Batteriet i LR vS Performance 2021 ?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Likenoother
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 nov 2020 14:54
Ort: Borås

Batteriet i LR vS Performance 2021 ?

Inlägg av Likenoother »

Fråga ,
Jag är lite fundersam efter ha läst lite om batterierna på dom olika modellerna , är det de nya batteriet i performance och gamla SR från kina ?

Men i nya Long range har dom satt dit samma som tidigare ?


Känns som det känns bättre o gå på Performance då priset skiljer otroligt lite , hur resonerar ni andra ?
Senast redigerad av Likenoother, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt : Tesla model 3 Performance -2021
Ägt : Volkswagen Passat -18 Gte
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Batgeriet i LR vS Performance 2021 ?

Inlägg av LasseTM »

Likenoother skrev:
Fråga ,
Jag är lite fundersam efter ha läst lite om batterierna på dom olika modellerna , är det de nya batteriet i performance och gamla SR från kina ?

Men i nya Long range har dom satt dit samma som tidigare ?


Känns som det känns bättre o gå på Performance då priset skiljer otroligt lite , hur resonerar ni andra ?
LR och P ska ha samma batteri vad jag vet SR+ Ska få Kina batteriet om jag fattat det rätt.
Har du 7nget behov av räckvidden köp SR+ har du inget behov av dragkrok men behöver räckvidd och ska köpa privat köp P.
Har du behov av dragkrok och räckvidd och tänker på förmånsvärde köp LR AWD
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Batgeriet i LR vS Performance 2021 ?

Inlägg av LarsL »

Jag antar att det nya batteriet i SR+ är lite tyngre per kWh än det gamla. På SR+ gör inte det så mycket eftersom bilen redan är typ 300 kg lättare än el LR.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Batteriet i LR vS Performance 2021 ?

Inlägg av Segelflygaren »

Det verkar vara olika batteri i LR och P.
Om ni tittar på LR lagerbilar så är räckvidden 580 km, och om du beställer en ny, så är det även då 580 km.
Om man tittar på P så är motsvarade siffror 530 km respektive 567 km.
Som jag ser det har man precis bytt batteri i P, medan LR fortfarande har det gamla batteriet. Räckvidden i LR kommer öka till över 600 km när även den får det nya batteriet.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Batteriet i LR vS Performance 2021 ?

Inlägg av BrooklynS »

Segelflygaren skrev:
Det verkar vara olika batteri i LR och P.
Om ni tittar på LR lagerbilar så är räckvidden 580 km, och om du beställer en ny, så är det även då 580 km.
Om man tittar på P så är motsvarade siffror 530 km respektive 567 km.
Som jag ser det har man precis bytt batteri i P, medan LR fortfarande har det gamla batteriet. Räckvidden i LR kommer öka till över 600 km när även den får det nya batteriet.

Jag tror absolut att det är precis samma batteri i LR och P, medan skillnaden i räckvidd snarare har med att siffrorna för LR redan uppdaterats, dvs ingen skillnad alls...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Batteriet i LR vS Performance 2021 ?

Inlägg av Segelflygaren »

BrooklynS skrev:
Segelflygaren skrev:
Det verkar vara olika batteri i LR och P.
Om ni tittar på LR lagerbilar så är räckvidden 580 km, och om du beställer en ny, så är det även då 580 km.
Om man tittar på P så är motsvarade siffror 530 km respektive 567 km.
Som jag ser det har man precis bytt batteri i P, medan LR fortfarande har det gamla batteriet. Räckvidden i LR kommer öka till över 600 km när även den får det nya batteriet.

Jag tror absolut att det är precis samma batteri i LR och P, medan skillnaden i räckvidd snarare har med att siffrorna för LR redan uppdaterats, dvs ingen skillnad alls...
Nej, jag är säker till 99% att du har fel, eller du har rätt om du tittar på bilarna som är på väg hit. Om du däremot beställer direkt från fabrik, så har P det nya batteriet. Hur kan man annars förklara räckviddsökningen på 37 km som man ser på Teslas beställningssida?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Batteriet i LR vS Performance 2021 ?

Inlägg av BrooklynS »

För att vissa modeller redan uppdaterats med de nya siffrorna...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Batteriet i LR vS Performance 2021 ?

Inlägg av LasseTM »

Det är samma batteri i LR och P.
LR gick från 560 till 580 med nya batteriet.
P får lite längre räckvidd eftersom fälgarna har ändrats till något mer aerodynamiska än tidigare P
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Batteriet i LR vS Performance 2021 ?

Inlägg av Segelflygaren »

LasseTM skrev:
Det är samma batteri i LR och P.
LR gick från 560 till 580 med nya batteriet.
P får lite längre räckvidd eftersom fälgarna har ändrats till något mer aerodynamiska än tidigare P
Vad hade P för räckvidd tidigare under 2020?
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Batteriet i LR vS Performance 2021 ?

Inlägg av Segelflygaren »

BrooklynS skrev:
För att vissa modeller redan uppdaterats med de nya siffrorna...
Du menar att det är skrivfel på Teslas beställningssida?
Vilken siffra är i så fall fel, den som säger 530 km eller 567 km?
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Batteriet i LR vS Performance 2021 ?

Inlägg av Segelflygaren »

Tesla måste dessutom gjort ett fantastiskt 20” hjul, om räckvidden med samma batteri endast skiljer 13 km jämfört med 18” hjul.

Nej det är helt enkelt inte realistiskt.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Batteriet i LR vS Performance 2021 ?

Inlägg av LasseTM »

Segelflygaren skrev:
Tesla måste dessutom gjort ett fantastiskt 20” hjul, om räckvidden med samma batteri endast skiljer 13 km jämfört med 18” hjul.

Nej det är helt enkelt inte realistiskt.
Då har dom gjort det, P är även lite lägre vilket sänker förbrukningen.

Finns inget annat som pekar på det du säger, och LR och P har alltid haft samma batteri.
Finns inget batteri som passar in i din tes.
Båda gick från 78kWh till 82kWh dvs de 5% som Panasonic lovat.
Finns inga andra batterier eller batteripack att stoppa in i en M3 förutom Kina batterierna som har lägre energidensitet vilket gör det omöjligt att få längre räckvidd med dessa på en angiven volym.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Batteriet i LR vS Performance 2021 ?

Inlägg av Segelflygaren »

Rotade runt lite på nätet, och hittar information som styrker mitt antagande. Nu känner jag mig ännu säkrare på att det är som jag skriver. Klicka på nedanstående länk och hoppa sedan ner till inlägg 27. Och missa inte Twitterlänken även det i inlägg 27.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 046/page-2

Min summering blir alltså att LR fortfarande inte fått det uppdaterade batteriet, och inte heller de P som är på väg från USA.

Om man gör en anpassad beställning idag, så har P det uppdaterade batteriet, medan LR fortfarande inte fått det.

Om någon tycker att detta varit till hjälp för deras val, så skicka ett PM om ni känner att ni vill använda min referral :mrgreen:
Senast redigerad av Segelflygaren, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Batteriet i LR vS Performance 2021 ?

Inlägg av LasseTM »

Segelflygaren skrev:
Rotade runt lite på nätet, och hittar information som styrker mitt antagande. Nu känner jag mig ännu säkrare på att det är som jag skriver. Klicka på nedanstående länk och hoppa sedan ner till inlägg 27. Och missa inte Twitterlänken även det i inlägg 27.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 046/page-2

Min summering blir alltså att LR fortfarande inte fått det uppdaterade batteriet, och inte heller de P som är på väg från USA.

Om man gör en anpassad beställning idag, så har P det uppdaterade batteriet, medan LR fortfarande inte fått det.

Om någon tycker att detta varit till hjälp för deras val, så skicka ett PM om ni känner att ni vill använda min refererar :mrgreen:
Vart skulle då LR räckvidd från 560 till 580 komma ifrån då menar du?
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Batteriet i LR vS Performance 2021 ?

Inlägg av Segelflygaren »

Diverse finjusteringar av drivlinan och programvaran, samt kanske även energibesparing gällande temperaturanpassning av batteripacket. 20 km förlängning av räckvidden motsvarar 3,5%. Det har skrivits här att batteriet förbättrats 5%, i så fall skulle effektiviteten försämrats sedan före uppgraderingen, vilket inte är realistiskt.

Om det är viktigt att få det nya batteriet, vänta med att beställa en LR.
Om det är en P som önskas och det är viktigt att få det nya batteriet, så får man det om man gör en anpassad beställning idag, medan de bilarna som är på väg från USA inte verkar ha det nya batteriet, vilket man kan se då deras räckvidd är angiven till 530 km. Man kan även se att accelerationstiden 0-100 km/h är en tiondel lägre på P om man gör en anpassad beställning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteriet i LR vS Performance 2021 ?

Inlägg av AAKEE »

Segelflygaren skrev:
BrooklynS skrev:
För att vissa modeller redan uppdaterats med de nya siffrorna...
Du menar att det är skrivfel på Teslas beställningssida?
Vilken siffra är i så fall fel, den som säger 530 km eller 567 km?
Enligt säljaren/chat är det sannolikt fel på lagerbilarnas data.
Går du på beställningssidan "Designa din Model 3 står det rätt värden för facelift/2021.

M3P ska gå 567km enligt WLTP.

Jag frågade för att det var aningen förvirrande med gamla data. Jag funderade om det fortfarande var den gamla modellen men med nya modellens fälgar. Det ska bara finnas den föregående modellen och faceliften enligt svaret jag fick, således feltryck på "lagerbilar" som är på väg in.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Batteriet i LR vS Performance 2021 ?

Inlägg av Segelflygaren »

Jag tror inte att det är feltryck utan att Tesla som vanligt inte uppdaterar enligt modellår utan i takt med att det passar. Det är dessutom typiskt Tesla att använda de senaste batteripacken mm. till P först. Jag är alltså ganska säker på att det är den nya modellen men med det gamla batteriet.

Även jag pratade med en säljare idag som sa att det inte var en uppdatering av batteriet i LR utan andra små justeringar som ökade räckvidden. Vad säljarna på Tesla säger ska man ta med en stor nypa salt.
Jag kan förstås inte garantera att jag har rätt, men när man börjat titta och räkna så ser man att allt stämmer. Mitt råd till dig om det nya batteripacket är viktigt, är att se till att få skriftligt på att du får detta, eller avvakta lite.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Batteriet i LR vS Performance 2021 ?

Inlägg av Black »

Tesla är den enda bil där man inte kan få en riktig spec på vad man beställer. Det känns som att man köper ett extremt dyrt kinderägg...
Finns det ingen på tesla man kan fråga så man kan få bekräftat vad man beställer?
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Batteriet i LR vS Performance 2021 ?

Inlägg av Segelflygaren »

Black skrev:
Tesla är den enda bil där man inte kan få en riktig spec på vad man beställer. Det känns som att man köper ett extremt dyrt kinderägg...
Finns det ingen på tesla man kan fråga så man kan få bekräftat vad man beställer?
Det korta svaret är, nej det tror jag inte. Men man får i princip alltid det man beställer och ibland mer.

I det här fallet är Tesla väldigt tydliga även om det är lätt att missa att både räckvidden och prestandan är lägre på de P som är på väg än om man gör en anpassad beställning. Med uteslutningsmetoden kan man även snabbt se att inte heller LR fått det nya batteriet än, och att räckvidden med detta närmar sig 620 km, vilket kommer ske när tillgången på de nya batterierna förbättrats.
Användarvisningsbild
Likenoother
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 nov 2020 14:54
Ort: Borås

Re: Batteriet i LR vS Performance 2021 ?

Inlägg av Likenoother »

Skämtar ni nu ? Jag har liksom beställt en long range nya modellen och sägs va 580km range men som vi diskuterar hör inne är det enbart bilar som beställa med leverans i februari ???
Är det typ inte falsk marknadsföring ??? Jag väntar hellre 2 monader längre när jag köper bil för 700.000
Beställt : Tesla model 3 Performance -2021
Ägt : Volkswagen Passat -18 Gte
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Batteriet i LR vS Performance 2021 ?

Inlägg av Segelflygaren »

Likenoother skrev:
Skämtar ni nu ? Jag har liksom beställt en long range nya modellen och sägs va 580km range men som vi diskuterar hör inne är det enbart bilar som beställa med leverans i februari ???
Är det typ inte falsk marknadsföring ??? Jag väntar hellre 2 monader längre när jag köper bil för 700.000
Min uppfattning är att den har 580 km range, men jag är ganska säker på att det är med det ”gamla” batteriet. Om du beställer nu, så får du också troligen en med 580 km range. Om du däremot gör en anpassad beställning på en P nu, så får du det nya batteriet med 37 km extra räckvidd. Jag är dock övertygad om att även LR kommer uppdateras med det nya batteriet framöver.
Användarvisningsbild
Likenoother
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 nov 2020 14:54
Ort: Borås

Re: Batteriet i LR vS Performance 2021 ?

Inlägg av Likenoother »

Då får det bli att byta mig en performance som kommer till Februari . Känns rätt väsentligt med bättre är kvid och 0,1 snabbare, kanske kan ladda upp till 100% på det nya batteriet med som sagts ?
Beställt : Tesla model 3 Performance -2021
Ägt : Volkswagen Passat -18 Gte
Användarvisningsbild
Jeppe1990
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 14 nov 2020 13:36

Re: Batteriet i LR vS Performance 2021 ?

Inlägg av Jeppe1990 »

Likenoother skrev:
Då får det bli att byta mig en performance som kommer till Februari . Känns rätt väsentligt med bättre är kvid och 0,1 snabbare, kanske kan ladda upp till 100% på det nya batteriet med som sagts ?
Min P kommer nu i December, den har 567km range och allt annat det innebär.
M3P - 2021
Användarvisningsbild
Likenoother
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 nov 2020 14:54
Ort: Borås

Re: Batteriet i LR vS Performance 2021 ?

Inlägg av Likenoother »

Har du fått bekräftat det ?
Beställt : Tesla model 3 Performance -2021
Ägt : Volkswagen Passat -18 Gte
Användarvisningsbild
Jeppe1990
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 14 nov 2020 13:36

Re: Batteriet i LR vS Performance 2021 ?

Inlägg av Jeppe1990 »

Likenoother skrev:
Har du fått bekräftat det ?
Konstigt vore det annars då det såg ut såhär när jag beställde.
Capture.PNG
M3P - 2021
Skriv svar