BMW:s laddhybrider brinner

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Inlägg av Front242 »

Jag tycker det är lite sorgligt hur vilse de är. Jag har haft ett flertal BMW som tjänstepulkor, men nu liksom.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Inlägg av LasseTM »

Front242 skrev:
Jag tycker det är lite sorgligt hur vilse de är. Jag har haft ett flertal BMW som tjänstepulkor, men nu liksom.
Jag och en kompis har en teori om BMW:s grillar, det är pga Kina.
Dom älskar sådan skit där borta och Kina blir en allt viktigare marknad som förmodligen är större än Europa om 15år.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Inlägg av BrooklynS »

Front242 skrev:
Jag tycker det är lite sorgligt hur vilse de är. Jag har haft ett flertal BMW som tjänstepulkor, men nu liksom.
Bild

Tyckte det var lite kul...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Inlägg av dd88 »

Många som inte vet att BMW går tillbaka till rötterna.

Bild

Från 30-talet till en bit in på 60-talet så var grillen stor, sen har det hänt sjukt mycket sen dess. Tror själv att den växer igen pga Asien.

Finns lite historia här för den historielösa https://www.motor1.com/news/414634/bmw- ... evolution/
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Inlägg av Zalman3 »

mikebike skrev:
BrooklynS skrev:
Ja jo men de säljs inte nu...
iX3 tror jag att man kan beställa

En bakhjulsdriven SUV med max 750 kg i dragvikt, och den kostar från 769 000:-
Folk börjar tröttna på att vänta på sin BMW.
20201117_220541.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Inlägg av Front242 »

dd88 skrev:
Många som inte vet att BMW går tillbaka till rötterna.

Bild

Från 30-talet till en bit in på 60-talet så var grillen stor, sen har det hänt sjukt mycket sen dess. Tror själv att den växer igen pga Asien.

Finns lite historia här för den historielösa https://www.motor1.com/news/414634/bmw- ... evolution/
Vad skulle man annars placera där undrar jag. I mina ögon passar det just där ganska fint men då är höjden på framvagnen därefter. Jag får lite backlash av när mr Bangle härjade som mest. När kommer första de-grill :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
Många som inte vet att BMW går tillbaka till rötterna.
Jo då, var på deras museum i München för så sent som två år sedan. Kan varmt rekommendera de för alla som besöker staden. Lätt värt att lägga en heldag där.

dd88 skrev:
Bild
Tills skillnad från deras senaste genomvulgära och brutalt fula missfoster (iaf. formgivningsmässigt) så är det där grymt snygga och riktigt vackra bilar! Vilken skillnad!

Synd att dagens designers inte har i närheten av den känslan för estetik som BMW hade på den tiden (för jag gillar verkligen BMW som varumärke). :?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Inlägg av Swede1 »

martinot skrev:
dd88 skrev:
Många som inte vet att BMW går tillbaka till rötterna.
Jo då, var på deras museum i München för så sent som två år sedan. Kan varmt rekommendera de för alla som besöker staden. Lätt värt att lägga en heldag där.

dd88 skrev:
Bild
Tills skillnad från deras senaste genomvulgära och brutalt fula missfoster (iaf. formgivningsmässigt) så är det där grymt snygga och riktigt vackra bilar! Vilken skillnad!

Synd att dagens designers inte har i närheten av den känslan för estetik som BMW hade på den tiden (för jag gillar verkligen BMW som varumärke). :?
Bmw i3 underbar bil, de gör en del reklam för den än. Jag har stora problem med BMWs varumärke, en del förare och de som jobbar där, halvkunniga prestigefyllda uppblåsta, dessutom slarvar de och ska ha 2500 kr/tim. Det är bara en bilj@vel, men visst är det hög kvalitet och noga testat, men dyrt också. De försöker få det till nåt märkvärdigt med ett transportfordon. Att BMW förarna kör konstigt utan blinkers skyller jag på bilarna, som går som f@n, om man är på det humöret. Sätt samma förare i en Duster så använder han blinkers. Väntar nog till 2050 med att byta till en ny bmw nu när det kommer mer prisvärda praktiska alternativ från bl a VW.

Bmw i3 har ca 70 % köpare som kommer från annat bilmärke än BMW.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Inlägg av BrooklynS »

dd88 skrev:
Många som inte vet att BMW går tillbaka till rötterna.

Från 30-talet till en bit in på 60-talet så var grillen stor, sen har det hänt sjukt mycket sen dess. Tror själv att den växer igen pga Asien.

Finns lite historia här för den historielösa https://www.motor1.com/news/414634/bmw- ... evolution/
Skillnaden är att på trettiotalet behövdes en gigantisk kylare som arbetade enligt sifonprincipen. Menar du att BMW skall börja med barockskärmar och gigantiska avgasrör också?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Inlägg av dd88 »

BrooklynS skrev:
dd88 skrev:
Många som inte vet att BMW går tillbaka till rötterna.

Från 30-talet till en bit in på 60-talet så var grillen stor, sen har det hänt sjukt mycket sen dess. Tror själv att den växer igen pga Asien.

Finns lite historia här för den historielösa https://www.motor1.com/news/414634/bmw- ... evolution/
Skillnaden är att på trettiotalet behövdes en gigantisk kylare som arbetade enligt sifonprincipen. Menar du att BMW skall börja med barockskärmar och gigantiska avgasrör också?
Haha nej? Tramsigt påstående, sen har jag inte så mycket att säga till om när det kommer till BMWs designspråk. Tycker själv att njurarna är för stora, såg bäst ut under F-generationen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Inlägg av mikebike »

BrooklynS skrev:
dd88 skrev:
Många som inte vet att BMW går tillbaka till rötterna.

Från 30-talet till en bit in på 60-talet så var grillen stor, sen har det hänt sjukt mycket sen dess. Tror själv att den växer igen pga Asien.

Finns lite historia här för den historielösa https://www.motor1.com/news/414634/bmw- ... evolution/
Skillnaden är att på trettiotalet behövdes en gigantisk kylare som arbetade enligt sifonprincipen. Menar du att BMW skall börja med barockskärmar och gigantiska avgasrör också?
Varför behövs det då gigantiska kylare/grillar på dagens 4-serie och X7?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Inlägg av vigge50 »

mikebike skrev:
BrooklynS skrev:
dd88 skrev:
Många som inte vet att BMW går tillbaka till rötterna.

Från 30-talet till en bit in på 60-talet så var grillen stor, sen har det hänt sjukt mycket sen dess. Tror själv att den växer igen pga Asien.

Finns lite historia här för den historielösa https://www.motor1.com/news/414634/bmw- ... evolution/
Skillnaden är att på trettiotalet behövdes en gigantisk kylare som arbetade enligt sifonprincipen. Menar du att BMW skall börja med barockskärmar och gigantiska avgasrör också?
Varför behövs det då gigantiska kylare/grillar på dagens 4-serie och X7?
Läs inlägget ingen, han säger att på 30-talet behövdes det men varför det är stora grillar idag är en väldigt bra fråga.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Inlägg av Banane »

mikebike skrev:
BrooklynS skrev:
dd88 skrev:
Många som inte vet att BMW går tillbaka till rötterna.

Från 30-talet till en bit in på 60-talet så var grillen stor, sen har det hänt sjukt mycket sen dess. Tror själv att den växer igen pga Asien.

Finns lite historia här för den historielösa https://www.motor1.com/news/414634/bmw- ... evolution/
Skillnaden är att på trettiotalet behövdes en gigantisk kylare som arbetade enligt sifonprincipen. Menar du att BMW skall börja med barockskärmar och gigantiska avgasrör också?
Varför behövs det då gigantiska kylare/grillar på dagens 4-serie och X7?

Rolls Royce och Bentley har också gigantiska grillar. Även Mercedes Maybach har en grotesk grill. Så kanske appellerar BMWs nya större grillar till folk som aspirerar på nästa nivå?
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Inlägg av Banane »

vigge50 skrev:
mikebike skrev:
BrooklynS skrev:
dd88 skrev:
Många som inte vet att BMW går tillbaka till rötterna.

Från 30-talet till en bit in på 60-talet så var grillen stor, sen har det hänt sjukt mycket sen dess. Tror själv att den växer igen pga Asien.

Finns lite historia här för den historielösa https://www.motor1.com/news/414634/bmw- ... evolution/
Skillnaden är att på trettiotalet behövdes en gigantisk kylare som arbetade enligt sifonprincipen. Menar du att BMW skall börja med barockskärmar och gigantiska avgasrör också?
Varför behövs det då gigantiska kylare/grillar på dagens 4-serie och X7?
Läs inlägget ingen, han säger att på 30-talet behövdes det men varför det är stora grillar idag är en väldigt bra fråga.

All design är givetvis inte av funktionella skäl. Varför behövs det stora fälgar på elbilar när de bara minskar räckvidden och försämrar komforten? Varför envisas folk med fejkat kolfiber på tunga Teslor trots att det knappast fyller någon funktion? Finns hur många exempel som helst där man vill förstärka och signalera utan att det finns en funktion bakom.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Inlägg av Fredrik j »

vigge50 skrev:
mikebike skrev:
BrooklynS skrev:
dd88 skrev:
Många som inte vet att BMW går tillbaka till rötterna.

Från 30-talet till en bit in på 60-talet så var grillen stor, sen har det hänt sjukt mycket sen dess. Tror själv att den växer igen pga Asien.

Finns lite historia här för den historielösa https://www.motor1.com/news/414634/bmw- ... evolution/
Skillnaden är att på trettiotalet behövdes en gigantisk kylare som arbetade enligt sifonprincipen. Menar du att BMW skall börja med barockskärmar och gigantiska avgasrör också?
Varför behövs det då gigantiska kylare/grillar på dagens 4-serie och X7?
Läs inlägget ingen, han säger att på 30-talet behövdes det men varför det är stora grillar idag är en väldigt bra fråga.
Träpaneler i inredningen är en designfeature som återfinns i samma kategori. Men ändå används det i moderna bilar. Tesla t.ex.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
vigge50 skrev:
Läs inlägget ingen, han säger att på 30-talet behövdes det men varför det är stora grillar idag är en väldigt bra fråga.
Träpaneler i inredningen är en designfeature som återfinns i samma kategori. Men ändå används det i moderna bilar. Tesla t.ex.
Håller inte alls med i den jämförelsen. Jag ogillar fejk, som tex. påhittade grillar och fejkade luftintag, men att ha snygga materialval är en helt annan sak.

Ivf. så länge materialen är äkta och inte fejkträ, eller fejkmetall, så tycker jag om att man har inslag av både trä och metall i interiören (kolfiber är jag inte lika förtjust i).

Apropå trä i interiören så tog jag just svarta inredningen av M3 för att få det. Annars hade jag gärna tagit den med vit inredning (var exakt samma pris när jag beställde). Tycker även Honde E är ett annat bra exempel på när det är snyggt med trä i inredningen även på moderna bilar (inta bara Rolls och Jaggar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
vigge50 skrev:
Läs inlägget ingen, han säger att på 30-talet behövdes det men varför det är stora grillar idag är en väldigt bra fråga.
Träpaneler i inredningen är en designfeature som återfinns i samma kategori. Men ändå används det i moderna bilar. Tesla t.ex.
Håller inte alls med i den jämförelsen. Jag ogillar fejk, som tex. påhittade grillar och fejkade luftintag, men att ha snygga materialval är en helt annan sak.

Ivf. så länge materialen är äkta och inte fejkträ, eller fejkmetall, så tycker jag om att man har inslag av både trä och metall i interiören (kolfiber är jag inte lika förtjust i).

Apropå trä i interiören så tog jag just svarta inredningen av M3 för att få det. Annars hade jag gärna tagit den med vit inredning (var exakt samma pris när jag beställde). Tycker även Honde E är ett annat bra exempel på när det är snyggt med trä i inredningen även på moderna bilar (inta bara Rolls och Jaggar).
Att man använder trä i inredningar är ju ett arv från tiden när man var tvungen att använda trä eftersom man inte hade något annat passande material. Idag fyller trät ingen praktisk funktion utan har bara blivit en estetisk detalj.
Man fejkar ett behov kan man säga. Att du tycker det är snyggt är ju en subjektiv åsikt lika mycket "värde" som att någon tycker stor kylare är snyggt.
Grillarna är ju ett arv från tiden när man var tvungen att ha stora luftinsläpp fram på bilen.

Kolfiber är ju ännu ett exempel på när det ofta används i rent utsmyckningssyfte för att få en känsla av high-tech. En kolfiberdetalj som inte bär last har ju ingen praktisk funktion. En inredningslist t.ex. Kan lika gärna vara i plast.

Samma sak med läder. Ett arv från en tid när det inte gick att tillverka produkter i ett alternativt material. Nu går det men man använder fortfarande läder för känslans skull.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Inlägg av Robertrimmevik »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
vigge50 skrev:
Läs inlägget ingen, han säger att på 30-talet behövdes det men varför det är stora grillar idag är en väldigt bra fråga.
Träpaneler i inredningen är en designfeature som återfinns i samma kategori. Men ändå används det i moderna bilar. Tesla t.ex.
Håller inte alls med i den jämförelsen. Jag ogillar fejk, som tex. påhittade grillar och fejkade luftintag, men att ha snygga materialval är en helt annan sak.

Ivf. så länge materialen är äkta och inte fejkträ, eller fejkmetall, så tycker jag om att man har inslag av både trä och metall i interiören (kolfiber är jag inte lika förtjust i).

Apropå trä i interiören så tog jag just svarta inredningen av M3 för att få det. Annars hade jag gärna tagit den med vit inredning (var exakt samma pris när jag beställde). Tycker även Honde E är ett annat bra exempel på när det är snyggt med trä i inredningen även på moderna bilar (inta bara Rolls och Jaggar).
Gillar inte fejk heller. Som t ex låtsas tegelvägg eller låtsaskakel. Eller fejk tryffelolja och vanillin. Eller när vi ändå är inne på grillar. Elgrill, grillhäll, tändvätska och gasol. FEJK!
Men är man bilälskare och uttryckligen gillar design.
Fejk eller ej på fronten av bilen, kan man verkligen uttrycka sig om det om man valt att äga en Tesla M3.
Tar en fejkgrill alla dagar i veckan före den fronten. ;)
(Till och med en elgrill) :D
Även om jag hade önskat att Audi hade använt sitt fina formspråk på ett mer nyskapande sätt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Idag fyller trät ingen praktisk funktion utan har bara blivit en estetisk detalj.
Absolut. Oftast inte metall heller (alltså som i många inredningsdetaljer).

Men jag sa just att jag gillar de materialen av estetiska skäl också, så förstår inte varför du ens tror att du säger emot mig?

En bil som enbart är funktionellt gjord att köra dig från A till B, i billigaste möjliga plast, är inget som tilltalar mig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Inlägg av Bruno »

OT

Bmw:s "elgrillar"... Big is more? ;) :D :D :D

https://www.dagensps.se/motor/elbilar/n ... ogPPEojJDW
bmw.JPG
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Inlägg av PapaD »

Ser ut som en gammal bentley. Pjäsig.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Inlägg av Bruno »

PapaD skrev:
Ser ut som en gammal bentley. Pjäsig.
Tror inte de vill sälja längre till oss utan det är Mellanöstern, USA och Sydostasien som gäller?
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Inlägg av Fredrik j »

Bruno skrev:
PapaD skrev:
Ser ut som en gammal bentley. Pjäsig.
Tror inte de vill sälja längre till oss utan det är Mellanöstern, USA och Sydostasien som gäller?
Påminner om diskussionen för 20 år sedan när Bangle "förstörde" designen på BMW och företagets snara död förutspåddes när första årsmodellerna av 7-serien sålde riktigt dåligt. Det ordnade ju sig och tydligt blev att det inte var kunderna som klagade utan mest dom som ändå inte köpte bilen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Inlägg av Bjelke »

Nu återstår det bara att se vilken tillverkare som går segrande ur elbilsduellen, mycket talar för att iX tar över tronen
Bilen finns inte än och den spöar inte skiten ur någon direkt baserat på (preliminära) fakta, så återstår design
och kvalitet mm, ja vi får väl se........
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Inlägg av Front242 »

Fredrik j skrev:
Bruno skrev:
PapaD skrev:
Ser ut som en gammal bentley. Pjäsig.
Tror inte de vill sälja längre till oss utan det är Mellanöstern, USA och Sydostasien som gäller?
Påminner om diskussionen för 20 år sedan när Bangle "förstörde" designen på BMW och företagets snara död förutspåddes när första årsmodellerna av 7-serien sålde riktigt dåligt. Det ordnade ju sig och tydligt blev att det inte var kunderna som klagade utan mest dom som ändå inte köpte bilen.
Bangle butt :D

https://www.bmwblog.com/2015/01/21/bangle-butt/
Skriv svar