...
This means that if the Volkswagen e-Golf is now profitable when sold for 31.900 euros in Germany, the Volkswagen ID.3 would also be if sold for 19.140 euros…
Vem har sagt ett VW säljer e-Golf med vinst? Så som jag har uppfattat det går den mer eller mindre plus minus noll, någon direkt vinst gör de inte på e-Golf. Indirekt kanske, eftersom den bidrar till att VW eventuellt slipper betala utsläppsböter.
Jag håller dock med om att de borde kunna sänka priset på ID3 (och ID4) utan större ansträngning. Samtidigt är båda dessa bilar oproportionerligt dyra i Sverige. I Tyskland känns det som att man kan få en ID3 nästintill gratis, och i USA verkar ID4 hamna på en betydligt lägre prisnivå än här hos oss.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Med anledning av att det tycks att VW kan sänka priset på deras ID3 bara de vill det. Tesla höjde precis priset i ett svep på Model S med drygt 50 000 riksdaler! Spännande! Där går det åt ett helt annat håll prismässigt. Rakt norrut.
Man vill ha tillbaka bilen efter avtalsperioden och ha möjligheten att exportera den till den marknad som efterfrågar den mest?
Stora fördelen med privatleasing är ju att man garanterat får bilköparens intresse var tredje år...
Man vill ha tillbaka bilen efter avtalsperioden och ha möjligheten att exportera den till den marknad som efterfrågar den mest?
Stora fördelen med privatleasing är ju att man garanterat får bilköparens intresse var tredje år...
Känns lite riskabelt med privatleasing för den som leasar ut bilen.
För vad är den egentligen värd om 3 år?
Eller vill man till varje pris trumma in för kunden att elbilar är dyra.
För att på så vis kunna sälja några fossilbilar till.
Känns lite riskabelt med privatleasing för den som leasar ut bilen.
För vad är den egentligen värd om 3 år?
Tycker många förväntar sig fantastiska begpriser på elbilar. Kanske hör nämnda handlare till den gruppen. Tror man att det kommer bli annorlunda ska man väl slå till?
Känns lite riskabelt med privatleasing för den som leasar ut bilen.
För vad är den egentligen värd om 3 år?
Tycker många förväntar sig fantastiska begpriser på elbilar. Kanske hör nämnda handlare till den gruppen. Tror man att det kommer bli annorlunda ska man väl slå till?
Nu i en bilmarknad i snabb förändring kan det faktisk kännas tryggt med privatleasing.
För om Tesla kan sälja en "ID3" dödare för 250.000kr innan stöd med 500 km i verklig räckvidd och 250 kW snabbladdning.
Om 3 år, vad är då en begagnad ID3 värd?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Känns lite riskabelt med privatleasing för den som leasar ut bilen.
För vad är den egentligen värd om 3 år?
Tycker många förväntar sig fantastiska begpriser på elbilar. Kanske hör nämnda handlare till den gruppen. Tror man att det kommer bli annorlunda ska man väl slå till?
Nu i en bilmarknad i snabb förändring kan det faktisk kännas tryggt med privatleasing.
För om Tesla kan sälja en "ID3" dödare för 250.000kr innan stöd med 500 km i verklig räckvidd och 250 kW snabbladdning.
Om 3 år, vad är då en begagnad ID3 värd?
Varför inte drömma lite till och säga att den kanske kostar 99 000 kr?
Ja, den ska bli en mindre och billigare än Model 3 men under halva priser???
Känns lite riskabelt med privatleasing för den som leasar ut bilen.
För vad är den egentligen värd om 3 år?
Tycker många förväntar sig fantastiska begpriser på elbilar. Kanske hör nämnda handlare till den gruppen. Tror man att det kommer bli annorlunda ska man väl slå till?
Nu i en bilmarknad i snabb förändring kan det faktisk kännas tryggt med privatleasing.
För om Tesla kan sälja en "ID3" dödare för 250.000kr innan stöd med 500 km i verklig räckvidd och 250 kW snabbladdning.
Om 3 år, vad är då en begagnad ID3 värd?
Varför inte drömma lite till och säga att den kanske kostar 99 000 kr?
Ja, den ska bli en mindre och billigare än Model 3 men under halva priser???
Den kommer absolut inte att kosta 250 000kr. Elon har sagt att de siktar på en mindre bil för 25 000 $. Det är inte alls samma sak som 250 000kr. När de presenterade TM3 så skulle det vara en bil för 35 000 $. Det blev ca 550 000kr i Sverige och många här på forumet blev besvikna över att den inte kostade 350 000 kr.
Hej, ny här. En ID3 kom och började ladda bredvid mig på en Circle K 150kW laddare häromdagen. Min hade precis kommit upp till 77kW efter några % laddning (Kona). Han hade runt 40% när han började och 39kW. Jag tänkte att snart börjar den väl att rampa upp till 100kW som jag hört att dom klarar. Inget hände dock, den låg kvar på 39kW hela tiden jag var där och jag var kvar där ett tag för jag var nyfiken om den inte skulle öka laddeffekten, men nej. Han hade laddat till c:a 70% när jag körde och jag tänkte att innan hade dom dieselgate men nu har dom fått coldgate också
Den nya lilla landar väl på något runt 450 tusen eller så... håller med om att 250 tusen är en rosa
dröm och inget mer...
Ja runt 450’ kr eller mer tror jag. Det är i alla fall bra mycket billigare än M3 SR+ men mycket pengar ändå för en privatperson. Tror inte heller på ngn räckvidd på 500 km. Killgissar på max 400 km, kanske mindre. Men vi får vänta några år och se.
Hej, ny här. En ID3 kom och började ladda bredvid mig på en Circle K 150kW laddare häromdagen. Min hade precis kommit upp till 77kW efter några % laddning (Kona). Han hade runt 40% när han började och 39kW. Jag tänkte att snart börjar den väl att rampa upp till 100kW som jag hört att dom klarar. Inget hände dock, den låg kvar på 39kW hela tiden jag var där och jag var kvar där ett tag för jag var nyfiken om den inte skulle öka laddeffekten, men nej. Han hade laddat till c:a 70% när jag körde och jag tänkte att innan hade dom dieselgate men nu har dom fått coldgate också
Det säger egentligen ingenting. Du vet inte hur länge bilen har kört innan den började ladda. Ett djupfryst batteri laddar inte snabbare än så och det tar mycket lång tid att få upp temperaturen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Den har en bugg på laddkurvan för HPC. På 50 kW laddar den som den ska men på HPC måste man börja under 30 % SOC för att den ska ladda som den skall. Märkligt att inte fler klagat på det.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Ett djupfryst batteri laddar inte snabbare än så och det tar mycket lång tid att få upp temperaturen.
Jag har alltid undrat över det där. Cellernas inre resistans genererar värme när de laddas och de måste kylas för att inte bli för varma. Ändå tar det lång tid för dem att värmas upp om de är kalla.
Hade man varit tvungen att värma cellerna utifrån hade jag köpt problemet men så är ju inte fallet.
Är det kanske låg inre resistans när cellen är riktigt kall ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Ett djupfryst batteri laddar inte snabbare än så och det tar mycket lång tid att få upp temperaturen.
Jag har alltid undrat över det där. Cellernas inre resistans genererar värme när de laddas och de måste kylas för att inte bli för varma. Ändå tar det lång tid för dem att värmas upp om de är kalla.
Hade man varit tvungen att värma cellerna utifrån hade jag köpt problemet men så är ju inte fallet.
Är det kanske låg inre resistans när cellen är riktigt kall ?
Problemet är att när cellen är kall så tål den inte hög ström och då blir det ju inte mycket värme heller
(ström gånger inre resistans), en riktigt kall cell kan knappt laddas alls och genererar då heller obefintligt med värme
och kommer alltså inte ens ”igång” utan yttre värmetillförsel...
Ibland är naturen emot oss...
Ett djupfryst batteri laddar inte snabbare än så och det tar mycket lång tid att få upp temperaturen.
Jag har alltid undrat över det där. Cellernas inre resistans genererar värme när de laddas och de måste kylas för att inte bli för varma. Ändå tar det lång tid för dem att värmas upp om de är kalla.
Hade man varit tvungen att värma cellerna utifrån hade jag köpt problemet men så är ju inte fallet.
Är det kanske låg inre resistans när cellen är riktigt kall ?
Problemet är att när cellen är kall så tål den inte hög ström och då blir det ju inte mycket värme heller
(ström gånger inre resistans), en riktigt kall cell kan knappt laddas alls och genererar då heller obefintligt med värme
och kommer alltså inte ens ”igång” utan yttre värmetillförsel...
Ibland är naturen emot oss...
Ett snabbt sätt att värma batteriet är att gasa på rejält!
Om motorn är på 400 kW och du bara får ut 75% pga kyla så är det ändå 300 kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Ett djupfryst batteri laddar inte snabbare än så och det tar mycket lång tid att få upp temperaturen.
Jag har alltid undrat över det där. Cellernas inre resistans genererar värme när de laddas och de måste kylas för att inte bli för varma. Ändå tar det lång tid för dem att värmas upp om de är kalla.
Hade man varit tvungen att värma cellerna utifrån hade jag köpt problemet men så är ju inte fallet.
Är det kanske låg inre resistans när cellen är riktigt kall ?
Problemet är att när cellen är kall så tål den inte hög ström och då blir det ju inte mycket värme heller
(ström gånger inre resistans), en riktigt kall cell kan knappt laddas alls och genererar då heller obefintligt med värme
och kommer alltså inte ens ”igång” utan yttre värmetillförsel...
Ibland är naturen emot oss...
Ett snabbt sätt att värma batteriet är att gasa på rejält!
Om motorn är på 400 kW och du bara får ut 75% pga kyla så är det ändå 300 kW.
Teslabjörn visar ju i någon video hur han kör som en jojo. Dvs gasa, regen, gasa, regen osv. Ja de lär värma upp batteriet, frågan är hur nyttigt de är..