Gruppköp HEPA-filter Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Gruppköp HEPA-filter Model 3

Inlägg av themax »

SALVETA skrev:
Hur går det med era HEPA-filter, är dom bättre eller sämre än original tycker ni? Var det lätt att installera, ingen som lyckades ha sönder någon nit eller så?
Jag bytte precis ut mina jag installerade ifjol och kan inte säga att de filtrerat dofter särskilt effektivt. Min näsa (som är rätt känslig) kan då inte skilja från originalfiltret som jag nu installerat. Finns säkert någon som känner skillnad men för mig var merkostnaden inte värt det.

Bytet är lite trångt, men gick rätt snabbt och är enkelt.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Gruppköp HEPA-filter Model 3

Inlägg av SALVETA »

themax skrev:
SALVETA skrev:
Hur går det med era HEPA-filter, är dom bättre eller sämre än original tycker ni? Var det lätt att installera, ingen som lyckades ha sönder någon nit eller så?
Jag bytte precis ut mina jag installerade ifjol och kan inte säga att de filtrerat dofter särskilt effektivt. Min näsa (som är rätt känslig) kan då inte skilja från originalfiltret som jag nu installerat. Finns säkert någon som känner skillnad men för mig var merkostnaden inte värt det.

Bytet är lite trångt, men gick rätt snabbt och är enkelt.
Tack! Ja hade det varit så bra som man hoppades så hade nog fler pratat om det.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Gruppköp HEPA-filter Model 3

Inlägg av Mickep »

Beror nog på fabrikat. var en som testade med en partikel mätare och såg att det var stora skillnader mellan hepa och orginal.
Dock dofter är extremt svårt att få bort. (vi människor och spec vissa gravida är extremt noskänsliga)
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Gruppköp HEPA-filter Model 3

Inlägg av helix »

SALVETA skrev:
Hur går det med era HEPA-filter, är dom bättre eller sämre än original tycker ni? Var det lätt att installera, ingen som lyckades ha sönder någon nit eller så?
Jag har provat "HEPA"-filtret som det pratas om i denna tråd och kan inte rekommendera det. Vet inte om jag fick ett måndags-ex, men för mig blev det sämre än Teslas original. Helt plötsligt kände jag avgaser och annat som sipprade in i bilen. Bytte tillbaka till ett helt nytt original Tesla-filter och efter det blev allt bra igen.

HEPA som sitter i Model S/X är däremot en helt annan sak och ger märkbart bättre luft i kupén. Synd att det inte finns för Model 3 också.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3743
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Gruppköp HEPA-filter Model 3

Inlägg av AAKEE »

Mickep skrev:
Dock dofter är extremt svårt att få bort. (vi människor och spec vissa gravida är extremt noskänsliga)
Ja, absolut. Vssa bilmodeller har en luftsensor som ska känna av dålig luft(~lukt?) och aktiverar recirc automatiskt, trots HEPA-filter. Hade allt fastnat i HEPA hade man inte behövt bygga dit luftsensor.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar