Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av BrooklynS »

I rest my case...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av martinot »

Banane skrev:
BrooklynS skrev:
Banane skrev:
Qwerty skrev:
Bakhjulsdrift där också, där ser man. Ska bli intressant att se verkliga erfarenheter i dåligt vinterväglag. Gillar att de verkar lyckats få batteripaketet tunnare, så sittställningen blir bättre.
Den här gamla myten om att bakhjulsdrift är dåligt i vinterväglag vägrar ge sig ser jag.
Inte alls en myt, möjligen olika uppfattningar om vad ”vinterväglag” är och säkert också vad ”bra” är.

Noterar att bakhjulsdriftens fördelar mest brukar förfäktas av relativt färska förare medan de som kör MYCKET bil på olika underlag brukar ändra åsikt med tiden...

Nu gäller jämförelsen RWD vs LWD. Klart att AWD är bäst. Men en framhjulsdriven bil köper jag aldrig igen. Har inte kört FWD sen 2005. Däremot har jag haft 4 bilar med RWD sen dess. Det är bättre för att det är bättre. Framhjulen har ett jobb och bakhjulen ett annat vilket minskar risken att framhjulen tappar fästet (blir bara en kraft i taget som friktionen behöver klara av). Det har även flera andra fördelar. Kortare vändradie, bättre styrkänsla, inga kraftreaktioner i ratten, bättre dragbil, bättre fäste i uppförsbackar, bättre fäste vid acceleration...

Nackdelen förut var att bilen överstyrde om man gasade och svängde men det är avhjälpt i och med moderna assistanssystem såsom antispinn och antisladd. Ett annat problem med RWD på fossilbilar är att motorn monteras på längden och kräver kardantunnel vilket inverkar menligt på bilens innerutrymmen kontra yttermåtten. Ja, och så är det dyrare. Mercedes och BMW har bytt till FWD på sina minsta bilar av den anledningen. Inte för att det är bättre med FWD. Hade det varit bättre hade du fått se S-klass och 7-serien med FWD också.

ps. Jag har haft körkort i 25 år och kör normalt väldigt mycket.
Jo, kommentaren att de som föredrar bakhjulsdrivet (för rätt bilar, och rätt förutsättningar) skulle vara "okunniga" och "oerfarna" var ju oerhört infantil och pinsamt barnslig. 8-)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av markuswesterberg »

FWD vs RWD och vad som är ”bäst” är ju enbart personliga preferenser och vad man är mest van vid som styr vad man tycker.

Hej! Tänkte läsa lite om Ioniq 5. Handlar tråden om ämnet? Nej, såklart inte på TeslaClubSweden. Haha. :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av martinot »

Är Ioniq 5 RWD?

Har för mig det, men gått så långt i tråden om allt annat (i vanlig TCS-ordning) att jag glömt det. :lol:

Funderar du på att byta ut antingen er M3:a eller er ID3 till en sådan, och vad är ni inte helt nöjda med de (om ni är inne på detta)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av markuswesterberg »

martinot skrev:
Är Ioniq 5 RWD?

Har för mig det, men gått så långt i tråden om allt annat (i vanlig TCS-ordning) att jag glömt det. :lol:

Funderar du på att byta ut antingen er M3:a eller er ID3 till en sådan, och vad är ni inte helt nöjda med de (om ni är inne på detta)?
Nej jag var bara nyfiken :D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Zalman3 »

Det börjar sippra ut fler och fler detaljer om Hyundais nya elbilssatsning. Tanken är att bryta ut dagens elbilsmodell Ioniq till ett helt eget märke med enbart elbilar, som Volvo gjort med Polestar.
I förra veckan kom beskedet att Hyundai och Kia tillsammans utvecklar en helt ny elbilsplattform kallad e-GMP som bland annat får stöd för räckviddssiffror på över 50 mil, ett kombinerat 400- och 800-voltssystem och snabbladdning på upp till 350 kW.
Först ut på den nya plattformen blir Ioniq 5 som är en suv-modell och som ska visas upp tidigt nästa år. Designmässigt baseras den på konceptbilen Hyundai 45 som hade ett ”boxigt” och ganska kantigt utseende.
I Hyundais nypublicerade teaserfilm för modellen avslöjas ingenting om designen men bland bilens tekniska finesser finns möjlighet att dela med sig av strömmen i batteriet till elprylar eller andra elbilar,.
Ioniq 5 ska alltså premiärvisas tidigt 2021 och därefter kommer sedanmodellen Ioniq 6 samt den större suv-modellen Ioniq 7.
https://www.vibilagare.se/nyheter/hyund ... ar-ioniq-5

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av BrooklynS »

martinot skrev:

Jo, kommentaren att de som föredrar bakhjulsdrivet (för rätt bilar, och rätt förutsättningar) skulle vara "okunniga" och "oerfarna" var ju oerhört infantil och pinsamt barnslig. 8-)
Bakhjulsdrivet på vinterväg, ja tror man att det är bättre på en enda punkt så har man nog bara bristande erfarenhet... Vad skulle det annars bero på?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av martinot »

BrooklynS skrev:
martinot skrev:

Jo, kommentaren att de som föredrar bakhjulsdrivet (för rätt bilar, och rätt förutsättningar) skulle vara "okunniga" och "oerfarna" var ju oerhört infantil och pinsamt barnslig. 8-)
Bakhjulsdrivet på vinterväg, ja tror man att det är bättre på en enda punkt så har man nog bara bristande erfarenhet... Vad skulle det annars bero på?
Har aldrig sagt vinterväg specifikt. Försök att anstränga dig att läsa lite nogrannare. Därav att jag skriver under rätt förutsättningar ovan. Det är de gamla framhjulpensionärerna som kör i max 70 km/h (rakt fram) som drar det kortet. Där jag bor så har vi nästan aldrig under nollan på vintern.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Elof »

Helt klart tuffare med bakhjulsdrift. Det är ju det som är viktigt. 8-)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av BrooklynS »

martinot skrev:
BrooklynS skrev:
martinot skrev:

Jo, kommentaren att de som föredrar bakhjulsdrivet (för rätt bilar, och rätt förutsättningar) skulle vara "okunniga" och "oerfarna" var ju oerhört infantil och pinsamt barnslig. 8-)
Bakhjulsdrivet på vinterväg, ja tror man att det är bättre på en enda punkt så har man nog bara bristande erfarenhet... Vad skulle det annars bero på?
Har aldrig sagt vinterväg specifikt. Försök att anstränga dig att läsa lite nogrannare. Därav att jag skriver under rätt förutsättningar ovan. Det är de gamla framhjulpensionärerna som kör i max 70 km/h (rakt fram) som drar det kortet. Där jag bor så har vi nästan aldrig under nollan på vintern.
Det var det frågan gällde från början och det är det frågan har handlat om hela tiden.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av martinot »

BrooklynS skrev:
martinot skrev:
BrooklynS skrev:
martinot skrev:

Jo, kommentaren att de som föredrar bakhjulsdrivet (för rätt bilar, och rätt förutsättningar) skulle vara "okunniga" och "oerfarna" var ju oerhört infantil och pinsamt barnslig. 8-)
Bakhjulsdrivet på vinterväg, ja tror man att det är bättre på en enda punkt så har man nog bara bristande erfarenhet... Vad skulle det annars bero på?
Har aldrig sagt vinterväg specifikt. Försök att anstränga dig att läsa lite nogrannare. Därav att jag skriver under rätt förutsättningar ovan. Det är de gamla framhjulpensionärerna som kör i max 70 km/h (rakt fram) som drar det kortet. Där jag bor så har vi nästan aldrig under nollan på vintern.
Det var det frågan gällde från början och det är det frågan har handlat om hela tiden.
Nej.

Läs om tråden. Det var nämligen jag som började ta upp det, och jag nämnde det inte i specifikt i den kontexten. Det var en kommentar från min sida att det är generellt feltänk med framhjulsdrift på elbilar. Vilket jag med bestämdhet vidmakthåller.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Zalman3 »

Snygg video.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Snygg video.
Ja, rätt snyggt. Hur många av dessa designelement kommer i slutändan att hamna i produktionsbilen? Kommer den se ut såhär interiörmässigt, eller blir det i gammal Hyundai-anda med en massa knappar överallt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Snygg video.
Ja, rätt snyggt. Hur många av dessa designelement kommer i slutändan att hamna i produktionsbilen? Kommer den se ut såhär interiörmässigt, eller blir det i gammal Hyundai-anda med en massa knappar överallt?
Spionbilderna visar på hyfsat samma format.
Lysena verkar också vara liknande.
Interiören tror jag blir annorlunda.
Spionbilderna visar på att den kan få solceller på taket.

https://thenextavenue.com/2020/10/29/hy ... -its-roof/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Zalman3 »

Bilden klarnar mer och mer, Ioniq 5 kommer bli en mycket bra elbil.
Nu när det pratas om ca 1.400kg i dragvikt.
Den stora frågan nu är hur Hyundai vill prissätta Ioniq 5 i Sverige.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar