Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Moderator: Redaktion
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Jag tror inte det kommer vara tillåtet på allmän väg om några år. Min gissning är också att du snart kommer över det om du bara testar självkörning ett tag.
I framtiden kommer bilkörning bli mer som Ridning idag. Det blir något vi gör för att få avslappning och underhållning inte för att vi vill åka någonstans.
I framtiden kommer bilkörning bli mer som Ridning idag. Det blir något vi gör för att få avslappning och underhållning inte för att vi vill åka någonstans.
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
LarsL skrev:Jag tror inte det kommer vara tillåtet på allmän väg om några år. Min gissning är också att du snart kommer över det om du bara testar självkörning ett tag.
I framtiden kommer bilkörning bli mer som Ridning idag. Det blir något vi gör för att få avslappning och underhållning inte för att vi vill åka någonstans.
Du har säkert rätt, men tveksam om just detta scenario kommer under min livstid dock.
Krävs att alla bilar är utbytta i hela Sverige och troligen Europa innan vi kan förbjuda manuell bilkörning.
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Din gissning är lika bra som minLarsL skrev:Börjar nog med motorvägar om 10 år, typ.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
The Wall Street Journal, är Tesla modell Y är Världens bästa bil?
Kan den säljas för under 40.000 dollar, då får konkurrenterna det svettigt.
Stora besparingar kommer att göras vad gäller tillverkningskostnad, vid Berlin fabriken.
Kan den säljas för under 40.000 dollar, då får konkurrenterna det svettigt.
Stora besparingar kommer att göras vad gäller tillverkningskostnad, vid Berlin fabriken.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
viewtopic.php?f=51&t=22533&start=10#p460291Zalman3 skrev:The Wall Street Journal, är Tesla modell Y är Världens bästa bil?
Kan den säljas för under 40.000 dollar, då får konkurrenterna det svettigt.
Stora besparingar kommer att göras vad gäller tillverkningskostnad, vid Berlin fabriken.
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
https://teslamag.de/news/broker-startpr ... zahl-30570Mäklaren ser startpriset på Tesla Model Y i Kina till 35 000 euro och ett enormt antal enheter.
Men mäklarföretaget Tianfeng Securities förväntar sig, enligt rapporter, att Model Y kommer att finnas tillgänglig i Kina från 275 000 yuan, för en bra 40 procent mindre än vad som för närvarande anges av Tesla. I lokal valuta skulle det innebära cirka 35 000 euro, ännu mindre än Tesla ber för närvarande om den billigaste modell 3 i Tyskland.
Tesla MY är billig tillverka, speciellt 2wd versionen med LFP batterier.
Tesla skeppar ju M3 med LFP batterier till Europa nu.
Kommer Tesla att även skeppa kinatillverkade MY bilar till Europa?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Självklart kommer kinatillverkade Model Y leda till låga priser i EU, precis som vi såg en rejäl sänkning i pris på Model 3 nu när den börjar komma från Kina...Zalman3 skrev:https://teslamag.de/news/broker-startpr ... zahl-30570Mäklaren ser startpriset på Tesla Model Y i Kina till 35 000 euro och ett enormt antal enheter.
Men mäklarföretaget Tianfeng Securities förväntar sig, enligt rapporter, att Model Y kommer att finnas tillgänglig i Kina från 275 000 yuan, för en bra 40 procent mindre än vad som för närvarande anges av Tesla. I lokal valuta skulle det innebära cirka 35 000 euro, ännu mindre än Tesla ber för närvarande om den billigaste modell 3 i Tyskland.
Tesla MY är billig tillverka, speciellt 2wd versionen med LFP batterier.
Tesla skeppar ju M3 med LFP batterier till Europa nu.
Kommer Tesla att även skeppa kinatillverkade MY bilar till Europa?
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
+1vigge50 skrev:Självklart kommer kinatillverkade Model Y leda till låga priser i EU, precis som vi såg en rejäl sänkning i pris på Model 3 nu när den börjar komma från Kina...Zalman3 skrev:https://teslamag.de/news/broker-startpr ... zahl-30570Mäklaren ser startpriset på Tesla Model Y i Kina till 35 000 euro och ett enormt antal enheter.
Men mäklarföretaget Tianfeng Securities förväntar sig, enligt rapporter, att Model Y kommer att finnas tillgänglig i Kina från 275 000 yuan, för en bra 40 procent mindre än vad som för närvarande anges av Tesla. I lokal valuta skulle det innebära cirka 35 000 euro, ännu mindre än Tesla ber för närvarande om den billigaste modell 3 i Tyskland.
Tesla MY är billig tillverka, speciellt 2wd versionen med LFP batterier.
Tesla skeppar ju M3 med LFP batterier till Europa nu.
Kommer Tesla att även skeppa kinatillverkade MY bilar till Europa?
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Ännu billigare att tillverka är 2-sätes versionen för att inte tala om IKEA-versionen som du själv sätter ihop. Bägge dessa är lika vanliga som 2wd-versionen idag.Zalman3 skrev:
Tesla MY är billig tillverka, speciellt 2wd versionen med LFP batterier.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Samtidigt så har jag svårt att tro att de 64% billigare batterier som Tesla presenterade på Battery Day inte ska ge lägre priser även på nuvarande modeller. När är väl då en annan femma.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Tesla bygger billigt och säljer dyrt.Laban skrev:Samtidigt så har jag svårt att tro att de 64% billigare batterier som Tesla presenterade på Battery Day inte ska ge lägre priser även på nuvarande modeller. När är väl då en annan femma.
Vissa tror att Tesla mer än fördubblar vinsten från Q3, till över 1 miljard dollar Q4.
Som jag visat i tråden
viewtopic.php?f=27&t=22941&hilit=Opel+Corsa
Kan man efter rabatt och stöd köpa en elbil idag som har en räckvidd på 393km under 250.000kr.
Många fler borde kunna sälja elbilar i den prisklassen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Det blir intressant att se hur Model Y och Model 3 påverkas prismässigt av VW ID4 när de börjar på ut dem.Zalman3 skrev:Tesla bygger billigt och säljer dyrt.Laban skrev:Samtidigt så har jag svårt att tro att de 64% billigare batterier som Tesla presenterade på Battery Day inte ska ge lägre priser även på nuvarande modeller. När är väl då en annan femma.
Vissa tror att Tesla mer än fördubblar vinsten från Q3, till över 1 miljard dollar Q4.
Som jag visat i tråden
viewtopic.php?f=27&t=22941&hilit=Opel+Corsa
Kan man efter rabatt och stöd köpa en elbil idag som har en räckvidd på 393km under 250.000kr.
Många fler borde kunna sälja elbilar i den prisklassen.
ID 4 är ju större samt längre räckvidd och id4 max med 5% är ju mer än 150 k billigare, (250 k om man jämför mot 1st men då skiöjer det mycket i utrustning)
Tesla har ju bättre infotainment och laddinfrastrukturen som fördel men är det värt 150 k? Troligtvis inte för de allra flesta.
Vad tror ni, kommer tesla tvingas justera priserna på grund av id3/id4?
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Större än vad? Längre räckvidd än vad?jbark skrev:
ID 4 är ju större samt längre räckvidd
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Model Y, är väll den som ligger närmast i jämförelse. Sen större än är ju iof vagt, mer rätt är väll jämnstora. Detsamma gäller räckvidden, 10 km hit eller dit i wltp spelar ju egentligen ingen roll ( kan ju skilja mer i verklig räckvidd till teslans fördel).slugger75 skrev:Större än vad? Längre räckvidd än vad?jbark skrev:
ID 4 är ju större samt längre räckvidd
Oavsett så är ju id4 en "kopia" av model Y men den kommer nå ut på den europeiska marknaden samtidigt eller till och med före model Y vilket stor skillnad mot hur det sett ut tidigare. Innan har ju tesla varit flera divisioner bättre än konkurenterna, nu börjar det komma vettiga alternativ.
Jag tvekar inte på att model Y kommer vara en roligare bil men jag tror att folks benägenhet att betala så mycket mer för en tesla kommer sjunka ifall VW får ordning på id4:an.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Ang. räckvidd:jbark skrev:Model Y, är väll den som ligger närmast i jämförelse. Sen större än är ju iof vagt, mer rätt är väll jämnstora. Detsamma gäller räckvidden, 10 km hit eller dit i wltp spelar ju egentligen ingen roll ( kan ju skilja mer i verklig räckvidd till teslans fördel).slugger75 skrev:Större än vad? Längre räckvidd än vad?jbark skrev:
ID 4 är ju större samt längre räckvidd
Oavsett så är ju id4 en "kopia" av model Y men den kommer nå ut på den europeiska marknaden samtidigt eller till och med före model Y vilket stor skillnad mot hur det sett ut tidigare. Innan har ju tesla varit flera divisioner bättre än konkurenterna, nu börjar det komma vettiga alternativ.
Jag tvekar inte på att model Y kommer vara en roligare bil men jag tror att folks benägenhet att betala så mycket mer för en tesla kommer sjunka ifall VW får ordning på id4:an.
De id.4-modeller man kan beställa nu är ju tvåhjulsdrivna. Ingen av dem kommer upp i 50 mils räckvidd enligt Volkswagen.
Den model Y Long Range som presenteras på Teslas hemsida är fyrhjulsdriven, och Tesla uppger att räckvidden blir drygt 50 mil.
Så jag förstår inte hur du menar när du säger att räckvidden på id.4 är längre än på model Y?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Enligt deras egna data är det 520 km och ja det är ju bakhjulsdrivet. Men tillbaka till min fundering om ni tror att det kommer ha en inverkan på teslas prissättning?slugger75 skrev:Ang. räckvidd:jbark skrev:Model Y, är väll den som ligger närmast i jämförelse. Sen större än är ju iof vagt, mer rätt är väll jämnstora. Detsamma gäller räckvidden, 10 km hit eller dit i wltp spelar ju egentligen ingen roll ( kan ju skilja mer i verklig räckvidd till teslans fördel).slugger75 skrev:Större än vad? Längre räckvidd än vad?jbark skrev:
ID 4 är ju större samt längre räckvidd
Oavsett så är ju id4 en "kopia" av model Y men den kommer nå ut på den europeiska marknaden samtidigt eller till och med före model Y vilket stor skillnad mot hur det sett ut tidigare. Innan har ju tesla varit flera divisioner bättre än konkurenterna, nu börjar det komma vettiga alternativ.
Jag tvekar inte på att model Y kommer vara en roligare bil men jag tror att folks benägenhet att betala så mycket mer för en tesla kommer sjunka ifall VW får ordning på id4:an.
De id.4-modeller man kan beställa nu är ju tvåhjulsdrivna. Ingen av dem kommer upp i 50 mils räckvidd enligt Volkswagen.
Den model Y Long Range som presenteras på Teslas hemsida är fyrhjulsdriven, och Tesla uppger att räckvidden blir drygt 50 mil.
Så jag förstår inte hur du menar när du säger att räckvidden på id.4 är längre än på model Y?
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Är det inte Model Y som är så dåligt byggd?
https://electrek.co/2020/06/16/tesla-mo ... ty-issues/
https://edition.cnn.com/2020/11/19/tech ... ally%20bad.
Blir ni verkligen sugna på att köpa? Visst finns det en möjlighet att Berlin-fabriken håller högre kvalitet men vad talar egentligen för det mer än gamla fördomar om nationella särdrag?
https://electrek.co/2020/06/16/tesla-mo ... ty-issues/
https://edition.cnn.com/2020/11/19/tech ... ally%20bad.
Blir ni verkligen sugna på att köpa? Visst finns det en möjlighet att Berlin-fabriken håller högre kvalitet men vad talar egentligen för det mer än gamla fördomar om nationella särdrag?
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Vänta tills du får se prestandasiffrorna på bilen med 4680cellerna.4dy skrev:Är det inte Model Y som är så dåligt byggd?
https://electrek.co/2020/06/16/tesla-mo ... ty-issues/
https://edition.cnn.com/2020/11/19/tech ... ally%20bad.
Blir ni verkligen sugna på att köpa? Visst finns det en möjlighet att Berlin-fabriken håller högre kvalitet men vad talar egentligen för det mer än gamla fördomar om nationella särdrag?
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Precis, vi har inte de "riktiga" siffrorna än i och med de nya batterierna. Jag skulle gissa på att det blir en betydande ökning i räckvidd utan att ge mig på att spekulera i några siffror.NiklasTesla skrev:Vänta tills du får se prestandasiffrorna på bilen med 4680cellerna.4dy skrev:Är det inte Model Y som är så dåligt byggd?
https://electrek.co/2020/06/16/tesla-mo ... ty-issues/
https://edition.cnn.com/2020/11/19/tech ... ally%20bad.
Blir ni verkligen sugna på att köpa? Visst finns det en möjlighet att Berlin-fabriken håller högre kvalitet men vad talar egentligen för det mer än gamla fördomar om nationella särdrag?
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Enligt Volkswagen är det 496 km WLTP för ID.4 1st edition och 488 km för 1st edition Max. Så den har alltså inte längre räckvidd än model Y.jbark skrev:Enligt deras egna data är det 520 km och ja det är ju bakhjulsdrivet. Men tillbaka till min fundering om ni tror att det kommer ha en inverkan på teslas prissättning?slugger75 skrev:Ang. räckvidd:jbark skrev:Model Y, är väll den som ligger närmast i jämförelse. Sen större än är ju iof vagt, mer rätt är väll jämnstora. Detsamma gäller räckvidden, 10 km hit eller dit i wltp spelar ju egentligen ingen roll ( kan ju skilja mer i verklig räckvidd till teslans fördel).slugger75 skrev:Större än vad? Längre räckvidd än vad?jbark skrev:
ID 4 är ju större samt längre räckvidd
Oavsett så är ju id4 en "kopia" av model Y men den kommer nå ut på den europeiska marknaden samtidigt eller till och med före model Y vilket stor skillnad mot hur det sett ut tidigare. Innan har ju tesla varit flera divisioner bättre än konkurenterna, nu börjar det komma vettiga alternativ.
Jag tvekar inte på att model Y kommer vara en roligare bil men jag tror att folks benägenhet att betala så mycket mer för en tesla kommer sjunka ifall VW får ordning på id4:an.
De id.4-modeller man kan beställa nu är ju tvåhjulsdrivna. Ingen av dem kommer upp i 50 mils räckvidd enligt Volkswagen.
Den model Y Long Range som presenteras på Teslas hemsida är fyrhjulsdriven, och Tesla uppger att räckvidden blir drygt 50 mil.
Så jag förstår inte hur du menar när du säger att räckvidden på id.4 är längre än på model Y?
Klicka på tekniska data här så ser du: https://www.volkswagen.se/sv/bygg-din-b ... =buildable
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Kina-fabriken har ju höjt kvaliteten på sina byggda Model 3 jämfört med Fremont, så jag har stora förhoppningar att kvaliteten kommer att vara bättre även i Berlin-fabriken på Model Y jämfört med de producerade i Fremont.4dy skrev:Är det inte Model Y som är så dåligt byggd?
https://electrek.co/2020/06/16/tesla-mo ... ty-issues/
https://edition.cnn.com/2020/11/19/tech ... ally%20bad.
Blir ni verkligen sugna på att köpa? Visst finns det en möjlighet att Berlin-fabriken håller högre kvalitet men vad talar egentligen för det mer än gamla fördomar om nationella särdrag?
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Jo de kommer förhoppningsvis integreras utan att priset justeras vilket i så fall skulle motivera varför model Y är dyrare. I dagsläget med dagens siffror inte lika självklart men ingen av dem finns heller på europeiska marknaden än.hakon18 skrev:Precis, vi har inte de "riktiga" siffrorna än i och med de nya batterierna. Jag skulle gissa på att det blir en betydande ökning i räckvidd utan att ge mig på att spekulera i några siffror.NiklasTesla skrev:Vänta tills du får se prestandasiffrorna på bilen med 4680cellerna.4dy skrev:Är det inte Model Y som är så dåligt byggd?
https://electrek.co/2020/06/16/tesla-mo ... ty-issues/
https://edition.cnn.com/2020/11/19/tech ... ally%20bad.
Blir ni verkligen sugna på att köpa? Visst finns det en möjlighet att Berlin-fabriken håller högre kvalitet men vad talar egentligen för det mer än gamla fördomar om nationella särdrag?
Är det i och med berlinfabriken de ska få i 4680 cellerna?
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Titta där ja, jag kikade här på deras sida där de skrev upp till 520 km. Men det är ju VW vi pratar om och nu när de inte kan fuska med utsläppen får de väll vara vilseledande istället. Ska klaga hos dem, är helt övertygad att björn nyland kan hypermil:a längrejbark skrev:slugger75 skrev:Enligt Volkswagen är det 496 km WLTP för ID.4 1st edition och 488 km för 1st edition Max. Så den har alltså inte längre räckvidd än model Y.jbark skrev:Enligt deras egna data är det 520 km och ja det är ju bakhjulsdrivet. Men tillbaka till min fundering om ni tror att det kommer ha en inverkan på teslas prissättning?slugger75 skrev:Ang. räckvidd:jbark skrev:
Model Y, är väll den som ligger närmast i jämförelse. Sen större än är ju iof vagt, mer rätt är väll jämnstora. Detsamma gäller räckvidden, 10 km hit eller dit i wltp spelar ju egentligen ingen roll ( kan ju skilja mer i verklig räckvidd till teslans fördel).
Oavsett så är ju id4 en "kopia" av model Y men den kommer nå ut på den europeiska marknaden samtidigt eller till och med före model Y vilket stor skillnad mot hur det sett ut tidigare. Innan har ju tesla varit flera divisioner bättre än konkurenterna, nu börjar det komma vettiga alternativ.
Jag tvekar inte på att model Y kommer vara en roligare bil men jag tror att folks benägenhet att betala så mycket mer för en tesla kommer sjunka ifall VW får ordning på id4:an.
De id.4-modeller man kan beställa nu är ju tvåhjulsdrivna. Ingen av dem kommer upp i 50 mils räckvidd enligt Volkswagen.
Den model Y Long Range som presenteras på Teslas hemsida är fyrhjulsdriven, och Tesla uppger att räckvidden blir drygt 50 mil.
Så jag förstår inte hur du menar när du säger att räckvidden på id.4 är längre än på model Y?
Klicka på tekniska data här så ser du: https://www.volkswagen.se/sv/bygg-din-b ... =buildable
Oavsett i paritet på pappret, men som sagt kan de nya cellerna ändra det...
Här kikade jag för övrigt:
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... %2F0%22%7D