Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.
Moderator: Redaktion
Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.
För er som funderar på att skaffa "hemmaladdare" så har Elgiganten ett kanonpris på Wallbox Pulsar Plus. Verkar vara bara denna modellen som det är nedsatt pris på.
Normalpris 8 990,- nu 5 990,- priserna är ink moms.
Den har inbyggd jordfelsbrytare, lastbalansering, inbyggd wifi och bluetooth, laddning upp till 24 amp på tre faser om jag förstår det hela rätt. (har inte hunnit koppla in den ännu för att testa)
Den har dessutom OCPP.
Även företag får rabatten så vi har köpt två till kontoret.
Länk till produkten med rabatt:
https://www.elgiganten.se/product/hem-o ... -4-9-002-c
Normalpris 8 990,- nu 5 990,- priserna är ink moms.
Den har inbyggd jordfelsbrytare, lastbalansering, inbyggd wifi och bluetooth, laddning upp till 24 amp på tre faser om jag förstår det hela rätt. (har inte hunnit koppla in den ännu för att testa)
Den har dessutom OCPP.
Även företag får rabatten så vi har köpt två till kontoret.
Länk till produkten med rabatt:
https://www.elgiganten.se/product/hem-o ... -4-9-002-c
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7577
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.
Jag hoppas det inte är krav på wifi för funktion, det finns nämligen inte där jag tänkt sätta upp laddbox.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.
Wifi är väl bara om du vill fjärrstyra den.mikebike skrev:Jag hoppas det inte är krav på wifi för funktion, det finns nämligen inte där jag tänkt sätta upp laddbox.
Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.
Japp, var samma för mig. Ville kunna fjärrstyra boxen och lastbalansera den mot husets förbrukning (skydda huvudsäkringar). Valde därför istället en box som förutom WiFi även kom med inbyggd 4G/LTE. Extremt smidigt.mikebike skrev:Jag hoppas det inte är krav på wifi för funktion, det finns nämligen inte där jag tänkt sätta upp laddbox.
Men alla boxar går alltid att starta manuellt/lokalt. Så det är inget att oroa sig för.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.
Ser väldigt prisvärt ut!
Någon som vet hur latbalanseringen fungerar? Funkar det enbart med två likadana eller kan man göra tillsammans med en Tesla WC?
Gör man allt i mjukvara? Dvs tex ställer in att boxarna ska dela på max 15 Ampere?
Någon som vet hur latbalanseringen fungerar? Funkar det enbart med två likadana eller kan man göra tillsammans med en Tesla WC?
Gör man allt i mjukvara? Dvs tex ställer in att boxarna ska dela på max 15 Ampere?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.
Lastbalansering kan jag svara på: man monterar en ringkärntrafo på varje inkommande fas efter elmätaren. De tre ger signal till laddboxen. Laddboxen får då analoga värden på momentana ström per fas och säger åt bilen att sänka förbrukning så fort angiven lastström överstigs. Bilen sänker till laddboxen är nöjd. Om bilen inte kan sänka nog bryter laddboxen.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.
Aha, tack!PapaD skrev:Lastbalansering kan jag svara på: man monterar en ringkärntrafo på varje inkommande fas efter elmätaren. De tre ger signal till laddboxen. Laddboxen får då analoga värden på momentana ström per fas och säger åt bilen att sänka förbrukning så fort angiven lastström överstigs. Bilen sänker till laddboxen är nöjd. Om bilen inte kan sänka nog bryter laddboxen.
Någon aning (grovt) om vad en elektriker kan ta för det jobbet?
Den lastström man vill ha anges i boxens mjukvara eller?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.
Är den delen inkluderade i detta pris eller måste man köpa mätare separat?PapaD skrev:Lastbalansering kan jag svara på: man monterar en ringkärntrafo på varje inkommande fas efter elmätaren. De tre ger signal till laddboxen. Laddboxen får då analoga värden på momentana ström per fas och säger åt bilen att sänka förbrukning så fort angiven lastström överstigs. Bilen sänker till laddboxen är nöjd. Om bilen inte kan sänka nog bryter laddboxen.
Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.
Vi får inte våra installerade förrän nästa vecka så jag har inte djupdykt i alla detaljer ännu men här kommer ett par länkar som har mer info om funktioner.
Detta är till en manual på svenska, och där ser det ut som om man även kan koppla upp den mot mobilnätet men det är nog mot extra kostnad:
https://academy.wallbox.com/wp-content/ ... r-Plus.pdf
Här ser man vad som krävs för lastbalansering mot huset:
https://www.borjessonsbil.se/kampanjer/wallbox-laddare
Detta är till en manual på svenska, och där ser det ut som om man även kan koppla upp den mot mobilnätet men det är nog mot extra kostnad:
https://academy.wallbox.com/wp-content/ ... r-Plus.pdf
Här ser man vad som krävs för lastbalansering mot huset:
https://www.borjessonsbil.se/kampanjer/wallbox-laddare
Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.
Det var inte inkluderat i den billigaste Elli (VW). I manualen angavs tre modeller som man kan använda. Jag köpte själv en av dessa från Mouser.com. Meckigt att installera dock, fattades plint på laddboxen. Rekommenderas ej för de som inte har elektronikutbildning.LarsL skrev:Är den delen inkluderade i detta pris eller måste man köpa mätare separat?PapaD skrev:Lastbalansering kan jag svara på: man monterar en ringkärntrafo på varje inkommande fas efter elmätaren. De tre ger signal till laddboxen. Laddboxen får då analoga värden på momentana ström per fas och säger åt bilen att sänka förbrukning så fort angiven lastström överstigs. Bilen sänker till laddboxen är nöjd. Om bilen inte kan sänka nog bryter laddboxen.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.
https://intelligent-solutions.se/natbutiken/powerboost/LarsL skrev:Är den delen inkluderade i detta pris eller måste man köpa mätare separat?PapaD skrev:Lastbalansering kan jag svara på: man monterar en ringkärntrafo på varje inkommande fas efter elmätaren. De tre ger signal till laddboxen. Laddboxen får då analoga värden på momentana ström per fas och säger åt bilen att sänka förbrukning så fort angiven lastström överstigs. Bilen sänker till laddboxen är nöjd. Om bilen inte kan sänka nog bryter laddboxen.
edit: impulsköpte precis en wallbox. Har mailat supporten om hur powerboosten kommunicerar. Har bara fiber mellan inkommande el och garaget. Med lite tur är det rs232 som man kan konvertera till ip.
Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.
Verkar luddigt huruvida den erbjudna har powerboost med eller bara stöd för det.
Det står, stöd för powerboost men kollar man de icke nedsatta så är det versionen för 8990 som har powerboost så det borde vars samma (eftersom den kostar 5990 och är nedsatt 3000).
Någon som fått och kan bekräfta att lastbalansering medföljer? Verkar vara denna som ska vara med för 3 fas isåfall.
https://gavazzi.se/produkter/em340dinav23xs1pfa/
Det står, stöd för powerboost men kollar man de icke nedsatta så är det versionen för 8990 som har powerboost så det borde vars samma (eftersom den kostar 5990 och är nedsatt 3000).
Någon som fått och kan bekräfta att lastbalansering medföljer? Verkar vara denna som ska vara med för 3 fas isåfall.
https://gavazzi.se/produkter/em340dinav23xs1pfa/
Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.
Strömmätaren som du länkar till är ett separat tillbehör och följer såvitt jag kan förstå inte med någon av varianterna av Wallbox Pulsar Plus. För att kunna använda lastbalanseringen krävs det att man köper och installerar det tillbehöret också.cnn skrev:Verkar luddigt huruvida den erbjudna har powerboost med eller bara stöd för det.
Det står, stöd för powerboost men kollar man de icke nedsatta så är det versionen för 8990 som har powerboost så det borde vars samma (eftersom den kostar 5990 och är nedsatt 3000).
Någon som fått och kan bekräfta att lastbalansering medföljer? Verkar vara denna som ska vara med för 3 fas isåfall.
https://gavazzi.se/produkter/em340dinav23xs1pfa/
Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.
Tack! Så då menar Elgiganten att den är förberedd för dynamisk lastbalansering när man väljer det valet i bild två. Inte helt tydligt.Maw skrev:Strömmätaren som du länkar till är ett separat tillbehör och följer såvitt jag kan förstå inte med någon av varianterna av Wallbox Pulsar Plus. För att kunna använda lastbalanseringen krävs det att man köper och installerar det tillbehöret också.cnn skrev:Verkar luddigt huruvida den erbjudna har powerboost med eller bara stöd för det.
Det står, stöd för powerboost men kollar man de icke nedsatta så är det versionen för 8990 som har powerboost så det borde vars samma (eftersom den kostar 5990 och är nedsatt 3000).
Någon som fått och kan bekräfta att lastbalansering medföljer? Verkar vara denna som ska vara med för 3 fas isåfall.
https://gavazzi.se/produkter/em340dinav23xs1pfa/
Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.
cnn skrev:Tack! Så då menar Elgiganten att den är förberedd för dynamisk lastbalansering när man väljer det valet i bild två. Inte helt tydligt.Maw skrev:Strömmätaren som du länkar till är ett separat tillbehör och följer såvitt jag kan förstå inte med någon av varianterna av Wallbox Pulsar Plus. För att kunna använda lastbalanseringen krävs det att man köper och installerar det tillbehöret också.cnn skrev:Verkar luddigt huruvida den erbjudna har powerboost med eller bara stöd för det.
Det står, stöd för powerboost men kollar man de icke nedsatta så är det versionen för 8990 som har powerboost så det borde vars samma (eftersom den kostar 5990 och är nedsatt 3000).
Någon som fått och kan bekräfta att lastbalansering medföljer? Verkar vara denna som ska vara med för 3 fas isåfall.
https://gavazzi.se/produkter/em340dinav23xs1pfa/
Om du vill lastbalansera mot fastighet krävs komplettering. Men den lastbalanserar utan komplettering mot andra laddare som också stöder OCPP-protokollet.
Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.
Teslas WC balanserar bara mot annan Tesla WC va? Eller har den stöd för detta "OCPP-protokoll"?X-Model skrev:cnn skrev:Tack! Så då menar Elgiganten att den är förberedd för dynamisk lastbalansering när man väljer det valet i bild två. Inte helt tydligt.Maw skrev:Strömmätaren som du länkar till är ett separat tillbehör och följer såvitt jag kan förstå inte med någon av varianterna av Wallbox Pulsar Plus. För att kunna använda lastbalanseringen krävs det att man köper och installerar det tillbehöret också.cnn skrev:Verkar luddigt huruvida den erbjudna har powerboost med eller bara stöd för det.
Det står, stöd för powerboost men kollar man de icke nedsatta så är det versionen för 8990 som har powerboost så det borde vars samma (eftersom den kostar 5990 och är nedsatt 3000).
Någon som fått och kan bekräfta att lastbalansering medföljer? Verkar vara denna som ska vara med för 3 fas isåfall.
https://gavazzi.se/produkter/em340dinav23xs1pfa/
Om du vill lastbalansera mot fastighet krävs komplettering. Men den lastbalanserar utan komplettering mot andra laddare som också stöder OCPP-protokollet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.
På egen hand klarar den bara att balansera sinsemellan fyra WC, med ett eget protokoll via RS485.Legato skrev:Teslas WC balanserar bara mot annan Tesla WC va? Eller har den stöd för detta "OCPP-protokoll"?
Protokollet har dock reverse-engineerats och det går utmärkt att balansera/samverka med andra konsumenter och producenter (solceller).
Det kräver dock en hel del meck/hack idag, men det borde inte vara särskilt svårt för någon tredjepartsleverantör att producera en modul som ”översätter” från OCPP till WC.
V3 har ju dessutom wifi-stöd, det borde innebära att det blir enklare att kommunicera och samverka med WC.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.
Tack för svar!fth skrev:På egen hand klarar den bara att balansera sinsemellan fyra WC, med ett eget protokoll via RS485.Legato skrev:Teslas WC balanserar bara mot annan Tesla WC va? Eller har den stöd för detta "OCPP-protokoll"?
Protokollet har dock reverse-engineerats och det går utmärkt att balansera/samverka med andra konsumenter och producenter (solceller).
Det kräver dock en hel del meck/hack idag, men det borde inte vara särskilt svårt för någon tredjepartsleverantör att producera en modul som ”översätter” från OCPP till WC.
V3 har ju dessutom wifi-stöd, det borde innebära att det blir enklare att kommunicera och samverka med WC.
/fth
Beställde två boxar. Får se om jag nöjer mig med balansering mellan boxarna eller mot huset också.
Säkert en korkad fråga men om jag allokerar totalt 16 Ampere och laddar min Honda E med en fas 16 Ampere, kan jag då ladda Teslan med övriga två faser, en fas eller ingen alls?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.
Legato skrev:Tack för svar!fth skrev:På egen hand klarar den bara att balansera sinsemellan fyra WC, med ett eget protokoll via RS485.Legato skrev:Teslas WC balanserar bara mot annan Tesla WC va? Eller har den stöd för detta "OCPP-protokoll"?
Protokollet har dock reverse-engineerats och det går utmärkt att balansera/samverka med andra konsumenter och producenter (solceller).
Det kräver dock en hel del meck/hack idag, men det borde inte vara särskilt svårt för någon tredjepartsleverantör att producera en modul som ”översätter” från OCPP till WC.
V3 har ju dessutom wifi-stöd, det borde innebära att det blir enklare att kommunicera och samverka med WC.
/fth
Beställde två boxar. Får se om jag nöjer mig med balansering mellan boxarna eller mot huset också.
Säkert en korkad fråga men om jag allokerar totalt 16 Ampere och laddar min Honda E med en fas 16 Ampere, kan jag då ladda Teslan med övriga två faser, en fas eller ingen alls?
Du kan ladda Teslan med 1, 2 eller 3 faser eftersom elbilsladdare laddar med tre enfasladdare, inte en sann trefas enhet (typ som en trefas motor som endast startar när den matas med trefas).
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.
Perfekt, tack! Då var inte frågan så dum iafTeslaspolen skrev:Legato skrev:Tack för svar!fth skrev:På egen hand klarar den bara att balansera sinsemellan fyra WC, med ett eget protokoll via RS485.Legato skrev:Teslas WC balanserar bara mot annan Tesla WC va? Eller har den stöd för detta "OCPP-protokoll"?
Protokollet har dock reverse-engineerats och det går utmärkt att balansera/samverka med andra konsumenter och producenter (solceller).
Det kräver dock en hel del meck/hack idag, men det borde inte vara särskilt svårt för någon tredjepartsleverantör att producera en modul som ”översätter” från OCPP till WC.
V3 har ju dessutom wifi-stöd, det borde innebära att det blir enklare att kommunicera och samverka med WC.
/fth
Beställde två boxar. Får se om jag nöjer mig med balansering mellan boxarna eller mot huset också.
Säkert en korkad fråga men om jag allokerar totalt 16 Ampere och laddar min Honda E med en fas 16 Ampere, kan jag då ladda Teslan med övriga två faser, en fas eller ingen alls?
Du kan ladda Teslan med 1, 2 eller 3 faser eftersom elbilsladdare laddar med tre enfasladdare, inte en sann trefas enhet (typ som en trefas motor som endast startar när den matas med trefas).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.
Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
Jag har VW, inte Tesla, och en Leaf. Men lite likt din situation med 16 A begränsning och en enfasladdande bil och en annan trefas laddande. Leaf laddar jag dumt, den tar en fas 16 A. VW laddar jag smart med en lastavkännande trefas laddbox. Om Leaf laddar säger Elli(VW) boxen ifrån och VW får ingenting. Fastän två faser finns tillgängliga. Jag tror det fungerar så att samma strömnivå ges på alla tre faser. Så om en fas är lastad med säg 10A, så finns 6 A kvar till VW och då talar den om för bilen att ta 3 x6 A.
Tesla kanske arbetar med asymmetrisk AC laddning. VW gör det tydligen inte.
Jag har VW, inte Tesla, och en Leaf. Men lite likt din situation med 16 A begränsning och en enfasladdande bil och en annan trefas laddande. Leaf laddar jag dumt, den tar en fas 16 A. VW laddar jag smart med en lastavkännande trefas laddbox. Om Leaf laddar säger Elli(VW) boxen ifrån och VW får ingenting. Fastän två faser finns tillgängliga. Jag tror det fungerar så att samma strömnivå ges på alla tre faser. Så om en fas är lastad med säg 10A, så finns 6 A kvar till VW och då talar den om för bilen att ta 3 x6 A.
Tesla kanske arbetar med asymmetrisk AC laddning. VW gör det tydligen inte.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.
Ahh ok, synd!PapaD skrev:Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
Jag har VW, inte Tesla, och en Leaf. Men lite likt din situation med 16 A begränsning och en enfasladdande bil och en annan trefas laddande. Leaf laddar jag dumt, den tar en fas 16 A. VW laddar jag smart med en lastavkännande trefas laddbox. Om Leaf laddar säger Elli(VW) boxen ifrån och VW får ingenting. Fastän två faser finns tillgängliga. Jag tror det fungerar så att samma strömnivå ges på alla tre faser. Så om en fas är lastad med säg 10A, så finns 6 A kvar till VW och då talar den om för bilen att ta 3 x6 A.
Tesla kanske arbetar med asymmetrisk AC laddning. VW gör det tydligen inte.
Är det någon som lyckats bekräfta att det är 3-fas-varianten som säljs till det nedsatta priset? Det finns tydligen en Pulsar Plus som är typ 2 med enfas också. Det står i beskrivningen att det är upp till 22 kW men känns som det är en generell beskrivning för alla Pulsar som de lagt in
Lyckas inte hitta info om respektive produktnummer.
Edit: Enfas/T2-varianten verkar heta PLP1-0-2-2-E-002-C så det är nog grönt
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.
Den jag länkade till i första inlägget är för trefasladdning med 24 amp/fas. Vi fick våra i veckan så det är ingen tvekan om vad som gäller.Legato skrev:Ahh ok, synd!PapaD skrev:Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
Jag har VW, inte Tesla, och en Leaf. Men lite likt din situation med 16 A begränsning och en enfasladdande bil och en annan trefas laddande. Leaf laddar jag dumt, den tar en fas 16 A. VW laddar jag smart med en lastavkännande trefas laddbox. Om Leaf laddar säger Elli(VW) boxen ifrån och VW får ingenting. Fastän två faser finns tillgängliga. Jag tror det fungerar så att samma strömnivå ges på alla tre faser. Så om en fas är lastad med säg 10A, så finns 6 A kvar till VW och då talar den om för bilen att ta 3 x6 A.
Tesla kanske arbetar med asymmetrisk AC laddning. VW gör det tydligen inte.
Är det någon som lyckats bekräfta att det är 3-fas-varianten som säljs till det nedsatta priset? Det finns tydligen en Pulsar Plus som är typ 2 med enfas också. Det står i beskrivningen att det är upp till 22 kW men känns som det är en generell beskrivning för alla Pulsar som de lagt in
Lyckas inte hitta info om respektive produktnummer.
Edit: Enfas/T2-varianten verkar heta PLP1-0-2-2-E-002-C så det är nog grönt
Nu ska de bara kopplas in också... Det gäller att hålla tungan rätt i mun så det inte går som för dstr i en annan tråd...
Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.
Yes, fint!X-Model skrev:Den jag länkade till i första inlägget är för trefasladdning med 24 amp/fas. Vi fick våra i veckan så det är ingen tvekan om vad som gäller.Legato skrev:Ahh ok, synd!PapaD skrev:Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
Jag har VW, inte Tesla, och en Leaf. Men lite likt din situation med 16 A begränsning och en enfasladdande bil och en annan trefas laddande. Leaf laddar jag dumt, den tar en fas 16 A. VW laddar jag smart med en lastavkännande trefas laddbox. Om Leaf laddar säger Elli(VW) boxen ifrån och VW får ingenting. Fastän två faser finns tillgängliga. Jag tror det fungerar så att samma strömnivå ges på alla tre faser. Så om en fas är lastad med säg 10A, så finns 6 A kvar till VW och då talar den om för bilen att ta 3 x6 A.
Tesla kanske arbetar med asymmetrisk AC laddning. VW gör det tydligen inte.
Är det någon som lyckats bekräfta att det är 3-fas-varianten som säljs till det nedsatta priset? Det finns tydligen en Pulsar Plus som är typ 2 med enfas också. Det står i beskrivningen att det är upp till 22 kW men känns som det är en generell beskrivning för alla Pulsar som de lagt in
Lyckas inte hitta info om respektive produktnummer.
Edit: Enfas/T2-varianten verkar heta PLP1-0-2-2-E-002-C så det är nog grönt
Nu ska de bara kopplas in också... Det gäller att hålla tungan rätt i mun så det inte går som för dstr i en annan tråd...
Vad hände för dstr? Ej sett det inlägget. Kan du länka?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.
viewtopic.php?f=61&t=23233&start=20Legato skrev:Yes, fint!X-Model skrev:Den jag länkade till i första inlägget är för trefasladdning med 24 amp/fas. Vi fick våra i veckan så det är ingen tvekan om vad som gäller.Legato skrev:Ahh ok, synd!PapaD skrev:Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
Jag har VW, inte Tesla, och en Leaf. Men lite likt din situation med 16 A begränsning och en enfasladdande bil och en annan trefas laddande. Leaf laddar jag dumt, den tar en fas 16 A. VW laddar jag smart med en lastavkännande trefas laddbox. Om Leaf laddar säger Elli(VW) boxen ifrån och VW får ingenting. Fastän två faser finns tillgängliga. Jag tror det fungerar så att samma strömnivå ges på alla tre faser. Så om en fas är lastad med säg 10A, så finns 6 A kvar till VW och då talar den om för bilen att ta 3 x6 A.
Tesla kanske arbetar med asymmetrisk AC laddning. VW gör det tydligen inte.
Är det någon som lyckats bekräfta att det är 3-fas-varianten som säljs till det nedsatta priset? Det finns tydligen en Pulsar Plus som är typ 2 med enfas också. Det står i beskrivningen att det är upp till 22 kW men känns som det är en generell beskrivning för alla Pulsar som de lagt in
Lyckas inte hitta info om respektive produktnummer.
Edit: Enfas/T2-varianten verkar heta PLP1-0-2-2-E-002-C så det är nog grönt
Nu ska de bara kopplas in också... Det gäller att hålla tungan rätt i mun så det inte går som för dstr i en annan tråd...
Vad hände för dstr? Ej sett det inlägget. Kan du länka?
16 CEE-handsken från Jula har en märkning som lurade mig, och eftersom jag tänkte upp och ner så tyckte jag det såg rätt ut att blå inte satt där... typ.