Model 3 vs Polestar 2

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
Du körde en Performance, men nämner inget om just prestandan? ;)
Lustigt att du lyckats få "skrangel och knak" förresten, det har jag inte upplevt i Model 3. Däremot i en gammal S.
Också intressant att du tycker stolarna är hårda. Jag har kört rätt många elbilar nu och Model 3 har mjukare än såväl etron som EQC, Zoe och egolf. Mjukare än S och X också.
accet var det inget fel på, men det räcker till på alla Tesla och Polestar, så det känns sekundärt. Det hade jag faktiskt med på min lista över positiva saker, glömde ta med det, sorry! Men alla vet ju att det är ett jäkla drag i Performance ändå.
Ja, stolarna var verkligen hårda. Betydligt hårdare än Model S och PS2.
Skranglet är nog inget man tänker på efter en stund, men eftersom jag kom direkt från min PS2, så blev det tydligt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

mikebike skrev:
Utrymmet då?
Jag uppfattar P2 som en crossover, mer lik MY än M3.
utrymmen är ungefär samma, men mer praktisk bagagelucka på PS2. Du slipper kardantunneln i M3, men har å andra sidan inga fördjupningar för de som sitter på vänster och höger sida. I PS2 har du s.k. "fotgarage", så du slipper sitta så högt med knäna. Frunken är större i M3. Jag tycker dock just utrymmen är väldigt svårt att beskriva eftersom det är så olika vad man behöver. Jag tycker nog ingen av varken PS2 eller M3 passar en familj med 2-3 små barn, vagn, resesäng etc. Det går självklart om man vill, men det finns andra mer praktiska bilar. Jag tycker inte heller någon av dessa två bilar passar om man ofta åker 4 storvuxna människor på långresa. Det går säkert, men finns bättre alternativ.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Anderzzon »

Hur upplevde du skillnad i vägljud och vindljud?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Anderzzon skrev:
Hur upplevde du skillnad i vägljud och vindljud?
det var ganska mycket vägljud i Model 3 faktiskt. Tystare i PS2, helt klart. Vindljud var väl ganska likt, men det är svårt att säga eftersom vindljud ofta är störande i högre hastigheter och vi har ju inga direkt snabba motorvägar här :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av lukasf »

HelectriC skrev:
Anderzzon skrev:
Hur upplevde du skillnad i vägljud och vindljud?
det var ganska mycket vägljud i Model 3 faktiskt. Tystare i PS2, helt klart. Vindljud var väl ganska likt, men det är svårt att säga eftersom vindljud ofta är störande i högre hastigheter och vi har ju inga direkt snabba motorvägar här :D
Det är intressant för jag upplevde tvärtom :D Men jag testade P2 19 tum sommardäck mot Long Range 18 tum sommardäck så det kanske är skillnad från din bil och framförallt performance.
Min testkörning var samma sträcka och med en bra bit motorväg i 120 km/h med båda bilarna.

Jag upplevde att den P2:an jag körde hade mer vägljud från framförallt bakvagnen än LR och den hade även väldigt gnälliga bakdämpare (kanske defekt testbil?) och mer tjut från motorerna. Det var tydligt i låga hastigheter där det lät mer ihåligt från bakvagnen och på motorväg så var det mycket ljud som kom bakifrån i kupén medans i LR så var det ljud från hela kupén men lägre ljud. Dock tycker jag nästan att karaktären på ljudet är viktigare än nivån när man jämför dessa bilar. Jag tyckte att det var ett mer dovt vägljud från P2 som jag tror är behagligare i längden. Med det sagt så har jag inte haft några problem med vägljudet under de 800 mil jag körde i Sverige i somras i en LR.

Sen upplevde jag att P2 hade bättre sidoisolering när det kommer till ljud, tex passerande bilar etc (det har säkert lite att göra med att P2 har högre sidolinjer än Model 3 också), vilket kanske gör att jag upplevde att vägljudet kom mer bakifrån? Oavsett så tror jag det är mer isolering i P2:an överlag, vilket knappast kan vara negativt.

Vindljudet var däremot mycket lägre i mina öron i P2:an och jag själv har aldrig varit ett fan av karmlösa dörrar som på LR som jag tror orsakar en del vindljud. Jag tror förhållandena var de samma mellan körningarna då jag körde sträckan samma dag med en knapp timme emellan.

Min slutsats kring väg och vindljud mellan bilarna var: Same, same but different :D
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av lukasf »

HelectriC skrev:
Saknade rattvärmen under hela provkörningen. De som säger att det inte behövs är antingen för att ni inte har erfarenhet av det eller helt enkelt för att försvara frånvaron av det. Det handlar inte om förvärmning och temperatur utan om generell mysighet specielt när det är ruggigt väder ute.
Kan tyvärr inte hålla med ditt påstående här. Jag kom från en Volvo V60 med rattvärme och där använde jag den ofta på vintern för att ratten var kall, men ibland blev den för varm och det blev svettigt, vilket var det värsta :D

Jag visste att de tre funktioner jag använde mest inte skulle finnas på Model 3; BLIS, elbaklucka och rattvärme. BLIS saknar jag inte alls längre, tog dock ett tag att vänja sig. Rattvärmen trodde jag skulle bli en big deal, men eftersom ventilationen i Model 3 sitter som den gör och kan blåsa på ratten helt obehindrat så har jag aldrig haft problem med en för kall ratt på vintern, så länge man kommer ihåg att förvärma ;) elbaklucka är bara sorgligt att det inte fanns, men jag har ett hopp om att Tesla kommer tillåta retrofit av nya bakluckan på äldre Model 3 :lol:

Så jag är en av dem som säger att JAG inte behöver rattvärme även fast jag har erfarenhet av det och jag gillar att ha det mysigt i bilen :P Men om man har frusna händer så är det nog viktigare än det är för mig.
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

lukasf skrev:
HelectriC skrev:
Anderzzon skrev:
Hur upplevde du skillnad i vägljud och vindljud?
det var ganska mycket vägljud i Model 3 faktiskt. Tystare i PS2, helt klart. Vindljud var väl ganska likt, men det är svårt att säga eftersom vindljud ofta är störande i högre hastigheter och vi har ju inga direkt snabba motorvägar här :D
Det är intressant för jag upplevde tvärtom :D Men jag testade P2 19 tum sommardäck mot Long Range 18 tum sommardäck så det kanske är skillnad från din bil och framförallt performance.
Min testkörning var samma sträcka och med en bra bit motorväg i 120 km/h med båda bilarna.

Jag upplevde att den P2:an jag körde hade mer vägljud från framförallt bakvagnen än LR och den hade även väldigt gnälliga bakdämpare (kanske defekt testbil?) och mer tjut från motorerna. Det var tydligt i låga hastigheter där det lät mer ihåligt från bakvagnen och på motorväg så var det mycket ljud som kom bakifrån i kupén medans i LR så var det ljud från hela kupén men lägre ljud. Dock tycker jag nästan att karaktären på ljudet är viktigare än nivån när man jämför dessa bilar. Jag tyckte att det var ett mer dovt vägljud från P2 som jag tror är behagligare i längden. Med det sagt så har jag inte haft några problem med vägljudet under de 800 mil jag körde i Sverige i somras i en LR.

Sen upplevde jag att P2 hade bättre sidoisolering när det kommer till ljud, tex passerande bilar etc (det har säkert lite att göra med att P2 har högre sidolinjer än Model 3 också), vilket kanske gör att jag upplevde att vägljudet kom mer bakifrån? Oavsett så tror jag det är mer isolering i P2:an överlag, vilket knappast kan vara negativt.

Vindljudet var däremot mycket lägre i mina öron i P2:an och jag själv har aldrig varit ett fan av karmlösa dörrar som på LR som jag tror orsakar en del vindljud. Jag tror förhållandena var de samma mellan körningarna då jag körde sträckan samma dag med en knapp timme emellan.

Min slutsats kring väg och vindljud mellan bilarna var: Same, same but different :D
har säkert ganska stor påverkan vilka däck man jämför. Min PS2 rullar på 20" och Model 3 jag körde har väl 20" också? Ang bakdämpare och motorljud, så tror jag det var något fel på den du körde, min är knäpptyst. Visserligen har jag Öhlinsdämparna, men har hört att några bilar fått bytt dämpare som knakade/gnisslade. Motorerna är knäpptysta. Men håller med om att båda bilarna har diverse olika ljud, som inte helt kan jämföras, i längden vänjer man sig nog vid båda.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

lukasf skrev:
HelectriC skrev:
Saknade rattvärmen under hela provkörningen. De som säger att det inte behövs är antingen för att ni inte har erfarenhet av det eller helt enkelt för att försvara frånvaron av det. Det handlar inte om förvärmning och temperatur utan om generell mysighet specielt när det är ruggigt väder ute.
Kan tyvärr inte hålla med ditt påstående här. Jag kom från en Volvo V60 med rattvärme och där använde jag den ofta på vintern för att ratten var kall, men ibland blev den för varm och det blev svettigt, vilket var det värsta :D

Jag visste att de tre funktioner jag använde mest inte skulle finnas på Model 3; BLIS, elbaklucka och rattvärme. BLIS saknar jag inte alls längre, tog dock ett tag att vänja sig. Rattvärmen trodde jag skulle bli en big deal, men eftersom ventilationen i Model 3 sitter som den gör och kan blåsa på ratten helt obehindrat så har jag aldrig haft problem med en för kall ratt på vintern, så länge man kommer ihåg att förvärma ;) elbaklucka är bara sorgligt att det inte fanns, men jag har ett hopp om att Tesla kommer tillåta retrofit av nya bakluckan på äldre Model 3 :lol:

Så jag är en av dem som säger att JAG inte behöver rattvärme även fast jag har erfarenhet av det och jag gillar att ha det mysigt i bilen :P Men om man har frusna händer så är det nog viktigare än det är för mig.
om ratten blev för varm hade du kanske inte tre olika nivåer? Den högsta kan man inte köra med aktiverad för länge, så blir det svettigt. Den lägsta nivån har jag satt på auto, det den är på konstant från att jag stiger in i bilen :D Men jag är egentligen inte kall av mig, det är bara nice med bakgrundsmys. Ratten i Model 3 jag körde blev aldrig varm, den var hela tiden lite kylig, samma som i eGolfen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14517
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
Du körde en Performance, men nämner inget om just prestandan? ;)
Lustigt att du lyckats få "skrangel och knak" förresten, det har jag inte upplevt i Model 3. Däremot i en gammal S.
Också intressant att du tycker stolarna är hårda. Jag har kört rätt många elbilar nu och Model 3 har mjukare än såväl etron som EQC, Zoe och egolf. Mjukare än S och X också.
accet var det inget fel på, men det räcker till på alla Tesla och Polestar, så det känns sekundärt. Det hade jag faktiskt med på min lista över positiva saker, glömde ta med det, sorry! Men alla vet ju att det är ett jäkla drag i Performance ändå.
Ja, stolarna var verkligen hårda. Betydligt hårdare än Model S och PS2.
Skranglet är nog inget man tänker på efter en stund, men eftersom jag kom direkt från min PS2, så blev det tydligt.
"Räcker till". :lol:
Skumt med stolarna, jag tyckte S var betydligt hårdare än 3an. X är lite mitt emellan.
Vad var det som "skranglade"? Jag hade inget i min bil eller andra jag provat, och jag stör mig enormt på sådant. Hade det i Zoen jag hyrde nyss, höll på att bli tokig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av martinot »

lukasf skrev:
HelectriC skrev:
Saknade rattvärmen under hela provkörningen. De som säger att det inte behövs är antingen för att ni inte har erfarenhet av det eller helt enkelt för att försvara frånvaron av det. Det handlar inte om förvärmning och temperatur utan om generell mysighet specielt när det är ruggigt väder ute.
Kan tyvärr inte hålla med ditt påstående här. Jag kom från en Volvo V60 med rattvärme och där använde jag den ofta på vintern för att ratten var kall, men ibland blev den för varm och det blev svettigt, vilket var det värsta :D

Jag visste att de tre funktioner jag använde mest inte skulle finnas på Model 3; BLIS, elbaklucka och rattvärme. BLIS saknar jag inte alls längre, tog dock ett tag att vänja sig. Rattvärmen trodde jag skulle bli en big deal, men eftersom ventilationen i Model 3 sitter som den gör och kan blåsa på ratten helt obehindrat så har jag aldrig haft problem med en för kall ratt på vintern, så länge man kommer ihåg att förvärma ;) elbaklucka är bara sorgligt att det inte fanns, men jag har ett hopp om att Tesla kommer tillåta retrofit av nya bakluckan på äldre Model 3 :lol:

Så jag är en av dem som säger att JAG inte behöver rattvärme även fast jag har erfarenhet av det och jag gillar att ha det mysigt i bilen :P Men om man har frusna händer så är det nog viktigare än det är för mig.
Har inte M3 rattvärme? Har faktiskt inte ens reflekterat över det direkt. Tog för givet att den hade det automatiskt med elstolsvärmen? Är ni säkra på detta?

Har aldrig någon sin känts kallt för mig med ratten som jag kan minnas. Tror jag skall kolla manualen eller med Tesla (är ganska säker på att de har rattvärme iaf. på premiummodellerna).

Det som jag tycker är sämst på M3 är byggkvalitet, trång bagagelucka (hade hellre sett en liknande som de på PS2 eller MY) och bristande lackkvalitet. Stolarna gillar jag! Tycker fortfarande att Volvo är #1 (känns mer gedigna än de i M3), men M3 är verkligen extremt nära och en god #2:a på marknaden (Audi skulle jag sätta som god #3:a). Är inte alls lika förtjust i stolarna på våra Mercedes, eller de MX eller MS jag kört.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Du körde en Performance, men nämner inget om just prestandan? ;)
Lustigt att du lyckats få "skrangel och knak" förresten, det har jag inte upplevt i Model 3. Däremot i en gammal S.
Också intressant att du tycker stolarna är hårda. Jag har kört rätt många elbilar nu och Model 3 har mjukare än såväl etron som EQC, Zoe och egolf. Mjukare än S och X också.
accet var det inget fel på, men det räcker till på alla Tesla och Polestar, så det känns sekundärt. Det hade jag faktiskt med på min lista över positiva saker, glömde ta med det, sorry! Men alla vet ju att det är ett jäkla drag i Performance ändå.
Ja, stolarna var verkligen hårda. Betydligt hårdare än Model S och PS2.
Skranglet är nog inget man tänker på efter en stund, men eftersom jag kom direkt från min PS2, så blev det tydligt.
"Räcker till". :lol:
Skumt med stolarna, jag tyckte S var betydligt hårdare än 3an. X är lite mitt emellan.
Vad var det som "skranglade"? Jag hade inget i min bil eller andra jag provat, och jag stör mig enormt på sådant. Hade det i Zoen jag hyrde nyss, höll på att bli tokig.
Det var liksom små gnisslingar och delar som rörde sig mot varandra och orsakade små störande ljud från lite olika platser. Av egen erfarenhet, så vet jag att det är extremt svårt att hitta exakt var ljuden kommer ifrån. Man behöver ju ha bilen i rörelse och samtidigt krypa runt i bilen, något som inte rekommenderas. Har man med en passagerare så kan man ge sig fasen på att det inte låter och får ingen hjälp.
Nextgenstolarna jag hade i min 2014 MS var inte så långt från dessa, dock omfamnade dom mig på ett annat sätt, längre dyna etc så det blev inte en lika onaturlig hårdhet. Premiumstolarna jag hade i 2017 MS var betydligt mjukare. Men M3 stolarna var definitivt hårdare, man satt liksom på stolen istället för i om det går att förstå :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14517
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av taliz »

Weird, men det handlar ju om upplevelse.
Själv får jag inte ens plats i nyare S stolar, skuldrorna tar emot.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1584
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av pefreli »

martinot skrev:
lukasf skrev:
HelectriC skrev:
Saknade rattvärmen under hela provkörningen. De som säger att det inte behövs är antingen för att ni inte har erfarenhet av det eller helt enkelt för att försvara frånvaron av det. Det handlar inte om förvärmning och temperatur utan om generell mysighet specielt när det är ruggigt väder ute.
Kan tyvärr inte hålla med ditt påstående här. Jag kom från en Volvo V60 med rattvärme och där använde jag den ofta på vintern för att ratten var kall, men ibland blev den för varm och det blev svettigt, vilket var det värsta :D

Jag visste att de tre funktioner jag använde mest inte skulle finnas på Model 3; BLIS, elbaklucka och rattvärme. BLIS saknar jag inte alls längre, tog dock ett tag att vänja sig. Rattvärmen trodde jag skulle bli en big deal, men eftersom ventilationen i Model 3 sitter som den gör och kan blåsa på ratten helt obehindrat så har jag aldrig haft problem med en för kall ratt på vintern, så länge man kommer ihåg att förvärma ;) elbaklucka är bara sorgligt att det inte fanns, men jag har ett hopp om att Tesla kommer tillåta retrofit av nya bakluckan på äldre Model 3 :lol:

Så jag är en av dem som säger att JAG inte behöver rattvärme även fast jag har erfarenhet av det och jag gillar att ha det mysigt i bilen :P Men om man har frusna händer så är det nog viktigare än det är för mig.
Har inte M3 rattvärme? Har faktiskt inte ens reflekterat över det direkt. Tog för givet att den hade det automatiskt med elstolsvärmen? Är ni säkra på detta?

Har aldrig någon sin känts kallt för mig med ratten som jag kan minnas. Tror jag skall kolla manualen eller med Tesla (är ganska säker på att de har rattvärme iaf. på premiummodellerna).

Det som jag tycker är sämst på M3 är byggkvalitet, trång bagagelucka (hade hellre sett en liknande som de på PS2 eller MY) och bristande lackkvalitet. Stolarna gillar jag! Tycker fortfarande att Volvo är #1 (känns mer gedigna än de i M3), men M3 är verkligen extremt nära och en god #2:a på marknaden (Audi skulle jag sätta som god #3:a). Är inte alls lika förtjust i stolarna på våra Mercedes, eller de MX eller MS jag kört.
Model 3 har tyvärr inte rattvärme.

För min del är det den största missen jämfört med den BMW jag körde tidigare.

Jag hoppas att det kommer rattvärme i kommande version av Model 3 och då får jag en bra anledning att köpa en ny 3:a. ;)

I övrigt kul att alla verkar nöjda med sina bilar (både TM3 och P2). Det finns ju inga fossiler som kan mäta sig ;)

Främsta anledningarna till att jag personligen väljer TM3 framför P2 är premium OTA samt att jag vill ha ett premium laddnätverk som funkar flawless för Europasemestern.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14517
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av taliz »

För min del känns PS2 mer eller mindre död nu iom MEB-plattformen och Model Y.
Y, Q4, ID4, Enyaq... alla dom känns som bättre bilar än PS2. Bättre utrymmen, räckvidd, laddhastighet, komfort, pris.... prestanda är väl det som är lite tveksamt, VW verkar lite fega där, men nog bör det kunna närma sig. Y är ju förstås i en egen liga.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av martinot »

pefreli skrev:
martinot skrev:
lukasf skrev:
HelectriC skrev:
Saknade rattvärmen under hela provkörningen. De som säger att det inte behövs är antingen för att ni inte har erfarenhet av det eller helt enkelt för att försvara frånvaron av det. Det handlar inte om förvärmning och temperatur utan om generell mysighet specielt när det är ruggigt väder ute.
Kan tyvärr inte hålla med ditt påstående här. Jag kom från en Volvo V60 med rattvärme och där använde jag den ofta på vintern för att ratten var kall, men ibland blev den för varm och det blev svettigt, vilket var det värsta :D

Jag visste att de tre funktioner jag använde mest inte skulle finnas på Model 3; BLIS, elbaklucka och rattvärme. BLIS saknar jag inte alls längre, tog dock ett tag att vänja sig. Rattvärmen trodde jag skulle bli en big deal, men eftersom ventilationen i Model 3 sitter som den gör och kan blåsa på ratten helt obehindrat så har jag aldrig haft problem med en för kall ratt på vintern, så länge man kommer ihåg att förvärma ;) elbaklucka är bara sorgligt att det inte fanns, men jag har ett hopp om att Tesla kommer tillåta retrofit av nya bakluckan på äldre Model 3 :lol:

Så jag är en av dem som säger att JAG inte behöver rattvärme även fast jag har erfarenhet av det och jag gillar att ha det mysigt i bilen :P Men om man har frusna händer så är det nog viktigare än det är för mig.
Har inte M3 rattvärme? Har faktiskt inte ens reflekterat över det direkt. Tog för givet att den hade det automatiskt med elstolsvärmen? Är ni säkra på detta?

Har aldrig någon sin känts kallt för mig med ratten som jag kan minnas. Tror jag skall kolla manualen eller med Tesla (är ganska säker på att de har rattvärme iaf. på premiummodellerna).

Det som jag tycker är sämst på M3 är byggkvalitet, trång bagagelucka (hade hellre sett en liknande som de på PS2 eller MY) och bristande lackkvalitet. Stolarna gillar jag! Tycker fortfarande att Volvo är #1 (känns mer gedigna än de i M3), men M3 är verkligen extremt nära och en god #2:a på marknaden (Audi skulle jag sätta som god #3:a). Är inte alls lika förtjust i stolarna på våra Mercedes, eller de MX eller MS jag kört.
Model 3 har tyvärr inte rattvärme.

För min del är det den största missen jämfört med den BMW jag körde tidigare.

Jag hoppas att det kommer rattvärme i kommande version av Model 3 och då får jag en bra anledning att köpa en ny 3:a. ;)

I övrigt kul att alla verkar nöjda med sina bilar (både TM3 och P2). Det finns ju inga fossiler som kan mäta sig ;)

Främsta anledningarna till att jag personligen väljer TM3 framför P2 är premium OTA samt att jag vill ha ett premium laddnätverk som funkar flawless för Europasemestern.
Förvånande! Har inte ens noterat att vår M3 inte har rattvärme. Undrar om vår Merca E-klass har det? Har inte heller noterat eller tänkt på det.

Kanske beror på att jag hatar kalla bilar, och förvärmer de nästan alltid så fort det är runt 10 grader, eller lägre (blir sällan under noll grader hos oss).

Speciellt Teslan förvärmer ju så mycket snabbare. Kanske runt 2 minuter (jämfört med 15 minuter för vår diesel ICE).

Så kanske därför jag inte ens tänkt på, eller saknat rattvärme (var säker på att den hade det).

Men jag är verkligen inte helt nöjd med vår M3. Byggkvaliteten, och lackkvaliteten är anskrämligt usel, och verkligen inte Ok för ens en liten budgetbil (och än mindre för en Tesla). Uselt!

Är inte heller nöjd med brevlådeinkastet till bagageöppning... hur tänkte Tesla där??
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av lukasf »

HelectriC skrev:
Det var liksom små gnisslingar och delar som rörde sig mot varandra och orsakade små störande ljud från lite olika platser. Av egen erfarenhet, så vet jag att det är extremt svårt att hitta exakt var ljuden kommer ifrån. Man behöver ju ha bilen i rörelse och samtidigt krypa runt i bilen, något som inte rekommenderas. Har man med en passagerare så kan man ge sig fasen på att det inte låter och får ingen hjälp.
Nextgenstolarna jag hade i min 2014 MS var inte så långt från dessa, dock omfamnade dom mig på ett annat sätt, längre dyna etc så det blev inte en lika onaturlig hårdhet. Premiumstolarna jag hade i 2017 MS var betydligt mjukare. Men M3 stolarna var definitivt hårdare, man satt liksom på stolen istället för i om det går att förstå :?
Det är intressant att man har olika upplevelser :) Men håller med om gnisslingar i Model 3, tex gick förarsätets sida emot mittkonsolen om jag satt snett. Det gnällde en hel del innan jag fattade var det var :D

Jag upplever att "veganlädret" i M3 lätt skapar massa missljud, i min är det framförallt baksätet som låter, det gnäller en hel del vid ojämnheter i vägen. Dock har jag inget annat skrammel, men med det sagt så gäller det ju endast min bil. P2:an jag körde hade iaf inget gnäll från sätena (WeaveTech) men däremot en del skrammel från takpanelerna, framförallt plastpanelen runt sos-knapparna i taket. Sen var det lite skrammel i förardörren, lyckades inte lista ut vad det var.

Sätet tyckte jag tvärtom, men vet inte om det är rättvist att jämföra mellan en "ny" P2:a mot en LR som är 10 månader och gått 2000 mil, troligtvis är ju sätet mer "insuttet" ;)
Jag lyckades inte få till en bekväm position i P2:an under provkörningen, ratt och mittkonsol ställde till det för mig, men jag tror att jag hade hittat en bra position om jag haft bilen i min ägo under en längre tid. Det tar ju alltid lite tid att hitta rätt.

Oavsett så tyckte jag att P2:s säte var hårdare än Model 3 LR, det var min upplevelse.
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av BrooklynS »

Polestar är första allvarliga försöket, Tesla har gjort bilar i ett decennium... Inte alls dåligt av Polestar. Det är ju egentligen bara de teslaspecifika bitarna som de saknar.

Jag tror att nästa generation Polestar kommer att bli ännu bättre.


Angående vikt och brevlådeinkast på Model 3 så är det nog så att det finns en anledning till att Model 3 fick en vanlig baklucka. Enklare och billigare att göra den styv och lätt nog. S har ju alltid haft halvkombilucka...
Tesla Y LR -22 EAP
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av mastodontfilmsmats »

martinot skrev:

Är inte heller nöjd med brevlådeinkastet till bagageöppning... hur tänkte Tesla där??
Det här är faktiskt en av de första gångerna jag hör någon klaga på detta? Jag som inte har en TM3 ser detta som dess absolut och med bred marginal sämsta punkt ur rent bilägandeperspektiv.
Eftersom det är så få som tagit upp det överhuvudtaget så har jag antagit att det kanske inte är så himla opraktiskt ändå? Så tack :)

Min tanke har alltid varit: du kan ha världens tredje största bagage helt i onödan om du inte kan använda det praktiskt. Om man ska dra en jättekonstig parallell: Hur många kåpsläpar lastar man genom att bara fälla ner baklämmen?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av mikebike »

mastodontfilmsmats skrev:
martinot skrev:

Är inte heller nöjd med brevlådeinkastet till bagageöppning... hur tänkte Tesla där??
Det här är faktiskt en av de första gångerna jag hör någon klaga på detta? Jag som inte har en TM3 ser detta som dess absolut och med bred marginal sämsta punkt ur rent bilägandeperspektiv.
Eftersom det är så få som tagit upp det överhuvudtaget så har jag antagit att det kanske inte är så himla opraktiskt ändå? Så tack :)

Min tanke har alltid varit: du kan ha världens tredje största bagage helt i onödan om du inte kan använda det praktiskt. Om man ska dra en jättekonstig parallell: Hur många kåpsläpar lastar man genom att bara fälla ner baklämmen?
Brevinkastet, och att man sitter (för) lågt är min frus invändningar så långt. Och att bilen är för snabb! :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av lukasf »

mastodontfilmsmats skrev:
martinot skrev:

Är inte heller nöjd med brevlådeinkastet till bagageöppning... hur tänkte Tesla där??
Det här är faktiskt en av de första gångerna jag hör någon klaga på detta? Jag som inte har en TM3 ser detta som dess absolut och med bred marginal sämsta punkt ur rent bilägandeperspektiv.
Eftersom det är så få som tagit upp det överhuvudtaget så har jag antagit att det kanske inte är så himla opraktiskt ändå? Så tack :)

Min tanke har alltid varit: du kan ha världens tredje största bagage helt i onödan om du inte kan använda det praktiskt. Om man ska dra en jättekonstig parallell: Hur många kåpsläpar lastar man genom att bara fälla ner baklämmen?
Jag tror man luras lite av att den inte ser så "sedanig" ut ;) jag hade en Saab 9-3 SS för ett par år sen, den har ju också ett brevinkast baktill. Men i dagsläget kanske det är mer ovanligt med sedan i Sverige? Jag var nog rätt inställd på en dålig sedanbaklucka, även om jag kom från kombi...
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av lukasf »

mikebike skrev:
mastodontfilmsmats skrev:
martinot skrev:

Är inte heller nöjd med brevlådeinkastet till bagageöppning... hur tänkte Tesla där??
Det här är faktiskt en av de första gångerna jag hör någon klaga på detta? Jag som inte har en TM3 ser detta som dess absolut och med bred marginal sämsta punkt ur rent bilägandeperspektiv.
Eftersom det är så få som tagit upp det överhuvudtaget så har jag antagit att det kanske inte är så himla opraktiskt ändå? Så tack :)

Min tanke har alltid varit: du kan ha världens tredje största bagage helt i onödan om du inte kan använda det praktiskt. Om man ska dra en jättekonstig parallell: Hur många kåpsläpar lastar man genom att bara fälla ner baklämmen?
Brevinkastet, och att man sitter (för) lågt är min frus invändningar så långt. Och att bilen är för snabb! :mrgreen:
Haha att den är för låg håller jag med om till 100%, jag börjar väl bli gubbe som har svårt att ta mig ur :lol:

Där gillar jag skogsmulle-polestar 2 mer, det är ju en nästan en Volvo V60 Cross Country (som hade varit underbar som elbil). Framförallt när det kommer till sitthöjd etc.
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av kenny »

mastodontfilmsmats skrev:
martinot skrev:

Är inte heller nöjd med brevlådeinkastet till bagageöppning... hur tänkte Tesla där??
Det här är faktiskt en av de första gångerna jag hör någon klaga på detta? Jag som inte har en TM3 ser detta som dess absolut och med bred marginal sämsta punkt ur rent bilägandeperspektiv.
Eftersom det är så få som tagit upp det överhuvudtaget så har jag antagit att det kanske inte är så himla opraktiskt ändå? Så tack :)

Min tanke har alltid varit: du kan ha världens tredje största bagage helt i onödan om du inte kan använda det praktiskt. Om man ska dra en jättekonstig parallell: Hur många kåpsläpar lastar man genom att bara fälla ner baklämmen?
Haha, ja, jag har aldrig ägt en sedan innan min M3 och alla påstod ju att bagaget är jättebra osv, men fan vad jag stör mig på det också så fort jag ska lägga in något som inte ens behöver vara jättestort. Jag ska aldrig mer köpa en sedan tror jag faktiskt. Min Peugeot 206 som jag hade i många år var sinnessjukt mycket mer praktisk än min M3 faktiskt. Så nä, du är inte ensam där iaf. :) Det och idiotmissen som är att ha reglagen för torkarhastighet på en touchskärm, herrejesus sicken dålig idé.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av martinot »

mastodontfilmsmats skrev:
martinot skrev:

Är inte heller nöjd med brevlådeinkastet till bagageöppning... hur tänkte Tesla där??
Det här är faktiskt en av de första gångerna jag hör någon klaga på detta? Jag som inte har en TM3 ser detta som dess absolut och med bred marginal sämsta punkt ur rent bilägandeperspektiv.
Eftersom det är så få som tagit upp det överhuvudtaget så har jag antagit att det kanske inte är så himla opraktiskt ändå? Så tack :)
Nu visste jag ju om detta innan jag köpte bilen, och OK då det bara är vår andrabil (vår E-klass kombi har nästan störts lastutrymme av alla personbilar), men det är ju den enskilt sämsta konstruktionsmissen med M3. Hade varit suveränt om de gjort den som en halvkombi/hatchback.

Så något man absolut skall fundera på.

Som förstabil så hade aldrig en M3 fungerat för oss (sedan hade vi iofs aldrig valt en småbil som förstahandsbil, oavsett luckan).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av mikebike »

lukasf skrev:
mikebike skrev:
mastodontfilmsmats skrev:
martinot skrev:

Är inte heller nöjd med brevlådeinkastet till bagageöppning... hur tänkte Tesla där??
Det här är faktiskt en av de första gångerna jag hör någon klaga på detta? Jag som inte har en TM3 ser detta som dess absolut och med bred marginal sämsta punkt ur rent bilägandeperspektiv.
Eftersom det är så få som tagit upp det överhuvudtaget så har jag antagit att det kanske inte är så himla opraktiskt ändå? Så tack :)

Min tanke har alltid varit: du kan ha världens tredje största bagage helt i onödan om du inte kan använda det praktiskt. Om man ska dra en jättekonstig parallell: Hur många kåpsläpar lastar man genom att bara fälla ner baklämmen?
Brevinkastet, och att man sitter (för) lågt är min frus invändningar så långt. Och att bilen är för snabb! :mrgreen:
Haha att den är för låg håller jag med om till 100%, jag börjar väl bli gubbe som har svårt att ta mig ur :lol:

Där gillar jag skogsmulle-polestar 2 mer, det är ju en nästan en Volvo V60 Cross Country (som hade varit underbar som elbil). Framförallt när det kommer till sitthöjd etc.
Vi bytte ned! oss från en XC60. ;)
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 2 gång.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
mastodontfilmsmats skrev:
martinot skrev:

Är inte heller nöjd med brevlådeinkastet till bagageöppning... hur tänkte Tesla där??
Det här är faktiskt en av de första gångerna jag hör någon klaga på detta? Jag som inte har en TM3 ser detta som dess absolut och med bred marginal sämsta punkt ur rent bilägandeperspektiv.
Eftersom det är så få som tagit upp det överhuvudtaget så har jag antagit att det kanske inte är så himla opraktiskt ändå? Så tack :)

Min tanke har alltid varit: du kan ha världens tredje största bagage helt i onödan om du inte kan använda det praktiskt. Om man ska dra en jättekonstig parallell: Hur många kåpsläpar lastar man genom att bara fälla ner baklämmen?
Brevinkastet, och att man sitter (för) lågt är min frus invändningar så långt. Och att bilen är för snabb! :mrgreen:
Även om jag ogillar "brevinkastset" så älskar jag att det är en en sedan i chassi, och att man sitter lågt på vägen.

För snabb kan en bil aldrig bli (är ju bara att låta bli att accelerera så snabbt, eller sätta den i "slö-mode").

Hade jag köpt bilen privat så hade jag inte tvekat att gå för en M3P istället för AWD, just för ännu lägre chassi och ännu bättre prestanda. Inget snack om det!

Det är ju detta som gör en M3 till en så enormt underbart kul bil att köra. Grymt skön gokart-känsla! Pigg och sportig rackare! :)

Hatar höga, sega och stora klumpiga SUV:ar som man vaggar och gungar fram i tillvaron och trafiken med... så trist och sömnigt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar