Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Gillat ordet avgasbil, skall nog börja att använda det mer! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Förändrade ordval

Inlägg av McFace »

Svenssons skrev:
McFace skrev:
Svenssons skrev:
Lyssnade på Sveriges Radio P1 och Plånboken idag. Där reagerade jag på ett ordval i inslaget om parkeringsappar. Inslaget börjar 13:10 och vid 14:30 kan man höra från vad jag misstänker är en avgasbilist som pratar om att ha "tankat ner" en parkeringsapp. Gissar att flera här skulle säga "laddat ner" istället och att utvecklingen går mot att man laddar ner saker istället för tankar ner.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1603595
Jag trodde först du skämtade men det verkar som att du menar allvar?

Ovanligt bajsnödigt i så fall att reagera på det, men kanske inte direkt överraskande. En bedrövande mängd av er är närmast frireligiösa.

Det skulle vara otroligt intressant att spåra etymologin bakom att tanka programvara men du måste ha en ganska snäv verklighetsuppfattning om du tror att det i första hand har att göra med att bilisten kör på fossilt snarare än el. Jag misstänker att de flesta som "tankar" började göra det långt innan de började köra bil.
Nej, jag var inte alls allvarlig i detta och bryr mig inte i det. Det är ju bra bajsnödigt att dra koppling till religion tex. Jag bryr mig inte det minsta om ordvalen. Själv tankade jag ned en hel del under 80- och 90-talet. Numera laddar jag ned enstaka appar men tror inte att det är kopplat till att jag kör elbil. Skulle jag vilja så kan jag läsa in en hel del i de som tar avstötning till olika ordval. Till exempel gillas inte ordet "avgasbil" av en del.
Nej, det är ju ett djävligt muppigt ord designat för att provocera och polarisera helt i onödan. I tillägg inkluderar det diverse "miljövänliga" alternativ som bio- och vätgas.

Om ni tror att ni omvänder folk genom att provocera dem fattar ni ganska dåligt.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Artikel i media

Inlägg av Elof »

Vad ska man kalla ”avgasbilar” då? Finns det något bättre ord?
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Förändrade ordval

Inlägg av Banane »

McFace skrev:
Svenssons skrev:
McFace skrev:
Svenssons skrev:
Lyssnade på Sveriges Radio P1 och Plånboken idag. Där reagerade jag på ett ordval i inslaget om parkeringsappar. Inslaget börjar 13:10 och vid 14:30 kan man höra från vad jag misstänker är en avgasbilist som pratar om att ha "tankat ner" en parkeringsapp. Gissar att flera här skulle säga "laddat ner" istället och att utvecklingen går mot att man laddar ner saker istället för tankar ner.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1603595
Jag trodde först du skämtade men det verkar som att du menar allvar?

Ovanligt bajsnödigt i så fall att reagera på det, men kanske inte direkt överraskande. En bedrövande mängd av er är närmast frireligiösa.

Det skulle vara otroligt intressant att spåra etymologin bakom att tanka programvara men du måste ha en ganska snäv verklighetsuppfattning om du tror att det i första hand har att göra med att bilisten kör på fossilt snarare än el. Jag misstänker att de flesta som "tankar" började göra det långt innan de började köra bil.
Nej, jag var inte alls allvarlig i detta och bryr mig inte i det. Det är ju bra bajsnödigt att dra koppling till religion tex. Jag bryr mig inte det minsta om ordvalen. Själv tankade jag ned en hel del under 80- och 90-talet. Numera laddar jag ned enstaka appar men tror inte att det är kopplat till att jag kör elbil. Skulle jag vilja så kan jag läsa in en hel del i de som tar avstötning till olika ordval. Till exempel gillas inte ordet "avgasbil" av en del.
Nej, det är ju ett djävligt muppigt ord designat för att provocera och polarisera helt i onödan. I tillägg inkluderar det diverse "miljövänliga" alternativ som bio- och vätgas.

Om ni tror att ni omvänder folk genom att provocera dem fattar ni ganska dåligt.

Är det bättre med fossilbil då? ;)

Ärligt talat. Om du blir så provocerad av såna ord kanske du inte är redo för elbil? Jag ser det då inte som min uppgift att omvända någon. Kör vad du vill men kom inte och gnäll.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Förändrade ordval

Inlägg av Svenssons »

McFace skrev:

Nej, det är ju ett djävligt muppigt ord designat för att provocera och polarisera helt i onödan. I tillägg inkluderar det diverse "miljövänliga" alternativ som bio- och vätgas.

Om ni tror att ni omvänder folk genom att provocera dem fattar ni ganska dåligt.
Ja, avgasbil inkluderar biogas och vätgas. Släpper bilen ut avgaser så är det en avgasbil. Det är mer korrekt benämning än tex fossilbil. Är en bil som går på HVO100 eller förnybar bensin en fossilbil? Om inte, vad ska man kalla den bilen? Vad händer när du tankar fossilbränsle, byter man benämning få?

Att biogas eller den allra största delen av vätgas skulle vara särskilt miljövänlig kan ju också diskuteras. De släpper bägge ut stora delar av kolväten och kväveoxider. Större delen av vätgas görs ju på fossilgas.

Tar du anstöt till avgasbil säger det mer om dig själv. Gissar att det var det ordet som var problemet i mitt inlägg och inte hurvida man säger tankar eller laddar...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förändrade ordval

Inlägg av LarsL »

McFace skrev:
Nej, det är ju ett djävligt muppigt ord designat för att provocera och polarisera helt i onödan. I tillägg inkluderar det diverse "miljövänliga" alternativ som bio- och vätgas.

Om ni tror att ni omvänder folk genom att provocera dem fattar ni ganska dåligt.
Det är det som är poängen med avgasbil. Det ska inkludera de dåliga alternativen biogas och bränsleceller. Biodrivmedel är lokalt absolut lika dåliga som de fossildrivna bilarna. Många hävdar också med rätta att biodrivmedel är negativt för CO2 utsläppen på medelkort sikt. Det kommer ta hundra år innan skogen som tas ner kan ta upp all CO2 som eldas upp idag.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Elof skrev:
Vad ska man kalla ”avgasbilar” då? Finns det något bättre ord?
Avgas bil är avgasbil och det finns inget bättre namn vad jag vet.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 364
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Artikel i media

Inlägg av d3marcus »

Även elbilar släpper ut stora mängder CO2e om de laddas i länder som Polen, Australien och Nederländerna. Där borde elbilar kallas fossilbilar.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

d3marcus skrev:
Även elbilar släpper ut stora mängder CO2e om de laddas i länder som Polen, Australien och Nederländerna. Där borde elbilar kallas fossilbilar.
Det är inte elbilarna som släpper ut avgaserna, de har ju inga avgasrör. Det är kraftverken som släpper ut avgaserna om de har "avgasrör". Vind, vatten, våg och solkraft har tex inga avgasrör så de kan inte kallas fossilkraftverk...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

d3marcus skrev:
Även elbilar släpper ut stora mängder CO2e om de laddas i länder som Polen, Australien och Nederländerna. Där borde elbilar kallas fossilbilar.
Fast ordet fossilbil är ju dubbeltydigt. Det är både en bil som drivs på fossila, icke förnybar energi, och har ”fossil” som i gammal teknik. En elbil även om den drivs av kol har inte föråldrad fossilteknik i sig.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

nek0 skrev:
Elof skrev:
Vad ska man kalla ”avgasbilar” då? Finns det något bättre ord?
Avgas bil är avgasbil och det finns inget bättre namn vad jag vet.
Avgasgenerator?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

En avgasgenerator är en sån där sak som hybriderna har istället för tillräckligt stort batteri.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Artikel i media

Inlägg av Banane »

d3marcus skrev:
Även elbilar släpper ut stora mängder CO2e om de laddas i länder som Polen, Australien och Nederländerna. Där borde elbilar kallas fossilbilar.
Tycker inte man kan lasta bilarna för hur elektriciteten genereras. Då går brödrosten och spisen på fossila bränslen också.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Fast ordet fossilbil är ju dubbeltydigt. Det är både en bil som drivs på fossila, icke förnybar energi, och har ”fossil” som i gammal teknik. En elbil även om den drivs av kol har inte föråldrad fossilteknik i sig.
Precis. Det är därför jag gillar ordet fossilbil. Jag bryr mig inte så mycket om vilken vätska de delar upp i sina motorer. Det är en fossilbil, även om den råkar ha biobränske i tanken, vilket oftast ändå inte är fallet.
Ordet "fossilt" uppfattar jag som att det symboliserar gammal och utdöende teknik. Jag kallar även gamla telefoner (=icke smartphones) för fossiler, och de eldar inte upp nånting öht.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Önskar mig en dieseldriven "range-extender" för min mobil! :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Vilka ord som används spelar ju ingen roll. Det är ju syftet med att använda vissa ord som har betydelse.

Jag tycker Fossilbil beskriver biltypen bra även om beteckningen ju används även för hybrider när det passar ens syften. Samma bil beskrivs som även ofta som "laddbar" när försäljningsframgångar för elbilar vill presenteras.
Som individ får man nog ta och bestämma sig.
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Artikel i media

Inlägg av carl-pedal »

Enkelt - finns det nåt avgasrör så är det en äcklig fossilbil. Som stinker.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Förändrade ordval

Inlägg av renes »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Eller handskfack. Hur många förvarar sina handskar där inne?
Jag! :)

Annars håller jag 100% med om ditt inlägg, och poängen med det. Folk kallar tex. saker för "bredband", fast de inte avser avståndet mellan lägsta och högsta frekvens på en signal. För många som inte har koll är "bredband" = en tjänst oftast i form av en fast internetanslutning med hyfsat hög kapacitet och ganska låg latens (ungefär). Men har aldrig brytt mig om att försöka rätta folk för det (jag förstår ju vad de avser, och det räcker för mig).
Bara för att vara jobbig... desto större informationsmängd per tidsenhet som skickas genom en bärare, desto större frekvensomfång behöver kunna återges. Dvs högre "bandbredd". Se t.ex. amplitudmodulation där "sidebands" blir allt bredare med högre modulationsfrekvens.

Så det är faktiskt "bredband" vi har om vi har hög data rate.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

martinot skrev:
Önskar mig en dieseldriven "range-extender" för min mobil! :lol:
Portable_diesel_generators.jpg
Varsågod. ;)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Vad är det som händer?
Volvo dumpar Bilia – säger upp avtal

Volvo säger upp sitt återförsäljaravtal med Bilia, skriver bilhandlarkedjan i ett pressmeddelande. Uppsägningstiden är två år och det gäller både bilförsäljning och service.

Efter uppsägningstiden vill Bilia fortsätta med service av Volvobilar och fortsätta sälja begagnade bilar av märket.

Bilia, Nordens största bilåterförsäljare, sålde under fjolåret nya Volvobilar för cirka 6,4 miljarder kronor i Sverige och Norge. Det var över 20 procent av bolagets hela omsättning på 29,5 miljarder kronor.

”Då Bilia har haft ett långvarigt och utvecklande samarbete med Volvo förväntar vi att även framöver hitta samarbetsformer för att tillsammans utveckla tjänster som överträffar våra gemensamma kunders förväntningar och behov ”, säger vd Per Avander i pressmeddelandet.

Bilia har cirka 5 000 anställda på 135 anläggningar i Sverige, Norge, Tyskland, Luxemburg och Belgien.

Volvo Cars vill inte svara på några frågor om varför man har valt att säga upp avtalet, men bekräftar att Bilias uppgifter stämmer. 



Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

De har väl inte varit så pigga på att ställa om till eldrivet. Känslan när man pratat med säljare på Bilia har varit okunskap och ointresse av elbilar. Kanske också varit så I ledningen?
Och sen så går Volvo väl troligen också mer mot att sälja digitalt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Jo, tänkte precis att oviljan hos Bilia att hjälpa till att serva Polestar kan ha varit en bidragande orsak (även om det finns en massa andra saker som vi inte känner till).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Artikel i media

Inlägg av LasseTM »

Zalman3 skrev:
Vad är det som händer?
Volvo dumpar Bilia – säger upp avtal

Volvo säger upp sitt återförsäljaravtal med Bilia, skriver bilhandlarkedjan i ett pressmeddelande. Uppsägningstiden är två år och det gäller både bilförsäljning och service.

Efter uppsägningstiden vill Bilia fortsätta med service av Volvobilar och fortsätta sälja begagnade bilar av märket.

Bilia, Nordens största bilåterförsäljare, sålde under fjolåret nya Volvobilar för cirka 6,4 miljarder kronor i Sverige och Norge. Det var över 20 procent av bolagets hela omsättning på 29,5 miljarder kronor.

”Då Bilia har haft ett långvarigt och utvecklande samarbete med Volvo förväntar vi att även framöver hitta samarbetsformer för att tillsammans utveckla tjänster som överträffar våra gemensamma kunders förväntningar och behov ”, säger vd Per Avander i pressmeddelandet.

Bilia har cirka 5 000 anställda på 135 anläggningar i Sverige, Norge, Tyskland, Luxemburg och Belgien.

Volvo Cars vill inte svara på några frågor om varför man har valt att säga upp avtalet, men bekräftar att Bilias uppgifter stämmer. 



Är inte jättenöjd med Tesla service men Bilia Segeltorp är ett skämt.
Haft våran Zoe på service där och jag tror fan inte ens de rörde bilen utan tog bara betalt. Pratade med någon chef efter mitt besök men det var lite goddag yxskaft när jag påpekar att de inte gjort de jag betalade för på servicen som kostar 2400 för typ 15 kontrollpunkter. Tar säkert 5-10min max att göra denna service och ändå hoppar de över punkterna.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

På den tiden som vi endast hade Volvo i familjen så var jag på Bilia för att hämta ur min frus V70 som varit på service hos en av deras verkstäder. Minns att jag såg en skylt på väggen som stolt förkunnade "Vi har 68% nöjda kunder". Skrattade till lite småhögt när man snabbt inser att det betyder att de i princip har 32% missnöjda kunder. Vilket för alla som studerat taktisk eller strategisk marknadsföring (eller jobbat med kundvård) vet är rent ut av uselt, och inget man bör skryta och vara nöjd med (utan istället jobba på hårt som fan för att snabbt ändra på).

Kan tilläggas att verkstaden var inte heller speciellt kompetent. De var inte otrevliga, men de gjorde mycket fel och klantigheter, och tog överbetalt för en massa saker och delar som inte gjorts eller beställts (var dock tjänstebil på frugans företag, så påpekade bara de allra värsta och mest uppenbara felen på fakturan).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

LasseTM skrev:
Är inte jättenöjd med Tesla service men Bilia Segeltorp är ett skämt.
Haft våran Zoe på service där och jag tror fan inte ens de rörde bilen utan tog bara betalt. Pratade med någon chef efter mitt besök men det var lite goddag yxskaft när jag påpekar att de inte gjort de jag betalade för på servicen som kostar 2400 för typ 15 kontrollpunkter. Tar säkert 5-10min max att göra denna service och ändå hoppar de över punkterna.
Var detta nån särskild service som var dyrare än normalt? Jag betalade aldrig mer än 1200 för nån service när jag hade Zoe. Det var på Skobes i Katrineholm. Serviceteknikern sa att det inte var så mycket som ingick, byta luftfilter, kolla så inte några råttor kalasat på högspänningskablaget och sparka på däcken, annars fanns det inget att göra.
Skriv svar