Laddning röd 3-fashandske
Moderator: Redaktion
Laddning röd 3-fashandske
Hej
Sist jag ägde Tesla, Model S85D, så fick man ju med kabel med både Schuko och röd 3-fas. Har förstått att så inte är fallet längre. Fördelen med den var ju att lätt kunna ta med och ladda på andra ställen med röd 3-fas än bara hemma. Så är enda alternativet nu en Wall Connector eller en svindyr sladd för just röd 3-fas? Med Wall Connectorn är man ju bunden till hemmaladdning, med sladd inte. Ok, man kan ju kanske sätta en halvmeter sladd med röd handske på WC:n och ha den löst, men då kan man ju lika gärna köpa sladden, eller? Prismässigt är det ju ungefär lika.
Sist jag ägde Tesla, Model S85D, så fick man ju med kabel med både Schuko och röd 3-fas. Har förstått att så inte är fallet längre. Fördelen med den var ju att lätt kunna ta med och ladda på andra ställen med röd 3-fas än bara hemma. Så är enda alternativet nu en Wall Connector eller en svindyr sladd för just röd 3-fas? Med Wall Connectorn är man ju bunden till hemmaladdning, med sladd inte. Ok, man kan ju kanske sätta en halvmeter sladd med röd handske på WC:n och ha den löst, men då kan man ju lika gärna köpa sladden, eller? Prismässigt är det ju ungefär lika.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Re: Laddning röd 3-fashandske
Du kan väl få bidrag för WCn, så den kostar hälften?
Annars kan du leta beggad 3-fas UMC här på forumet eller Norge.
Första frågan kanske är om du verkligen behöver 3-fas dock? Står man parkerad över natten så brukar enfas duga bra.
Annars kan du leta beggad 3-fas UMC här på forumet eller Norge.
Första frågan kanske är om du verkligen behöver 3-fas dock? Står man parkerad över natten så brukar enfas duga bra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Laddning röd 3-fashandske
Köp denna. Mycket smidigare än Teslas 3-fas med "klumpen" på kabeln: https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paketLeffeP skrev:Hej
Sist jag ägde Tesla, Model S85D, så fick man ju med kabel med både Schuko och röd 3-fas. Har förstått att så inte är fallet längre. Fördelen med den var ju att lätt kunna ta med och ladda på andra ställen med röd 3-fas än bara hemma. Så är enda alternativet nu en Wall Connector eller en svindyr sladd för just röd 3-fas? Med Wall Connectorn är man ju bunden till hemmaladdning, med sladd inte. Ok, man kan ju kanske sätta en halvmeter sladd med röd handske på WC:n och ha den löst, men då kan man ju lika gärna köpa sladden, eller? Prismässigt är det ju ungefär lika.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Laddning röd 3-fashandske
Jo, den hade jag själv köpt idag!Off Grid Byggaren skrev:
Finns tyvärr inte hos någon svensk ÅF vad jag hittat, men det fungerar mycket smidigt att beställa hos de (fick hem en Typ-2-kabel med Teslaknapp, och customtillverkad längd, på 3-4 dagar från beställning).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Laddning röd 3-fashandske
Klumpen är dock en säkerhetsgrej som man i praktiken byggt bort här. Tanken är väl att om sladden får en skada på sig mellan klumpen och bilen så ska strömmen brytas omedelbart/aldrig släppas på. I exemplet du gett så är hela kabeln alltid strömförande när den är inkopplad.martinot skrev:Köp denna. Mycket smidigare än Teslas 3-fas med "klumpen" på kabeln: https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paketLeffeP skrev:Hej
Sist jag ägde Tesla, Model S85D, så fick man ju med kabel med både Schuko och röd 3-fas. Har förstått att så inte är fallet längre. Fördelen med den var ju att lätt kunna ta med och ladda på andra ställen med röd 3-fas än bara hemma. Så är enda alternativet nu en Wall Connector eller en svindyr sladd för just röd 3-fas? Med Wall Connectorn är man ju bunden till hemmaladdning, med sladd inte. Ok, man kan ju kanske sätta en halvmeter sladd med röd handske på WC:n och ha den löst, men då kan man ju lika gärna köpa sladden, eller? Prismässigt är det ju ungefär lika.
Smidigare? Ja.
Säkrare? Absolut inte.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Laddning röd 3-fashandske
Den leverantören verkar ha en minst sagt "liberal" inställning till elsäkerhet, adaptern 32A till 16A som medföljer paketet är ju i direkt strid med alla regler och föreskrifter.Teslaspolen skrev:Klumpen är dock en säkerhetsgrej som man i praktiken byggt bort här. Tanken är väl att om sladden får en skada på sig mellan klumpen och bilen så ska strömmen brytas omedelbart/aldrig släppas på. I exemplet du gett så är hela kabeln alltid strömförande när den är inkopplad.
Smidigare? Ja.
Säkrare? Absolut inte.
En 32A till 16A måste vara avsäkrad, andra riktningen är det ok med en "dum" adapter, men inte här.
Med tanke på detta skulle också jag vara rätt skeptisk till denna sladd, struntar man fullständigt i säkerheten på ett ställe så kanske man har tagit genvägar även på andra ställen?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Laddning röd 3-fashandske
Vad tror ni om denna? Ser rätt smutt ut, kopplas med röd handske.
https://laddstoppet.se/laddstationer/be ... QeWJXrmwTs
https://laddstoppet.se/laddstationer/be ... QeWJXrmwTs
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Re: Laddning röd 3-fashandske
Jag använder den här sedan ett antal år. Det är visserligen en klump på den men det ser jag inte som nåt problem. Men att alltid ha med sig en flexibel laddkabel som möjliggör laddning var man än är känns väldigt tryggt och jag har dessutom verkligen haft nytta av att ha just en sån liggande i bilen.
Re: Laddning röd 3-fashandske
Ser inte hur att använda den kabeln på något sätt skulle vara mer osäkert än alla de hundratusentals 3-fas förlängningskablar med CEE som används varje dag på Sveriges alla byggarbetsplatser?Teslaspolen skrev:Klumpen är dock en säkerhetsgrej som man i praktiken byggt bort här. Tanken är väl att om sladden får en skada på sig mellan klumpen och bilen så ska strömmen brytas omedelbart/aldrig släppas på. I exemplet du gett så är hela kabeln alltid strömförande när den är inkopplad.martinot skrev:
Smidigare? Ja.
Säkrare? Absolut inte.
Visst är det bra med elsäkerhet, och jag är den första att rekommendera en ordentlig anslutningsbox som permanent hemmaladdningslösning istället för olika andra hack/temp-lösningar med mobila laddare, förlängningskablar, etc. Men det måste ju finnas en rimlig balanserad gräns gällande sitt risktänkande.
För de som är extremt nervösa och oroliga så finns dessutom en variant med RCD som postades i tråden. JFB/RCD sitter då direkt i själva CEE-uttaget. Då skyddar du dessutom hela kabeln och skippar inte skyddet för den första delen av kabeln, som förblir blir helt oskyddad i fallet med "klumpkablarna".
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Laddning röd 3-fashandske
Jag har uppfattat att det inte bara rör sig om allmän elsäkerhet utan också specifikt för bilens elektronik, laddutrustning och batteri som "klumpen" ombesörjer. Vid enfas är den ju tom faskänslig.
Använder röd trefas via Tesla UMC hemma, stuga och ganska ofta på resa. Har dubbelladdare så får upp till 5 mil i timmen.
Hemma nedstrypt till 10 A trefas ger ca 3,5 mil/h, vilket där alltid räcker med råge.
Använder röd trefas via Tesla UMC hemma, stuga och ganska ofta på resa. Har dubbelladdare så får upp till 5 mil i timmen.
Hemma nedstrypt till 10 A trefas ger ca 3,5 mil/h, vilket där alltid räcker med råge.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Laddning röd 3-fashandske
Det är bara Teslas som är faskänslig av någon anledning. Dessutom är det inte en fråga om elektroniken finns eller inte; utan vart. Korrekt enligt standard ska vara i början på sladden, men i den produkten så är den inbyggd i Typ 2 handsken.Jwe skrev:Jag har uppfattat att det inte bara rör sig om allmän elsäkerhet utan också specifikt för bilens elektronik, laddutrustning och batteri som "klumpen" ombesörjer. Vid enfas är den ju tom faskänslig.
Använder röd trefas via Tesla UMC hemma, stuga och ganska ofta på resa. Har dubbelladdare så får upp till 5 mil i timmen.
Hemma nedstrypt till 10 A trefas ger ca 3,5 mil/h, vilket där alltid räcker med råge.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Laddning röd 3-fashandske
Elektroniken och styrningen finns, men sitter i Typ2-handtaget. Så skyddet för bilen är precis lika bra som alla andra kablar. Bara smidigare.Jwe skrev:Jag har uppfattat att det inte bara rör sig om allmän elsäkerhet utan också specifikt för bilens elektronik, laddutrustning och batteri som "klumpen" ombesörjer. Vid enfas är den ju tom faskänslig.
Skyddet för användarna är ingen skillnad emot de 10000-tals CEE-trefaskablar som används på byggen i Sverige varje dag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Laddning röd 3-fashandske
Dubbelladdare kan väl ge 22kW, dvs ca 11 mil/Tim. Mina med enkelladdare får/har jag också fått 5 mil i tim (11kW).Jwe skrev:Jag har uppfattat att det inte bara rör sig om allmän elsäkerhet utan också specifikt för bilens elektronik, laddutrustning och batteri som "klumpen" ombesörjer. Vid enfas är den ju tom faskänslig.
Använder röd trefas via Tesla UMC hemma, stuga och ganska ofta på resa. Har dubbelladdare så får upp till 5 mil i timmen.
Hemma nedstrypt till 10 A trefas ger ca 3,5 mil/h, vilket där alltid räcker med råge.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Laddning röd 3-fashandske
Det blir inte lika säkert. Gäller det kabeln utan inbyggd jordfelsbrytare är det möjligt att ladda i oskyddade 3-fas uttag.martinot skrev:Elektroniken och styrningen finns, men sitter i Typ2-handtaget. Så skyddet för bilen är precis lika bra som alla andra kablar. Bara smidigare.Jwe skrev:Jag har uppfattat att det inte bara rör sig om allmän elsäkerhet utan också specifikt för bilens elektronik, laddutrustning och batteri som "klumpen" ombesörjer. Vid enfas är den ju tom faskänslig.
Skyddet för användarna är ingen skillnad emot de 10000-tals CEE-trefaskablar som används på byggen i Sverige varje dag.
Det är spänning på både kabeln och kontakten hela tiden, kan spraka till när den sätts i bilen vilket kan skada laddporten.
Det finns ingen temperatursensor i kontakten.
Re: Laddning röd 3-fashandske
Ja. Skall man ladda i uttag utan JFB så skall man absolut välja den variant som har det inbyggt. Då skyddas dessutom hela kabeln. Med andra lösningar, med klump på mitten, så är biten mellan CEE-uttag och klumpen helt oskyddade. Jag hade, idag, personligen valt den varianten som du rekommenderade med JFB (fanns inte på den tiden jag köpte min nuvarande kabel).Off Grid Byggaren skrev:martinot skrev:Jwe skrev:Det blir inte lika säkert. Gäller det kabeln utan inbyggd jordfelsbrytare är det möjligt att ladda i oskyddade 3-fas uttag.
Det är spänning på både kabeln och kontakten hela tiden, kan spraka till när den sätts i bilen vilket kan skada laddporten.
Nej. Det är inte spänningen på den hela tiden. Som jag har förstått det så slås spänning på först efter att kontrollelektronik i Typ2-handtaget pratat med bilen. Har använt en sådan kabel i 1,5 års tid och aldrig sprakat för mig när jag satt i eller tagit ut laddporten på min M3.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Laddning röd 3-fashandske
Det finns ju inte någon kontaktor som bryter bort den laddkabeln från elnätet. Så sitter den i ett CEE-uttag som är igång finns spänningen ända fram.martinot skrev:Ja. Skall man ladda i uttag utan JFB så skall man absolut välja den variant som har det inbyggt. Då skyddas dessutom hela kabeln. Med andra lösningar, med klump på mitten, så är biten mellan CEE-uttag och klumpen helt oskyddade. Jag hade, idag, personligen valt den varianten som du rekommenderade med JFB (fanns inte på den tiden jag köpte min nuvarande kabel).Off Grid Byggaren skrev:martinot skrev:Jwe skrev:Det blir inte lika säkert. Gäller det kabeln utan inbyggd jordfelsbrytare är det möjligt att ladda i oskyddade 3-fas uttag.
Det är spänning på både kabeln och kontakten hela tiden, kan spraka till när den sätts i bilen vilket kan skada laddporten.
Nej. Det är inte spänningen på den hela tiden. Som jag har förstått det så slås spänning på först efter att kontrollelektronik i Typ2-handtaget pratat med bilen. Har använt en sådan kabel i 1,5 års tid och aldrig sprakat för mig när jag satt i eller tagit ut laddporten på min M3.
Beroende på hur elbilen är konstruerad så börjar laddningsströmmen antingen direkt som på e-tron, eller tydligen på din M3 först efter en liten stund.
E-tron är alltid sugen på elektroner, och tar allt den kan få hela tiden. Eventuella begränsningar måste styras från laddboxen, kanske därför det sprakade så otrevligt när jag testade.
Re: Laddning röd 3-fashandske
Är det så den är byggd, så bryter den helt klart mot alla standarder. Få vore det intressant att begära ut CE certifikat och testrapporter. Hoppas verkligen att de har lyckats få in iaf reläer.Off Grid Byggaren skrev:Det finns ju inte någon kontaktor som bryter bort den laddkabeln från elnätet. Så sitter den i ett CEE-uttag som är igång finns spänningen ända fram.martinot skrev:Ja. Skall man ladda i uttag utan JFB så skall man absolut välja den variant som har det inbyggt. Då skyddas dessutom hela kabeln. Med andra lösningar, med klump på mitten, så är biten mellan CEE-uttag och klumpen helt oskyddade. Jag hade, idag, personligen valt den varianten som du rekommenderade med JFB (fanns inte på den tiden jag köpte min nuvarande kabel).Off Grid Byggaren skrev:martinot skrev:Jwe skrev:Det blir inte lika säkert. Gäller det kabeln utan inbyggd jordfelsbrytare är det möjligt att ladda i oskyddade 3-fas uttag.
Det är spänning på både kabeln och kontakten hela tiden, kan spraka till när den sätts i bilen vilket kan skada laddporten.
Nej. Det är inte spänningen på den hela tiden. Som jag har förstått det så slås spänning på först efter att kontrollelektronik i Typ2-handtaget pratat med bilen. Har använt en sådan kabel i 1,5 års tid och aldrig sprakat för mig när jag satt i eller tagit ut laddporten på min M3.
-
- Inlägg: 505
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Laddning röd 3-fashandske
Denna är lite billigare och har JFB men jag antar att den inte gör nån nytta om man kopplar på en enfas CEE eller Schuko adapter: https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/l ... 16-a-11-kw
Re: Laddning röd 3-fashandske
Någon här som kör denna, löser ju mina problem dvs har redan röd 3-fas, samt att denna till nöds går att haka av väggfästet och ta med på resa.
https://laddstoppet.se/laddstationer/be ... abel-typ-2
https://laddstoppet.se/laddstationer/be ... abel-typ-2
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7484
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddning röd 3-fashandske
Den har jag också funderat på, den finns på Blocket för 4500.LeffeP skrev:Någon här som kör denna, löser ju mina problem dvs har redan röd 3-fas, samt att denna till nöds går att haka av väggfästet och ta med på resa.
https://laddstoppet.se/laddstationer/be ... abel-typ-2
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Laddning röd 3-fashandske
mikebike skrev:Den har jag också funderat på, den finns på Blocket för 4500.LeffeP skrev:Någon här som kör denna, löser ju mina problem dvs har redan röd 3-fas, samt att denna till nöds går att haka av väggfästet och ta med på resa.
https://laddstoppet.se/laddstationer/be ... abel-typ-2
Den kostar egentligen 3.386kr plus en röd kontakt för 46,90kr.
https://www.aliexpress.com/item/1005001708095739.html
Anslutningsdon 3-fas
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018411
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Laddning röd 3-fashandske
Slog mej nu, är man berättigad till laddstöd om man köper en box utan företagskvitto?
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7484
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddning röd 3-fashandske
+ tull och moms.Zalman3 skrev:mikebike skrev:Den har jag också funderat på, den finns på Blocket för 4500.LeffeP skrev:Någon här som kör denna, löser ju mina problem dvs har redan röd 3-fas, samt att denna till nöds går att haka av väggfästet och ta med på resa.
https://laddstoppet.se/laddstationer/be ... abel-typ-2
Den kostar egentligen 3.386kr plus en röd kontakt för 46,90kr.
https://www.aliexpress.com/item/1005001708095739.html
Anslutningsdon 3-fas
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018411
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7484
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddning röd 3-fashandske
Jag har köpt en Tesla WC för 3000:- istället.
Det sägs ju att den bör kompletteras med jordfelsbrytare, gäller samma för ovanstående laddbox tro?
Det sägs ju att den bör kompletteras med jordfelsbrytare, gäller samma för ovanstående laddbox tro?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.