Teams till CarPlay

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 364
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Teams till CarPlay

Inlägg av d3marcus »

Teams kommer till CarPlay och så här kommer det fortsätta. Teslas gammeldags syn på mjukvaruutveckling där de skall ha stängda system och bygga allt själva drabbar kunderna mer och mer. Vi kan inte välja navigationstjänster, har bara att fåtal mediatjänster och de som finns ligger flera år efter i funktionalitet jämfört med nativeappar.

Dags att tänka modernt.

https://www.engadget.com/microsoft-team ... 09364.html
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Teams till CarPlay

Inlägg av taliz »

Installera en skärm för Carplay då om du tycker det är så fantastiskt?
Finns ju på AliExpress, eBay, amazon osv för några hundralappar.
Jag har det i egolfen jag kör nu och jag kan säga att jag föredrar Teslas system alla dagar i veckan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 03 jun 2020 11:32

Re: Teams till CarPlay

Inlägg av eizzmar »

d3marcus skrev:
Teams kommer till CarPlay och så här kommer det fortsätta. Teslas gammeldags syn på mjukvaruutveckling där de skall ha stängda system och bygga allt själva drabbar kunderna mer och mer. Vi kan inte välja navigationstjänster, har bara att fåtal mediatjänster och de som finns ligger flera år efter i funktionalitet jämfört med nativeappar.

Dags att tänka modernt.

https://www.engadget.com/microsoft-team ... 09364.html
Det ryktas ju om på flera ställen att Tesla inom kort kommer lansera en typ av appstore i systemet. Förhoppningsvis ska det komma i version 11 som enligt rykten är nästa stora uppdatering av mjukvaran. Lanserar Tesla en appstore lär ju tredjeparts rätt enkelt kunna släppa egna appar likt som på på CarPlay och problemet du nämner kommer då vara som bortblåst ganska direkt. Hoppas det kommer snart!
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Teams till CarPlay

Inlägg av BrooklynS »

Du kan ju köra teams i webbläsaren, vad är problemet egentligen?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Teams till CarPlay

Inlägg av dd88 »

eizzmar skrev:
d3marcus skrev:
Teams kommer till CarPlay och så här kommer det fortsätta. Teslas gammeldags syn på mjukvaruutveckling där de skall ha stängda system och bygga allt själva drabbar kunderna mer och mer. Vi kan inte välja navigationstjänster, har bara att fåtal mediatjänster och de som finns ligger flera år efter i funktionalitet jämfört med nativeappar.

Dags att tänka modernt.

https://www.engadget.com/microsoft-team ... 09364.html
Det ryktas ju om på flera ställen att Tesla inom kort kommer lansera en typ av appstore i systemet. Förhoppningsvis ska det komma i version 11 som enligt rykten är nästa stora uppdatering av mjukvaran. Lanserar Tesla en appstore lär ju tredjeparts rätt enkelt kunna släppa egna appar likt som på på CarPlay och problemet du nämner kommer då vara som bortblåst ganska direkt. Hoppas det kommer snart!
Personligen så tycker jag inte att det är apparna som är CarPlays styrka, många biltillverkare har länge tillåtit 3:e-partsappar. Styrkan ligger snarare i helheten, där CarPlay är en del av något mycket större. MacOS, iOS, HomeKit, CarPlay, Shortcuts och Siri är otroligt kraftfullt tillsammans (även om Siri är långt ifrån komplett). Kokar man ner det så är det ett system som finns med mig dygnet runt. Här har biltillverkarna inget att sätta emot.

Att Teams kommer till CarPlay visar väl om inte annat hur stort det börjar bli.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
lano
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 25 jul 2017 23:38

Re: Teams till CarPlay

Inlägg av lano »

BrooklynS skrev:
Du kan ju köra teams i webbläsaren, vad är problemet egentligen?
Fungerar detta bra på MCU2 (har själv MCU1)?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Teams till CarPlay

Inlägg av HelectriC »

lano skrev:
BrooklynS skrev:
Du kan ju köra teams i webbläsaren, vad är problemet egentligen?
Fungerar detta bra på MCU2 (har själv MCU1)?
är det något som funkar bra i webläsaren?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Teams till CarPlay

Inlägg av thebishop »

HelectriC skrev:
lano skrev:
BrooklynS skrev:
Du kan ju köra teams i webbläsaren, vad är problemet egentligen?
Fungerar detta bra på MCU2 (har själv MCU1)?
är det något som funkar bra i webläsaren?
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Inte mycket.

+1 för carplay, det är ett bra komplement. Teslan är den enda relevanta pryl jag har som inte sköter sig i ekosystemet i övrigt. Det säger ju,något att till och med diskmaskinen gör det...

Teslas gränssnitt kanske upplevs som ok om man inte är van vid iOS på en iPad Pro...

Att tesla är oändligt mycket bättre än skrotet som sitter i andra bilar är ingen ursäkt, hur bra en sådan här lösning är bör inte mätas relativt något kasst.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Teams till CarPlay

Inlägg av Fredrik j »

Vad är egentligen den stora fördelen med en Teams-app i carplay? Jag kör redan nu teams i telefonen ansluten till Carplay och kan styra samtalsfunktioner från bilens display. Det är ju mute man smidigt vill kunna komma åt...

Är tanken att man med CArplay-appen även ska kunna se presentationer på bilens skärm? Eller kameror? Medans man kör?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Teams till CarPlay

Inlägg av dd88 »

Fredrik j skrev:
Vad är egentligen den stora fördelen med en Teams-app i carplay? Jag kör redan nu teams i telefonen ansluten till Carplay och kan styra samtalsfunktioner från bilens display. Det är ju mute man smidigt vill kunna komma åt...

Är tanken att man med CArplay-appen även ska kunna se presentationer på bilens skärm? Eller kameror? Medans man kör?
Till en början så vill man nog bara flytta över möjligheten att starta och ta emot samtal via teamsklienten genom Carplay, blir enklare att köra gruppsamtal och routa samtal.

I förlängningen så hoppas jag att dom tar efter Apple och ger möjlighet att få notiser upplästa samt hantering av kalender och planner.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Skriv svar