På måndag går remisstiden ut. Bil Sweden har i alla fall lämnat vettiga synpunkter i sitt remissyttrande. I stort sett bara ändringen av karenstidens start för utbetalning får godkänt.
"Systemet öppnar också upp för att i ett
tidigt led placera in en bilmålvakt eller manipulera systemet på annat sätt för att sedan
kunna exportera utan risk för återkrav."
Men det där stämmer väl inte. En bilmålvakt har ju skulder till staten och att staten inte då ska betala ut klimatbonus borde ju vara enkelt att styra. Får man klimatbonus om man samtidigt har en stor skuld till staten hos kronofogden?
På måndag går remisstiden ut. Bil Sweden har i alla fall lämnat vettiga synpunkter i sitt remissyttrande. I stort sett bara ändringen av karenstidens start för utbetalning får godkänt.
"Systemet öppnar också upp för att i ett
tidigt led placera in en bilmålvakt eller manipulera systemet på annat sätt för att sedan
kunna exportera utan risk för återkrav."
Men det där stämmer väl inte. En bilmålvakt har ju skulder till staten och att staten inte då ska betala ut klimatbonus borde ju vara enkelt att styra. Får man klimatbonus om man samtidigt har en stor skuld till staten hos kronofogden?
Det är väl från andra ägaren som denna risk uppstår. Även andra ägaren är ju "i ett tidigt led". Då drabbas första ägare när det är en bilmålvakt som exporterar bilen.
På måndag går remisstiden ut. Bil Sweden har i alla fall lämnat vettiga synpunkter i sitt remissyttrande. I stort sett bara ändringen av karenstidens start för utbetalning får godkänt.
"Systemet öppnar också upp för att i ett
tidigt led placera in en bilmålvakt eller manipulera systemet på annat sätt för att sedan
kunna exportera utan risk för återkrav."
Men det där stämmer väl inte. En bilmålvakt har ju skulder till staten och att staten inte då ska betala ut klimatbonus borde ju vara enkelt att styra. Får man klimatbonus om man samtidigt har en stor skuld till staten hos kronofogden?
Det är väl från andra ägaren som denna risk uppstår. Även andra ägaren är ju "i ett tidigt led". Då drabbas första ägare när det är en bilmålvakt som exporterar bilen.
Jovisst, men det behöver ju antingen vara förste ägaren som är bilmålvakt (inga pengar att betala tillbaka med) eller den ägare som exporterar (finns inga pengar att hämta av förste ägaren vid en civilprocess)?
Ett en bilmålvakt äger bilen mellan dessa två spelar väl ingen roll?
Ägare 1 får bonusen
Ägare 2 målvakt, som agerar åt
Ägare 3 som exporterar bilen
Staten kräver pengarna tillbaka av ägare 1, som i sin tur har avtal med målvakten att få igen pengarna vid export, men det finns inga pengar att få igen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ägare 1 får bonusen
Ägare 2 målvakt, som agerar åt
Ägare 3 som exporterar bilen
Staten kräver pengarna tillbaka av ägare 1, som i sin tur har avtal med målvakten att få igen pengarna vid export, men det finns inga pengar att få igen.
Känner mig nöjd vi har köpt elbil nu innan de nya reglerna så slipper man tänka på dessa risker om man säljer inom 5 år. Synd dock man inte får 70000 men friheten är värd de 10000 som man missar.
.
Naturvårdsverket tycker tydligen att det är viktigare att stoppa exporten än att få fler elbilar i Sverige..
Naturvårdsverket instämmer i promemorians bedömning att ytterligare åtgärder
behövs för att minska exporten av nya klimatbonusbilar. Eftersom det är
angeläget att så snart som möjligt få på plats ett regelverk som begränsar
exporten, tillstyrker Naturvårdsverket den föreslagna bestämmelsen om
återbetalning av klimatbonus.
Naturvårdsverket bedömer samtidigt att den föreslagna bestämmelsen om
återbetalning kan komma att öka osäkerheten för den som avser att köpa en
klimatbonusbil och därmed påverka försäljningen av sådana bilar negativt.
Därför bör ett införande åtföljas av uppföljning och utvärdering av effekterna för
att bedöma behovet av andra eller ytterligare åtgärder för att minska exporten av
nya klimatbonusbilar.
Hur ska man på ett vettigt sätt följa upp effekterna av en sådan förändring när man inför ytterligare två nya regler nästan samtidigt, dvs bortfallet av nedsättningen av förmånsvärdet samt ökning av förmånsvärdet?
Alla tre förändringar kommer på ett eller annat sätt påverka elbilsefterfrågan negativt, men det blir ju helt omöjligt att veta vad som påverkar mest. Det enda är väl att den där 5-års-regeln påverkar även privatpersoner och inte bara företag. Samtidigt hoppas ju MP-regimen att privatförsäljningarna ökar i takt med att det blir tämligen ointressant att företagsleasa en bil. Det blir ju helt omöjligt att dra några som helst slutsatser sen. Men det är kanske precis det som är meningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dumt om man säkert kan analysera enskilda politiska beslut. Politikerna kan ju då riskera att hållas ansvariga för konsekvenserna av de olika besluten som de tagit.
Bättre då att det blir allmänt luddigt och osäkert att skaffa elbil (och extra osäkert och extra dyrt som företagare).
Då kan inga enskilda försämringar lika direkt kritiseras i efterhand.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Därför bör ett införande åtföljas av uppföljning och utvärdering av effekterna för
att bedöma behovet av andra eller ytterligare åtgärder för att minska exporten av
nya klimatbonusbilar.
Nej det ska utredas innan beslutet fattas så att inte människor drabbas av skurkar längre ner i kedjan.
Därför bör ett införande åtföljas av uppföljning och utvärdering av effekterna för
att bedöma behovet av andra eller ytterligare åtgärder för att minska exporten av
nya klimatbonusbilar.
Nej det ska utredas innan beslutet fattas så att inte människor drabbas av skurkar längre ner i kedjan.
Ja, detta kan vara det mest korkade av allt i förslaget. Tvinga nybilsköpare att behålla fordonet i sin egen ägo i 5 år! Kommer ju ytterligare fördröja omställningen eftersom det innebär enormt många färre begagnade elbilar de kommande 5 åren på marknaden...
Därför bör ett införande åtföljas av uppföljning och utvärdering av effekterna för
att bedöma behovet av andra eller ytterligare åtgärder för att minska exporten av
nya klimatbonusbilar.
Nej det ska utredas innan beslutet fattas så att inte människor drabbas av skurkar längre ner i kedjan.
Nejnejnej, det ska skjutas fritt från höften, helt på känn, helt utan att veta åt vilket håll man siktar. Sen hoppas man att ingen märker nånting. Och skulle det mot förmodan hända nåt dåligt så kan man ju kanske fixa det senare, naturligtvis med samma metod, dvs med ett nytt höftskott.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Förslaget till återbetalningar av för erhållen bonus upptill fem år vid export av bonus bil, kommer enligt Ynnors källor på regeringskansliet, att strykas genom sk återremittering av förslaget. Den tveksamt genomarbetade förslaget byggde på att bonus skulle återbetalas av 1:A ägaren om bilen blev föremål för export. Resultatet av återremitteringen blir att eventuella återbetalningar skjuts på framtiden. Tjänstebilsfakta konstaterar att det har varit ett intensivt remiss- och lobbyarbete för att få bort förlaget. Och det har lyckats.
Därför att volymerna ligger på billigare bilar. Hur många Q7 med värstingmotor säljs det per år?
Den andra anledningen är att folk får för sig en massa. Fördomar.
Men majoriteten av E-tronkunderna väljer ju inte mellan en E-tron och en Q7 med värstingmotor.
Det verkar ju som att många väljer E-tron istället för A6 eller Q5. Antagligen för att E-tron blir billigare iallafall som förmånsbil och kanske till och med som privatköp. Men det jag letar efter är när kunderna väljer E-tron istället för A6/Q5 även om man inte spara pengar på det utan för att man hellre vill ha en E-tron istället för en A6/Q5.
Fördomar. Menar du att elbilsköparna har fördomen att elbilar måste konkurrera med lägre kostnader?
Det är precis min poäng ju. Folk kommer aldrig någonsin betala en massa extra för att skaffa en elbil. Däremot kommer det inte behöva vara dyrare i framtiden. Snarare tvärtom. Frågan man får ställa sig är hur många vill betala extra för att kunna dra hästkärra, husvagn, skotrar till fjällen osv..
Fördomar.
- Det går inte att köra långt. Laddstopp är omöjliga att leva med. Jag vill stanna och tanka i 3 minuter och sen blåsa 100 mil till.
- Elbilar fungerar inte på vintern.
- Elbilar är tråkiga att köra. (och så kör de själva en Passat med liten dieselmotor...)
Jag tror inte på nån vidare elbilsrevoultion. Några enkla procent att plocka finns det säkert men långt ifrån 100%. Kolla bara på Norge. Trots att prissättningen där säger att det är en no brainer att välja elbil så väljer ändå över hälften att inte göra det.
Jag har skaffat elbil för att det är relativt billigt. Jag har behållit elbilarna för att jag trivs med dem. Men skulle jag betala 900 tusen av skattade pengar för att köpa en E-Tron eller en Model S? Nej, aldrig i livet.
Så svaret på min fråga när en elbil kommer sälja trots att den skulle vara dyrare än motsvarande fossilbil så är ditt svar aldrig?
Jag tror inte det. Jag tror många skulle vilja betala mer för en eldriven version av den bil dom just nu kör. Elbilen skulle inte behöva vara billigare om den i övrigt är lika bra som fossilversionen.
Som jag sagt tidigare skulle jag bytt i morgon om min Volvo S90 funnits i eldrivet utförande och jag skulle även vara beredd att betala mer för den i så fall. Även i totalkostnad.
Om du tittar på telefoner så betalar du kanske lite mer idag dubbelt så mycket idag för en Iphone än du gjorde 2005 för en Nokia men får å andra sidan en helt 200 ggr mer funktionalitet och så länge många elbilar idag inte ens erbjuder samma funktion som en ”vanlig” bil så lär det ju dröja. Är fantasktikt nöjd med min X och har ingen lust att byta men även om jag kanske betalar mindre för den, än vad jag skulle för en jämförbar bil som AMG GLE ex. så skulle jag ändå byta direkt om priset var detsamma eftersom jag inte tycker att det var värt dom pengarna dvs vad en AMG kostar TCO.
Förslaget till återbetalningar av för erhållen bonus upptill fem år vid export av bonus bil, kommer enligt Ynnors källor på regeringskansliet, att strykas genom sk återremittering av förslaget. Den tveksamt genomarbetade förslaget byggde på att bonus skulle återbetalas av 1:A ägaren om bilen blev föremål för export. Resultatet av återremitteringen blir att eventuella återbetalningar skjuts på framtiden. Tjänstebilsfakta konstaterar att det har varit ett intensivt remiss- och lobbyarbete för att få bort förlaget. Och det har lyckats.
Om företag leasar en bil står man inte som brukare och leasingbolaget som ägare ?
Vidare ser jag inte detta som ett problem för privatköpare för då går inte moms att lyfta = bilen för dyr
Så dem stora förlorarna som jag ser det är dem som avsiktligt exporterat bilar ( privat leasing ) samt leasing givare typ DNB med flera
Tänker jag fel här ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Nu verkar det ju inte bli av, men en privatbil kan också exporteras av någon annan anledning än momsvinst, första ägaren skulle ändå ha blivit återbetalningsskyldig av bonus. Min gamla Audi A4 verkar gå i Baltikum numera. Bilhandeln rör sig över gränserna.
Förslaget till återbetalningar av för erhållen bonus upptill fem år vid export av bonus bil, kommer enligt Ynnors källor på regeringskansliet, att strykas genom sk återremittering av förslaget. Den tveksamt genomarbetade förslaget byggde på att bonus skulle återbetalas av 1:A ägaren om bilen blev föremål för export. Resultatet av återremitteringen blir att eventuella återbetalningar skjuts på framtiden. Tjänstebilsfakta konstaterar att det har varit ett intensivt remiss- och lobbyarbete för att få bort förlaget. Och det har lyckats.
Förslaget till återbetalningar av för erhållen bonus upptill fem år vid export av bonus bil, kommer enligt Ynnors källor på regeringskansliet, att strykas genom sk återremittering av förslaget. Den tveksamt genomarbetade förslaget byggde på att bonus skulle återbetalas av 1:A ägaren om bilen blev föremål för export. Resultatet av återremitteringen blir att eventuella återbetalningar skjuts på framtiden. Tjänstebilsfakta konstaterar att det har varit ett intensivt remiss- och lobbyarbete för att få bort förlaget. Och det har lyckats.