Sveriges första V3
Moderator: Redaktion
Re: Sveriges första V3
Det funkade att ladda! Problemet var bara att hitta!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Sveriges första V3
V3 i alla ära men i skrivande stund är dessa endast för M-3. Vet någon när det byggs ut för oss som kör X och S? Fortfarande bara 2 100kW-stolpar på plats?
Re: Sveriges första V3
Vi kan nog räkna med att de inte kommer att byggas ut med gamla sortens laddare. Lösningen är att uppgradera bilen till CCS för 3400 kr.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Sveriges första V3
V3 är CCS only och Tesla bygger bara V3 nu så det är hög tid att anpassa bilen till CCS. Antalet V2 har börjat minska.Carl Hrwg skrev:V3 i alla ära men i skrivande stund är dessa endast för M-3. Vet någon när det byggs ut för oss som kör X och S? Fortfarande bara 2 100kW-stolpar på plats?
Med CCS uppgraderingen får man även tillgång till Ionity och många andra snabbladdare.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Sveriges första V3
Finns det någon officiell info om att Tesla bara bygger V3 laddare nu?EnTraktor skrev:V3 är CCS only och Tesla bygger bara V3 nu så det är hög tid att anpassa bilen till CCS. Antalet V2 har börjat minska.Carl Hrwg skrev:V3 i alla ära men i skrivande stund är dessa endast för M-3. Vet någon när det byggs ut för oss som kör X och S? Fortfarande bara 2 100kW-stolpar på plats?
Med CCS uppgraderingen får man även tillgång till Ionity och många andra snabbladdare.
Tittar man på
https://supercharge.info/changes
Ser det inte ut så.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Sveriges första V3
Senaste månaden har det enbart varit v3 för nya Superchargers samt att de permanent stängt en v2 Supercharger i Tyskland.Zalman3 skrev:
Finns det någon officiell info om att Tesla bara bygger V3 laddare nu?
Tittar man på
https://supercharge.info/changes
Ser det inte ut så.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Sveriges första V3
Några av de 150 kW som är listade är återöppningar av tillfälligt stängda stationer.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Sveriges första V3
Hej.EnTraktor skrev:V3 är CCS only och Tesla bygger bara V3 nu så det är hög tid att anpassa bilen till CCS. Antalet V2 har börjat minska.Carl Hrwg skrev:V3 i alla ära men i skrivande stund är dessa endast för M-3. Vet någon när det byggs ut för oss som kör X och S? Fortfarande bara 2 100kW-stolpar på plats?
Med CCS uppgraderingen får man även tillgång till Ionity och många andra snabbladdare.
Visst, det är inga extrema pengar att uppgradera (för mig som har en äldre MS med fri SuC) men man kan ju inte låta bli att tycka att det är lite oseriöst att tvinga fram en uppgradering på ägarens bekostnad om det är som ni antyder att V2-platser försvinner efterhand. Lite a la’ chargegate och nerfade batterier kan man tycka....man är lovad något som sedan ändras... För tyvärr har jag förstått det som att det inte spelar någon som helst roll på laddhastigheten vid en SuC om du laddar med CCS utan det är batteriet som begränsar. Alltså ingen riktig morot...
Mvh
Micke
Re: Sveriges första V3
Tror de oftast inte tar bort de befintliga V2-stallen, utan kompletterar de gamla stallen med ytterligare nya V3-stall.Magicmike skrev:Hej.EnTraktor skrev:V3 är CCS only och Tesla bygger bara V3 nu så det är hög tid att anpassa bilen till CCS. Antalet V2 har börjat minska.Carl Hrwg skrev:V3 i alla ära men i skrivande stund är dessa endast för M-3. Vet någon när det byggs ut för oss som kör X och S? Fortfarande bara 2 100kW-stolpar på plats?
Med CCS uppgraderingen får man även tillgång till Ionity och många andra snabbladdare.
Visst, det är inga extrema pengar att uppgradera (för mig som har en äldre MS med fri SuC) men man kan ju inte låta bli att tycka att det är lite oseriöst att tvinga fram en uppgradering på ägarens bekostnad om det är som ni antyder att V2-platser försvinner efterhand. Lite a la’ chargegate och nerfade batterier kan man tycka....man är lovad något som sedan ändras... För tyvärr har jag förstått det som att det inte spelar någon som helst roll på laddhastigheten vid en SuC om du laddar med CCS utan det är batteriet som begränsar. Alltså ingen riktig morot...
Mvh
Micke
Sedan finns ju inga sådana garantier att saker fortsätter finnas för all tid (hade du velat ha sådana avtal så hade prisbilden varit en helt annan).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Sveriges första V3
I Tyskland har flera V2 stall ersatts med V3. Tanum ersätts flertal V2 med V3. Sveg och Puoltikasvaara att bli av med sina V2 laddare helt inom kort.
CCS är en Europeisk standard. Tesla var tidigt ute med snabbladdning innan det fanns tydliga standarder. Jag tycker inte det är oseriöst av Tesla erbjuda CCS. Tvärtom vi borde vara tacksamma att Tesla erbjuder uppgraderingar för att hänga med i teknikutvecklingen.
CCS är en Europeisk standard. Tesla var tidigt ute med snabbladdning innan det fanns tydliga standarder. Jag tycker inte det är oseriöst av Tesla erbjuda CCS. Tvärtom vi borde vara tacksamma att Tesla erbjuder uppgraderingar för att hänga med i teknikutvecklingen.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Sveriges första V3
Om det var mitt inlägg som avses med ”oseriöst” i citerade inlägget så blev det nog en missuppfattning. Jag menar inte alls att det är fel att uppgradera men det är just detta med ”erbjuda”. Hade tesla kostnadsfritt uppgraderat min bil till CCS hade jag självklart inte kunnat tycka det var något fel. Jag är inte heller första ägare till bilen så jag vet inte exakt vad som sades eller skrevs om ”Free SuC for life”. Men jag måste säga att jag tycker det är principiellt tveksamt att det krävs en investering (uppgradering till CCS) för att kunna nyttja något som man blivit lovad för ”bilens livstid”. Ponera att kostnaden för uppgradering varit 25 000 kr, eller 50 00p kr skulle jag fortfarande vara tacksam? Det är alltså principen jag är ute efter.EnTraktor skrev:I Tyskland har flera V2 stall ersatts med V3. Tanum ersätts flertal V2 med V3. Sveg och Puoltikasvaara att bli av med sina V2 laddare helt inom kort.
CCS är en Europeisk standard. Tesla var tidigt ute med snabbladdning innan det fanns tydliga standarder. Jag tycker inte det är oseriöst av Tesla erbjuda CCS. Tvärtom vi borde vara tacksamma att Tesla erbjuder uppgraderingar för att hänga med i teknikutvecklingen.
Det är ju lite samma som att bilars laddhastighet stryps på SuC genom styrning från Tesla. Ponera här att de sänkt laddhastigheten till 1 kW, men fortfarande gratis. Ska man fortfarande vara tacksam i ett sådant fall. Principen....
Mvh
Micke
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Sveriges första V3
När free SuC for life erbjöds så fanns 200-300 SuC i Europa. Idag finns 600+ och antalet fortsätter öka så du har fått mycket mer än utlovat. Tesla stryper inte hastigheten utan erbjuder uppgradering till senaste tekniken. Jag känner inte till nån annan biltillverkare som erbjuder bilar från 2014-2018 att bli uppgraderade med senaste tekniken.
Du har livstids fri SuC inte livstids fri uppgraderingar. Ger man folk ett finger så tar dom hela handen...
Du har livstids fri SuC inte livstids fri uppgraderingar. Ger man folk ett finger så tar dom hela handen...
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Sveriges första V3
Ok, så du menar att tesla inte hade en tydlig officiell uttalad strategi att utöka SuC nätverket om/när folk handlade en Tesla under perioden 2014-2018? Sedan kan jag helt köpa att man inte kunde ha krav på var och hur många framtida SuC som skulle byggas. Men man kanske hade en SuC på sin vanliga resrutt som man alltid kunnat nyttja och nu skulle det (kanske, om uppgradering till endast V3 sker), bli tvingad till ett tillägg på egen bekostnad. Jag säger inte att det är någon stor summa, det är mer en princip.EnTraktor skrev:När free SuC for life erbjöds så fanns 200-300 SuC i Europa. Idag finns 600+ och antalet fortsätter öka så du har fått mycket mer än utlovat. Tesla stryper inte hastigheten utan erbjuder uppgradering till senaste tekniken. Jag känner inte till nån annan biltillverkare som erbjuder bilar från 2014-2018 att bli uppgraderade med senaste tekniken.
Du har livstids fri SuC inte livstids fri uppgraderingar. Ger man folk ett finger så tar dom hela handen...
Att Tesla stryper laddhastigheten (på främst äldre bilar) trodde jag var fullständiga fakta om man läser några av de mer populära trådarna på detta forum. Nerfade batterier osv.
Man kan enligt mig lika gärna vända på det och säga att Tesla först ger dig en hand men sedan knipsar av ett finger eller två efterhand.
Vi kanske helt enkelt får inse att vi tycks se olika på saken
Allt gott
Micke
Re: Sveriges första V3
Blir Sveg av med V2? Najs, mitt i skidsäsongen att bli av med laddaren som tar dig till Vemdalen eller Åre.EnTraktor skrev:I Tyskland har flera V2 stall ersatts med V3. Tanum ersätts flertal V2 med V3. Sveg och Puoltikasvaara att bli av med sina V2 laddare helt inom kort.
CCS är en Europeisk standard. Tesla var tidigt ute med snabbladdning innan det fanns tydliga standarder. Jag tycker inte det är oseriöst av Tesla erbjuda CCS. Tvärtom vi borde vara tacksamma att Tesla erbjuder uppgraderingar för att hänga med i teknikutvecklingen.
Författare och bloggare. Model S 2023
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Sveriges första V3
Tror alla med S/X bör uppgradera till CCS. Det är ju billig t. Men det gick ju bra att ta sig til fjällen redan innan Sveg. På sikt kommer nog de äldre uttagen att försvinna helt.larsw skrev:Blir Sveg av med V2? Najs, mitt i skidsäsongen att bli av med laddaren som tar dig till Vemdalen eller Åre.EnTraktor skrev:I Tyskland har flera V2 stall ersatts med V3. Tanum ersätts flertal V2 med V3. Sveg och Puoltikasvaara att bli av med sina V2 laddare helt inom kort.
CCS är en Europeisk standard. Tesla var tidigt ute med snabbladdning innan det fanns tydliga standarder. Jag tycker inte det är oseriöst av Tesla erbjuda CCS. Tvärtom vi borde vara tacksamma att Tesla erbjuder uppgraderingar för att hänga med i teknikutvecklingen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Sveriges första V3
Det vore iofs inte så kul att rulla in på Sveg SuC med 4% SoC i sin "gammel-Tesla" utan CCS och upptäcka att den blivit av med sina v2-stolpar sedan förra gångenGustafsson skrev:Tror alla med S/X bör uppgradera till CCS. Det är ju billig t. Men det gick ju bra att ta sig til fjällen redan innan Sveg. På sikt kommer nog de äldre uttagen att försvinna helt.larsw skrev:Blir Sveg av med V2? Najs, mitt i skidsäsongen att bli av med laddaren som tar dig till Vemdalen eller Åre.EnTraktor skrev:I Tyskland har flera V2 stall ersatts med V3. Tanum ersätts flertal V2 med V3. Sveg och Puoltikasvaara att bli av med sina V2 laddare helt inom kort.
CCS är en Europeisk standard. Tesla var tidigt ute med snabbladdning innan det fanns tydliga standarder. Jag tycker inte det är oseriöst av Tesla erbjuda CCS. Tvärtom vi borde vara tacksamma att Tesla erbjuder uppgraderingar för att hänga med i teknikutvecklingen.
Är navigatorn så smart att deni god tid slutar visa "v3-only" SuC i en bil utan CCS?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Sveriges första V3
Håller helt med, det måste vara en av de bästa och mest prisvärda uppgraderingar som erbjudits, inte minst efter prissänkningen.Gustafsson skrev:Tror alla med S/X bör uppgradera till CCS. Det är ju billig t.
Jag uppgraderade bland dom första när priset var typ 5400:- och tycker fortfarande det var prisvärt, inte minst jämfört med vad dom tog/tar för CHAdeMO-adaptern.
Nu blev det ju inte så många långresor i år (läs: inga) pga corona, men bara möjligheten att använda andra snabbladdare är värt en del för mig, och jag inbillar mig att andrahandsvärdet också blir bättre.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Sveriges första V3
Det är klart att det inte är helt okomplicerat att börja begränsa något du har blivit lovad livet ut. Du skulle förmodligen få rätt om du drog det vidare.Magicmike skrev:Om det var mitt inlägg som avses med ”oseriöst” i citerade inlägget så blev det nog en missuppfattning. Jag menar inte alls att det är fel att uppgradera men det är just detta med ”erbjuda”. Hade tesla kostnadsfritt uppgraderat min bil till CCS hade jag självklart inte kunnat tycka det var något fel. Jag är inte heller första ägare till bilen så jag vet inte exakt vad som sades eller skrevs om ”Free SuC for life”. Men jag måste säga att jag tycker det är principiellt tveksamt att det krävs en investering (uppgradering till CCS) för att kunna nyttja något som man blivit lovad för ”bilens livstid”. Ponera att kostnaden för uppgradering varit 25 000 kr, eller 50 00p kr skulle jag fortfarande vara tacksam? Det är alltså principen jag är ute efter.EnTraktor skrev:I Tyskland har flera V2 stall ersatts med V3. Tanum ersätts flertal V2 med V3. Sveg och Puoltikasvaara att bli av med sina V2 laddare helt inom kort.
CCS är en Europeisk standard. Tesla var tidigt ute med snabbladdning innan det fanns tydliga standarder. Jag tycker inte det är oseriöst av Tesla erbjuda CCS. Tvärtom vi borde vara tacksamma att Tesla erbjuder uppgraderingar för att hänga med i teknikutvecklingen.
Det är ju lite samma som att bilars laddhastighet stryps på SuC genom styrning från Tesla. Ponera här att de sänkt laddhastigheten till 1 kW, men fortfarande gratis. Ska man fortfarande vara tacksam i ett sådant fall. Principen....
Mvh
Micke
Du får ju fråga dig själv om det är värt det bara. Det tar tid och uppgraderingen kostar ett par tusenlappar.
Re: Sveriges första V3
Jag håller med till fullo. Jag köpte CHAdeMO-adaptern direkt när jag tog leverans av bilen och var också tidig med att uppgradera till CCS till det högre priset.fth skrev:Håller helt med, det måste vara en av de bästa och mest prisvärda uppgraderingar som erbjudits, inte minst efter prissänkningen.Gustafsson skrev:Tror alla med S/X bör uppgradera till CCS. Det är ju billig t.
Jag uppgraderade bland dom första när priset var typ 5400:- och tycker fortfarande det var prisvärt, inte minst jämfört med vad dom tog/tar för CHAdeMO-adaptern.
Nu blev det ju inte så många långresor i år (läs: inga) pga corona, men bara möjligheten att använda andra snabbladdare är värt en del för mig, och jag inbillar mig att andrahandsvärdet också blir bättre.
/fth
Det ger en helt annan frihet när man är ute och kör och jag har med CCS-adaptern kunnat köra mycket effektivare sedan jag fick den och kunnat toppa upp laddningen på andra än Teslas laddare.
Jag har fri laddning på Tesla-laddare men betalar gärna några tior för att komma fram snabbare. Tesla garanterade fri laddning när jag köpte bilen men de garanterade inte att mitt typ-2 uttag skulle fungera i all evighet.
Ta uppgraderingen med ett leende och se i stället möjligheterna till smidigare bilkörning.
Re: Sveriges första V3
Som jag förstått saken är det inte du som blivit lovad gratis laddning livet ut utan bilen. Så säger dom iaf på podden Bilar med sladd. Och man ser ju även bilar som säljs med livstids gratis laddning men rätta mig gärna om jag har fel. För övrigt verkar laddarna i Sveg vara välbehövliga.Curik skrev:Det är klart att det inte är helt okomplicerat att börja begränsa något du har blivit lovad livet ut. Du skulle förmodligen få rätt om du drog det vidare.Magicmike skrev:Om det var mitt inlägg som avses med ”oseriöst” i citerade inlägget så blev det nog en missuppfattning. Jag menar inte alls att det är fel att uppgradera men det är just detta med ”erbjuda”. Hade tesla kostnadsfritt uppgraderat min bil till CCS hade jag självklart inte kunnat tycka det var något fel. Jag är inte heller första ägare till bilen så jag vet inte exakt vad som sades eller skrevs om ”Free SuC for life”. Men jag måste säga att jag tycker det är principiellt tveksamt att det krävs en investering (uppgradering till CCS) för att kunna nyttja något som man blivit lovad för ”bilens livstid”. Ponera att kostnaden för uppgradering varit 25 000 kr, eller 50 00p kr skulle jag fortfarande vara tacksam? Det är alltså principen jag är ute efter.EnTraktor skrev:I Tyskland har flera V2 stall ersatts med V3. Tanum ersätts flertal V2 med V3. Sveg och Puoltikasvaara att bli av med sina V2 laddare helt inom kort.
CCS är en Europeisk standard. Tesla var tidigt ute med snabbladdning innan det fanns tydliga standarder. Jag tycker inte det är oseriöst av Tesla erbjuda CCS. Tvärtom vi borde vara tacksamma att Tesla erbjuder uppgraderingar för att hänga med i teknikutvecklingen.
Det är ju lite samma som att bilars laddhastighet stryps på SuC genom styrning från Tesla. Ponera här att de sänkt laddhastigheten till 1 kW, men fortfarande gratis. Ska man fortfarande vara tacksam i ett sådant fall. Principen....
Mvh
Micke
Du får ju fråga dig själv om det är värt det bara. Det tar tid och uppgraderingen kostar ett par tusenlappar.
Kör en Model Y 2021