att den inte kommer klara min commute.
Zoen har 52kwh och jag bränner 65-70% av det på min 10 mil commute.
Får kanske va försiktig med egolfen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Jag tycker det är synd att E-Golf inte kom med 45 kWH batteri som det ryktades om för ca 2 år sedan. Det hade varit den optimala elbilen för oss.taliz skrev:Ja just det, det brukar jag ju tipsa andra om.Teslaspolen skrev:Experimentera på abrp.mp!taliz skrev:På tal om egolf så byter jag zoen mot en sådan om en vecka.
Blir intressant att se hur den är.
Lite rädd att den inte kommer klara min commute.
Zoen har 52kwh och jag bränner 65-70% av det på min 10 mil commute.
Får kanske va försiktig med egolfen.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Audi e-tron
Inte jag heller jag trodde allt utom Tesla skulle på soptippenPapaD skrev:Visste inte att du hade en Zoe? 100 km är ju ingen fara, såvida det inte är enkel resa...
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Audi e-tron
Suck. Håll hastigheten. Seriöst. Det är inte ok. Ska du köra fort så gör det på bana. Jag är trött på alla som tror att lagar gäller andra, de själva står över sådant.taliz skrev:PapaD skrev:Visste inte att du hade en Zoe? 100 km är ju ingen fara, såvida det inte är enkel resa...
Klarar egolfen det i 140-150kmh? Zoen toppar 145kmh vilket blir 139-140 enligt gps, så rätt lagom att helt enkelt hålla gasen i botten hela vägen.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Audi e-tron
Inte omöjligt att de hamnar där när jag är klar med dom.thnis skrev:Inte jag heller jag trodde allt utom Tesla skulle på soptippenPapaD skrev:Visste inte att du hade en Zoe? 100 km är ju ingen fara, såvida det inte är enkel resa...
Nä, men jag är ju "mellan bilar" just nu. Det råkar också finnas bra erbjudanden på hyrbilar. Zoen hyrde jag i 42 dygn för 130kr/dygn inkl fria mil.
Egolfen 5k för en månad inkl 300 mil.
Kul att testa lite olika små budgetbilar(har ju testat etron, EQC, S, X, 3 tidigare...)
Sen får vi se vad det blir efter det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Jag kör på bana också, men då med hoj.PapaD skrev:Suck. Håll hastigheten. Seriöst. Det är inte ok. Ska du köra fort så gör det på bana. Jag är trött på alla som tror att lagar gäller andra, de själva står över sådant.taliz skrev:PapaD skrev:Visste inte att du hade en Zoe? 100 km är ju ingen fara, såvida det inte är enkel resa...
Klarar egolfen det i 140-150kmh? Zoen toppar 145kmh vilket blir 139-140 enligt gps, så rätt lagom att helt enkelt hålla gasen i botten hela vägen.
Om det vore så riskabelt att hålla 140 på motorväg är det lustigt att det går utmärkt i många länder söderut på kontinenten. De har ju tom fri fart i Tyskland.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Någon som vet en bra deal gällande privatleasing? Ser att de kör sjukt bra kampanjpriser gällande företagsleasing på både 50 och 55 men inte hittat nåt liknande på privatleasing ännu.
Re: Audi e-tron
Ja, det hade varit kanon. Jag har faktiskt funderat på att köpa en ny e-Golf efter denna. De vräks ju ut till ganska bra priser just nu. Men det blir ju exakt samma bil som vi har idag och då känns det extremt onödigt att byta. Men hade den haft ett lite större batteri eller bättre snabbladdning hade det kanske varit intressant.thnis skrev:Jag tycker det är synd att E-Golf inte kom med 45 kWH batteri som det ryktades om för ca 2 år sedan. Det hade varit den optimala elbilen för oss.
Det var det jag hade hoppats att ID3 skulle bli. Som en e-Golf fast bättre på allt som har med eldriften att göra. Men det blev som bekant inte riktigt så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Jo förstår det. Fördelen är ju att den kommer med ny garanti.mati skrev:Ja, det hade varit kanon. Jag har faktiskt funderat på att köpa en ny e-Golf efter denna. De vräks ju ut till ganska bra priser just nu. Men det blir ju exakt samma bil som vi har idag och då känns det extremt onödigt att byta. Men hade den haft ett lite större batteri eller bättre snabbladdning hade det kanske varit intressant.thnis skrev:Jag tycker det är synd att E-Golf inte kom med 45 kWH batteri som det ryktades om för ca 2 år sedan. Det hade varit den optimala elbilen för oss.
Det var det jag hade hoppats att ID3 skulle bli. Som en e-Golf fast bättre på allt som har med eldriften att göra. Men det blev som bekant inte riktigt så.
Jag väntar nog ändå till i höst å ser vad som händer med ID3 med 45 kWH batteri. Den ska ju komma med möjlighet till snabbare DC-laddning för en extra kostnad. Även om jag helst hade haft en e-Golf 7.5 med större batteri och snabbare laddning. Men men..
Sorry inser att tråden nu är kapad.. ngt som jag brukar störa mig på
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Audi e-tron
Min syster har precis skaffat en id3 för 3700 per månad i privatleasing. Det tycker jag är bra.Zath skrev:Någon som vet en bra deal gällande privatleasing? Ser att de kör sjukt bra kampanjpriser gällande företagsleasing på både 50 och 55 men inte hittat nåt liknande på privatleasing ännu.
MX LR (Raven) 2019
Re: Audi e-tron
ingen som har skaffat en eTron 60 S? Hade varit kul att höra lite om hur den är.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2266
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Verkar inte finnas några registrerade i Sverige ännu.HelectriC skrev:ingen som har skaffat en eTron 60 S? Hade varit kul att höra lite om hur den är.
Men den tycks vilja ha ännu mer energi från batteriet, vilket verkar rimligt med en tredje elmotor.
Borde inte utvecklingen gå mot lite snålare elbilar?
https://motor.no/a/173484
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Snålare bilar kommer det nog också att bli fler av så småningom, men det går lite segt kanske...Off Grid Byggaren skrev:Verkar inte finnas några registrerade i Sverige ännu.HelectriC skrev:ingen som har skaffat en eTron 60 S? Hade varit kul att höra lite om hur den är.
Men den tycks vilja ha ännu mer energi från batteriet, vilket verkar rimligt med en tredje elmotor.
Borde inte utvecklingen gå mot lite snålare elbilar?
https://motor.no/a/173484
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Fast behöves det egentligen läggas så mycket krut på snålare elbilar. Går batteriutvevklingen som väntat så går väll en ny e-tron 70 mil om fem år. Och just nu går hälften av min förbrukning åt till att värma bilen och till laddförluster. (Uteslutande stadskörning i vinter)Bjelke skrev:Snålare bilar kommer det nog också att bli fler av så småningom, men det går lite segt kanske...Off Grid Byggaren skrev:Verkar inte finnas några registrerade i Sverige ännu.HelectriC skrev:ingen som har skaffat en eTron 60 S? Hade varit kul att höra lite om hur den är.
Men den tycks vilja ha ännu mer energi från batteriet, vilket verkar rimligt med en tredje elmotor.
Borde inte utvecklingen gå mot lite snålare elbilar?
https://motor.no/a/173484
Bygger vi allt för snåla bilar så kommer familjebilarna gå över hundra mil. Och då byggs det gigantiska snabbladdarnätverk helt i onödan. Behövs i stort sett bara destinationsladdning då.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2266
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Verkar endast gälla för bilar som beställs från och med idag.Robertrimmevik skrev:Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.
Tidigare laddkabeln är endast för 11 kW.
Utrymmet där den extra laddaren ska sitta verkar dock finnas även på tidigare bilar.
Har du möjlighet att ladda med 22kW någonstans?
Jag ville gärna ha det tillbehöret, men inser nu att det aldrig hade kommit till användning för min del.