https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/ ... 68683.htmlAltmaier vill främja battericeller från Tesla.
Tesla-chef Elon Musk vill förvandla den framtida fabriken i Grünheide till världens största batterifabrik. Ekonomiminister Altmaier lovar elbilstillverkaren "avsevärd finansiering".
Tyska biltillverkare hämtar också de flesta battericellerna till sina elbilar från Asien. Den federala regeringen vill ändra det. Den har nu gjort nästan 3 miljarder euro tillgängliga
för att stödja etableringen av en produktionsanläggning för battericeller i Tyskland.
Den amerikanska biltillverkaren Tesla, som för närvarande bygger sin första europeiska fabrik i Grünheide i Brandenburg, borde också dra nytta av detta. Tesla kan räkna med "avsevärd finansiering" från staten,
sade den federala ekonomiministern Peter Altmaier (CDU) på tisdagen vid sidan av ett symposium. Tesla-chef Elon Musk har lovat att den planerade anläggningen i närheten av Berlin kommer att vara företagets största batteriproduktionsfabrik i världen, rapporterade han.
Detaljer om finansieringen kommer att följa så snart EU-kommissionen har godkänt det andra battericellkonsortiet. Detta förväntas i slutet av året. Ett första batteriprojekt med 17 företag från sju EU-länder har redan godkänts.
Det andra europeiska gemensamma projektet omfattar cirka 50 företag från tolv länder. Enligt Altmaier kommer 16 av dem från Tyskland. Han namngav BASF, Varta, Volkswagen och BMW vid namn .
Hittills har det ännu inte beslutats i vilken utsträckning Tesla kommer att få finansiering från det federala programmet. Förutsättningen för detta är att inte bara battericeller tillverkas i
Tyskland utan också forskning sker i detta land. Teslas nuvarande byggnadsansökan i Grünheide inkluderar dock inte ens batteriproduktion. Denna del av arbetet ska bara skapas i nästa steg.
Under de senaste dagarna har företaget dock positionerat skördare i skogen runt de redan stående produktionshallarna, vilket tyder på att trädavverkningsarbetet närmar sig. En annan fabrik för
battericeller i Tyskland byggs för närvarande nära Erfurt. Därifrån vill den kinesiska CATL-gruppen främst leverera BMW. VW och Northvolt bygger en fabrik i Salzgitter.
Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Berlin
Moderator: Redaktion
Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Berlin
Får Tesla miljarder i stöd i Tyskland?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Då går de väl nästan plus på fabriken. Betalas inte redan det mesta av utsläppsrätterna de sålt till Fiat?
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Skulle kännas bekvämare om de snart kunde klara sig utan så mycket bidrag.
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Tror du på fullt allvar att Tesla inte skulle klara sig utan bidrag? Det är inte samma sak som att de gärna tar emot bidrag.Banane skrev:Skulle kännas bekvämare om de snart kunde klara sig utan så mycket bidrag.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Ja jag tror faktiskt att Tesla är helt utelämnade till politisk vilja, bidrag och subventioner av olika slag.renes skrev:Tror du på fullt allvar att Tesla inte skulle klara sig utan bidrag? Det är inte samma sak som att de gärna tar emot bidrag.Banane skrev:Skulle kännas bekvämare om de snart kunde klara sig utan så mycket bidrag.
Är bara att kolla i bidragstrådarna här på forumet för att se hur viktigt det är för många. Behöver man mer bevis så finns det en direkt korrelation mellan ett lands subventioner och andel sålda elbilar. Att elbilar är populära i Norge är liksom ingen slump.
Jag önskar att det inte vore så men det är tyvärr sant.
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Jag tror inte att Tesla är bidragsberoende.Banane skrev:Ja jag tror faktiskt att Tesla är helt utelämnade till politisk vilja, bidrag och subventioner av olika slag.renes skrev:Tror du på fullt allvar att Tesla inte skulle klara sig utan bidrag? Det är inte samma sak som att de gärna tar emot bidrag.Banane skrev:Skulle kännas bekvämare om de snart kunde klara sig utan så mycket bidrag.
Är bara att kolla i bidragstrådarna här på forumet för att se hur viktigt det är för många. Behöver man mer bevis så finns det en direkt korrelation mellan ett lands subventioner och andel sålda elbilar. Att elbilar är populära i Norge är liksom ingen slump.
Jag önskar att det inte vore så men det är tyvärr sant.
Utan bidrag kan de också visa på vinst.
Men med bidrag kan de expandera lite snabbare.
Att 2030 lyckats bygga så många bilfabriker att man kan tillverka 20 miljoner bilar kostar stora pengar.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Tänk om Tesla kunde få alla bidrag som Oljeindustrin får. Då jäklar hade vi sett en riktigt snabb omställning.Banane skrev:Skulle kännas bekvämare om de snart kunde klara sig utan så mycket bidrag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
20 miljoner bilar? Nu i år?Zalman3 skrev:Att 2020 lyckats bygga så många bilfabriker att man kan tillverka 20 miljoner bilar kostar stora pengar.
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Du menar 2 miljoner hoppas jag.Zalman3 skrev:Jag tror inte att Tesla är bidragsberoende.Banane skrev:Ja jag tror faktiskt att Tesla är helt utelämnade till politisk vilja, bidrag och subventioner av olika slag.renes skrev:Tror du på fullt allvar att Tesla inte skulle klara sig utan bidrag? Det är inte samma sak som att de gärna tar emot bidrag.Banane skrev:Skulle kännas bekvämare om de snart kunde klara sig utan så mycket bidrag.
Är bara att kolla i bidragstrådarna här på forumet för att se hur viktigt det är för många. Behöver man mer bevis så finns det en direkt korrelation mellan ett lands subventioner och andel sålda elbilar. Att elbilar är populära i Norge är liksom ingen slump.
Jag önskar att det inte vore så men det är tyvärr sant.
Utan bidrag kan de också visa på vinst.
Men med bidrag kan de expandera lite snabbare.
Att 2020 lyckats bygga så många bilfabriker att man kan tillverka 20 miljoner bilar kostar stora pengar.
Jag menar inte att de är beroende av direkta bidrag. Däremot är deras försäljning beroende av subventioner.
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Det här helt felaktigt. Man måste alltid se helheten. Tesla får förhållandevis små bidrag jämfört med många stora företag. Tesla har även hygglig försäljning på marknader där det inte finns bidrag som i tex mängder av delstater i USA. Fossilbilar får långt mycket högre bidrag på alla världens marknader förutom kanske Norge och till viss del Danmark. Skillnaden är att bidragen till fossilbilar sker genom att stater betalar andra kostnader.Banane skrev:Ja jag tror faktiskt att Tesla är helt utelämnade till politisk vilja, bidrag och subventioner av olika slag.renes skrev:Tror du på fullt allvar att Tesla inte skulle klara sig utan bidrag? Det är inte samma sak som att de gärna tar emot bidrag.Banane skrev:Skulle kännas bekvämare om de snart kunde klara sig utan så mycket bidrag.
Är bara att kolla i bidragstrådarna här på forumet för att se hur viktigt det är för många. Behöver man mer bevis så finns det en direkt korrelation mellan ett lands subventioner och andel sålda elbilar. Att elbilar är populära i Norge är liksom ingen slump.
Jag önskar att det inte vore så men det är tyvärr sant.
IMF gjorde en mycket konservativ bedömning av de faktiska subventionerna till fossila bränslen: https://www.svd.se/fossila-branslen-sub ... -i-minuten
Verkligheten är långt mycket värre. IVL gjorde en sammanställning som egentligen är bristande för den tar inte med alla sjukdomar som uppstår pga föroreningar. Enligt IVL kostar föroreningar som i huvudsak kommer från utsläpp från fossilbilar i Sverige 56 miljarder varje år bara i häsokostnader. Det är långt mycket mer än vad staten får in genom skatten på fossila bränslen i Sverige. Dessutom är de största kostnaderna pga utsläpp från fossila bränslen klimatrelaterade. Länk: https://www.ivl.se/toppmeny/press/press ... ingar.html
Skulle fossilbilar och fossila bränslen säljas utan subventioner i Sverige skulle priserna var minst dubbelt så höga. Men nu subventionerar vi dem istället kollektivt genom att betala högre skatt och för det belönas vi med mängder av sjukdomar och en långt mer osäker framtid.
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Räknar man inte in någon som helst nytta från den transport bilarna utför? Att det rullar runt bilar i samhället är ju inte bara en belastning.
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Jordad skrev:Det här helt felaktigt. Man måste alltid se helheten. Tesla får förhållandevis små bidrag jämfört med många stora företag. Tesla har även hygglig försäljning på marknader där det inte finns bidrag som i tex mängder av delstater i USA. Fossilbilar får långt mycket högre bidrag på alla världens marknader förutom kanske Norge och till viss del Danmark. Skillnaden är att bidragen till fossilbilar sker genom att stater betalar andra kostnader.Banane skrev:Ja jag tror faktiskt att Tesla är helt utelämnade till politisk vilja, bidrag och subventioner av olika slag.renes skrev:Tror du på fullt allvar att Tesla inte skulle klara sig utan bidrag? Det är inte samma sak som att de gärna tar emot bidrag.Banane skrev:Skulle kännas bekvämare om de snart kunde klara sig utan så mycket bidrag.
Är bara att kolla i bidragstrådarna här på forumet för att se hur viktigt det är för många. Behöver man mer bevis så finns det en direkt korrelation mellan ett lands subventioner och andel sålda elbilar. Att elbilar är populära i Norge är liksom ingen slump.
Jag önskar att det inte vore så men det är tyvärr sant.
IMF gjorde en mycket konservativ bedömning av de faktiska subventionerna till fossila bränslen: https://www.svd.se/fossila-branslen-sub ... -i-minuten
Verkligheten är långt mycket värre. IVL gjorde en sammanställning som egentligen är bristande för den tar inte med alla sjukdomar som uppstår pga föroreningar. Enligt IVL kostar föroreningar som i huvudsak kommer från utsläpp från fossilbilar i Sverige 56 miljarder varje år bara i häsokostnader. Det är långt mycket mer än vad staten får in genom skatten på fossila bränslen i Sverige. Dessutom är de största kostnaderna pga utsläpp från fossila bränslen klimatrelaterade. Länk: https://www.ivl.se/toppmeny/press/press ... ingar.html
Skulle fossilbilar och fossila bränslen säljas utan subventioner i Sverige skulle priserna var minst dubbelt så höga. Men nu subventionerar vi dem istället kollektivt genom att betala högre skatt och för det belönas vi med mängder av sjukdomar och en långt mer osäker framtid.
USA är enda exemplet skulle jag säga. Välbärgade och progressiva liberaler som köper Tesla som ett politiskt statement.
Jag håller inte med om ditt sätt att räkna på "subventioner" eftersom det är så godtyckligt och svårt att mäta. Vilka blir sjuka specifikt av avgaser? Ska alla dras över en kam, de som kör i Norrlands inland bidrar ju inte alls lika mycket till skadeverkningarna som de som kör på Södermalm t ex. Det är som att säga att alkohol är subventionerat i Sverige trots att vi har några av världens högsta skatter på alkohol eftersom man då smetar alkoholens skadeverkningar på alla. Även de som dricker måttligt. Det blir skevt helt enkelt.
Ett annat sätt är att man tar med imaginära kostnader för en "försäkring" när man ska räkna på kärnkraften. Att kärnkraft hjälper oss att ha låga elpriser så att vår exportindustri blir mer konkurrenskraftig räknas dock inte med. Precis som nyttan av fossila transporter som vida överstiger de kostnader som det för med sig precis som Fredrik är inne på.
Nej, det enda hederliga sättet är att räkna på bidrag, skattelättnader och straffskatter som direkt påverkar priset.
Jag är absolut för en elektrifiering av fordonsflottan men jag ogillar ohederliga knep och extremism. Jag hoppas även att elbilar kan stå på egna ben snarast. Vet ni varför? Jo, det är för att det är enda sättet att få ett globalt genomslag. Så länge de är dyrare att köpa så krävs politisk välvilja för att jämna ut spelplanen. Det gör elbilar känsliga för typer som Putin, Trump, Erdogan, Bolsonaro... Eller för den delen Jimmie Åkesson. Först när elbilar verkligen är billigare (och bättre) i grunden så får vi se tillväxt på riktigt. Det är förstå då det smäller till.
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Billiga elbilar säljer som smör i solsken!Banane skrev:Jordad skrev:Det här helt felaktigt. Man måste alltid se helheten. Tesla får förhållandevis små bidrag jämfört med många stora företag. Tesla har även hygglig försäljning på marknader där det inte finns bidrag som i tex mängder av delstater i USA. Fossilbilar får långt mycket högre bidrag på alla världens marknader förutom kanske Norge och till viss del Danmark. Skillnaden är att bidragen till fossilbilar sker genom att stater betalar andra kostnader.Banane skrev:Ja jag tror faktiskt att Tesla är helt utelämnade till politisk vilja, bidrag och subventioner av olika slag.renes skrev:Tror du på fullt allvar att Tesla inte skulle klara sig utan bidrag? Det är inte samma sak som att de gärna tar emot bidrag.Banane skrev:Skulle kännas bekvämare om de snart kunde klara sig utan så mycket bidrag.
Är bara att kolla i bidragstrådarna här på forumet för att se hur viktigt det är för många. Behöver man mer bevis så finns det en direkt korrelation mellan ett lands subventioner och andel sålda elbilar. Att elbilar är populära i Norge är liksom ingen slump.
Jag önskar att det inte vore så men det är tyvärr sant.
IMF gjorde en mycket konservativ bedömning av de faktiska subventionerna till fossila bränslen: https://www.svd.se/fossila-branslen-sub ... -i-minuten
Verkligheten är långt mycket värre. IVL gjorde en sammanställning som egentligen är bristande för den tar inte med alla sjukdomar som uppstår pga föroreningar. Enligt IVL kostar föroreningar som i huvudsak kommer från utsläpp från fossilbilar i Sverige 56 miljarder varje år bara i häsokostnader. Det är långt mycket mer än vad staten får in genom skatten på fossila bränslen i Sverige. Dessutom är de största kostnaderna pga utsläpp från fossila bränslen klimatrelaterade. Länk: https://www.ivl.se/toppmeny/press/press ... ingar.html
Skulle fossilbilar och fossila bränslen säljas utan subventioner i Sverige skulle priserna var minst dubbelt så höga. Men nu subventionerar vi dem istället kollektivt genom att betala högre skatt och för det belönas vi med mängder av sjukdomar och en långt mer osäker framtid.
USA är enda exemplet skulle jag säga. Välbärgade och progressiva liberaler som köper Tesla som ett politiskt statement.
Jag håller inte med om ditt sätt att räkna på "subventioner" eftersom det är så godtyckligt och svårt att mäta. Vilka blir sjuka specifikt av avgaser? Ska alla dras över en kam, de som kör i Norrlands inland bidrar ju inte alls lika mycket till skadeverkningarna som de som kör på Södermalm t ex. Det är som att säga att alkohol är subventionerat i Sverige trots att vi har några av världens högsta skatter på alkohol eftersom man då smetar alkoholens skadeverkningar på alla. Även de som dricker måttligt. Det blir skevt helt enkelt.
Ett annat sätt är att man tar med imaginära kostnader för en "försäkring" när man ska räkna på kärnkraften. Att kärnkraft hjälper oss att ha låga elpriser så att vår exportindustri blir mer konkurrenskraftig räknas dock inte med. Precis som nyttan av fossila transporter som vida överstiger de kostnader som det för med sig precis som Fredrik är inne på.
Nej, det enda hederliga sättet är att räkna på bidrag, skattelättnader och straffskatter som direkt påverkar priset.
Jag är absolut för en elektrifiering av fordonsflottan men jag ogillar ohederliga knep och extremism. Jag hoppas även att elbilar kan stå på egna ben snarast. Vet ni varför? Jo, det är för att det är enda sättet att få ett globalt genomslag. Så länge de är dyrare att köpa så krävs politisk välvilja för att jämna ut spelplanen. Det gör elbilar känsliga för typer som Putin, Trump, Erdogan, Bolsonaro... Eller för den delen Jimmie Åkesson. Först när elbilar verkligen är billigare (och bättre) i grunden så får vi se tillväxt på riktigt. Det är förstå då det smäller till.
Wuling Hong Guang MINI EV specs
Starting price: between 28.800 and 38.800 yuan (3.662 and 4.933 euros)
If monthly sales keep on rising next year half-million units can be sold in China alone…
https://pushevs.com/2020/12/01/wuling-h ... ord-again/
Tony Seba tror att en elbil som har en räckvidd på minst 300km kostar 12.500 dollar 2025.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Du räknar antagligen med kinesiska subventioner nu igen? Du brinner uppenbarligen för det här. Därför är det extra sorgligt att det du skriver inte är att lita på.Zalman3 skrev:Billiga elbilar säljer som smör i solsken!
Wuling Hong Guang MINI EV specs
Starting price: between 28.800 and 38.800 yuan (3.662 and 4.933 euros)
If monthly sales keep on rising next year half-million units can be sold in China alone…
https://pushevs.com/2020/12/01/wuling-h ... ord-again/
Tony Seba tror att en elbil som har en räckvidd på minst 300km kostar 12.500 dollar 2025.
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Man måste se till helheten. Självklart räknar man med den totala kostnaden för oss skattebetalare. Det är kanske mindre direkta utsläpp i Norrland men subventionerna till oljeindustrin är större där med stöd till infrastruktur och dessutom kommer Norrland drabbas hårt av klimatförändringarna. Att bortse från det är idioti.Banane skrev:Nej, det enda hederliga sättet är att räkna på bidrag, skattelättnader och straffskatter som direkt påverkar priset.
Jag är absolut för en elektrifiering av fordonsflottan men jag ogillar ohederliga knep och extremism. Jag hoppas även att elbilar kan stå på egna ben snarast. Vet ni varför? Jo, det är för att det är enda sättet att få ett globalt genomslag. Så länge de är dyrare att köpa så krävs politisk välvilja för att jämna ut spelplanen. Det gör elbilar känsliga för typer som Putin, Trump, Erdogan, Bolsonaro... Eller för den delen Jimmie Åkesson. Först när elbilar verkligen är billigare (och bättre) i grunden så får vi se tillväxt på riktigt. Det är förstå då det smäller till.
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Jordad skrev:Man måste se till helheten. Självklart räknar man med den totala kostnaden för oss skattebetalare. Det är kanske mindre direkta utsläpp i Norrland men subventionerna till oljeindustrin är större där med stöd till infrastruktur och dessutom kommer Norrland drabbas hårt av klimatförändringarna. Att bortse från det är idioti.Banane skrev:Nej, det enda hederliga sättet är att räkna på bidrag, skattelättnader och straffskatter som direkt påverkar priset.
Jag är absolut för en elektrifiering av fordonsflottan men jag ogillar ohederliga knep och extremism. Jag hoppas även att elbilar kan stå på egna ben snarast. Vet ni varför? Jo, det är för att det är enda sättet att få ett globalt genomslag. Så länge de är dyrare att köpa så krävs politisk välvilja för att jämna ut spelplanen. Det gör elbilar känsliga för typer som Putin, Trump, Erdogan, Bolsonaro... Eller för den delen Jimmie Åkesson. Först när elbilar verkligen är billigare (och bättre) i grunden så får vi se tillväxt på riktigt. Det är förstå då det smäller till.
Jag lägger ner den här diskussionen. Det tjänar ingenting till. Jag tycker det är ohederligt att räkna som du gör utan att i så fall ta med alla positiva effekter vi faktiskt också får av fossila bränslen. Ja, om man nu ska räkna på helheten för oss skattebetalare.
På vilket sätt drabbas Norrland extra hårt? Längre odlingssäsong, högre avkastning från skogen, landhöjning som kompenserar för höjningen av havsnivån osv. De är väl snarare en av få vinnare?
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
+1 på din analys. Jag tror att mina kompisar i Norrland kan känna sig lugna över klimatet. Däremot tycker de med jämna mellanrum att det är lite väl kallt iblandBanane skrev:Jordad skrev:Man måste se till helheten. Självklart räknar man med den totala kostnaden för oss skattebetalare. Det är kanske mindre direkta utsläpp i Norrland men subventionerna till oljeindustrin är större där med stöd till infrastruktur och dessutom kommer Norrland drabbas hårt av klimatförändringarna. Att bortse från det är idioti.Banane skrev:Nej, det enda hederliga sättet är att räkna på bidrag, skattelättnader och straffskatter som direkt påverkar priset.
Jag är absolut för en elektrifiering av fordonsflottan men jag ogillar ohederliga knep och extremism. Jag hoppas även att elbilar kan stå på egna ben snarast. Vet ni varför? Jo, det är för att det är enda sättet att få ett globalt genomslag. Så länge de är dyrare att köpa så krävs politisk välvilja för att jämna ut spelplanen. Det gör elbilar känsliga för typer som Putin, Trump, Erdogan, Bolsonaro... Eller för den delen Jimmie Åkesson. Först när elbilar verkligen är billigare (och bättre) i grunden så får vi se tillväxt på riktigt. Det är förstå då det smäller till.
Jag lägger ner den här diskussionen. Det tjänar ingenting till. Jag tycker det är ohederligt att räkna som du gör utan att i så fall ta med alla positiva effekter vi faktiskt också får av fossila bränslen. Ja, om man nu ska räkna på helheten för oss skattebetalare.
På vilket sätt drabbas Norrland extra hårt? Längre odlingssäsong, högre avkastning från skogen, landhöjning som kompenserar för höjningen av havsnivån osv. De är väl snarare en av få vinnare?
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
En teori är väl att klimatförändringarna skulle få golfströmmen att avta och göra det lite bistrare på våra breddgrader framöver? Men rent generellt kommer ju temperaturhöjningen slå hårdare mot regioner som redan har höga pikar.thnis skrev:+1 på din analys. Jag tror att mina kompisar i Norrland kan känna sig lugna över klimatet. Däremot tycker de med jämna mellanrum att det är lite väl kallt iblandBanane skrev:Jordad skrev:Man måste se till helheten. Självklart räknar man med den totala kostnaden för oss skattebetalare. Det är kanske mindre direkta utsläpp i Norrland men subventionerna till oljeindustrin är större där med stöd till infrastruktur och dessutom kommer Norrland drabbas hårt av klimatförändringarna. Att bortse från det är idioti.Banane skrev:Nej, det enda hederliga sättet är att räkna på bidrag, skattelättnader och straffskatter som direkt påverkar priset.
Jag är absolut för en elektrifiering av fordonsflottan men jag ogillar ohederliga knep och extremism. Jag hoppas även att elbilar kan stå på egna ben snarast. Vet ni varför? Jo, det är för att det är enda sättet att få ett globalt genomslag. Så länge de är dyrare att köpa så krävs politisk välvilja för att jämna ut spelplanen. Det gör elbilar känsliga för typer som Putin, Trump, Erdogan, Bolsonaro... Eller för den delen Jimmie Åkesson. Först när elbilar verkligen är billigare (och bättre) i grunden så får vi se tillväxt på riktigt. Det är förstå då det smäller till.
Jag lägger ner den här diskussionen. Det tjänar ingenting till. Jag tycker det är ohederligt att räkna som du gör utan att i så fall ta med alla positiva effekter vi faktiskt också får av fossila bränslen. Ja, om man nu ska räkna på helheten för oss skattebetalare.
På vilket sätt drabbas Norrland extra hårt? Längre odlingssäsong, högre avkastning från skogen, landhöjning som kompenserar för höjningen av havsnivån osv. De är väl snarare en av få vinnare?
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Fredrik j skrev:En teori är väl att klimatförändringarna skulle få golfströmmen att avta och göra det lite bistrare på våra breddgrader framöver? Men rent generellt kommer ju temperaturhöjningen slå hårdare mot regioner som redan har höga pikar.thnis skrev:+1 på din analys. Jag tror att mina kompisar i Norrland kan känna sig lugna över klimatet. Däremot tycker de med jämna mellanrum att det är lite väl kallt iblandBanane skrev:Jordad skrev:Man måste se till helheten. Självklart räknar man med den totala kostnaden för oss skattebetalare. Det är kanske mindre direkta utsläpp i Norrland men subventionerna till oljeindustrin är större där med stöd till infrastruktur och dessutom kommer Norrland drabbas hårt av klimatförändringarna. Att bortse från det är idioti.Banane skrev:Nej, det enda hederliga sättet är att räkna på bidrag, skattelättnader och straffskatter som direkt påverkar priset.
Jag är absolut för en elektrifiering av fordonsflottan men jag ogillar ohederliga knep och extremism. Jag hoppas även att elbilar kan stå på egna ben snarast. Vet ni varför? Jo, det är för att det är enda sättet att få ett globalt genomslag. Så länge de är dyrare att köpa så krävs politisk välvilja för att jämna ut spelplanen. Det gör elbilar känsliga för typer som Putin, Trump, Erdogan, Bolsonaro... Eller för den delen Jimmie Åkesson. Först när elbilar verkligen är billigare (och bättre) i grunden så får vi se tillväxt på riktigt. Det är förstå då det smäller till.
Jag lägger ner den här diskussionen. Det tjänar ingenting till. Jag tycker det är ohederligt att räkna som du gör utan att i så fall ta med alla positiva effekter vi faktiskt också får av fossila bränslen. Ja, om man nu ska räkna på helheten för oss skattebetalare.
På vilket sätt drabbas Norrland extra hårt? Längre odlingssäsong, högre avkastning från skogen, landhöjning som kompenserar för höjningen av havsnivån osv. De är väl snarare en av få vinnare?
Ja just det, den gamla teorin var det länge man hörde något om. Är den sann så slår det mot hela Europa och inte bara Norrland.
När jag tänker efter skulle det antagligen slå mindre mot Norrland som redan idag har kalla vintrar och relativt varma somrar. Jag tror det beror på att golfströmmen faktiskt inte värmer Norrland lika mycket som övriga landet eftersom Norrland liksom ligger i "lä" bakom bergskedjan. Se min hemsnickrade illustration som innehåller en ganska typisk snödjupskarta över Sverige samt Skandernas utbredning och Golfströmmen.
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Jag tror du behöver spendera lite "quality time" med Teslas kvartals- och årsrapporter. Och sen, som andra redan sagt, jämföra med resten av bilindustrin.Banane skrev:Ja jag tror faktiskt att Tesla är helt utelämnade till politisk vilja, bidrag och subventioner av olika slag.renes skrev:Tror du på fullt allvar att Tesla inte skulle klara sig utan bidrag? Det är inte samma sak som att de gärna tar emot bidrag.Banane skrev:Skulle kännas bekvämare om de snart kunde klara sig utan så mycket bidrag.
Är bara att kolla i bidragstrådarna här på forumet för att se hur viktigt det är för många. Behöver man mer bevis så finns det en direkt korrelation mellan ett lands subventioner och andel sålda elbilar. Att elbilar är populära i Norge är liksom ingen slump.
Jag önskar att det inte vore så men det är tyvärr sant.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Jag tror inte du förstår vad jag menar. Teslas försäljning drivs av subventioner. Jag önskar verkligen inte att korrelationen var så stark mellan stora subventioner och högre försäljning men det är den. Det går inte att komma ifrån.renes skrev:Jag tror du behöver spendera lite "quality time" med Teslas kvartals- och årsrapporter. Och sen, som andra redan sagt, jämföra med resten av bilindustrin.Banane skrev:Ja jag tror faktiskt att Tesla är helt utelämnade till politisk vilja, bidrag och subventioner av olika slag.renes skrev:Tror du på fullt allvar att Tesla inte skulle klara sig utan bidrag? Det är inte samma sak som att de gärna tar emot bidrag.Banane skrev:Skulle kännas bekvämare om de snart kunde klara sig utan så mycket bidrag.
Är bara att kolla i bidragstrådarna här på forumet för att se hur viktigt det är för många. Behöver man mer bevis så finns det en direkt korrelation mellan ett lands subventioner och andel sålda elbilar. Att elbilar är populära i Norge är liksom ingen slump.
Jag önskar att det inte vore så men det är tyvärr sant.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Men det där stämmer väl ändå inte?Banane skrev:Jag tror inte du förstår vad jag menar. Teslas försäljning drivs av subventioner. Jag önskar verkligen inte att korrelationen var så stark mellan stora subventioner och högre försäljning men det är den. Det går inte att komma ifrån.
På hemmamarknaden har Tesla inte längre några subventioner öht och fortsätter ändå öka sin försäljning och marknadsandel under 2020, trots corona.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
fth skrev:Men det där stämmer väl ändå inte?Banane skrev:Jag tror inte du förstår vad jag menar. Teslas försäljning drivs av subventioner. Jag önskar verkligen inte att korrelationen var så stark mellan stora subventioner och högre försäljning men det är den. Det går inte att komma ifrån.
På hemmamarknaden har Tesla inte längre några subventioner öht och fortsätter ändå öka sin försäljning och marknadsandel under 2020, trots corona.
/fth
Ja, USA är ett undantag. Men det är också det enda undantaget väl?
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Håller med dig även om man kanske inte ska säga tesla utan elbilar.. Men tesla är såklart extra påverkat av detta då de endast säljer elbilar.Banane skrev:Jag tror inte du förstår vad jag menar. Teslas försäljning drivs av subventioner. Jag önskar verkligen inte att korrelationen var så stark mellan stora subventioner och högre försäljning men det är den. Det går inte att komma ifrån.renes skrev:Jag tror du behöver spendera lite "quality time" med Teslas kvartals- och årsrapporter. Och sen, som andra redan sagt, jämföra med resten av bilindustrin.Banane skrev:Ja jag tror faktiskt att Tesla är helt utelämnade till politisk vilja, bidrag och subventioner av olika slag.renes skrev:Tror du på fullt allvar att Tesla inte skulle klara sig utan bidrag? Det är inte samma sak som att de gärna tar emot bidrag.Banane skrev:Skulle kännas bekvämare om de snart kunde klara sig utan så mycket bidrag.
Är bara att kolla i bidragstrådarna här på forumet för att se hur viktigt det är för många. Behöver man mer bevis så finns det en direkt korrelation mellan ett lands subventioner och andel sålda elbilar. Att elbilar är populära i Norge är liksom ingen slump.
Jag önskar att det inte vore så men det är tyvärr sant.
Jag är själv osäker på om jag skulle ha en elbil idag utan de 60000 man får.. Vi hade först en billig Nissan leaf i 2 år på leasing. Denna hade vi aldrig skaffat om de inte var för den pressade månaskostnaden som beror på de 60000 plus Norge där efterfrågan är hög..
Vår id3 som vi köpt är även denna verkligen på gränsen vad jag kan tänka mig betala och vore de inte för vår Nissan leaf som vi älskade så tror jag aldrig vi hade vågat köpa en id3 idag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Ja självklart är det så. Om 60 000kr i bidrag från staten/oss tas bort så kommer försäljningen både till privatpersoner och företag att tvärstanna. Men jag tror den kommer ta fart igen då biltillverkarna blir tvungna att sänka priserna för att undvika enorma böter. Är helt övertygad att bidraget är en starkt bidragande orsak till att priserna på elbilar inte är lägre i Sverige.
PS ska bli spännande att se om elbilarna blir 10 000kr dyrare om bidraget höjs till 70 000kr
PS ska bli spännande att se om elbilarna blir 10 000kr dyrare om bidraget höjs till 70 000kr
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018