Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av mati »

Skabb1 skrev:
mati skrev:
PapaD skrev:
Titta på materialval. VW tycks ha konstruerat för att kunna pressa priset, Skoda kör på som förr. Dessutom har Skodan bättre o dyrare grejer som spolare för lampor o kamera. Vet inte om det finns mer utrustning.
Spolare för kamera har ID4 också. Men inte för strålkastarna, vilket jag anser är väldigt B.
Oavsett dessa delar känns ju VW ID4 som en solidare affär sett till ett lägre inköpspris och ett bedömt högre andrahandsvärde!?
Vet inte. Varför skulle andrahandsvärdet egentligen vara högre på en bil som ändå är sämre? Är det bara gammal vedertagen sanning att en Skoda tappar mer i värde än en VW eller var kommer den uppfattningen ifrån? Jag förstår inte detta alls. Jag har nyligen fått en offert för en Enyaq där restvärdet efter tre år och 4500 mil var satt till 40%. Det kändes väldigt lågt i jämförelse. Audi ville sätta 55% restvärde på min e-tron. Det kändes däremot helt galet högt. VW verkar också ligga där nånstans. Antingen så tror Skoda inte på sina produkter eller så är de helt enkelt mer realistiska än VW/Audi.
Nu kör ju VW med finansiell leasing numera, det är alltså skit samma om de sätter ett skyhögt restvärde. Det är ju inte mitt problem så länge jag inte vill köpa ut bilen efter leasingen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av BrooklynS »

De sätter restvärden i kalkylen för att ge dig som kund en viss månadskostnad. Resten står skrivet i stjärnorna.

De ville ju inte ens byta in din e-tron?
Tesla Y LR -22 EAP
JK800
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 okt 2020 22:05

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av JK800 »

Fick restvärde på en id4 på 45% 3år och 6000mil.
Då Audi lämnar 55% blir skillnaden inte så stor upp mot e-tron och troligen blir e-tron Q4 billigare...
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av heldiggrisen »

JK800 skrev:
Fick restvärde på en id4 på 45% 3år och 6000mil.
Då Audi lämnar 55% blir skillnaden inte så stor upp mot e-tron och troligen blir e-tron Q4 billigare...
Om inte rästvärdet är garanterat, så kan det bli en dyrköpt killgissning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av mati »

BrooklynS skrev:
De sätter restvärden i kalkylen för att ge dig som kund en viss månadskostnad. Resten står skrivet i stjärnorna.

De ville ju inte ens byta in din e-tron?
Nope. Varken VW eller Skoda ville byta in den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
JK800
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 okt 2020 22:05

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av JK800 »

heldiggrisen skrev:
JK800 skrev:
Fick restvärde på en id4 på 45% 3år och 6000mil.
Då Audi lämnar 55% blir skillnaden inte så stor upp mot e-tron och troligen blir e-tron Q4 billigare...
Om inte rästvärdet är garanterat, så kan det bli en dyrköpt killgissning.
Garanterat restvärde. Och betydligt bättre rabbat hos "premium" märkena. Så även om det skiljer 100-200k på bilarna gör det oftast bara några hundralappar för min faktiska månadskostnad. Bra om man vill gå på en premiummodell.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av mati »

Jaså ger Audi garanterat restvärde nu? Och min e-tron vill de inte ens ha i inbyte trots att jag har satt ett lägre restvärde än vad de själva föreslog när jag köpte den. 53 istället för 55%. Det var ju spännande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
JK800
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 okt 2020 22:05

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av JK800 »

Beror ju på vad för upplägg du har på din leasing. Har du garanterat restvärde så vet du din månadskostnad. Och du kan lämna in bilen utan att drabbas av varken över eller underskott. Något jag tycker känns tryggt. 45% känns som dom vill säkra upp ordentligt. Vissa tillverkare erbjuder nästan upp till 60% på 3år och 6000mil.
MrRun
elbilist
Inlägg: 804
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av MrRun »

Diess provkör Enyaq
Ioniq 5 FE AWD
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av PapaD »

Så konstigt att se företagsledare bygga sina varumärken på företagens bekostnad. Det får mig att undra hur många tusen jag gett Diess när jag köpte min ID3.... Eller är jag bara en grinig gammal gubbe... Jag hade ju knappast kunna bygga bilen själv menar jag. Sorry, O. T..Bilen är snygg, kanske köper en själv beggad om priset är rätt.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Den ser ut som en Skoda, det måste man ju faktiskt ge dem. Inte på ett negativt sätt, ska tilläggas.

Kanske med en god touch av BMW-ja-grillen-ska-vara-stor-influens iofs.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av iAkita »

Nu har konfiguratorn uppdaterats med svenska priser. Det var värst vad det sticker iväg, den blir bra mycket dyrare än en ID4 Max om man lägger på motsvarande utrustning. Kanske kan man få bättre rabatter, men det känns ändå konstigt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Anonymous FTW »

iAkita skrev:
Nu har konfiguratorn uppdaterats med svenska priser. Det var värst vad det sticker iväg, den blir bra mycket dyrare än en ID4 Max om man lägger på motsvarande utrustning. Kanske kan man få bättre rabatter, men det känns ändå konstigt.
Går väl inte riktigt att få samma ändå, riktigt skinn finns väl inte till ID4?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av iAkita »

Anonymous FTW skrev:
iAkita skrev:
Nu har konfiguratorn uppdaterats med svenska priser. Det var värst vad det sticker iväg, den blir bra mycket dyrare än en ID4 Max om man lägger på motsvarande utrustning. Kanske kan man få bättre rabatter, men det känns ändå konstigt.
Går väl inte riktigt att få samma ändå, riktigt skinn finns väl inte till ID4?
Nej, VW har gått ifrån det. Alcantara finns i båda bilarna.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av mati »

iAkita skrev:
Nu har konfiguratorn uppdaterats med svenska priser. Det var värst vad det sticker iväg, den blir bra mycket dyrare än en ID4 Max om man lägger på motsvarande utrustning. Kanske kan man få bättre rabatter, men det känns ändå konstigt.
Den blir dyrare oavsett. Jag fick en offert på en Enyaq med lagom utrustning. Priset var lägre än för en ID4 Max, men leasingen hade ändå blivit avsevärt dyrare eftersom Skoda tydligen sätter ett restvärde på 40% efter tre år. VWs garanterade restvärde ligger en bra bit norr om 50%. Det blir stor skillnad i månadskostnad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av heldiggrisen »

Jag är kanske dålig att leta, men var försvann sovpaketet (Family plus), 230V uttag och ljusgrillen?
Var jo 3 grejen som gjorde att den blev lite annorlunda, och som gjorde att jag såg den som en konkurrent till MY (för min del).
Varför har Skoda valt att ”tråka ner” bilen för den svenska marknaden?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Mickep »

De som köper efter de som leasat får de betala resterande värde, dvs enyacen kommer ha lägre pris pga 40% värdering. Eller är det bara ett sätt att skinna den som leasar?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
De som köper efter de som leasat får de betala resterande värde, dvs enyacen kommer ha lägre pris pga 40% värdering. Eller är det bara ett sätt att skinna den som leasar?
Den kommer nog inte bli så billig som begagnad. Jag tror snarare att Skoda vill gardera sig och att det är därför de inte vågar att sätta ett högre restvärde. Man kan ju tolka det som att de inte riktigt litar på sin första elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
JK800
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 okt 2020 22:05

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av JK800 »

mati skrev:
iAkita skrev:
Nu har konfiguratorn uppdaterats med svenska priser. Det var värst vad det sticker iväg, den blir bra mycket dyrare än en ID4 Max om man lägger på motsvarande utrustning. Kanske kan man få bättre rabatter, men det känns ändå konstigt.
Den blir dyrare oavsett. Jag fick en offert på en Enyaq med lagom utrustning. Priset var lägre än för en ID4 Max, men leasingen hade ändå blivit avsevärt dyrare eftersom Skoda tydligen sätter ett restvärde på 40% efter tre år. VWs garanterade restvärde ligger en bra bit norr om 50%. Det blir stor skillnad i månadskostnad.
Jag fick restvärde på 45% på en ID4 MAX efter 3år och 6k mil. Bättre men inte bra. Audi lämnar 55% hade jag fått det hade jag redan beställt en ID4. Blir en skillnad om 1600kr i månaden på att sätta 45 mot 55% på bilarna.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av mati »

Märkligt att det blir så olika restvärden. Iofs, 6000 mil är mer än vad jag kör. Det var 4500 mil i mitt fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
JK800
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 okt 2020 22:05

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av JK800 »

mati skrev:
Märkligt att det blir så olika restvärden. Iofs, 6000 mil är mer än vad jag kör. Det var 4500 mil i mitt fall.
Ja för egen del skiljer det 150kr i månaden på en ID4 och en e-tron för mig (e-tron 50) Känns som dom trollar genom att komma med bra rabatter för företag men sedan tar igen det genom att sätta ett lägre restvärde så dom tjänar samma på bilen oavsätt om dom ger 4 eller 10% i rabbat (vi har inte möjlighet att köpa ut bilen för restvärde, det är återförsäljaren som väljer pris efter marknadsvärde då)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
Jag är kanske dålig att leta, men var försvann sovpaketet (Family plus), 230V uttag och ljusgrillen?
Var jo 3 grejen som gjorde att den blev lite annorlunda, och som gjorde att jag såg den som en konkurrent till MY (för min del).
Varför har Skoda valt att ”tråka ner” bilen för den svenska marknaden?
Hur mycket skiljer i pris mellan en maxad Skoda och en Tesla MY?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7577
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
heldiggrisen skrev:
Jag är kanske dålig att leta, men var försvann sovpaketet (Family plus), 230V uttag och ljusgrillen?
Var jo 3 grejen som gjorde att den blev lite annorlunda, och som gjorde att jag såg den som en konkurrent till MY (för min del).
Varför har Skoda valt att ”tråka ner” bilen för den svenska marknaden?
Hur mycket skiljer i pris mellan en maxad Skoda och en Tesla MY?
Det vet vi inte förrän det finns priser för Enyaq AWD.
Jag gissar det kommer skilja minst 50'
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av StefL »

Jag lyckades landa en bit söder om 600' för en 80 med den utrustning jag behöver, och då har jag ändå utrymme för att välja annan färg än solid blå om hon som är hemmets "estet" skulle ha invändningar mot den. Valde ingen annan interiör än Loft som är standard, men då tänker jag heller inte köpa någon bil utan att ha sett den i verkligheten så allt är förstås preliminärt. Jag är ju heller inte den som varken imponeras av eller uppskattar fälgar där däcken är "ett lager eltejp" så jag ser noll skäl att välja större än standard 19". (Blir spännande att se om man t.o.m kan få dit 18" för vinterhjulen).

Det som kvarstår är förstås den eviga frågan om laddnätverk, inte minst sedan Tesla nu byggt SuC i Kristinehamn vilket skulle vara ett bättre alternativ till Arboga på väg till Nordvärmland. Tar man sig 45 riktiga mil och därmed hela vägen är det förstås ett alternativ men det lär man inte kunna lita på i alla väder så jag kalkylerar med att det alltid måste bli åtminstone ett stopp.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av martinot »

Jo, Ionity och andra har ju (än så länge) en bit kvar till att matcha SuC. Hoppas det blir bättre med tiden så det blir enklare att välja mellan fler bilar, och mellan fler vettiga alternativ. Konkurrens är alltid bra och skapar mer frihet för oss alla när det gäller bilval.

Som jag skrev i ID-tråden så valde jag medvetet att köra med standard 18"-fälgar på min M3. Även på sommarfälgarna/normalfälgarna. Inte så mycket för priset, men för bekvämare körning och bättre energieffektivitet än 19" Sportfälgar som var alternativ/tillval.

Extremt nöjd att jag inte gick på större fälgar. 18" är perfekt för mig (hade nog nästan kunnat köra på 16" eller 17" egentligen). Detta på en bil som ändå är rätt sportig i både karaktär/chassi och motoreffekt, och som jag kör rätt extremt och sportigt hårt mellan varven.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar