Hållbara branscher

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Hållbara branscher

Inlägg av bjornnilsson »

Jag är projektledare till yrket och står i valet och kvalet att avsluta min anställning på ett stort IT-företag.

Funderar nu på att söka uppdrag eller anställning inom branscher som fokuserar på exempelvis batteritillverkning eller vindkraft. Jag kan "IT" men är i grunden något av en entreprenör som jobbat i olika branscher som egenföretagare och undrar om någon har funderat lite extra över vilka branscher som faktiskt ger bästa möjliga utväxling när det gäller "rädda-världen-poäng"?

Söker tips om någon bransch som man bör kika extra på där entreprenörsskap och driv uppskattas som ingrediens för att göra skillnad på riktigt?

ALLA tips och funderingar mottages med stor tacksamhet!
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hållbara branscher

Inlägg av Zalman3 »

bjornnilsson skrev:
Jag är projektledare till yrket och står i valet och kvalet att avsluta min anställning på ett stort IT-företag.

Funderar nu på att söka uppdrag eller anställning inom branscher som fokuserar på exempelvis batteritillverkning eller vindkraft. Jag kan "IT" men är i grunden något av en entreprenör som jobbat i olika branscher som egenföretagare och undrar om någon har funderat lite extra över vilka branscher som faktiskt ger bästa möjliga utväxling när det gäller "rädda-världen-poäng"?

Söker tips om någon bransch som man bör kika extra på där entreprenörsskap och driv uppskattas som ingrediens för att göra skillnad på riktigt?

ALLA tips och funderingar mottages med stor tacksamhet!

Det händer väldigt mycket inom Smart grid området just nu.
Företag som Tibber, Ferroamp och Krafthem jobbar inom det området.
Tror att det exploderar de närmsta 5 åren.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Hållbara branscher

Inlägg av Jordad »

Återvinning och effektiv produktion är intressant med. Vi behöver oerhört mycket nya produkter gjorda av oerhört mycket material om vi ska lösa den här krisen. Kan vi tillverka de nya produkterna så effektivt som möjligt av återvunnet material så kommer det vara en stor vinst.

Annars känns verkligen batterillverkning viktigt som du säger.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Hållbara branscher

Inlägg av dd88 »

Finns ju ”gröna” branscher, men sen så finns det extremt skitiga branscher som behöver styras upp.

Jag resonerar som så att man gör större nytta i att påverka en skitig bransch åt rätt håll snarare än att jobba i en bransch som redan är där.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hållbara branscher

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
Återvinning och effektiv produktion är intressant med. Vi behöver oerhört mycket nya produkter gjorda av oerhört mycket material om vi ska lösa den här krisen. Kan vi tillverka de nya produkterna så effektivt som möjligt av återvunnet material så kommer det vara en stor vinst.

Annars känns verkligen batterillverkning viktigt som du säger.
Håller med. All denna omställning på alla områden kommer ju kräva en otrolig mängd hårdvara av olika slag samtidigt som otroligt stora mängder gammal hårdvara blir obsolet. Material i gammal uttjänt teknik behöver återvinnas om inte omställningen i sig ska bli ett problem.
Återvinning av material är ett stort område.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Hållbara branscher

Inlägg av bjornnilsson »

Zalman3 - smart grid är ju riktigt coolt och Tibber har jag ju redan gått över till så kanske lika bra att även skicka in ett CV till några av aktörerna där. Har jobbat som konsult hos Vattenfall för femton år sedan och jag gillar elbolag för att de består av så många olika personligheter, både rena pappersvändare (i alla fall i ett gammalt bolag som Vattenfall) men även de som är mer praktiskt orienterade. Och en startup (som dessutom gör skillnad på riktigt) vore ju riktigt skoj att få vara med på. En bra högoddsare.

Jordad - har flera gånger jobbat med projekt som ligger inom forskningsområdet och här finns riktigt sköna personer. Jag skapade en ”digital innovationshub” för några år sedan med syfte att knyta ihop svensk forskning och gick i samband med det arbetet igenom Sveriges alla existerande testbäddar, så jag hade då en bra överblick över vad som pågick. Grafen var stort då. För ännu fler år sedan jobbade jag med KTH gällande att göra Norra Djurgårdsstaden till en hållbar stadsdel. Att sopbilarna idag inte får köra för många rundor i Stockholm utan ruttoptimering är delvis min förtjänst.

Forskning är väl egentligen platsen där man borde vara för att påverka som mest, men här ser jag mina egna begränsningar. Jag är ingen fortskare och kommer nog inte bli det heller under min livstid. Gällande forskning så jobbar man också på ett helt fundamentalt annorlunda sätt jämfört med konsultvärlden - med ofta riktigt långa körcykler och få utomstående som förstår vad som görs och varför och de som har informella och bra kontakter med beslutsfattare är de som får fortsätta. Inte alltid de med bäst idéer. När något sedan är moget att produktifieras så krävs det därefter väldigt speciella personer och smort munläder, gärna med fantastiska aktiva nätverk, för att kommersialisera (eller kanske helt enkelt bara riktigt bra idéer som ligger i tiden som säljer sig själva..). Men det kanske är dags att damma av och se vad som händer just nu. Vi är rätt bra på innovation i Sverige men har fortfarande en utmaning när det gäller samordning mellan den forskning som pågår. Vilket ger mig en ide.. Hm..

dd88 - intressant (och aningen provocerande) tanke. Jag tror personligen på att lägga energin där jag känner att jag gör något bra på riktigt, men såklart att man alltid kan gräva där man står. Jag ser dock inte att jag skulle förmå mig att börja jobba inom exempelvis petroleum (även om stort del av industrin inte bara går upp i rök utan snarare handlar om att producera material). Eller tobak. Inte ens om det gäller att effektivisera det hela så att påverkan kan minimeras.. Min känsla är att vi gemensamt har större problem än att lägga innovationskraft på vårt legacy och genom att istället fokusera på det som gör skillnad på riktigt - så att alternativ finns tillgängliga - så skapar vi en snabbare utfasning av det som varit än att göra tvärtom. Det tror jag i alla fall. Men allt behövs såklart.

Fredrik j - återvinning av material kan jag väldigt lite av. Det måste jag läsa på mer om.. Kanske blir en del aktieköp om inte annat.

Tack för tips!
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Hållbara branscher

Inlägg av Jordad »

bjornnilsson skrev:
Forskning är väl egentligen platsen där man borde vara för att påverka som mest, men här ser jag mina egna begränsningar. Jag är ingen fortskare och kommer nog inte bli det heller under min livstid. Gällande forskning så jobbar man också på ett helt fundamentalt annorlunda sätt jämfört med konsultvärlden - med ofta riktigt långa körcykler och få utomstående som förstår vad som görs och varför och de som har informella och bra kontakter med beslutsfattare är de som får fortsätta. Inte alltid de med bäst idéer. När något sedan är moget att produktifieras så krävs det därefter väldigt speciella personer och smort munläder, gärna med fantastiska aktiva nätverk, för att kommersialisera (eller kanske helt enkelt bara riktigt bra idéer som ligger i tiden som säljer sig själva..). Men det kanske är dags att damma av och se vad som händer just nu. Vi är rätt bra på innovation i Sverige men har fortfarande en utmaning när det gäller samordning mellan den forskning som pågår. Vilket ger mig en ide.. Hm..
Tack för tips!
Ja, det är det här som Tesla och andra amerikanska bolag är så bra på. Att förvandla idéer till färdiga produkter och framgångsrika företag. Vi i Sverige har varit dåliga på det under en längre tid nu. Nästan alla av våra största företag är hundra år gamla. I USA ser det helt annorlunda ut. Där driver verkligen innovation den ekonomiska utvecklingen. Men det känns som att det är på väg att hända mer i Sverige nu inte minst med företag inom cleantech.

Lycka till och hoppas du hittar en rolig utmaning :)
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Hållbara branscher

Inlägg av backe »

Exeger är ett svenskt företag som jag tycker är spännande(och har investerat i) och i sin linda även om dom funnits i 12 år eller vad det nu är.

Om du inte vet vad det är så är det en väldigt sofistikerad variant av en grätzelsolcell, man ska komma ut med de första kommersiella produkterna nästa år.

Du kanske matchar med någon av dessa tjänster?
https://careers.exeger.com/#jobs
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Hållbara branscher

Inlägg av Bernando »

Exeger har jag också funderat på att söka jobb hos, häftig produkt!

Andra arbetsplatser i framkant:
Einride
RISE
OX2
MS P85 2014
Skriv svar