Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

pejvic skrev:
renes skrev:
pejvic skrev:
Har Nio och Kandi också. Skulle ALDRIG sälja grundinnehavet i Tesla. Har 1000% avkastning. Dvs tio gånger insatt kapital. Plus en del tradande. Mig spelar det ingen roll om de rasar som ett korthus. Är så nöjd så nöjd om det blir 500% också. Man skall inte bli girig.
Jag håller med. Nästan. Men om du "aldrig" säljer så har du ju inte haft något för det alls? Eller väntar du på utdelning?
jag är rätt gammal så man hoppas ju hitta något i livet man behöver pengarna till... Så det blir väl nåt sånt. Till slut. Förhoppningsvis. Jag känner med Apple nu efter 10år att jag faktiskt skulle kunna tänka mig att överväga en försäljning. Men lite galet att investera i ännu mer Tesla. Man kan ju inte ha alla sina pengar på en grej.
Jag känner samma. Har sålt annat mer moget liknande Apple. Har kvar innehavet i Tesla som trots en del vinsthemtagning ändå är halva portföljvärdet tack vare senaste årets uppgång. Men att sälja Tesla känns fel. Man vill ju äga Tesla under åtminstone de närmaste 5 åren när företaget går igenom den största utvecklingen. Att sälja nu hade varit som att sälja Apple 2009. Det är alldeles för tidigt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Aktien tuffar på, nu 545 dollar!

Kan det bero på Elon 1000 km i räckvidd snack?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
Aktien tuffar på, nu 545 dollar!

Kan det bero på Elon 1000 km i räckvidd snack?
Allmän uppgång pga tecken på fredligt maktövertagande i USA.

Utan ytterligare drivkrafter så brukar TSLA följa Nasdaq Composite (IXIC) rätt slaviskt (med en multiplikator), så även idag.
IXIC.png
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

fth skrev:
Allmän uppgång pga tecken på fredligt maktövertagande i USA. /...
Är det någon större aktör med en ordentlig koll på det landet som hävdat något annat?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av 12man »

Troligare att Janet Yellen utnämningen drev aktiekurserna
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

SwedishAdvocate skrev:
Är det någon större aktör med en ordentlig koll på det landet som hävdat något annat?
Det Trump har pysslat med sedan valet kan inte beskrivas som något annat än förberedelser till statskupp, om än fumligt och inkompetent genomförda.

Att han nu verkar ha gett upp dessa absurda planer, och att Biden nu på allvar börjar få möjlighet att förbereda maktövertagandet, utse ministrar etc, enligt gängse tradition har självklart en lugnande inverkan på aktiemarknaden, det är nog dom flesta bedömare överens om.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Är det någon större aktör med en ordentlig koll på det landet som hävdat något annat?
Det Trump har pysslat med sedan valet kan inte beskrivas som något annat än förberedelser till statskupp, om än fumligt och inkompetent genomförda.

Att han nu verkar ha gett upp dessa absurda planer, och att Biden nu på allvar börjar få möjlighet att förbereda maktövertagandet, utse ministrar etc, enligt gängse tradition har självklart en lugnande inverkan på aktiemarknaden, det är nog dom flesta bedömare överens om.

/fth
Det kan faktiskt också beskrivas som att han utifrån de amerikanska lagar och regler försöker sitta kvar. Någon "President Elect" finns inte och Biden har inte officiellt vunnit valet även ifall nyhetsmedia efter nyhetsmedia försöker säga att Biden vunnit. Själv är jag rätt förfärad över hur de flesta har beskrivit valet. Här kan man se hur ställningen för certifierad valda elektorer ser ut:

https://www.nytimes.com/interactive/202 ... acker.html
Certified.png
Det är inte förrän dessa elektorer samlas och pekar ut vinnaren som den personen blir "President-Elect" ifall han har 270 elektorer eller fler. Att inte erkänna sig besegrad är inte det samma som förberedelser till statskupp.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Aktien TSLA

Inlägg av slugger75 »

546 dollar nu.

Så länge aktiekursen är högre än antalet sidor i denna tråd så är jag nöjd.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10126
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
fth skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Är det någon större aktör med en ordentlig koll på det landet som hävdat något annat?
Det Trump har pysslat med sedan valet kan inte beskrivas som något annat än förberedelser till statskupp, om än fumligt och inkompetent genomförda.

Att han nu verkar ha gett upp dessa absurda planer, och att Biden nu på allvar börjar få möjlighet att förbereda maktövertagandet, utse ministrar etc, enligt gängse tradition har självklart en lugnande inverkan på aktiemarknaden, det är nog dom flesta bedömare överens om.

/fth
Det kan faktiskt också beskrivas som att han utifrån de amerikanska lagar och regler försöker sitta kvar. Någon "President Elect" finns inte och Biden har inte officiellt vunnit valet även ifall nyhetsmedia efter nyhetsmedia försöker säga att Biden vunnit. Själv är jag rätt förfärad över hur de flesta har beskrivit valet. Här kan man se hur ställningen för certifierad valda elektorer ser ut:

https://www.nytimes.com/interactive/202 ... acker.html
Certified.png
Det är inte förrän dessa elektorer samlas och pekar ut vinnaren som den personen blir "President-Elect" ifall han har 270 elektorer eller fler. Att inte erkänna sig besegrad är inte det samma som förberedelser till statskupp.
Det är ganska ointressant IMO när sannolikheten (förutsatt att det ej förekommit ett utbrett valfusk) för att Trump når 270 elektorer är försvinnande liten.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:

Det är ganska ointressant IMO när sannolikheten (förutsatt att det ej förekommit ett utbrett valfusk) för att Trump når 270 elektorer är försvinnande liten.
Ja, det är inte alls sannolikt att Trump kommer kunna få 270 elektorer även ifall det skiljer så lite som 0,3-0,4 procentenheter i flera vågmästardelstater. Något stort utbrett valfusk krävs alltså inte för att snabbt ändra antalet elektorer men jag ser inte det som sannolikt. Trump måste visserligen inte få 270 elektorer för att vinna utan skulle även kunna vinna ifall elektorvalen skulle kunna ifrågasättas så att varje delstat har en röst i valet. Detta skulle vara dock vara rätt förödande för hur de flesta amerikanarna ser på demokratin även ifall det är helt enligt grundlagen.

Att hävda statskupp och absurd är dock att gå för långt åt andra hållet men kan förstå att man kan tycka detta utifrån massmedias rapportering i frågan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Att inte erkänna sig besegrad är inte det samma som förberedelser till statskupp.
Nu är vi ju tämligen långt OT (även om det här stickspåret har sitt ursprung i en "legitim" diskussion om kursutvecklingen i TSLA), men det Trump har pysslat med är ju absolut inte bara att "inte erkänna sig besegrad". Han har gjort allt han kan för att med alla till buds stående medel underminera valresultatet, ett resultat som av samtliga oberoende bedömare är entydigt.

Jag följde själv rösträkningen i detalj hela vägen, och såg redan tidigt på torsdagen att resultatet 306/232 till Bidens fördel var oundvikligt, om än med (mycket) små marginaler i några stater.

Trumps förvirrade tal på torsdagskvällen 5 november med en rad absurda anklagelser om utbrett valfusk gav mig kalla kårar, jag var helt övertygad om att det skulle bli utbredda våldsamheter efter det, som tur är fick jag fel i den prognosen. Jag antar att du anser att "massmedias rapportering i frågan" har varit vinklad, till det vill jag bara säga att det räcker fullt nog att lyssna på Trumps egna ord från det fillfället för att förstå hur obalanserad och farlig den mannen är:


Vi får innerligt hoppas att hans tid vid makten är slut för gott och att han inte lyckas i sina ambitioner att etablera en dynasti via sina barn och deras respektive.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gustafsson »

Är lite intresserad att som amatör gå in i några andra aktier än TSLA, med klimatprofil, elbilar, kraft, vind etc.
Några tips på intressanta aktier?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Han har gjort allt han kan för att med alla till buds stående medel underminera valresultatet, ett resultat som av samtliga oberoende bedömare är entydigt.
Ett resultat som inte ännu är fastslaget vilket jag länkade till och de medel han använde är kommunikation och advokater. Knappast något som talar för en statskupp. Media (oberoende bedömare?) kan skrika sig hesa men det förändrar inte det faktiska officiella resultatet. Det som skiljer detta val från tidigare val är just att en part, Trump i detta fall, inte har erkänt sig besegrad.

Det jag önskar till framtida val är att maskinräkning tas bort från amerikanska val och att det krävs lite mer säkerhet i poströster än ett namn plus födelsedatum. Lite mer som ett svenskt val t.ex. där det inte räcker med namn plus födelsedatum utan någon identifiering. Detta för att inte val efter val skall bli ifrågasatt och dra ut på tiden vilket varit fallet under decenier i USA.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Aktien TSLA

Inlägg av tor »

Gustafsson skrev:
Är lite intresserad att som amatör gå in i några andra aktier än TSLA, med klimatprofil, elbilar, kraft, vind etc.
Några tips på intressanta aktier?
Minesto är en aktie jag själv äger. Kortfattat så gör dom el av havsströmningar med hjälp av en "flygande drake". Havsströmmar är förutsägbara (tänk öresund, flyter åt ena eller andra hållet) och kan således bli en typ av baskraft.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Aktien TSLA

Inlägg av renes »

pejvic skrev:
renes skrev:
pejvic skrev:
Har Nio och Kandi också. Skulle ALDRIG sälja grundinnehavet i Tesla. Har 1000% avkastning. Dvs tio gånger insatt kapital. Plus en del tradande. Mig spelar det ingen roll om de rasar som ett korthus. Är så nöjd så nöjd om det blir 500% också. Man skall inte bli girig.
Jag håller med. Nästan. Men om du "aldrig" säljer så har du ju inte haft något för det alls? Eller väntar du på utdelning?
jag är rätt gammal så man hoppas ju hitta något i livet man behöver pengarna till... Så det blir väl nåt sånt. Till slut. Förhoppningsvis. Jag känner med Apple nu efter 10år att jag faktiskt skulle kunna tänka mig att överväga en försäljning. Men lite galet att investera i ännu mer Tesla. Man kan ju inte ha alla sina pengar på en grej.
Jag sitter också på Apple sen 2004, men tror att det kommer en ny uppgång nu med ARM maskinerna. Säg 2-4 år framöver.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

408 dollar den 16 november.
Idag den 24 november 556 dollar!!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslaspolen »

tor skrev:
Gustafsson skrev:
Är lite intresserad att som amatör gå in i några andra aktier än TSLA, med klimatprofil, elbilar, kraft, vind etc.
Några tips på intressanta aktier?
Minesto är en aktie jag själv äger. Kortfattat så gör dom el av havsströmningar med hjälp av en "flygande drake". Havsströmmar är förutsägbara (tänk öresund, flyter åt ena eller andra hållet) och kan således bli en typ av baskraft.

Hur går det för dom nu? Sist jag hörde om Minesto var i Solcellskollens podcast år 2017. https://www.solcellskollen.se/blogg/pod ... tin-edlund
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Nytt ATH på 555,38 dollar!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Inte sååå långt till ARKs 4000 pre split nu. 8-)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

Gustafsson skrev:
Är lite intresserad att som amatör gå in i några andra aktier än TSLA, med klimatprofil, elbilar, kraft, vind etc.
Några tips på intressanta aktier?
Förutom Tesla, Xpeng och Nio kan jag tipsa om följande:

Vestas, Eolus vind, Slite vind, Arise, SoltechEnergy, Minesto, Seatwirl.

Finns säker många fler som någon annan gärna kan tipsa mig om. :-)

Diversifiering brukar alltid vinna över tid.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

fth skrev:
.../ Vi får innerligt hoppas att hans tid vid makten är slut för gott och att han inte lyckas i sina ambitioner att etablera en dynasti via sina barn och deras respektive.

/fth
Det är just så som jag ser på det som Trump & Co sysslat med sen valet efter att det stod klart även för honom att han hade fått sparken. :D

Som jag förstått det så väntar ett antal åtal på Trump den dagen då han inte längre är president (I can't wait :twisted: ). Det han hållit på med syftar till maximera stödet hos hans bas inför framtiden. T.ex. ifall han skulle få möjlighet att själv ställa upp i valet 2024... Eller ifall han skulle vilja bli benådad i framtiden...

Inför valet tyckte jag det här var en rimlig riskbedömning för oroligheter efter valet:

https://www.crisisgroup.org/united-stat ... s-violence

Inte så farligt med andra ord...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Credde »

NiklasTesla skrev:
Gustafsson skrev:
Är lite intresserad att som amatör gå in i några andra aktier än TSLA, med klimatprofil, elbilar, kraft, vind etc.
Några tips på intressanta aktier?
Förutom Tesla, Xpeng och Nio kan jag tipsa om följande:

Vestas, Eolus vind, Slite vind, Arise, SoltechEnergy, Minesto, Seatwirl.

Finns säker många fler som någon annan gärna kan tipsa mig om. :-)

Diversifiering brukar alltid vinna över tid.
Även Ørsted i Danmark, SolarEdge i USA, ERG Spa i Italien är några tips.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Ja Vestas ligger jag som tur är kvar i...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gustafsson »

Kul.
Ska googla lite på dessa. Vestas tänkte jag ju köpa för ett par år sedan, men det blev inget tyvärr...
Tack för tips
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Aktien TSLA

Inlägg av olarsson »

Gustafsson skrev:
Är lite intresserad att som amatör gå in i några andra aktier än TSLA, med klimatprofil, elbilar, kraft, vind etc.
Några tips på intressanta aktier?
Om fonder kan vara intressant så kika på tex
BNP Paribas Energy Transition
Handelsbanken Hållbar Energi
Thematica – Future Mobility
Upp ca 130, 90 respektive 120% i år.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Skriv svar