Import, men ändå inte..
Moderator: Redaktion
Import, men ändå inte..
Hej allihopa! Blev precis medlem här då jag har blivit sugen på att köpa en Model 3 och resa en del. Jag ser att det är stora prisskillnader mellan t.ex. Sverige, Spanien och Tyskland (i den ordningen).
Jag har aldrig ägt en bil själv och därför har jag inte så bra koll på moms, skatter och annat. Jag har googlat en del, men har inte lyckats hitta info om just min fråga som kanske inte är den vanligaste.
När måste jag betala tull och moms och allt vad det innebär för en bil som jag köper utomlands (läs Tyskland)? Jag kommer förmodligen inte vara i Sverige mer än 6 månader per år då jag kommer vara utomlands mer än halva året. Gäller det något särskilt då eller har det inget med det att göra?
Om så, var betalar man moms, skatt osv.? Om jag är i Sverige i 4-5 mån, i Spanien lika länge och resterande månader någon annanstans i Europa. Vet ni vad som gäller då?
Stort tack på förhand!
Jag har aldrig ägt en bil själv och därför har jag inte så bra koll på moms, skatter och annat. Jag har googlat en del, men har inte lyckats hitta info om just min fråga som kanske inte är den vanligaste.
När måste jag betala tull och moms och allt vad det innebär för en bil som jag köper utomlands (läs Tyskland)? Jag kommer förmodligen inte vara i Sverige mer än 6 månader per år då jag kommer vara utomlands mer än halva året. Gäller det något särskilt då eller har det inget med det att göra?
Om så, var betalar man moms, skatt osv.? Om jag är i Sverige i 4-5 mån, i Spanien lika länge och resterande månader någon annanstans i Europa. Vet ni vad som gäller då?
Stort tack på förhand!
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1959
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Import, men ändå inte..
Glöm import. Ingen som lyckats med att få ekonomi i det. Bli inte den första som tror du lyckas. Står mkt i forumet om det.
Haft alla 3/Y
Re: Import, men ändå inte..
Tack för svar! För mig blir det som sagt inte import direkt om man inte måste ange vilket land man bor i för att göra det (betala tull osv.) direkt vid köp.pejvic skrev:Glöm import. Ingen som lyckats med att få ekonomi i det. Bli inte den första som tror du lyckas. Står mkt i forumet om det.
Jag tänker att det finns skattelagar som gäller om man bor mer än halva året i ett land, men inte om man inte gör det. Är det liknande för bilar? Om jag köper en Model 3 i Tyskland men aldrig riktigt bor i Sverige. Hur länge får man köra i Sverige per år eller totalt för att man inte ska behöva betala importkostander menar jag? Tack!
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5493
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Import, men ändå inte..
I Sverige kan man köra ett år med utländsk bil. Bilskatten har inte med var du bor att göra, det är vart bilen ska vara registrerad som är viktigt. Om du räknas som bosatt i Norge, får du inte använda en svenskregistrerad bil dock, så du får nog kolla vad som gäller dig i ditt speciella fall..lotus skrev:Tack för svar! För mig blir det som sagt inte import direkt om man inte måste ange vilket land man bor i för att göra det (betala tull osv.) direkt vid köp.pejvic skrev:Glöm import. Ingen som lyckats med att få ekonomi i det. Bli inte den första som tror du lyckas. Står mkt i forumet om det.
Jag tänker att det finns skattelagar som gäller om man bor mer än halva året i ett land, men inte om man inte gör det. Är det liknande för bilar? Om jag köper en Model 3 i Tyskland men aldrig riktigt bor i Sverige. Hur länge får man köra i Sverige per år eller totalt för att man inte ska behöva betala importkostander menar jag? Tack!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2397
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Import, men ändå inte..
Hej, grattis till bra val av bil! Kört 8000mil nu med Tesla Model 3 och är supernöjd!lotus skrev:Tack för svar! För mig blir det som sagt inte import direkt om man inte måste ange vilket land man bor i för att göra det (betala tull osv.) direkt vid köp.pejvic skrev:Glöm import. Ingen som lyckats med att få ekonomi i det. Bli inte den första som tror du lyckas. Står mkt i forumet om det.
Jag tänker att det finns skattelagar som gäller om man bor mer än halva året i ett land, men inte om man inte gör det. Är det liknande för bilar? Om jag köper en Model 3 i Tyskland men aldrig riktigt bor i Sverige. Hur länge får man köra i Sverige per år eller totalt för att man inte ska behöva betala importkostander menar jag? Tack!
Det är det land du är skattskriven där du skall beställa bilen.
Även om priserna är dyrare i Sverige än ex Tyskland så får du här 70tkr skattefritt efter 6mån om du tar leverans efter april 2021. Vi har även vagnskadegaranti här i Sverige vilket gör att det räcker med halvförsäkring första tre åren samt billiga bilförsäkringar (jämför med ex Italien) så milkostnaden blir bra ändå.
Bara hör av dig om du har fler frågor.
Om du klickar på min (eller någon annans profil) här så finns referrel länk som ger dig och mig vardera 1500km gratis supercharging vid nybeställning.
Mvh
Re: Import, men ändå inte..
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skattehemvist
Enligt svenska skatteregler kan man anses bosatt i Sverige skatterättsligt, och således betala skatt i Sverige, trots att man har flyttat utomlands.[1] Andra länder i EU har liknande regler.[2]
Enligt svenska skatteregler kan man anses bosatt i Sverige skatterättsligt, och således betala skatt i Sverige, trots att man har flyttat utomlands.[1] Andra länder i EU har liknande regler.[2]
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5493
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Import, men ändå inte..
Tittar man närmare på detta blir det krångligare än krångligt. Man kan vara fullständigt skattskyldig i flera länder samtidigt, tex Norge och Sverige. Folkbokförd är man dock bara i ett land normalt. Bara detta är krångligare än man tror. I tillägg finns bilaterala skatteavtal,t.ex. i Norden för att undvika dubbelbeskattning.holden skrev:https://sv.wikipedia.org/wiki/Skattehemvist
Enligt svenska skatteregler kan man anses bosatt i Sverige skatterättsligt, och således betala skatt i Sverige, trots att man har flyttat utomlands.[1] Andra länder i EU har liknande regler.[2]
Fordonen har inte med detta att göra. Jag ägde tex en norsk bil i Norge trots att jag aldrig varit folkbokförd eller fullständigt skattskyldig där. Jag jobbade dock då och hade en bostad där. Bilen hade förstås norska skyltar och besiktigades och försäkrades i Norge. Den bilen kunde jag använda i ett år i Sverige, men norrmännen kan inte göra liknande med svenska bilar, då kan bilen tas i beslag.
Så bor man tex i Tyskland + Sverige så kan man väl ha antingen tysk eller svensk bil tänker jag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Import, men ändå inte..
Precis, någon möjlighet att slippa undan skatt och moms bara för att man reser utanför landet större delen av året finns ju inte - det vore lite för enkelt.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Import, men ändå inte..
Vet en bilhandlare som ständigt importerar Model 3 från Tyskland bla och säljer här. Antar att han har ekonomi i det eftersom det fortsätter dyka upp bilarpejvic skrev:Glöm import. Ingen som lyckats med att få ekonomi i det. Bli inte den första som tror du lyckas. Står mkt i forumet om det.
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Model Y Performance 2022 Black/Black
Re: Import, men ändå inte..
Det är just bilar registrerade i Norge, Finland eller Danmark man kan köra i Sverige upp till ett år, inte utländska bilar i allmänhet.
För andra EU-bilar gäller att de ska vara utlandsägda, typ hyrbil eller tjänstebil ägda av utländsk arbetsgivare, eller kanske lånad av bror som bor i Tjeckien, och endast användas tillfälligt i Sverige. Annars gäller max sju dagar om ägaren bor i Sverige.
För andra EU-bilar gäller att de ska vara utlandsägda, typ hyrbil eller tjänstebil ägda av utländsk arbetsgivare, eller kanske lånad av bror som bor i Tjeckien, och endast användas tillfälligt i Sverige. Annars gäller max sju dagar om ägaren bor i Sverige.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Import, men ändå inte..
Tack för alla svar! För att förtydliga så är inte tanken att jag jag ska skippa betala skatt eller moms, vilket är omöjligt iaf. Men att eftersom jag inte är fast i Sverige, så tänkte jag att jag skulle köpa bilen i ett land där jag kan spara så mycket som möjligt.
Så om jag är folkbokförd i Tyskland, men inte i Sverige och inte heller skattskyldig eftersom jag varken har bostad, barn osv. i Sverige och inte heller bor här i 6 månader. Då blir jag mer eller mindre en turist här som dock är svensk.
Vi förenklar det hela. Om jag köper en Model 3 i Tyskland och betalar summan som är nu 43k (får 9k tillbaka = 34k). Vad gäller för min situation? Vem betalar jag vad till utöver det priset? Blir så förvirrad med alla olika regler. Hur ofta får jag vara här?
Så om jag är folkbokförd i Tyskland, men inte i Sverige och inte heller skattskyldig eftersom jag varken har bostad, barn osv. i Sverige och inte heller bor här i 6 månader. Då blir jag mer eller mindre en turist här som dock är svensk.
Vi förenklar det hela. Om jag köper en Model 3 i Tyskland och betalar summan som är nu 43k (får 9k tillbaka = 34k). Vad gäller för min situation? Vem betalar jag vad till utöver det priset? Blir så förvirrad med alla olika regler. Hur ofta får jag vara här?
Re: Import, men ändå inte..
Eftersom det direktimporterats 18st model3 till Sverige så är det väl en marginell företeelse. Om handlaren du vet står för allihop blir det typ en i månaden.Jontez skrev:Vet en bilhandlare som ständigt importerar Model 3 från Tyskland bla och säljer här. Antar att han har ekonomi i det eftersom det fortsätter dyka upp bilarpejvic skrev:Glöm import. Ingen som lyckats med att få ekonomi i det. Bli inte den första som tror du lyckas. Står mkt i forumet om det.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5493
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Import, men ändå inte..
Finns det någon begränsning alls ?lotus skrev:Tack för alla svar! För att förtydliga så är inte tanken att jag jag ska skippa betala skatt eller moms, vilket är omöjligt iaf. Men att eftersom jag inte är fast i Sverige, så tänkte jag att jag skulle köpa bilen i ett land där jag kan spara så mycket som möjligt.
Så om jag är folkbokförd i Tyskland, men inte i Sverige och inte heller skattskyldig eftersom jag varken har bostad, barn osv. i Sverige och inte heller bor här i 6 månader. Då blir jag mer eller mindre en turist här som dock är svensk.
Vi förenklar det hela. Om jag köper en Model 3 i Tyskland och betalar summan som är nu 43k (får 9k tillbaka = 34k). Vad gäller för min situation? Vem betalar jag vad till utöver det priset? Blir så förvirrad med alla olika regler. Hur ofta får jag vara här?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Import, men ändå inte..
Det är just det jag också undrar.Gustafsson skrev:Finns det någon begränsning alls ?
Re: Import, men ändå inte..
Skatteverket gör en individuell bedömning enligt följande, det är ju inte säkert att dom håller med dig om att du inte är skattskyldig i Sverige:lotus skrev:Tack för alla svar! För att förtydliga så är inte tanken att jag jag ska skippa betala skatt eller moms, vilket är omöjligt iaf. Men att eftersom jag inte är fast i Sverige, så tänkte jag att jag skulle köpa bilen i ett land där jag kan spara så mycket som möjligt.
Så om jag är folkbokförd i Tyskland, men inte i Sverige och inte heller skattskyldig eftersom jag varken har bostad, barn osv. i Sverige och inte heller bor här i 6 månader. Då blir jag mer eller mindre en turist här som dock är svensk.
Vi förenklar det hela. Om jag köper en Model 3 i Tyskland och betalar summan som är nu 43k (får 9k tillbaka = 34k). Vad gäller för min situation? Vem betalar jag vad till utöver det priset? Blir så förvirrad med alla olika regler. Hur ofta får jag vara här?
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 30036.html
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Import, men ändå inte..
Tre månader är väl grundregeln men den är väl egentligen till för att förhindra att människor som inte kan försörja sig ska bosätta sig det eu-land med bäst förutsättningar. Tre månader är också gränsen för många försäkringar.Gustafsson skrev:Finns det någon begränsning alls ?lotus skrev:Tack för alla svar! För att förtydliga så är inte tanken att jag jag ska skippa betala skatt eller moms, vilket är omöjligt iaf. Men att eftersom jag inte är fast i Sverige, så tänkte jag att jag skulle köpa bilen i ett land där jag kan spara så mycket som möjligt.
Så om jag är folkbokförd i Tyskland, men inte i Sverige och inte heller skattskyldig eftersom jag varken har bostad, barn osv. i Sverige och inte heller bor här i 6 månader. Då blir jag mer eller mindre en turist här som dock är svensk.
Vi förenklar det hela. Om jag köper en Model 3 i Tyskland och betalar summan som är nu 43k (får 9k tillbaka = 34k). Vad gäller för min situation? Vem betalar jag vad till utöver det priset? Blir så förvirrad med alla olika regler. Hur ofta får jag vara här?
Men som turist med egna medel finns det väl i praktiken ingen begränsning?
Re: Import, men ändå inte..
För att få ta del av den tyska subventionen måste du väl visa din anknytning till Tyskland och ha din skatterättsliga hemvist där, att det skulle räcka med att folkbokföra sig där tvivlar jag på.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Import, men ändå inte..
Kan man ens folkbokföra sig i Tyskland utan att vara tysk medborgare eller ha någon deklarerad inkomst i landet?holden skrev:För att få ta del av den tyska subventionen måste du väl visa din anknytning till Tyskland och ha din skatterättsliga hemvist där, att det skulle räcka med att folkbokföra sig där tvivlar jag på.
Re: Import, men ändå inte..
Vet ej, men tyskarna är ju inte direkt kända för sin smidiga administration inom offentlig förvaltning så troligen inte. Det finns nog ingen lågt hängande frukt att plocka för då hade den redan plockats.Fredrik j skrev:Kan man ens folkbokföra sig i Tyskland utan att vara tysk medborgare eller ha någon deklarerad inkomst i landet?holden skrev:För att få ta del av den tyska subventionen måste du väl visa din anknytning till Tyskland och ha din skatterättsliga hemvist där, att det skulle räcka med att folkbokföra sig där tvivlar jag på.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Import, men ändå inte..
Vad jag vet är det fritt av flytta inom EU. Jag har inte sett något som säger att man inte kan få stödet som utlänning. Men det är mkt text och jag kan säkert ha missat något.
Förövrigt är väl de där 43k efter avdraget på 3k. Sedan är det "bara" 5k till man kan få på bilar som kostar över 40k.
Dvs slutsumman borde bli runt 38k.
Tanka hem dokumentet här och kör genom Google Translate:
https://www.bafa.de/SharedDocs/Download ... _1021.html
Förövrigt är väl de där 43k efter avdraget på 3k. Sedan är det "bara" 5k till man kan få på bilar som kostar över 40k.
Dvs slutsumman borde bli runt 38k.
Tanka hem dokumentet här och kör genom Google Translate:
https://www.bafa.de/SharedDocs/Download ... _1021.html
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Import, men ändå inte..
Folkbokföringsregelverket är åtminstone i Sverige skiljt från reglerna kring skattehemvist, någonstans låter det inte troligt att tyska staten skulle skänka 90 tkr till alla som har en brevlåda i Tyskland, utbytesstudenter etc.taliz skrev:Vad jag vet är det fritt av flytta inom EU.
Förövrigt är väl de där 43k efter avdraget på 3k. Sedan är det "bara" 5k till man kan få på bilar som kostar över 40k.
Dvs slutsumman borde bli runt 38k.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Import, men ändå inte..
Det står i reglerna att bilen måste ägas i Tyskland i minst 6 månader.holden skrev:Folkbokföringsregelverket är åtminstone i Sverige skiljt från reglerna kring skattehemvist, någonstans låter det inte troligt att tyska staten skulle skänka 90 tkr till alla som har en brevlåda i Tyskland, utbytesstudenter etc.taliz skrev:Vad jag vet är det fritt av flytta inom EU.
Förövrigt är väl de där 43k efter avdraget på 3k. Sedan är det "bara" 5k till man kan få på bilar som kostar över 40k.
Dvs slutsumman borde bli runt 38k.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Import, men ändå inte..
Om du kan försörja dig ja.taliz skrev:Vad jag vet är det fritt av flytta inom EU.
https://europa.eu/youreurope/citizens/r ... dex_sv.htm
Re: Import, men ändå inte..
Med ägas i Tyskland avses väl ägande av någon med skattehemvist i Tyskland.taliz skrev:Det står i reglerna att bilen måste ägas i Tyskland i minst 6 månader.holden skrev:Folkbokföringsregelverket är åtminstone i Sverige skiljt från reglerna kring skattehemvist, någonstans låter det inte troligt att tyska staten skulle skänka 90 tkr till alla som har en brevlåda i Tyskland, utbytesstudenter etc.taliz skrev:Vad jag vet är det fritt av flytta inom EU.
Förövrigt är väl de där 43k efter avdraget på 3k. Sedan är det "bara" 5k till man kan få på bilar som kostar över 40k.
Dvs slutsumman borde bli runt 38k.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Import, men ändå inte..
Okej inte fler än så alltså? Nej det är ingen stor handlare. Ligger 3st på blocket nu men de har legat där ett par månaderFredrik j skrev:Eftersom det direktimporterats 18st model3 till Sverige så är det väl en marginell företeelse. Om handlaren du vet står för allihop blir det typ en i månaden.Jontez skrev:Vet en bilhandlare som ständigt importerar Model 3 från Tyskland bla och säljer här. Antar att han har ekonomi i det eftersom det fortsätter dyka upp bilarpejvic skrev:Glöm import. Ingen som lyckats med att få ekonomi i det. Bli inte den första som tror du lyckas. Står mkt i forumet om det.
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Model Y Performance 2022 Black/Black