Vinterdäck

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Vinterdäck

Inlägg av heldiggrisen »

mikebike skrev:
heldiggrisen skrev:
mikebike skrev:
heldiggrisen skrev:
mikebike skrev:
Tanken har slagit mig också, särskilt om det är svårt eller dyrt att hitta TPMS sensorer med Bluetooth.
Jag har för avsikt att byta till en Model Y om ett år ungefär och det går ju inte att använda vinterdäck från M3 till MY.
18” Aero från M3 passar MY LR.
Akta TPMS och Load index bara, annars finns det 3e parts som passar båda modeller, kolla med ABS, Megahjul etc.
DB9B706E-DD2A-4174-AE5A-B9AC604114D1.jpeg
Edit: Finns en bra tråd här:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ts.189813/
Fälgarna kanske passar, men inte däcken.
Vad menar du?
Hur menar DU?
Skall jag lägga vinterdäck på originalfälgarna och köpa eftermarknadsfälgar till sommardäcken (som jag tänkte från början)? När det är dags att byta bil, skall jag då kränga av vinterdäcken och flytta originalfälgarna till nya bilen? D.v.s. gamla bilen säljs utan originalfälgar, men med extra däck.
Det blir ju lite märkligt. Så snål är inte ens jag.

Om 18" aerofälgar passar MY så borde ju även 19" sportfälgar (och 19" eftermarknadsfälgar) göra det.
Då känns det bäst/roligast att köpa nya bilen med sportfälgar (20") och försöka hitta 19" M3 sportfälgar till vinterdäcken, alternativt eftermarknadsfälgar.

Så ser planen ut nu, men den kan ändras (flera gånger). :lol:
Jag menar att du behåller sommardäcken på originalfälgen som du säljer med din M3.
Du köper vinterdäck med rätt load index för MY, antingen på 18, 19 eller 20” original, eller 3eparts, pass också på att TPMS passar båda M3 och MY. Du har då båda fälg och däck som passar båda.
Jag har sätt teslaägare på youtube som har bytt däck och fälg mellan MY och M3. Så länge du köper däck och fälg som har loadindex som passar MY, och fysisk passar M3 så bör det funka?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vinterdäck

Inlägg av mikebike »

MY och M3 har ju olika däckstorlek.
255/45R19 respektive 235/40R19.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Vinterdäck

Inlägg av heldiggrisen »

mikebike skrev:
MY och M3 har ju olika däckstorlek.
255/45R19 respektive 235/40R19.
Nu förstår jag vad du menar. Tesla opererar inte med alternativa däckdimensioner för de olika fälgstorlerna?
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vinterdäck

Inlägg av Arn »

Har någon Goodyears däck och ångrat sig är jag redo byta mot mina R3!
Skriv svar