Prishöjning 50k - vad händer?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Ställer man om till 4680 batterier för MS och MX?
Och man vill sälja slut på gamla bilar.
Och inte få in så många nya ordrar.

Sen när man släpper infon om de nya bilarna känns 50.000kr extra billigt!
Passar in i logiken. Nyheter brukar säljas till Europa först eftersom det tar längre tid innan leverans. Sälj slut på lagret i USA så fort som möjligt och de som säljs till Europa kommer inte levereras förrän om ett par månader, då antagligen i ny förpackning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av ChristerSjo »

Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
Ställer man om till 4680 batterier för MS och MX?
Och man vill sälja slut på gamla bilar.
Och inte få in så många nya ordrar.

Sen när man släpper infon om de nya bilarna känns 50.000kr extra billigt!
Kanske... inte totalt omöjligt...
Ganska svårhanterligt om det inte defakto är så att den som beställer idag får 4680 batteri. Skulle de 1:a X antal få det gamla och och sedan resterande det nya batterier till samma pris blir det badwill för Tesla.

Jag tror dom vill öka avståndet mellan sina premium produkter mot de "billigare" varianterna då de nu börjar få upp volymerna på Model 3 och snart även Model Y. Det kan kanske om man spekulerar högt vara att att Tesla planerar tre nivåer. Kan komma en "billig" Tesla för att konkurerar med övriga biltillverkare som desperat försöker slå sig in på marknaden. Men som sagt vilda spekulationer och inga "bevis" för det. ;)
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av Andersen »

Hela (?) november har det stått leverans mars 2021 på nybeställda Model X. Det är väl ändå inte normalt med 4-5 månaders leveranstid?

Jag tror inte att det handlar om ett byte till 4680-batterier - de finns ju knappt än - men möjligen att det rör sig om en interiörmässig refresh, som det så länge ryktats om. I sådana fall tror jag vi får se en prishöjning i USA också efter nyår.

Att man planerar ett par veckors nedtid av produktionslinan efter jul skulle kunna förklara de långa ledtiderna för Europa. I USA är det fortfarande 3-5 veckors leveranstid på nybeställningar.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av Zalman3 »


Tesla increases prices on next EU batch of Model S and Model X —sparking refresh rumors


https://electrek.co/2020/11/25/tesla-in ... sh-rumors/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6069
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av spacecoin »

jos32 skrev:
Fattar inte heller, sitter och funderar på att byta till en model x pga dragvikten.. Men det känns som tesla har givit upp S och X. Ingen refresh på 5 år..
Vaddå ingen refresh? Menar du utseende eller interiör?
Det är ju hela "Raven" 2019 samt inkrementella förbättringar i batteritekniken hela tiden - bättre range och laddhastighet. Samt mjukvaran i allmänhet.
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 12 apr 2016 13:32

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av jos32 »

spacecoin skrev:
jos32 skrev:
Fattar inte heller, sitter och funderar på att byta till en model x pga dragvikten.. Men det känns som tesla har givit upp S och X. Ingen refresh på 5 år..
Vaddå ingen refresh? Menar du utseende eller interiör?
Det är ju hela "Raven" 2019 samt inkrementella förbättringar i batteritekniken hela tiden - bättre range och laddhastighet. Samt mjukvaran i allmänhet.
Jag menar självklart utseende..(både exteriört och interiört)

Teknikutvecklingen för model s och x har jag inga synpunkter på.. Där händer det desto mer..
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av termosen »

Min nya tes om detta är nu att de har några lagerbilar på G. Så istället för att rabattera dem, höjde de priset sen kan de sänka lagerbilarna till samma som tidigare pris.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av Bjelke »

termosen skrev:
Min nya tes om detta är nu att de har några lagerbilar på G. Så istället för att rabattera dem, höjde de priset sen kan de sänka lagerbilarna till samma som tidigare pris.
Ah en black Friday :lol: :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av thebishop »

jos32 skrev:
spacecoin skrev:
jos32 skrev:
Fattar inte heller, sitter och funderar på att byta till en model x pga dragvikten.. Men det känns som tesla har givit upp S och X. Ingen refresh på 5 år..
Vaddå ingen refresh? Menar du utseende eller interiör?
Det är ju hela "Raven" 2019 samt inkrementella förbättringar i batteritekniken hela tiden - bättre range och laddhastighet. Samt mjukvaran i allmänhet.
Jag menar självklart utseende..(både exteriört och interiört)

Teknikutvecklingen för model s och x har jag inga synpunkter på.. Där händer det desto mer..
Fast ändå lite långsamt senaste par åren. När dual motor lanserades var det ju en riktigt ordentlig uppdatering (vilket fick mig att hoppa på tåget med min P85DL+) - men kollar lite då och då på uppgradering, men nyare APn övertygar inte (ännu, men kanske snart nu då... har ju tagit en ordentlig stund) - gamla Bettan (AP1) funkar ju ok på Europavägarna. Ravens dämpning och längre räckvidd verkar ju nice, men inte tillräckligt. Jag skulle vilja se bättre ljuddämpning (dubbla isolerglas som på nya M3, eller som på en 6 år gammal WV CC...), fungerande vindrutetorkare (inte bara automatiken, utan också funktion - har S fått samma lösning som -x ännu?) och halv/helljus som fungerar lika bra som på min gamla Saab 9-5... dvs, jag vill ha märkbara uppgraderingar på basfunktionerna också, det skulle kännas som ett större lyft. Gärna borttag av backspeglar och ersättning med skärmar - givet att det finns mekanisk rengöring kameror så det funkar i vårt klimat (tillåt mig tvivla tyvärr...) - samma sak för backkameran - den är ju fortfarande kass vintertid såvitt jag förstår. Sen hoppas jag nyaste handtagen är robusta...

Däremot räckvidd och chassiuppdateringar - finfint - men ovanstående basgrejjer verkar ju hända noll med och flera år gamla mellanklassbilar skåpar ju fortfarande...

Om de uppdaterade alla basgrejjerna ovan så behövs inte mycket annat (interiör/exteriör är jag fortfarande ok med, även om jag inte saknad att bli av med fiskmunnen- men det är ju löst) för att det skall bli intressant. Kommer nya batterierna dessutom så är det ju toppen (och vem vet, kanske blir en plaid om försäkringen blir rimlig, annars en LR).

Mjukvaran har det ju inte hänt så mycket med som man kunde önska heller - den gamla var ju faktiskt mer snabbmanövrerad - den nya öppnar ex. Telefonappen på kontaktlistan varje gång nu istället för att visa senaste samtal som den brukade... det är rätt många vassa kanter som akut borde slipas bort - inte jämfört med andra billeverantöeer, men jag håller Apple iOS / Mac OS 11 som måttstockar i polish- tesla borde med sitt ytterst begränsade användningsområde göra något som är än mer lättanvänt och smidigt, men man når ju inte ens upp till den ribban.

Jag tycker det är helt bakvänt att jämförs med vad gamla fossilbilar gör annars, jag förväntar mig (mycket) bättre från tesla.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av Banane »

thebishop skrev:
jos32 skrev:
spacecoin skrev:
jos32 skrev:
Fattar inte heller, sitter och funderar på att byta till en model x pga dragvikten.. Men det känns som tesla har givit upp S och X. Ingen refresh på 5 år..
Vaddå ingen refresh? Menar du utseende eller interiör?
Det är ju hela "Raven" 2019 samt inkrementella förbättringar i batteritekniken hela tiden - bättre range och laddhastighet. Samt mjukvaran i allmänhet.
Jag menar självklart utseende..(både exteriört och interiört)

Teknikutvecklingen för model s och x har jag inga synpunkter på.. Där händer det desto mer..
Fast ändå lite långsamt senaste par åren. När dual motor lanserades var det ju en riktigt ordentlig uppdatering (vilket fick mig att hoppa på tåget med min P85DL+) - men kollar lite då och då på uppgradering, men nyare APn övertygar inte (ännu, men kanske snart nu då... har ju tagit en ordentlig stund) - gamla Bettan (AP1) funkar ju ok på Europavägarna. Ravens dämpning och längre räckvidd verkar ju nice, men inte tillräckligt. Jag skulle vilja se bättre ljuddämpning (dubbla isolerglas som på nya M3, eller som på en 6 år gammal WV CC...), fungerande vindrutetorkare (inte bara automatiken, utan också funktion - har S fått samma lösning som -x ännu?) och halv/helljus som fungerar lika bra som på min gamla Saab 9-5... dvs, jag vill ha märkbara uppgraderingar på basfunktionerna också, det skulle kännas som ett större lyft. Gärna borttag av backspeglar och ersättning med skärmar - givet att det finns mekanisk rengöring kameror så det funkar i vårt klimat (tillåt mig tvivla tyvärr...) - samma sak för backkameran - den är ju fortfarande kass vintertid såvitt jag förstår. Sen hoppas jag nyaste handtagen är robusta...

Däremot räckvidd och chassiuppdateringar - finfint - men ovanstående basgrejjer verkar ju hända noll med och flera år gamla mellanklassbilar skåpar ju fortfarande...

Om de uppdaterade alla basgrejjerna ovan så behövs inte mycket annat (interiör/exteriör är jag fortfarande ok med, även om jag inte saknad att bli av med fiskmunnen- men det är ju löst) för att det skall bli intressant. Kommer nya batterierna dessutom så är det ju toppen (och vem vet, kanske blir en plaid om försäkringen blir rimlig, annars en LR).

Mjukvaran har det ju inte hänt så mycket med som man kunde önska heller - den gamla var ju faktiskt mer snabbmanövrerad - den nya öppnar ex. Telefonappen på kontaktlistan varje gång nu istället för att visa senaste samtal som den brukade... det är rätt många vassa kanter som akut borde slipas bort - inte jämfört med andra billeverantöeer, men jag håller Apple iOS / Mac OS 11 som måttstockar i polish- tesla borde med sitt ytterst begränsade användningsområde göra något som är än mer lättanvänt och smidigt, men man når ju inte ens upp till den ribban.

Jag tycker det är helt bakvänt att jämförs med vad gamla fossilbilar gör annars, jag förväntar mig (mycket) bättre från tesla.

Är böjd att hålla med. Är tillräckligt nöjd med min S (snart 3 år gammal) för att behålla den men inte tillräckligt övertygad om att en ny S är värd pengarna det kostar för mig att byta.

Presenterar Tesla en ny S med minst tre av dessa fem punkter uppfyllda så beställer jag en ny. Annars inte.

- Bättre ljudisolering
- Bättre strålkastare med "matrix-funktion"
- Dragkrok
- Bättre kvalitetskänsla
- Refresh utseendemässigt både exteriört och interiört


Vad gäller räckvidd och prestanda är jag redan nöjd.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av thebishop »

Japp. Det är ju ett gäng hygienfaktorer.

Måste säga att det jag kan sakna mest är alla relaterade till ”made in california” - de saknar praktisk erfarenhet av slask, modd och kyla. Många saker som kan upplevas som direkta barnsjukdomar trots att de haft bilar ute i många år nu. Kolla bara fönster/handtag på m3 i annan tråd...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Skriv svar