M3 från Kina säljs i Europa.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

friednice
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 dec 2020 12:19

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av friednice »

I can certainly answer all of that tomorrow evening apart from the charging. Maybe over the weekend if I get a chance to supercharge.
Användarvisningsbild
iohrlund
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 25 okt 2020 20:39

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av iohrlund »

friednice skrev:
I can certainly answer all of that tomorrow evening apart from the charging. Maybe over the weekend if I get a chance to supercharge.
At what time will you pick up your car?
Användarvisningsbild
sebiva
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 27 nov 2019 15:48

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av sebiva »

Nu börjar det trilla in rapporter på tyska forumet:
https://tff-forum.de/t/m3-sr-bestellung ... 83972/2329

Den som hittills skrivit har både nya strålkastare och den gamla (större) frunken vilket låter lovande!
Användarvisningsbild
Likenoother
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 nov 2020 14:54
Ort: Borås

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Likenoother »

Intressant vilka uppdateringar kina bilen har gentemot den gamla ....

Någon som sitter på mer info ?
Beställt : Tesla model 3 Performance -2021
Ägt : Volkswagen Passat -18 Gte
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Klintan »

Verkar vara USB-C fram och bak, nya scrollhjulen på ratten.
Edit: verkar ej vara nya scrollhjulen enligt uppdatering på TFF.
Senast redigerad av Klintan, redigerad totalt 1 gånger.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Likenoother
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 nov 2020 14:54
Ort: Borås

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Likenoother »

Spännande :D
Man kanske ska byta ner sig till en kina bil ;)
Beställt : Tesla model 3 Performance -2021
Ägt : Volkswagen Passat -18 Gte
friednice
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 dec 2020 12:19

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av friednice »

I collected my SR+ in Amsterdam today.

Basically its the late 2020 spec with the LFP battery pack. USB C but no doubled glazed glass or any other 2021 specs (a little disappointed about the glass but I already presumed the rest.)

I supercharged from about 18% - 80% in 1hr 20 was getting 264km/hr at the start but that levelled to about 184 at 35% and then to about 175 through 50% and at 80% i was getting 133 and when I unplugged it dropped to 70 for some reason.

I'm not sure how that compares to the none LFP version.
Användarvisningsbild
esteen
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 aug 2019 00:09

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av esteen »

Thank you!
To be honest the charging speed was really slow, I was expecting about half the time according to a Chinese test and that was already slow.
But was the battery warm when you arrived?
Did you set the Supercharger in the navigator so it preheated?

Does the var have the new headlight and the new steering wheel?
friednice
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 dec 2020 12:19

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av friednice »

The car pre-heated for the 10km drive to the supercharger.

Steering wheel is the old style with the rubber dials.

No idea how to check the headlights
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av jeppe_sthlm »

Ok - battery won’t be warm in 10km, so hopefully the figures will a bit better than that.

Big thanks for reporting back!
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av jeppe_sthlm »

friednice skrev:
I collected my SR+ in Amsterdam today.

Basically its the late 2020 spec with the LFP battery pack. USB C but no doubled glazed glass or any other 2021 specs (a little disappointed about the glass but I already presumed the rest.)

I supercharged from about 18% - 80% in 1hr 20 was getting 264km/hr at the start but that levelled to about 184 at 35% and then to about 175 through 50% and at 80% i was getting 133 and when I unplugged it dropped to 70 for some reason.

I'm not sure how that compares to the none LFP version.
Check this video for the non-LPF SR+



Note that he is charging on Ionity, which can give up to 250kW.

A normal Tesla V2 charger is maxing out on around 145kW if you are not sharing stalls with another car. That requires a warm
battery though.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
friednice
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 dec 2020 12:19

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av friednice »

Well based on that I was getting a really slow charging speed. :(
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av jeppe_sthlm »

Well, first of all your battery was not warm in 10 minutes, which is most likely a big factor.

If you’d get around 100kW on low SoC - you still have a faster charging car than most non-Tesla EV’s. The car is also one of the most efficient, so it should give you pretty short charging stops anyway.

It most likely charges faster than my old Model S anyway.

Next - if you charge at home, it doesn’t have any effect.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av martinot »

friednice skrev:
I supercharged from about 18% - 80% in 1hr 20 was getting 264km/hr at the start but that levelled to about 184 at 35% and then to about 175 through 50% and at 80% i was getting 133 and when I unplugged it dropped to 70 for some reason.

I'm not sure how that compares to the none LFP version.
With an OK warm battery I normally do a charge from 20% to 80%, on my longe range (the larger battery pack version) model 3 AWD, in about 21-24 minutes on a 150 kW chargingstation (both Tesla and non-Tesla).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Jontez »

friednice skrev:
I collected my SR+ in Amsterdam today.

Basically its the late 2020 spec with the LFP battery pack. USB C but no doubled glazed glass or any other 2021 specs (a little disappointed about the glass but I already presumed the rest.)

I supercharged from about 18% - 80% in 1hr 20 was getting 264km/hr at the start but that levelled to about 184 at 35% and then to about 175 through 50% and at 80% i was getting 133 and when I unplugged it dropped to 70 for some reason.

I'm not sure how that compares to the none LFP version.
Ok, so you maximum was 264km/hr, its about 36kW.... Im woundering how fast (or slow?) it will be with a pre-heated battery!
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av r33z »

En video på leverans av SR+ från Kina

TM3 SR+ MiC
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Klintan »

Om man läser tyskarnas rapporter så verkar inte alla fått nya strålkastare, verkar vara skillnad beroende på tillverkningsdatum, runt 20/10 tror jag det blev nya strålkastare.
Många rapporterar långsam SuC, 20-30 kW. En förare fick 80 kW efter att ha kört 100 km med förbrukning över 200, så batteriet behöver bli varmt för att laddas någorlunda snabbt.
https://tff-forum.de/t/m3-sr-bestellung ... 83972/2785
Kuriosa är att tyskarna verkar ha fått 12 mån premium connectivity trots att det borde vara 30 dagar.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av jeppe_sthlm »

Nu har jag inte läst igenom tråden (min 25 år gamla skoltyska är lite knackig), men de kurvor som låg i där såg inte jätteimponerande ut. Inte så mycket snabbare än mitt nerfade 85-pack, men man kanske inte ska dra alltför stora växlar än.

Finns ju en möjlighet att man vill samla på sig mer data innan man vågar släppa på mer hastighet.

Håller nog dock på en eventuell beställning tills det finns mer fakta på bordet.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av kenjon »

Är det inte 30 dagar Premium Connectivity på SR och 1 år på LR/P?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Svenssons »

kenjon skrev:
Är det inte 30 dagar Premium Connectivity på SR och 1 år på LR/P?
Från Kina levereras endast Model 3 SR+.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Klintan »

Verkar när man läser TFF som att man tror att en del av problemen kan vara att batteriet behöver balanseras och kalibreras. Nya ägare har fått att laddningen stannat med 0 kW vid 89% på SuC. Jag väntar till fler rapporter om laddhastighet vid låga utomhustemperaturer innan jag törs beställa en MIC M3.
Däremot verkar de vara överens om att ljuddämpningen är mycket bättre.
Elbilist sedan 2014
friednice
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 dec 2020 12:19

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av friednice »

My China SR+ only charged to 93% today. It was the first time I tried to fully charge it.

Any ideas why? The range was also only at 385km.

How does the car calibrate this?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av NiklasTesla »

Klintan skrev:
Verkar när man läser TFF som att man tror att en del av problemen kan vara att batteriet behöver balanseras och kalibreras. Nya ägare har fått att laddningen stannat med 0 kW vid 89% på SuC. Jag väntar till fler rapporter om laddhastighet vid låga utomhustemperaturer innan jag törs beställa en MIC M3.
Däremot verkar de vara överens om att ljuddämpningen är mycket bättre.
Kan det helt enkelt vara så att dom nya ägarna inte känner till hur laddnivån ställs in på 100% i bilens meny?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av NiklasTesla »

friednice skrev:
My China SR+ only charged to 93% today. It was the first time I tried to fully charge it.

Any ideas why? The range was also only at 385km.

How does the car calibrate this?
Go to charging settings. There you can raise the charge level to 100%
Skriv svar