Är batteripark lönsamt?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Är batteripark lönsamt?

Inlägg av MrEarp »

Känns som det finns kunskap här inne att få ett kvalificerat svar på frågan så jag kastar ut den.

Ponera att vi har 100MWh batteripark nånstans i Skåne anslutet till stamnätet på 400kV, kanske i närheten av en vindkraftpark. Vi använder spotpris till vår fördel och laddar upp batterier med säg 0,25C nattetid när priset är lägst, tömmer ner till 10-15% vid dagspeak med 1C, därefter hjälper vi nätägare med frekvensbalansering. Vi cyklar parken ca 1ggr/dygn.

En väldigt grov uppskattning är ca 400M SEK för 100MWh om leverantör är Tesla, men rätta mig om jag har fel.

Vi har väldigt ren och fin el i Sverige som vi dumpar bort när behovet är minst, varför lagrar man inte den istället och gör affär av det?

Ser fram emot era svar och tankar.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Är batteripark lönsamt?

Inlägg av Bernando »

MrEarp skrev:
Känns som det finns kunskap här inne att få ett kvalificerat svar på frågan så jag kastar ut den.

Ponera att vi har 100MWh batteripark nånstans i Skåne anslutet till stamnätet på 400kV, kanske i närheten av en vindkraftpark. Vi använder spotpris till vår fördel och laddar upp batterier med säg 0,25C nattetid när priset är lägst, tömmer ner till 10-15% vid dagspeak med 1C, därefter hjälper vi nätägare med frekvensbalansering. Vi cyklar parken ca 1ggr/dygn.

En väldigt grov uppskattning är ca 400M SEK för 100MWh om leverantör är Tesla, men rätta mig om jag har fel.

Vi har väldigt ren och fin el i Sverige som vi dumpar bort när behovet är minst, varför lagrar man inte den istället och gör affär av det?

Ser fram emot era svar och tankar.
Enligt denna så ligger det kanske närmre 300 MSEK för 100 MWh

https://www.google.com/amp/s/cleantechn ... rices/amp/

Frågan är hur mycket du kan tjäna på att sälja till det höga spotpriset i snitt per år? Vissa dagar får du drygt 100 öre, men som igår nådde peaken inte ens 23 öre (i min zon). Det är ju inte heller var dag som du kan ladda batteriparken på el som du annars hade dumpat, utan du hade kunnat sälja den till dåvarande spot. Så ibland är din alternativkostnad 0, ibland är den spotpris.

Säg att du i snitt kan tjäna 50 öre på att spara elen och istället sälja vid peak. Då tjänar du 50 000 per dag. 365 dagar på ett år gör ca 18 miljoner på ett år, förutsatt att du kan göra detta 100% av dagarna. Det motsvarar en avkastning på 6%. Inte helt fantastiskt med tanke på antagandena. Men det hänger ju på vad man tror om mellanskillnaden mellan peak och alternativkostnad.
MS P85 2014
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Är batteripark lönsamt?

Inlägg av NiklasTesla »

MrEarp skrev:
Känns som det finns kunskap här inne att få ett kvalificerat svar på frågan så jag kastar ut den.

Ponera att vi har 100MWh batteripark nånstans i Skåne anslutet till stamnätet på 400kV, kanske i närheten av en vindkraftpark. Vi använder spotpris till vår fördel och laddar upp batterier med säg 0,25C nattetid när priset är lägst, tömmer ner till 10-15% vid dagspeak med 1C, därefter hjälper vi nätägare med frekvensbalansering. Vi cyklar parken ca 1ggr/dygn.

En väldigt grov uppskattning är ca 400M SEK för 100MWh om leverantör är Tesla, men rätta mig om jag har fel.

Vi har väldigt ren och fin el i Sverige som vi dumpar bort när behovet är minst, varför lagrar man inte den istället och gör affär av det?

Ser fram emot era svar och tankar.
Det du beskriver ovan kommer bli JÄTTE-stort överallt på global nivå närmsta åren/årtiondena framöver! Detta är jag övertygad om varför jag köpt in mig som aktieägare i massa bolag som håller på med förnyelsebar el samt battertillverkning.

Idag kostar batterierna rätt mycket per kwh men med Litium-järnbatterier (utan sällsynta jordartsmetaller) kommer priset per kwh batteri sjunka som en sten när dom börjar masstillverkas i stor skala. Och det kommer bli lönsamt samt väldigt hållbart med enormt stora grid-batterier.

Sedan har vi även redan idag massa batterier ute som kan användas i alla våra el-bilar samt kommande el-bilar. Med V2G-teknik kan dom användas utspritt över hela elnätet vid peakbehov (morgon/eftermiddag på vardagar).

Framtiden är långt mycket ljusare än vad många tror samt övergången till en civilisation som drivs av 100%
Förnyelsebar energi kommer gå fortare än vad många tror och elnätet kommer bli stabilare i framtiden med denna teknik.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Är batteripark lönsamt?

Inlägg av Bernando »

NiklasTesla skrev:
MrEarp skrev:
Känns som det finns kunskap här inne att få ett kvalificerat svar på frågan så jag kastar ut den.

Ponera att vi har 100MWh batteripark nånstans i Skåne anslutet till stamnätet på 400kV, kanske i närheten av en vindkraftpark. Vi använder spotpris till vår fördel och laddar upp batterier med säg 0,25C nattetid när priset är lägst, tömmer ner till 10-15% vid dagspeak med 1C, därefter hjälper vi nätägare med frekvensbalansering. Vi cyklar parken ca 1ggr/dygn.

En väldigt grov uppskattning är ca 400M SEK för 100MWh om leverantör är Tesla, men rätta mig om jag har fel.

Vi har väldigt ren och fin el i Sverige som vi dumpar bort när behovet är minst, varför lagrar man inte den istället och gör affär av det?

Ser fram emot era svar och tankar.
Det du beskriver ovan kommer bli JÄTTE-stort överallt på global nivå närmsta åren/årtiondena framöver! Detta är jag övertygad om varför jag köpt in mig som aktieägare i massa bolag som håller på med förnyelsebar el samt battertillverkning.

Idag kostar batterierna rätt mycket per kwh men med Litium-järnbatterier (utan sällsynta jordartsmetaller) kommer priset per kwh batteri sjunka som en sten när dom börjar masstillverkas i stor skala. Och det kommer bli lönsamt samt väldigt hållbart med enormt stora grid-batterier.

Sedan har vi även redan idag massa batterier ute som kan användas i alla våra el-bilar samt kommande el-bilar. Med V2G-teknik kan dom användas utspritt över hela elnätet vid peakbehov (morgon/eftermiddag på vardagar).

Framtiden är långt mycket ljusare än vad många tror samt övergången till en civilisation som drivs av 100%
Förnyelsebar energi kommer gå fortare än vad många tror och elnätet kommer bli stabilare i framtiden med denna teknik.
Ja, jag tror också stenhårt på detta, när väl priset på lagringskapacitet kommer ner ordentligt. Det kommer att finnas aktörer som vill fylla på med el på billiga tider för att sen sälja på dyra tider, och aktörer som genererar el (PV och vind) men som vill kunna sälja till bästa pris. Även aktörer som både köper och genererar el för eget bruk och som vill säkra upp en jämn effekt. Och till detta kommer elbolag som vill hålla frekvens, och där är ju batterier överlägset med millisekunders fördröjning. I dagsläget är det väl i princip endast de sistnämnda som har intresse av energilagring på större skala givet prisbilden.

For utility-size installations like the upcoming Moss Landing project in California with PG&E, Megapack will act as a sustainable alternative to natural gas “peaker” power plants. Peaker power plants fire up whenever the local utility grid can’t provide enough power to meet peak demand. They cost millions of dollars per day to operate and are some of the least efficient and dirtiest plants on the grid. Instead, a Megapack installation can use stored excess solar or wind energy to support the grid’s peak loads.

https://www.tesla.com/en_GB/blog/introd ... edirect=no
MS P85 2014
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Är batteripark lönsamt?

Inlägg av MrEarp »

Tack för era svar.

Jag tog i lite extra med 400MSEK men det brukar alltid bli dyrt när man bygger :).
Jag håller med om att 6% avkastning är lite klent men frågan är hur bra betalt man får för frekvensbalansering av olika nätägare, kanske nån som vet?

Börjar man komma uppåt 10-12% avkastning per år så känns det rimligt, ungefär som kommersiella fastigheter idag och det byggs ju hela tiden.

I sverige så borde elområde SE4 var bäst gärna Skåne där effekt på vissa ställen idag redan är ett problem.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Är batteripark lönsamt?

Inlägg av Bernando »

MrEarp skrev:
Tack för era svar.

Jag tog i lite extra med 400MSEK men det brukar alltid bli dyrt när man bygger :).
Jag håller med om att 6% avkastning är lite klent men frågan är hur bra betalt man får för frekvensbalansering av olika nätägare, kanske nån som vet?

Börjar man komma uppåt 10-12% avkastning per år så känns det rimligt, ungefär som kommersiella fastigheter idag och det byggs ju hela tiden.

I sverige så borde elområde SE4 var bäst gärna Skåne där effekt på vissa ställen idag redan är ett problem.
Ja, 300 MSEK var ju bara för batteri+teknik. Glömde såna "små" detaljer som markberedning, vägbygge, kabeldragning till platsen etc etc.

Hade också varit intresserad av att veta om aktörer kan få betalt för frekvensbalanseringen.
MS P85 2014
Bjorn N
Inlägg: 123
Blev medlem: 09 sep 2016 09:33

Re: Är batteripark lönsamt?

Inlägg av Bjorn N »

https://www.svk.se/siteassets/aktorspor ... -3-fcr.pdf

Har inte lusläst själv, men kraven för bud på frekvensmarknaden borde finnas där i.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Är batteripark lönsamt?

Inlägg av Bernando »

Här fanns också en del matnyttigt

http://www.diva-portal.se/smash/get/div ... TEXT01.pdf
MS P85 2014
Skriv svar