Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

KnightRider skrev:
Ionitys app finns inte längre i App Store. Är det någon med Android som kan kolla om den finns i motsvarande Google Play? Dessutom så visas ingen karta i appen. Kan det vara så att Ionity gått i konken pga för höga priser och nu lägger de ner allt?
:lol:
Kanske ny app på G? Den gamla var ju horribel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Banane »

KnightRider skrev:
Ionitys app finns inte längre i App Store. Är det någon med Android som kan kolla om den finns i motsvarande Google Play? Dessutom så visas ingen karta i appen. Kan det vara så att Ionity gått i konken pga för höga priser och nu lägger de ner allt?
Ionity har en bra och logisk strategi. Jag tycker de gör rätt. Om ett par tusen om år för abonnemanget inte är värt det så är behovet av snabbladdning för den personen så litet att priset inte spelar så stor roll.

Kvar blir allmän butthurtedness och gnäll för gnällets egen skull.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av 12man »

KnightRider skrev:
Ionitys app finns inte längre i App Store. Är det någon med Android som kan kolla om den finns i motsvarande Google Play? Dessutom så visas ingen karta i appen. Kan det vara så att Ionity gått i konken pga för höga priser och nu lägger de ner allt?
Finns inte i Google play heller
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ionity appen verkar ändå funka fast ingen karta syns just nu.

Något verkar dock vara på gång, fick idag denna info Audi e-tron appen:
M_myAudi.jpg
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

12man skrev:
KnightRider skrev:
Ionitys app finns inte längre i App Store. Är det någon med Android som kan kolla om den finns i motsvarande Google Play? Dessutom så visas ingen karta i appen. Kan det vara så att Ionity gått i konken pga för höga priser och nu lägger de ner allt?
Finns inte i Google play heller
Jo det gör den :)
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av KnightRider »

Banane skrev:
KnightRider skrev:
Ionitys app finns inte längre i App Store. Är det någon med Android som kan kolla om den finns i motsvarande Google Play? Dessutom så visas ingen karta i appen. Kan det vara så att Ionity gått i konken pga för höga priser och nu lägger de ner allt?
Ionity har en bra och logisk strategi. Jag tycker de gör rätt. Om ett par tusen om år för abonnemanget inte är värt det så är behovet av snabbladdning för den personen så litet att priset inte spelar så stor roll.

Kvar blir allmän butthurtedness och gnäll för gnällets egen skull.
Ja här gäller det att ta allt på allvar. Jag tror inte att de ska gå i konken pga att appen saknas i App Store. Tänkte faktiskt att det är så som det brukar låta om priset på Ionity.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
12man skrev:
KnightRider skrev:
Ionitys app finns inte längre i App Store. Är det någon med Android som kan kolla om den finns i motsvarande Google Play? Dessutom så visas ingen karta i appen. Kan det vara så att Ionity gått i konken pga för höga priser och nu lägger de ner allt?
Finns inte i Google play heller
Jo det gör den :)
Den har inte direkt fått bra betyg:
https://play.google.com/store/apps/deta ... l=en&gl=US
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
12man skrev:
KnightRider skrev:
Ionitys app finns inte längre i App Store. Är det någon med Android som kan kolla om den finns i motsvarande Google Play? Dessutom så visas ingen karta i appen. Kan det vara så att Ionity gått i konken pga för höga priser och nu lägger de ner allt?
Finns inte i Google play heller
Jo det gör den :)
Den har inte direkt fått bra betyg:
https://play.google.com/store/apps/deta ... l=en&gl=US
Nej, men den finns där och går att installera :)
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Banane »

KnightRider skrev:
Banane skrev:
KnightRider skrev:
Ionitys app finns inte längre i App Store. Är det någon med Android som kan kolla om den finns i motsvarande Google Play? Dessutom så visas ingen karta i appen. Kan det vara så att Ionity gått i konken pga för höga priser och nu lägger de ner allt?
Ionity har en bra och logisk strategi. Jag tycker de gör rätt. Om ett par tusen om år för abonnemanget inte är värt det så är behovet av snabbladdning för den personen så litet att priset inte spelar så stor roll.

Kvar blir allmän butthurtedness och gnäll för gnällets egen skull.
Ja här gäller det att ta allt på allvar. Jag tror inte att de ska gå i konken pga att appen saknas i App Store. Tänkte faktiskt att det är så som det brukar låta om priset på Ionity.
Jo jag förstår att du skojade men jag tycker det är för mycket gnäll på Ionity rent allmänt. Därför skrev jag som jag skrev.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Banane skrev:
KnightRider skrev:
Banane skrev:
KnightRider skrev:
Ionitys app finns inte längre i App Store. Är det någon med Android som kan kolla om den finns i motsvarande Google Play? Dessutom så visas ingen karta i appen. Kan det vara så att Ionity gått i konken pga för höga priser och nu lägger de ner allt?
Ionity har en bra och logisk strategi. Jag tycker de gör rätt. Om ett par tusen om år för abonnemanget inte är värt det så är behovet av snabbladdning för den personen så litet att priset inte spelar så stor roll.

Kvar blir allmän butthurtedness och gnäll för gnällets egen skull.
Ja här gäller det att ta allt på allvar. Jag tror inte att de ska gå i konken pga att appen saknas i App Store. Tänkte faktiskt att det är så som det brukar låta om priset på Ionity.
Jo jag förstår att du skojade men jag tycker det är för mycket gnäll på Ionity rent allmänt. Därför skrev jag som jag skrev.
Mycket gnäll kanske. Men det finns ju allt fler alternativ, Ionity är faktiskt numera en ganska obetydande aktör till exempel i Tyskland, och därför blir det alltmer ointressant om de tar 8, 15 eller 30 kr/kWh. Även med abonnemang är de fortfarande dyrast på marknaden och jag hoppas att folk förstår detta och att det går åt helvete för Ionity. De förstör för elbilsmen med sin prispolitik eftersom de signalerar att det ska vara dyrt att ha elbil. Har man detta som affärsmodell så kan man inte räkna med att få mig som kund.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2414
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av NiklasTesla »

mati skrev:
Banane skrev:
KnightRider skrev:
Banane skrev:
KnightRider skrev:
Ionitys app finns inte längre i App Store. Är det någon med Android som kan kolla om den finns i motsvarande Google Play? Dessutom så visas ingen karta i appen. Kan det vara så att Ionity gått i konken pga för höga priser och nu lägger de ner allt?
Ionity har en bra och logisk strategi. Jag tycker de gör rätt. Om ett par tusen om år för abonnemanget inte är värt det så är behovet av snabbladdning för den personen så litet att priset inte spelar så stor roll.

Kvar blir allmän butthurtedness och gnäll för gnällets egen skull.
Ja här gäller det att ta allt på allvar. Jag tror inte att de ska gå i konken pga att appen saknas i App Store. Tänkte faktiskt att det är så som det brukar låta om priset på Ionity.
Jo jag förstår att du skojade men jag tycker det är för mycket gnäll på Ionity rent allmänt. Därför skrev jag som jag skrev.
Mycket gnäll kanske. Men det finns ju allt fler alternativ, Ionity är faktiskt numera en ganska obetydande aktör till exempel i Tyskland, och därför blir det alltmer ointressant om de tar 8, 15 eller 30 kr/kWh. Även med abonnemang är de fortfarande dyrast på marknaden och jag hoppas att folk förstår detta och att det går åt helvete för Ionity. De förstör för elbilsmen med sin prispolitik eftersom de signalerar att det ska vara dyrt att ha elbil. Har man detta som affärsmodell så kan man inte räkna med att få mig som kund.
Du har definitivt en poäng!

Fattar inte... Hur svårt kan det egentligen vara att dra igång ett snabbladdningsnätverk som tar spotpris plus 1sek i avgift samt ser till att det finns helt vanliga kreditkortsläsare på laddplatsen så ALLA som har en elbil snabbt och enkelt kan ladda... Nej just det Ionity är ju gamla fossilsbilstillverkarnas nätverk och dom vill in i det längsta sälja avgasbilar (varför man prisar bort sig själva).

Aldrig använt Ionity sedan dom ändrade prismodell från 80sek flatrate till nuvarande prismodell.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Tills att de fått ordning på sina appar så kan ni gå hit i era telefoner för att ladda och betala: https://payment.ionity.eu/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Banane skrev:
KnightRider skrev:
Banane skrev:
KnightRider skrev:
Ionitys app finns inte längre i App Store. Är det någon med Android som kan kolla om den finns i motsvarande Google Play? Dessutom så visas ingen karta i appen. Kan det vara så att Ionity gått i konken pga för höga priser och nu lägger de ner allt?
Ionity har en bra och logisk strategi. Jag tycker de gör rätt. Om ett par tusen om år för abonnemanget inte är värt det så är behovet av snabbladdning för den personen så litet att priset inte spelar så stor roll.

Kvar blir allmän butthurtedness och gnäll för gnällets egen skull.
Ja här gäller det att ta allt på allvar. Jag tror inte att de ska gå i konken pga att appen saknas i App Store. Tänkte faktiskt att det är så som det brukar låta om priset på Ionity.
Jo jag förstår att du skojade men jag tycker det är för mycket gnäll på Ionity rent allmänt. Därför skrev jag som jag skrev.
Mycket gnäll kanske. Men det finns ju allt fler alternativ, Ionity är faktiskt numera en ganska obetydande aktör till exempel i Tyskland, och därför blir det alltmer ointressant om de tar 8, 15 eller 30 kr/kWh. Även med abonnemang är de fortfarande dyrast på marknaden och jag hoppas att folk förstår detta och att det går åt helvete för Ionity. De förstör för elbilsmen med sin prispolitik eftersom de signalerar att det ska vara dyrt att ha elbil. Har man detta som affärsmodell så kan man inte räkna med att få mig som kund.
Det kanske är just det som är affärsidén (att inte ha så mycket kunder)! :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

NiklasTesla skrev:
Fattar inte... Hur svårt kan det egentligen vara att dra igång ett snabbladdningsnätverk som tar spotpris plus 1sek i avgift samt ser till att det finns helt vanliga kreditkortsläsare på laddplatsen så ALLA som har en elbil snabbt och enkelt kan ladda... Nej just det Ionity är ju gamla fossilsbilstillverkarnas nätverk och dom vill in i det längsta sälja avgasbilar (varför man prisar bort sig själva).

Aldrig använt Ionity sedan dom ändrade prismodell från 80sek flatrate till nuvarande prismodell.
Frågan har besvarats ett antal gånger i tråden men vi kan ta det en gång till. Ett snabbladdnätverk säljer inte el, dom erbjuder en tjänst. På samma sätt som en restaurang inte säljer mat utan erbjuder en tjänst. Finns ingen restaurang som säljer måltider för matens inköpspris +10 kr, för att det inte täcker kostnaden för tjänsten. På samma sätt räcker inte 1 kr/kWh för att driva ett snabbladdnätverk. Det är inte elen som är kostnaden vid snabbladdning, det är främst infrastrukturen och elabonnemanget. Förutom att en laddstation med 4-6 laddare kostar ca 4-5 miljoner att bygga så kostar elabonnemanget ca 1000 kr per stolpe och dag vid 350 kW.

80 kr var inte en prismodell utan ett introduktionspris under utbyggnaden, precis om du kan få första 2 månader mobilabonnemang för 29 kr eller aftonbladet plus gratis första månaden.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2414
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av NiklasTesla »

EnTraktor skrev:
NiklasTesla skrev:
Fattar inte... Hur svårt kan det egentligen vara att dra igång ett snabbladdningsnätverk som tar spotpris plus 1sek i avgift samt ser till att det finns helt vanliga kreditkortsläsare på laddplatsen så ALLA som har en elbil snabbt och enkelt kan ladda... Nej just det Ionity är ju gamla fossilsbilstillverkarnas nätverk och dom vill in i det längsta sälja avgasbilar (varför man prisar bort sig själva).

Aldrig använt Ionity sedan dom ändrade prismodell från 80sek flatrate till nuvarande prismodell.
Frågan har besvarats ett antal gånger i tråden men vi kan ta det en gång till. Ett snabbladdnätverk säljer inte el, dom erbjuder en tjänst. På samma sätt som en restaurang inte säljer mat utan erbjuder en tjänst. Finns ingen restaurang som säljer måltider för matens inköpspris +10 kr, för att det inte täcker kostnaden för tjänsten. På samma sätt räcker inte 1 kr/kWh för att driva ett snabbladdnätverk. Det är inte elen som är kostnaden vid snabbladdning, det är främst infrastrukturen och elabonnemanget. Förutom att en laddstation med 4-6 laddare kostar ca 4-5 miljoner att bygga så kostar elabonnemanget ca 1000 kr per stolpe och dag vid 350 kW.

80 kr var inte en prismodell utan ett introduktionspris under utbyggnaden, precis om du kan få första 2 månader mobilabonnemang för 29 kr eller aftonbladet plus gratis första månaden.
Kul att du nämner just restauranger som exempel. En bransch jag har väldigt bra insyn i ekonomiskt. Faktum är att extremt många restauranger endast har en vinstmarginal på ca 20%.

Som det ser ut just nu kommer Tesla konkurrera ut extremt många bolag om dom andra inte bättrar på sig rejält!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Apropå restauranger; man kan nog till en del jämföra offentliga laddstolpar med att ta en kaffe på stan.

Själva kaffet kanske bara kostar 40 öre, men du betalar inte för själva kaffet, utan för att servicen och infrastrukturen finns på plats. Bekvämligheten att kunna köpa en kaffe på stan har ett värde för dig som kund som är långt mycket större än själva kaffekostnaden.

Kommer nog alltid vara billigare att både ladda sin elbil hemma, eller att göra en kopp kaffe hemma.

Sedan kan jag instämma i att just Ionitys priser är galet höga i dagsläget!

Oavsett kostnader för infrastruktur (som är den stora kostnaden, och kanske inte främst elen i sig). När Ionity kommer ner till 3-4 SEK/kWh så kan jag tänka mig att ladda hos de. Tills vidare så skippar jag det (har aldrig laddat hos de), såvida det inte är absolut nödfall (har aldrig hänt mig).

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Det är inte bara dyrt, det är dessutom vilseledande. Genom att ta en betydande del av kostnaden via ett årsabonnemang döljer Ionity de verkliga kWh-priserna på ett i mina ögon ganska fult sätt. Folk tycker att 3:30 eller 3:40 (eller vad det nu kostar) låter ganska billigt. Och det är inte heller så farligt att behöva betala 199kr/månad. Och det hade faktiskt inte varit dyrt om det hade varit antingen det ena eller det andra.
Men att deras modell med kWh-pris + årsabonnemang i själva verket betyder ett galet högt pris per kWh, såvida man inte laddar flera tusen kWh per år hos Ionity, inser nog inte så många såvida man inte räknar ut det i detalj. Och jag förmodar att de flesta inte orkar att räkna så noga. Och det är precis det Ionity hoppas på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Det är inte bara dyrt, det är dessutom vilseledande. Genom att ta en betydande del av kostnaden via ett årsabonnemang döljer Ionity de verkliga kWh-priserna på ett i mina ögon ganska fult sätt. Folk tycker att 3:30 eller 3:40 (eller vad det nu kostar) låter ganska billigt. Och det är inte heller så farligt att behöva betala 199kr/månad. Och det hade faktiskt inte varit dyrt om det hade varit antingen det ena eller det andra.
Men att deras modell med kWh-pris + årsabonnemang i själva verket betyder ett galet högt pris per kWh, såvida man inte laddar flera tusen kWh per år hos Ionity, inser nog inte så många såvida man inte räknar ut det i detalj. Och jag förmodar att de flesta inte orkar att räkna så noga. Och det är precis det Ionity hoppas på.

Kan ju vara att man skrämmer folk till att ta ett abonnemang.
"Visst ska du ha ett abonnemang? Eller vill du verkligen betala 8,70 kr per kWh?"

Som nybliven elbilsägare är det inte så lätt att bedöma, hur mycket kommer jag ladda hos Ionity?
Vilka alternativ finns?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Det är inte bara dyrt, det är dessutom vilseledande. Genom att ta en betydande del av kostnaden via ett årsabonnemang döljer Ionity de verkliga kWh-priserna på ett i mina ögon ganska fult sätt. Folk tycker att 3:30 eller 3:40 (eller vad det nu kostar) låter ganska billigt. Och det är inte heller så farligt att behöva betala 199kr/månad. Och det hade faktiskt inte varit dyrt om det hade varit antingen det ena eller det andra.
Men att deras modell med kWh-pris + årsabonnemang i själva verket betyder ett galet högt pris per kWh, såvida man inte laddar flera tusen kWh per år hos Ionity, inser nog inte så många såvida man inte räknar ut det i detalj. Och jag förmodar att de flesta inte orkar att räkna så noga. Och det är precis det Ionity hoppas på.
Hade de bakat in 100kWh/månad i abonnemangs pris och därefter tagit 3,4kr/kWh hade man accepterat ett sånt abonnemang. Som det är nu är det värdelöst att teckna abonnemannget
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av point1 »

Banane skrev:
KnightRider skrev:
Ionitys app finns inte längre i App Store. Är det någon med Android som kan kolla om den finns i motsvarande Google Play? Dessutom så visas ingen karta i appen. Kan det vara så att Ionity gått i konken pga för höga priser och nu lägger de ner allt?
Ionity har en bra och logisk strategi. Jag tycker de gör rätt. Om ett par tusen om år för abonnemanget inte är värt det så är behovet av snabbladdning för den personen så litet att priset inte spelar så stor roll.

Kvar blir allmän butthurtedness och gnäll för gnällets egen skull.
Knappast, det är som att säga att om man inte vill betala 200 kr/månad till Circle K är behovet av tankning så litet att priset inte spelar så stor roll. Hela problemet ligger i att man behöver ha flera abonnemangstjänster, om man inte äger en Tesla. Och det är en slippery slope för helt plötsligt sitter man med abbonnemang från Bee, Fortum, IONITY och några andra för att klara resa runt i Europa.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

point1 skrev:
Knappast, det är som att säga att om man inte vill betala 200 kr/månad till Circle K är behovet av tankning så litet att priset inte spelar så stor roll. Hela problemet ligger i att man behöver ha flera abonnemangstjänster, om man inte äger en Tesla. Och det är en slippery slope för helt plötsligt sitter man med abbonnemang från Bee, Fortum, IONITY och några andra för att klara resa runt i Europa.
Fast behöver man verkligen det? Förutom Norrland och vissa av svenska fjällen så börjar vi ju komma till en punkt när de allra flesta mer eller mindre kan åka fritt via Ionity, och för att klara fjällen krävs ju inte direkt några månadsabbonemang.

Skillnaden med Tesla är ju att alla som köper bilen har tvingats betala för ett livstidsabonnemsng (bilens livstid) direkt vid köpet, även om de aldrig kommer snabbladdare. De använder bara två olika sätt att ta betalt på och tycker inte ett tvingande abonnemang på något sätt är bättre än ett du kan välja att betala för.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Banane »

nek0 skrev:
mati skrev:
Det är inte bara dyrt, det är dessutom vilseledande. Genom att ta en betydande del av kostnaden via ett årsabonnemang döljer Ionity de verkliga kWh-priserna på ett i mina ögon ganska fult sätt. Folk tycker att 3:30 eller 3:40 (eller vad det nu kostar) låter ganska billigt. Och det är inte heller så farligt att behöva betala 199kr/månad. Och det hade faktiskt inte varit dyrt om det hade varit antingen det ena eller det andra.
Men att deras modell med kWh-pris + årsabonnemang i själva verket betyder ett galet högt pris per kWh, såvida man inte laddar flera tusen kWh per år hos Ionity, inser nog inte så många såvida man inte räknar ut det i detalj. Och jag förmodar att de flesta inte orkar att räkna så noga. Och det är precis det Ionity hoppas på.
Hade de bakat in 100kWh/månad i abonnemangs pris och därefter tagit 3,4kr/kWh hade man accepterat ett sånt abonnemang. Som det är nu är det värdelöst att teckna abonnemannget
Om det är värdelöst eller inte beror på hur mycket du kör.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Banane »

OfarligTesla skrev:
point1 skrev:
Knappast, det är som att säga att om man inte vill betala 200 kr/månad till Circle K är behovet av tankning så litet att priset inte spelar så stor roll. Hela problemet ligger i att man behöver ha flera abonnemangstjänster, om man inte äger en Tesla. Och det är en slippery slope för helt plötsligt sitter man med abbonnemang från Bee, Fortum, IONITY och några andra för att klara resa runt i Europa.
Fast behöver man verkligen det? Förutom Norrland och vissa av svenska fjällen så börjar vi ju komma till en punkt när de allra flesta mer eller mindre kan åka fritt via Ionity, och för att klara fjällen krävs ju inte direkt några månadsabbonemang.

Skillnaden med Tesla är ju att alla som köper bilen har tvingats betala för ett livstidsabonnemsng (bilens livstid) direkt vid köpet, även om de aldrig kommer snabbladdare. De använder bara två olika sätt att ta betalt på och tycker inte ett tvingande abonnemang på något sätt är bättre än ett du kan välja att betala för.
Vore enklast för Audi att lägga 20 tusen extra på varje bil och ge den 10 års abonnemang på Ionity automatiskt. Ingen skulle reagera på om bilen kostade 820 eller 840 tusen. Men nu när man måste betala 200 spänn i månaden blir det ett jävla liv. Antar att man köper bil med stora plånboken men betalar elen med lilla?

Den stora vitsen med abonnemang är att se till att inte Ionity blir fullt av Teslor och bilar som laddar max 50kW. Ionity är byggt för E-Tron, EQC osv som är på långresa. Då vill du inte att det står en massa Sundsvallsbor som laddar sina i3, Zoe, Citigo och andra långsamladdande bilar och tar upp plats för såna som är på väg till typ Åre. Hur gör man då det? Jo, på det sätt som Ionity gjort. Att fler inte förstår storheten i deras strategi är mind boggling.

Dvs med abonnemanget hos Ionity betalar du inte bara för rätten att ladda billigare. Du köper dig även högre tillgänglighet. Jag betalar mer än gärna 200 i månaden för att slippa köa t ex.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Ja, men jag tycker ändå att det vore en bra grej att nya bilar står för en del av laddarna. Då den är ett måste, liksom tankställen för vanliga bilar. 3 år borde räcka och sedan abonnemang. Annars kommer snålheten bedra visheten. 3 år motsvarar 10 000. Då får man användare som a) betalar för sig, och B) sedan ser fördelen med att ladda snabbt och billigt att det fortsätter betala. De flesta gör dock inga längre resor ofta. Att göra som tesla livstids gratis laddning skulle vara att skjuta sig i foten, men det behövs att anv känner att de kan ha låga rörliga kostnader. varför 3 år -> det är tiden företagare leasar.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Banane »

Mickep skrev:
Ja, men jag tycker ändå att det vore en bra grej att nya bilar står för en del av laddarna. Då den är ett måste, liksom tankställen för vanliga bilar. 3 år borde räcka och sedan abonnemang. Annars kommer snålheten bedra visheten. 3 år motsvarar 10 000. Då får man användare som a) betalar för sig, och B) sedan ser fördelen med att ladda snabbt och billigt att det fortsätter betala. De flesta gör dock inga längre resor ofta. Att göra som tesla livstids gratis laddning skulle vara att skjuta sig i foten, men det behövs att anv känner att de kan ha låga rörliga kostnader. varför 3 år -> det är tiden företagare leasar.

Ja det vore antagligen bättre. Borde även vara möjligt att deala till sig också? Audi tillämpar väl fortfarande prutning?
Skriv svar