Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Off Grid Byggaren skrev:
Robertrimmevik skrev:
Zalman3 skrev:

Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.
Verkar endast gälla för bilar som beställs från och med idag.
Tidigare laddkabeln är endast för 11 kW.

Utrymmet där den extra laddaren ska sitta verkar dock finnas även på tidigare bilar.

Har du möjlighet att ladda med 22kW någonstans?

Jag ville gärna ha det tillbehöret, men inser nu att det aldrig hade kommit till användning för min del.
Laddare.JPG
Skulle kunna vara guld värt om den enda 50kW-laddaren i Storuman är ur funktion.(eller kö)Det är två 22kW-laddare bredvid. Låt säga att det är riktigt dåligt väder till fjällen. Det skulle innebära 1,5 timme istället för 3 timmar laddning. Samma situation skulle kunna hända i Åsele. Där står det också två 22kW-laddare bredvid 50kW-laddaren. Skulle kännas klart mycket bättre med en 22kW ombordladdare.
Ser det också som långt ifrån osannolikt att dessa 50kW-laddare skulle kunna vara ur funktion. Den i Lycksele som är av samma fabrikat har varit ur funktion i 2 månader nu.(vilket i sig kan komma att resultera i kö i Storuman.)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Robertrimmevik skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Robertrimmevik skrev:
Zalman3 skrev:

Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.
Verkar endast gälla för bilar som beställs från och med idag.
Tidigare laddkabeln är endast för 11 kW.

Utrymmet där den extra laddaren ska sitta verkar dock finnas även på tidigare bilar.

Har du möjlighet att ladda med 22kW någonstans?

Jag ville gärna ha det tillbehöret, men inser nu att det aldrig hade kommit till användning för min del.
Laddare.JPG
Skulle kunna vara guld värt om den enda 50kW-laddaren i Storuman är ur funktion.(eller kö)Det är två 22kW-laddare bredvid. Låt säga att det är riktigt dåligt väder till fjällen. Det skulle innebära 1,5 timme istället för 3 timmar laddning. Samma situation skulle kunna hända i Åsele. Där står det också två 22kW-laddare bredvid 50kW-laddaren. Skulle kännas klart mycket bättre med en 22kW ombordladdare.
Ser det också som långt ifrån osannolikt att dessa 50kW-laddare skulle kunna vara ur funktion. Den i Lycksele som är av samma fabrikat har varit ur funktion i 2 månader nu.(vilket i sig kan komma att resultera i kö i Storuman.)

Ok, det är egentligen då för alla dem som kör i områden där det inte finns utbyggd snabbladdar infrastruktur?

Och under förutsättning att det finns vissa 22 kW laddare att tillgå.
johanfh
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 nov 2020 20:33

Re: Audi e-tron

Inlägg av johanfh »

Beställde min Etron 55 idag. Ska bli riktigt spännande att börja köra elbil!
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Audi e-tron

Inlägg av Credde »

johanfh skrev:
Beställde min Etron 55 idag. Ska bli riktigt spännande att börja köra elbil!
Grattis, då är det enbart det långa (kanske) väntan nu. Men den som väntar på nåt gott... 8-)
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
johanfh
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 nov 2020 20:33

Re: Audi e-tron

Inlägg av johanfh »

Credde skrev:
johanfh skrev:
Beställde min Etron 55 idag. Ska bli riktigt spännande att börja köra elbil!
Grattis, då är det enbart det långa (kanske) väntan nu. Men den som väntar på nåt gott... 8-)
Ja precis, leverans i april...Så hinner jag leta upp en laddstolpe under tiden :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
Zalman3 skrev:

Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.
Hade jag kunnat beställa dubbelladdaren för två år sedan så hade jag gjort det. Jag var rätt så besviken att den möjligheten inte fanns då, bilen kändes som ett nedköp i just den punkten. Idag är jag glad att jag har sparat de pengarna. Det hade varit bortkastat. Förutsättningarna har ju förändrats helt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Zalman3 skrev:

Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.
Hade jag kunnat beställa dubbelladdaren för två år sedan så hade jag gjort det. Jag var rätt så besviken att den möjligheten inte fanns då, bilen kändes som ett nedköp i just den punkten. Idag är jag glad att jag har sparat de pengarna. Det hade varit bortkastat. Förutsättningarna har ju förändrats helt.
Förutom i laddöknen. Norrlands inland. Tycker inte riktigt om att förlita mig på enstaka 50kW-laddare som kan vara ur funktion.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

johanfh skrev:
Beställde min Etron 55 idag. Ska bli riktigt spännande att börja köra elbil!
Grattis. Tror inte att du kommer att bli besviken.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

johanfh skrev:
Beställde min Etron 55 idag. Ska bli riktigt spännande att börja köra elbil!
Grattis till att bli elbilsägare, och till en jättefin bil! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Eldsig
Inlägg: 195
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Audi e-tron

Inlägg av Eldsig »

Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.
Verkar endast gälla för bilar som beställs från och med idag.
Tidigare laddkabeln är endast för 11 kW.

Utrymmet där den extra laddaren ska sitta verkar dock finnas även på tidigare bilar.

Har du möjlighet att ladda med 22kW någonstans?

Jag ville gärna ha det tillbehöret, men inser nu att det aldrig hade kommit till användning för min del.
Laddare.JPG
Skulle kunna vara guld värt om den enda 50kW-laddaren i Storuman är ur funktion.(eller kö)Det är två 22kW-laddare bredvid. Låt säga att det är riktigt dåligt väder till fjällen. Det skulle innebära 1,5 timme istället för 3 timmar laddning. Samma situation skulle kunna hända i Åsele. Där står det också två 22kW-laddare bredvid 50kW-laddaren. Skulle kännas klart mycket bättre med en 22kW ombordladdare.
Ser det också som långt ifrån osannolikt att dessa 50kW-laddare skulle kunna vara ur funktion. Den i Lycksele som är av samma fabrikat har varit ur funktion i 2 månader nu.(vilket i sig kan komma att resultera i kö i Storuman.)

Ok, det är egentligen då för alla dem som kör i områden där det inte finns utbyggd snabbladdar infrastruktur?

Och under förutsättning att det finns vissa 22 kW laddare att tillgå.
I Gävle har vi en hel hög med 22kw publika "gratisladdare" (vissa mot p-avgift), som många hade uppskattat lite extra om kunnat nyttja effekten.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
Förutom i laddöknen. Norrlands inland. Tycker inte riktigt om att förlita mig på enstaka 50kW-laddare som kan vara ur funktion.
Det förstår jag. Men jag kör ju numera knappt utanför tomtgränsen längre. Det skulle nästan funka med en förlängningssladd. ;) Dubbelladdare känns hursomhelst ganska överflödigt för mig nu. Jag älskade dubbelladdaren i min gamla Model S. Men det var andra tider.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Förutom i laddöknen. Norrlands inland. Tycker inte riktigt om att förlita mig på enstaka 50kW-laddare som kan vara ur funktion.
Det förstår jag. Men jag kör ju numera knappt utanför tomtgränsen längre. Det skulle nästan funka med en förlängningssladd. ;) Dubbelladdare känns hursomhelst ganska överflödigt för mig nu. Jag älskade dubbelladdaren i min gamla Model S. Men det var andra tider.
Ska man bara ärlig så är väl hela bilen överflödig för dig just nu ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Issa
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 jul 2020 23:47

Re: Audi e-tron

Inlägg av Issa »

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Antagligen för handlaren, planen är väl export till Norge efter 24 månader.

Tillkommer moms, försäkring, högre leasingavgift första 7 månaderna tills miljöbilsbonusen betalats ut.

Och verkar bara ingå 500 mil per år.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Audi testar Q4 i Sverige nu i dagarna, ser bra ut.
149119EF-3424-4E3E-8BC5-19AE3BC9D8AF.jpeg
https://audiclubna.org/audi-q4-e-tron-s ... in-sweden/
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Nice! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Issa
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 jul 2020 23:47

Re: Audi e-tron

Inlägg av Issa »

1000 mil ingår. Detta är för företagare.
Nästan samma månadskostnad som en id3 för en bil som kostar en mille. 24 månader också. Ville bara dela med mig av en bra deal.
Nect
elbilist
Inlägg: 1589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Hej!

Ni som har kört e-tron ett tag hur funkar appen nu? Fortfarande ett lotteri om det går att starta förvärmen? Och vad brukar ni ha för förbrukning långkörning till fjälls vintertid? (Med lite moms) eller kan man lita på indatan som ABRP har?

Har spanat in Tesla länge, men tyvärr så går inte min bättre hälft med på en Tesla... Hon vill ha en SUV (Model X faller bort då vi båda inte gillar modellen/utseendet).

Lånade hem en E-tron 50 över en helg i våras och tyckte som många andra att bilen är fin med bra känsla (fast inte wow som efter provkörningen med model s :lol: ). Och just nu finns det riktigt fina erbjudande på E-tron 55 (basic). Men är lite kluven hur våra fjällresor funkar där vi måste stanna och ladda en gång till stugan (Åsarna där det bara finns en 50 kW-laddare). Stå och vänta i Laddkö med sambo och barn är inte lockande... Men såg nu att 22kW ombordsladdare kommer komma så då kan man ju åtminstone ladda hyfsat fort medan man väntar på 50 kW-laddaren ska bli ledig!

För att inte svära i kyrkan kollar jag även på lite större Plug in hybrider så som BMW X5 som har bra räckvidd på el som skulle funka till 80-90% av alla våra resor (men den är som bekant vääldigt dyr...)
Och det är ju elbil jag innerst inne vill ha!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2404
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Audi e-tron

Inlägg av NiklasTesla »

Nect skrev:
Hej!

Ni som har kört e-tron ett tag hur funkar appen nu? Fortfarande ett lotteri om det går att starta förvärmen? Och vad brukar ni ha för förbrukning långkörning till fjälls vintertid? (Med lite moms) eller kan man lita på indatan som ABRP har?

Har spanat in Tesla länge, men tyvärr så går inte min bättre hälft med på en Tesla... Hon vill ha en SUV (Model X faller bort då vi båda inte gillar modellen/utseendet).

Lånade hem en E-tron 50 över en helg i våras och tyckte som många andra att bilen är fin med bra känsla (fast inte wow som efter provkörningen med model s :lol: ). Och just nu finns det riktigt fina erbjudande på E-tron 55 (basic). Men är lite kluven hur våra fjällresor funkar där vi måste stanna och ladda en gång till stugan (Åsarna där det bara finns en 50 kW-laddare). Stå och vänta i Laddkö med sambo och barn är inte lockande... Men såg nu att 22kW ombordsladdare kommer komma så då kan man ju åtminstone ladda hyfsat fort medan man väntar på 50 kW-laddaren ska bli ledig!

För att inte svära i kyrkan kollar jag även på lite större Plug in hybrider så som BMW X5 som har bra räckvidd på el som skulle funka till 80-90% av alla våra resor (men den är som bekant vääldigt dyr...)
Och det är ju elbil jag innerst inne vill ha!
Köp en Model Y istället.
Nect
elbilist
Inlägg: 1589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

NiklasTesla skrev:
Nect skrev:
Hej!

Ni som har kört e-tron ett tag hur funkar appen nu? Fortfarande ett lotteri om det går att starta förvärmen? Och vad brukar ni ha för förbrukning långkörning till fjälls vintertid? (Med lite moms) eller kan man lita på indatan som ABRP har?

Har spanat in Tesla länge, men tyvärr så går inte min bättre hälft med på en Tesla... Hon vill ha en SUV (Model X faller bort då vi båda inte gillar modellen/utseendet).

Lånade hem en E-tron 50 över en helg i våras och tyckte som många andra att bilen är fin med bra känsla (fast inte wow som efter provkörningen med model s :lol: ). Och just nu finns det riktigt fina erbjudande på E-tron 55 (basic). Men är lite kluven hur våra fjällresor funkar där vi måste stanna och ladda en gång till stugan (Åsarna där det bara finns en 50 kW-laddare). Stå och vänta i Laddkö med sambo och barn är inte lockande... Men såg nu att 22kW ombordsladdare kommer komma så då kan man ju åtminstone ladda hyfsat fort medan man väntar på 50 kW-laddaren ska bli ledig!

För att inte svära i kyrkan kollar jag även på lite större Plug in hybrider så som BMW X5 som har bra räckvidd på el som skulle funka till 80-90% av alla våra resor (men den är som bekant vääldigt dyr...)
Och det är ju elbil jag innerst inne vill ha!
Köp en Model Y istället.
Y finns inte att köpa än (byter bil nu i vår). :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
Audi testar Q4 i Sverige nu i dagarna, ser bra ut.
149119EF-3424-4E3E-8BC5-19AE3BC9D8AF.jpeg
https://audiclubna.org/audi-q4-e-tron-s ... in-sweden/
Tycker ID4 ser mkt bättre ut.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nect skrev:
Hej!

Ni som har kört e-tron ett tag hur funkar appen nu? Fortfarande ett lotteri om det går att starta förvärmen? Och vad brukar ni ha för förbrukning långkörning till fjälls vintertid? (Med lite moms) eller kan man lita på indatan som ABRP har?

Har spanat in Tesla länge, men tyvärr så går inte min bättre hälft med på en Tesla... Hon vill ha en SUV (Model X faller bort då vi båda inte gillar modellen/utseendet).

Lånade hem en E-tron 50 över en helg i våras och tyckte som många andra att bilen är fin med bra känsla (fast inte wow som efter provkörningen med model s :lol: ). Och just nu finns det riktigt fina erbjudande på E-tron 55 (basic). Men är lite kluven hur våra fjällresor funkar där vi måste stanna och ladda en gång till stugan (Åsarna där det bara finns en 50 kW-laddare). Stå och vänta i Laddkö med sambo och barn är inte lockande... Men såg nu att 22kW ombordsladdare kommer komma så då kan man ju åtminstone ladda hyfsat fort medan man väntar på 50 kW-laddaren ska bli ledig!

För att inte svära i kyrkan kollar jag även på lite större Plug in hybrider så som BMW X5 som har bra räckvidd på el som skulle funka till 80-90% av alla våra resor (men den är som bekant vääldigt dyr...)
Och det är ju elbil jag innerst inne vill ha!
Appen funkar bättre nu. Om du tar e-tron 55 med 19 tum energisnåla fälgar så fixar du 30 mil vinterkörning i 100 km/h.
Då kan du ladda i Tönnebro eller nya Ionity Hudiksvall så kommer du fram. Förutsätter att du kan ladda vid stugan.
Nect
elbilist
Inlägg: 1589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Off Grid Byggaren skrev:
Nect skrev:
Hej!

Ni som har kört e-tron ett tag hur funkar appen nu? Fortfarande ett lotteri om det går att starta förvärmen? Och vad brukar ni ha för förbrukning långkörning till fjälls vintertid? (Med lite moms) eller kan man lita på indatan som ABRP har?

Har spanat in Tesla länge, men tyvärr så går inte min bättre hälft med på en Tesla... Hon vill ha en SUV (Model X faller bort då vi båda inte gillar modellen/utseendet).

Lånade hem en E-tron 50 över en helg i våras och tyckte som många andra att bilen är fin med bra känsla (fast inte wow som efter provkörningen med model s :lol: ). Och just nu finns det riktigt fina erbjudande på E-tron 55 (basic). Men är lite kluven hur våra fjällresor funkar där vi måste stanna och ladda en gång till stugan (Åsarna där det bara finns en 50 kW-laddare). Stå och vänta i Laddkö med sambo och barn är inte lockande... Men såg nu att 22kW ombordsladdare kommer komma så då kan man ju åtminstone ladda hyfsat fort medan man väntar på 50 kW-laddaren ska bli ledig!

För att inte svära i kyrkan kollar jag även på lite större Plug in hybrider så som BMW X5 som har bra räckvidd på el som skulle funka till 80-90% av alla våra resor (men den är som bekant vääldigt dyr...)
Och det är ju elbil jag innerst inne vill ha!
Appen funkar bättre nu. Om du tar e-tron 55 med 19 tum energisnåla fälgar så fixar du 30 mil vinterkörning i 100 km/h.
Då kan du ladda i Tönnebro eller nya Ionity Hudiksvall så kommer du fram. Förutsätter att du kan ladda vid stugan.
Skönt att höra! :) , jag utgår ifrån Bollnäs så jag klarar mig med ett laddstopp påväg upp till Åre.
Har skaffat en Garo 22kW laddbox med dynamisk lastbalansering till stugan. Så det enda som saknas är elbilen :D
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Audi e-tron

Inlägg av Hertsh »

Nect skrev:
Hej!

Ni som har kört e-tron ett tag hur funkar appen nu? Fortfarande ett lotteri om det går att starta förvärmen? Och vad brukar ni ha för förbrukning långkörning till fjälls vintertid? (Med lite moms) eller kan man lita på indatan som ABRP har?

Har spanat in Tesla länge, men tyvärr så går inte min bättre hälft med på en Tesla... Hon vill ha en SUV (Model X faller bort då vi båda inte gillar modellen/utseendet).

Lånade hem en E-tron 50 över en helg i våras och tyckte som många andra att bilen är fin med bra känsla (fast inte wow som efter provkörningen med model s :lol: ). Och just nu finns det riktigt fina erbjudande på E-tron 55 (basic). Men är lite kluven hur våra fjällresor funkar där vi måste stanna och ladda en gång till stugan (Åsarna där det bara finns en 50 kW-laddare). Stå och vänta i Laddkö med sambo och barn är inte lockande... Men såg nu att 22kW ombordsladdare kommer komma så då kan man ju åtminstone ladda hyfsat fort medan man väntar på 50 kW-laddaren ska bli ledig!

För att inte svära i kyrkan kollar jag även på lite större Plug in hybrider så som BMW X5 som har bra räckvidd på el som skulle funka till 80-90% av alla våra resor (men den är som bekant vääldigt dyr...)
Och det är ju elbil jag innerst inne vill ha!
Testa en X om du vågar. Då tror jag ni ändrar er. Ni kommer gilla vad ni ser ut.
MX LR (Raven) 2019
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

20201128_093854.jpg
Premiär med skotersläpet. Låg på 85-90 km/h, 19 tums fälgar, 3,0 i däcktryck, 2,5 däcktryck på släpet, -10 grader, ingen vind, skrovlig väg ej bart, 280 höjdmeter upp.
Snittförbrukningen hamnade på 4,03 kWh/mil.
Fegade efter 10 mil och laddade fullt med 15 mil kvar kom fram med 23% kvar på batteriet.
Känns som att det kommer att gå även i ett worst case scenario.
Skriv svar