Kommer jag kunna pendla?
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 13 dec 2020 14:30
Kommer jag kunna pendla?
Hej alla proffs!
Jag är supernewbie på el men väldigt sugen. Jag kommer pendla mellan Undersåker, Åre till Östersunds sjukhus 5d i veckan. Det är 8mil enväg. Jag har fått klartecken av jobbet med laddstople där för 500kr/mån (bild 1 och 2). Hemmavid är det inte helt löst än, hyr i andrahand och laddstople eller box finns inte. Enligt föreningen finns ett motorvärmaruttag som är anpassat för elbilsladdning, oklart vad detta innebär (men står 230V, 16A på den, bild 3).
Bilen kommer ffa användes till jobbpendling men även en del för familjen på helgen, men vi har en till bil. Vill gärna kunna få in en Thule-barnvagn, möjlighet till takbox möjlighet till cykelställ för Årelivet. Har möjlighet att ta lån på bolånet på ca 250 000kr. Med alla mina önskemål har jag siktet på en Leaf 40kwh.
Vad tror ni? Är det här en bra idé? Kommer pendla såhär långt året runt i ca 16 månader sen blir det kortare.
Ge mig en realitycheck!
Jag är supernewbie på el men väldigt sugen. Jag kommer pendla mellan Undersåker, Åre till Östersunds sjukhus 5d i veckan. Det är 8mil enväg. Jag har fått klartecken av jobbet med laddstople där för 500kr/mån (bild 1 och 2). Hemmavid är det inte helt löst än, hyr i andrahand och laddstople eller box finns inte. Enligt föreningen finns ett motorvärmaruttag som är anpassat för elbilsladdning, oklart vad detta innebär (men står 230V, 16A på den, bild 3).
Bilen kommer ffa användes till jobbpendling men även en del för familjen på helgen, men vi har en till bil. Vill gärna kunna få in en Thule-barnvagn, möjlighet till takbox möjlighet till cykelställ för Årelivet. Har möjlighet att ta lån på bolånet på ca 250 000kr. Med alla mina önskemål har jag siktet på en Leaf 40kwh.
Vad tror ni? Är det här en bra idé? Kommer pendla såhär långt året runt i ca 16 månader sen blir det kortare.
Ge mig en realitycheck!
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5525
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Kommer jag kunna pendla?
Det beror ju på vad du köper för bil. Jag veckopendlade 90 mil enkel med min Tesla 70D i alla väder. Din nya elbil kommer snart att bli förstaval tror jag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Kommer jag kunna pendla?
Du kan mata in olika bilmodeller och rutter samt väder med abetterrouteplanner.com och se vad som fungerar för dig!
Det där motorvärmaruttaget är dock lite tveksamt. Den verkar ha en sådan där eländig timer i sig så den ger bara el en halvtimme eller så i taget. Eller kan du koppla förbi den?
Det där motorvärmaruttaget är dock lite tveksamt. Den verkar ha en sådan där eländig timer i sig så den ger bara el en halvtimme eller så i taget. Eller kan du koppla förbi den?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Kommer jag kunna pendla?
Finns det några publika laddstolpar i närhet av hemmet? Eller snabbladdare längs vägarna du/ni kör?
Att vara 100% beroende av laddstolpen på jobbet är inte så kul. Särskilt inte dagen den strular...
Att vara 100% beroende av laddstolpen på jobbet är inte så kul. Särskilt inte dagen den strular...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7602
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Kommer jag kunna pendla?
Det finns en SuperCharger utanför Krokom.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 13 dec 2020 14:30
Re: Kommer jag kunna pendla?
Tack för snabba svar
Ja förstår att det beror på vilken bil och det var Leafen jag var mest sugen på.
Ja längs vägen finns sån Chadeno eller va dom heter mfl. Bra som back up, men vill inte lägga en sekund mer än nödvändigt på vägarna då det är länge nog som det är..
ja den där timern är jag också orolig för, men hoppas den går att koppla förbi av elektriker om det är ok med föreningen alt att det redan är gjort. Plan B är väl att slanga via huset om det är ok med uthyraren av bostaden och föreningen, men tror man måste göra nått elektrikerjobb där då också då det är gammalt proppskåp?
Får kolla betterrouteplanner också, men tänkte nån redan varit i min sist och kunde ge lite irl-känsla.
Ja förstår att det beror på vilken bil och det var Leafen jag var mest sugen på.
Ja längs vägen finns sån Chadeno eller va dom heter mfl. Bra som back up, men vill inte lägga en sekund mer än nödvändigt på vägarna då det är länge nog som det är..
ja den där timern är jag också orolig för, men hoppas den går att koppla förbi av elektriker om det är ok med föreningen alt att det redan är gjort. Plan B är väl att slanga via huset om det är ok med uthyraren av bostaden och föreningen, men tror man måste göra nått elektrikerjobb där då också då det är gammalt proppskåp?
Får kolla betterrouteplanner också, men tänkte nån redan varit i min sist och kunde ge lite irl-känsla.
Re: Kommer jag kunna pendla?
Vet inte hur det är där uppe i Norrland, men i södra Sverige går det att hyra Zoe, eGolf, ID3 mfl för 4-6k/mån.
Värt att testa nån månad eller två för att se hur det funkar kanske?
Värt att testa nån månad eller två för att se hur det funkar kanske?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kommer jag kunna pendla?
Som gammal leafåkare så tänkte jag säga att det kommer funka med lite vilja... fram till att du sade att du inte vill lägga en sekund mer än nödvändigt. Då är det bara att glömma till dess du har fixat tillförlitligt nattladdning hemma och på jobbet.
Kruxet är att räckvidden, när det ligger snö och kan vara -20 veckovis i sträck, inte tar dig från jobbet, hem och tillbaka till jobbet. Du kommer hem med 50% i batteriet men på morgonen är batteriet iskallt, batterivärmaren har dragit lite ström för att hålla batteriet från att frysa, så du kommer inte hela vägen till Östersund, utan måste stanna vid en Chademo på vägen, och väl där kommer den att ladda aslångsamt pga låg batteritemp. De kalla veckorna kommer du behöva antingen stanna en kvart på vägen hem och toppa upp på en chademo, eller vångla med tillfällig laddning hemmavid. Det är ju tyvärr bara en entusiast som orkar med det.
Men fixar du nattladdning hemma då är det inga problem, då startar du varje morgon med varm kupé och fulladdat batteri.
Kruxet är att räckvidden, när det ligger snö och kan vara -20 veckovis i sträck, inte tar dig från jobbet, hem och tillbaka till jobbet. Du kommer hem med 50% i batteriet men på morgonen är batteriet iskallt, batterivärmaren har dragit lite ström för att hålla batteriet från att frysa, så du kommer inte hela vägen till Östersund, utan måste stanna vid en Chademo på vägen, och väl där kommer den att ladda aslångsamt pga låg batteritemp. De kalla veckorna kommer du behöva antingen stanna en kvart på vägen hem och toppa upp på en chademo, eller vångla med tillfällig laddning hemmavid. Det är ju tyvärr bara en entusiast som orkar med det.
Men fixar du nattladdning hemma då är det inga problem, då startar du varje morgon med varm kupé och fulladdat batteri.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Kommer jag kunna pendla?
Sjukhuspendlaren skrev:Tack för snabba svar
Ja förstår att det beror på vilken bil och det var Leafen jag var mest sugen på.
Ja längs vägen finns sån Chadeno eller va dom heter mfl. Bra som back up, men vill inte lägga en sekund mer än nödvändigt på vägarna då det är länge nog som det är..
ja den där timern är jag också orolig för, men hoppas den går att koppla förbi av elektriker om det är ok med föreningen alt att det redan är gjort. Plan B är väl att slanga via huset om det är ok med uthyraren av bostaden och föreningen, men tror man måste göra nått elektrikerjobb där då också då det är gammalt proppskåp?
Får kolla betterrouteplanner också, men tänkte nån redan varit i min sist och kunde ge lite irl-känsla.
Även om du kan koppla förbi timern så behöver du veta vad uttaget faktiskt kan ge. Vissa ger bara 5A och blir oanvändbara, men norröver är det nog vanligare med 10A eller kanske till och med 16A och då går det bra!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Kommer jag kunna pendla?
Sikta på en lite större bil än en Leaf. Med en Tesla skulle jag säga att du klarar dig med laddningen på jobbet och i nödfall toppa upp på SuC i Krokom. Men jag skulle också säga att en KIA e-Niro skulle vara ett bättre val. Kolla Abetterrouteplanner för att veta hur du ska göra.
Laddaren på jobbet ser ju ut att vara ”the right stuff” så där kommer du säkert få bra laddning under en hel arbetsdag. Men du måste ju kunna lita på att den funkar varje dag i så fall.
Din motorvärmare verkar ha någon typ av timer som stänger av strömmen efter 30 min. Går inte det att avaktivera så är den i princip värdelös som elbilsladdare. Men om det går att få den att ladda hela natten så är ju 1-fas 13A, vilket är vad du Max kan få ut från ett vägguttag. Det kan vara värt att höra med värden om det går att sätta upp ett ladduttag istället.
Laddaren på jobbet ser ju ut att vara ”the right stuff” så där kommer du säkert få bra laddning under en hel arbetsdag. Men du måste ju kunna lita på att den funkar varje dag i så fall.
Din motorvärmare verkar ha någon typ av timer som stänger av strömmen efter 30 min. Går inte det att avaktivera så är den i princip värdelös som elbilsladdare. Men om det går att få den att ladda hela natten så är ju 1-fas 13A, vilket är vad du Max kan få ut från ett vägguttag. Det kan vara värt att höra med värden om det går att sätta upp ett ladduttag istället.
Re: Kommer jag kunna pendla?
Fixa stabil och säker hemmaladdning först och skaffa elbil sen. Om inget annat är det en mycket betryggande känsla när man kommer hem och bara trycker in sladden. Det är så man ska använda en elbil, och då är det fantastiskt smidigt. Laddbox är att föredra. Lösa skarvsladdar genom öppna fönster eller liknande är inget alternativ annat än i yttersta nödfall någon enstaka gång. Gör inte det.
Att vara beroende av snabbladdning för att komma till jobbet skulle jag heller aldrig orka med. Det är bara stressigt och rekommenderas inte för icke-entusisaster, dvs normala människor.
Att vara beroende av snabbladdning för att komma till jobbet skulle jag heller aldrig orka med. Det är bara stressigt och rekommenderas inte för icke-entusisaster, dvs normala människor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kommer jag kunna pendla?
Håller med 100%.mati skrev:Fixa stabil och säker hemmaladdning först och skaffa elbil sen. Om inget annat är det en mycket betryggande känsla när man kommer hem och bara trycker in sladden. Det är så man ska använda en elbil, och då är det fantastiskt smidigt. Laddbox är att föredra. Lösa skarvsladdar genom öppna fönster eller liknande är inget alternativ annat än i yttersta nödfall någon enstaka gång. Gör inte det.
Att vara beroende av snabbladdning för att komma till jobbet skulle jag heller aldrig orka med. Det är bara stressigt och rekommenderas inte för icke-entusisaster, dvs normala människor.
Under rätt förutsättningar så är det enormt mycket trevligare med hemmaladdning (är långt mycket bättre än att åka och tanka på närmaste mack) och finare körupplevelse, men under fel förutsättningar så riskerar det att bara bli en frustrerande och dålig upplevelse att använda/äga elbil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 13 dec 2020 14:30
Re: Kommer jag kunna pendla?
Ok, tack allihopa för bra svar igen. Ni är grymma!
Tips på att jag borde uppgradera bilen är säkert bra, men min limit är alltså ca 250 000kr varför en e-Niro eller Tesla inte är aktuellt.
Ni har förstått rätt, är ju som alltså ingen entusiast så enkla och smidiga lösningar är ett måste för att byte bensin-el ska vara värt.
Så, med tanke på att jobbladdaren ändå verkar vara bra (betyder det att jag kan ladda fullt under en arbetsdag?), så är ju mitt enda problem en alright hemmaladdning om jag förstått er rätt. Ska prata med föreningen imorgon. OM det då visar sig att timern går att koppla förbi, och jag då har 230V, 16A. Är jag då i hamn, även utan laddbox?
Tips på att jag borde uppgradera bilen är säkert bra, men min limit är alltså ca 250 000kr varför en e-Niro eller Tesla inte är aktuellt.
Ni har förstått rätt, är ju som alltså ingen entusiast så enkla och smidiga lösningar är ett måste för att byte bensin-el ska vara värt.
Så, med tanke på att jobbladdaren ändå verkar vara bra (betyder det att jag kan ladda fullt under en arbetsdag?), så är ju mitt enda problem en alright hemmaladdning om jag förstått er rätt. Ska prata med föreningen imorgon. OM det då visar sig att timern går att koppla förbi, och jag då har 230V, 16A. Är jag då i hamn, även utan laddbox?
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Kommer jag kunna pendla?
Angående laddning på ditt jobb så är det ju en laddbox för elbilar. Men jag ser inte att vi vet hur kraftfull den är?
Det gör ganska stor skillnad faktiskt, speciellt om den är 1-fas eller 3-fas. En Leaf laddar tyvärr endast med 1-fas och är nästan överallt i Sverige då hänvisad till en laddeffekt om 3,7 kW, detta även om det på laddboxen står 11 kW, då det är i form av 3-fas (dvs, 3,7 gånger 3). Ifall du då har en Leaf 40 och ställer dig för att ladda en hel dag så kan du trycka i batteriet strax under 30 kWh. Du får själv räkna på om det är nog åt dig.
Har du tur och boxen är på hela 22 kW, så kan din Leaf troligen ladda med cirka 7 kW av dom och då är det hur lugnt som helst.
Det gör ganska stor skillnad faktiskt, speciellt om den är 1-fas eller 3-fas. En Leaf laddar tyvärr endast med 1-fas och är nästan överallt i Sverige då hänvisad till en laddeffekt om 3,7 kW, detta även om det på laddboxen står 11 kW, då det är i form av 3-fas (dvs, 3,7 gånger 3). Ifall du då har en Leaf 40 och ställer dig för att ladda en hel dag så kan du trycka i batteriet strax under 30 kWh. Du får själv räkna på om det är nog åt dig.
Har du tur och boxen är på hela 22 kW, så kan din Leaf troligen ladda med cirka 7 kW av dom och då är det hur lugnt som helst.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Kommer jag kunna pendla?
Med 230V 16A enfas får du 3,7kW vilket räcker för att ladda ett helt tomt Leaf-batteri fullt på 10 timmar. Men ett schuko-uttag, dvs ett sånt vägguttag som sitter i motorvärmaren, ska helst inte belastas med 16A kontinuerligt över en längre tid. Jag skulle inte våga gå över 10A, annars kan det bli mycket otrevliga överraskningar. Det är på det här viset elbilar har fått sitt dåliga rykte om att de kan börja brinna. Det är sällan bilarna själva som börjar brinna utan det är oftast ett trött vägguttag som blir för varmt och som till sist går upp i rök. Tillsammans med bilen.Sjukhuspendlaren skrev:OM det då visar sig att timern går att koppla förbi, och jag då har 230V, 16A. Är jag då i hamn, även utan laddbox?
Med 230V 10A, dvs 2,3kW skulle du förmodligen ändå klara dig, även om marginalen krymper betänkligt. Räkna med att du laddar knappt en mil per timme på det viset. Mindre på vintern. Men det kanske räcker.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kommer jag kunna pendla?
Den motorvärmare kan du tyvärr bara ladda med 6A.Sjukhuspendlaren skrev:Ok, tack allihopa för bra svar igen. Ni är grymma!
Tips på att jag borde uppgradera bilen är säkert bra, men min limit är alltså ca 250 000kr varför en e-Niro eller Tesla inte är aktuellt.
Ni har förstått rätt, är ju som alltså ingen entusiast så enkla och smidiga lösningar är ett måste för att byte bensin-el ska vara värt.
Så, med tanke på att jobbladdaren ändå verkar vara bra (betyder det att jag kan ladda fullt under en arbetsdag?), så är ju mitt enda problem en alright hemmaladdning om jag förstått er rätt. Ska prata med föreningen imorgon. OM det då visar sig att timern går att koppla förbi, och jag då har 230V, 16A. Är jag då i hamn, även utan laddbox?
Sår lite smått på själva PSA C6 där C står för karakteristik och 6 för 6A.
Sedan måste du även som tidigare nämnts koppla förbi själva timerfunktionen.
Re: Kommer jag kunna pendla?
Stämmer, såg inte det.Markus skrev:Den motorvärmare kan du tyvärr bara ladda med 6A.
Sår lite smått på själva PSA C6 där C står för karakteristik och 6 för 6A.
Sedan måste du även som tidigare nämnts koppla förbi själva timerfunktionen.
Bara 5-6 km/timme alltså, dvs 5 mil över natten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kommer jag kunna pendla?
Man undrar ju om föreningen har koll på vad de har installerat om de påstår att den är anpassad för elbilsladdning...mati skrev:Stämmer, såg inte det.Markus skrev:Den motorvärmare kan du tyvärr bara ladda med 6A.
Sår lite smått på själva PSA C6 där C står för karakteristik och 6 för 6A.
Sedan måste du även som tidigare nämnts koppla förbi själva timerfunktionen.
Bara 5-6 km/timme alltså, dvs 5 mil över natten.
MS P85 2014
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 13 dec 2020 14:30
Re: Kommer jag kunna pendla?
Föreningen har inte så bra koll, mer nått som nämndes i förbifarten, ska snacka med dom på riktigt imorn. Men ok, OM det går att koppla förbi timern så kan jag alltså bara få in typ 5mil från kl20 till 06-ish. Och beroende på vad jag får ut för kräm på jobbet så blir det att dansa gränsen, inte riktigt optimalt kanske. Fortfarande återstår vägguttaget på huset då som är ett eget kapitel.
Kanske återkommer imorgon med lite mer klara besked, men i nuläget ser det ut som jag får ställa in mig på att köra upp 3-4000kr i månaden på soppa
Kanske återkommer imorgon med lite mer klara besked, men i nuläget ser det ut som jag får ställa in mig på att köra upp 3-4000kr i månaden på soppa
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5491
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Kommer jag kunna pendla?
Lägger du de summorna på soppa kan du ju köpa en Model 3 SR+ eller liknande, det lär du klara dig bra på även med 3.7 kW laddare på jobbet och segare laddning hemma. I värsta fall får du väl ta en tur förbi Krokoms supercharger 10 minuter ifall du skall iväg och har lite för lite när du lämnar jobbet.Sjukhuspendlaren skrev:Föreningen har inte så bra koll, mer nått som nämndes i förbifarten, ska snacka med dom på riktigt imorn. Men ok, OM det går att koppla förbi timern så kan jag alltså bara få in typ 5mil från kl20 till 06-ish. Och beroende på vad jag får ut för kräm på jobbet så blir det att dansa gränsen, inte riktigt optimalt kanske. Fortfarande återstår vägguttaget på huset då som är ett eget kapitel.
Kanske återkommer imorgon med lite mer klara besked, men i nuläget ser det ut som jag får ställa in mig på att köra upp 3-4000kr i månaden på soppa
Re: Kommer jag kunna pendla?
Den timern slår på upp till tre och en halv timme om jag förstår den lite luddiga manualen rätt. Tiden varierar beroende på temperaturen. Så utan att göra något annat än att skaffa en 6A ställbar laddsladd kommer man kunna ta ut runt 3,8kWh per natt, om det är kallt, det räcker till 20km körning. Är det plusgrader verkar det som att man bara får ut max 1 timme alltså en dryg kWh efter laddförluster. Det är hög laddförlust vid 6A laddning med Leaf.
Enligt abetterrouteplanner räcker det inte, du måste ha några kWh till. 6A hela natten skulle funka.
Är det torr väg och inte kallare än -10, då funkar det också, med bara en liten stunds stödladdning från motorvärmarstolpen.
Enligt abetterrouteplanner räcker det inte, du måste ha några kWh till. 6A hela natten skulle funka.
Är det torr väg och inte kallare än -10, då funkar det också, med bara en liten stunds stödladdning från motorvärmarstolpen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Kommer jag kunna pendla?
Varför så insnöad på Leaf? Det är en föråldrad elbil med dagen mått. Varför inte leasa en id3? 2 år kostar 2995 med 1000 mil per år, att höja till 2000 mil fick jag pris på drygt 400kr, så att höja till 4000 borde landa under 4000kr. Obs, kan inte ha takräcke men har ungefär 50%större batteri och mycket bättre laddning.
Re: Kommer jag kunna pendla?
Ja, att se över sin finansiering kan vara vettigt här. Tesla har ganska förmånligt billån där bilen är säkerheten och interim fastighet. Även om man belånar fastigheter så ska ju pengarna betalas tillbaka om man inte bara vill höja sina skulder hela tiden.
Leaf är ju en 10 år gammal konstruktion och kanske inte det bästa valet idag om man ska åka långt varje dag.
Leaf är ju en 10 år gammal konstruktion och kanske inte det bästa valet idag om man ska åka långt varje dag.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2421
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Kommer jag kunna pendla?
Kommer ta en annan vinkel här. Bor i lägenhet och klarar mig fint utan hemmaladdning. Kör ca 4000mil/år.martinot skrev:Håller med 100%.mati skrev:Fixa stabil och säker hemmaladdning först och skaffa elbil sen. Om inget annat är det en mycket betryggande känsla när man kommer hem och bara trycker in sladden. Det är så man ska använda en elbil, och då är det fantastiskt smidigt. Laddbox är att föredra. Lösa skarvsladdar genom öppna fönster eller liknande är inget alternativ annat än i yttersta nödfall någon enstaka gång. Gör inte det.
Att vara beroende av snabbladdning för att komma till jobbet skulle jag heller aldrig orka med. Det är bara stressigt och rekommenderas inte för icke-entusisaster, dvs normala människor.
Under rätt förutsättningar så är det enormt mycket trevligare med hemmaladdning (är långt mycket bättre än att åka och tanka på närmaste mack) och finare körupplevelse, men under fel förutsättningar så riskerar det att bara bli en frustrerande och dålig upplevelse att använda/äga elbil.
Kan du ladda på jobbet kan det gå fint med elbil samt ta även en titt på uppladdning.nu vilka laddmöjligheter som finns nära dig.
Dock (speciellt med tanke på att ju skall köra i Jämtland) rekommenderar jag dig att gå på en elbil med rejält batteri (ex Tesla Model 3 LR).
Re: Kommer jag kunna pendla?
Det är klart att det går. Men som sagt inte med en Leaf som ska pendla 16 mil. Och personligen skulle jag uppleva det som ganska jobbigt om vardagsladdningen sker 8 mil från hemmet. Vad händer om man vill använda bilen till nåt annat än jobbpendling? Det vore ju i så fall inte första gången att elbilen plötsligt får ta över rollen som första- och endabil, även om man har en reserv-fossil i garaget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14