Import, men ändå inte..

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

lotus
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 dec 2020 09:16

Import, men ändå inte..

Inlägg av lotus »

Hej allihopa! Blev precis medlem här då jag har blivit sugen på att köpa en Model 3 och resa en del. Jag ser att det är stora prisskillnader mellan t.ex. Sverige, Spanien och Tyskland (i den ordningen).

Jag har aldrig ägt en bil själv och därför har jag inte så bra koll på moms, skatter och annat. Jag har googlat en del, men har inte lyckats hitta info om just min fråga som kanske inte är den vanligaste.

När måste jag betala tull och moms och allt vad det innebär för en bil som jag köper utomlands (läs Tyskland)? Jag kommer förmodligen inte vara i Sverige mer än 6 månader per år då jag kommer vara utomlands mer än halva året. Gäller det något särskilt då eller har det inget med det att göra?

Om så, var betalar man moms, skatt osv.? Om jag är i Sverige i 4-5 mån, i Spanien lika länge och resterande månader någon annanstans i Europa. Vet ni vad som gäller då?

Stort tack på förhand!
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av pejvic »

Glöm import. Ingen som lyckats med att få ekonomi i det. Bli inte den första som tror du lyckas. Står mkt i forumet om det.
Haft alla 3/Y
lotus
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 dec 2020 09:16

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av lotus »

pejvic skrev:
Glöm import. Ingen som lyckats med att få ekonomi i det. Bli inte den första som tror du lyckas. Står mkt i forumet om det.
Tack för svar! För mig blir det som sagt inte import direkt om man inte måste ange vilket land man bor i för att göra det (betala tull osv.) direkt vid köp.

Jag tänker att det finns skattelagar som gäller om man bor mer än halva året i ett land, men inte om man inte gör det. Är det liknande för bilar? Om jag köper en Model 3 i Tyskland men aldrig riktigt bor i Sverige. Hur länge får man köra i Sverige per år eller totalt för att man inte ska behöva betala importkostander menar jag? Tack!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av Gustafsson »

lotus skrev:
pejvic skrev:
Glöm import. Ingen som lyckats med att få ekonomi i det. Bli inte den första som tror du lyckas. Står mkt i forumet om det.
Tack för svar! För mig blir det som sagt inte import direkt om man inte måste ange vilket land man bor i för att göra det (betala tull osv.) direkt vid köp.

Jag tänker att det finns skattelagar som gäller om man bor mer än halva året i ett land, men inte om man inte gör det. Är det liknande för bilar? Om jag köper en Model 3 i Tyskland men aldrig riktigt bor i Sverige. Hur länge får man köra i Sverige per år eller totalt för att man inte ska behöva betala importkostander menar jag? Tack!
I Sverige kan man köra ett år med utländsk bil. Bilskatten har inte med var du bor att göra, det är vart bilen ska vara registrerad som är viktigt. Om du räknas som bosatt i Norge, får du inte använda en svenskregistrerad bil dock, så du får nog kolla vad som gäller dig i ditt speciella fall..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av NiklasTesla »

lotus skrev:
pejvic skrev:
Glöm import. Ingen som lyckats med att få ekonomi i det. Bli inte den första som tror du lyckas. Står mkt i forumet om det.
Tack för svar! För mig blir det som sagt inte import direkt om man inte måste ange vilket land man bor i för att göra det (betala tull osv.) direkt vid köp.

Jag tänker att det finns skattelagar som gäller om man bor mer än halva året i ett land, men inte om man inte gör det. Är det liknande för bilar? Om jag köper en Model 3 i Tyskland men aldrig riktigt bor i Sverige. Hur länge får man köra i Sverige per år eller totalt för att man inte ska behöva betala importkostander menar jag? Tack!
Hej, grattis till bra val av bil! Kört 8000mil nu med Tesla Model 3 och är supernöjd!

Det är det land du är skattskriven där du skall beställa bilen.

Även om priserna är dyrare i Sverige än ex Tyskland så får du här 70tkr skattefritt efter 6mån om du tar leverans efter april 2021. Vi har även vagnskadegaranti här i Sverige vilket gör att det räcker med halvförsäkring första tre åren samt billiga bilförsäkringar (jämför med ex Italien) så milkostnaden blir bra ändå.

Bara hör av dig om du har fler frågor.

Om du klickar på min (eller någon annans profil) här så finns referrel länk som ger dig och mig vardera 1500km gratis supercharging vid nybeställning.

Mvh
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av holden »

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skattehemvist

Enligt svenska skatteregler kan man anses bosatt i Sverige skatterättsligt, och således betala skatt i Sverige, trots att man har flyttat utomlands.[1] Andra länder i EU har liknande regler.[2]
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av Gustafsson »

holden skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skattehemvist

Enligt svenska skatteregler kan man anses bosatt i Sverige skatterättsligt, och således betala skatt i Sverige, trots att man har flyttat utomlands.[1] Andra länder i EU har liknande regler.[2]
Tittar man närmare på detta blir det krångligare än krångligt. Man kan vara fullständigt skattskyldig i flera länder samtidigt, tex Norge och Sverige. Folkbokförd är man dock bara i ett land normalt. Bara detta är krångligare än man tror. I tillägg finns bilaterala skatteavtal,t.ex. i Norden för att undvika dubbelbeskattning.
Fordonen har inte med detta att göra. Jag ägde tex en norsk bil i Norge trots att jag aldrig varit folkbokförd eller fullständigt skattskyldig där. Jag jobbade dock då och hade en bostad där. Bilen hade förstås norska skyltar och besiktigades och försäkrades i Norge. Den bilen kunde jag använda i ett år i Sverige, men norrmännen kan inte göra liknande med svenska bilar, då kan bilen tas i beslag.
Så bor man tex i Tyskland + Sverige så kan man väl ha antingen tysk eller svensk bil tänker jag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av holden »

Precis, någon möjlighet att slippa undan skatt och moms bara för att man reser utanför landet större delen av året finns ju inte - det vore lite för enkelt.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av Jontez »

pejvic skrev:
Glöm import. Ingen som lyckats med att få ekonomi i det. Bli inte den första som tror du lyckas. Står mkt i forumet om det.
Vet en bilhandlare som ständigt importerar Model 3 från Tyskland bla och säljer här. Antar att han har ekonomi i det eftersom det fortsätter dyka upp bilar
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av bylund »

Det är just bilar registrerade i Norge, Finland eller Danmark man kan köra i Sverige upp till ett år, inte utländska bilar i allmänhet.

För andra EU-bilar gäller att de ska vara utlandsägda, typ hyrbil eller tjänstebil ägda av utländsk arbetsgivare, eller kanske lånad av bror som bor i Tjeckien, och endast användas tillfälligt i Sverige. Annars gäller max sju dagar om ägaren bor i Sverige.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
lotus
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 dec 2020 09:16

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av lotus »

Tack för alla svar! För att förtydliga så är inte tanken att jag jag ska skippa betala skatt eller moms, vilket är omöjligt iaf. Men att eftersom jag inte är fast i Sverige, så tänkte jag att jag skulle köpa bilen i ett land där jag kan spara så mycket som möjligt.

Så om jag är folkbokförd i Tyskland, men inte i Sverige och inte heller skattskyldig eftersom jag varken har bostad, barn osv. i Sverige och inte heller bor här i 6 månader. Då blir jag mer eller mindre en turist här som dock är svensk.

Vi förenklar det hela. Om jag köper en Model 3 i Tyskland och betalar summan som är nu 43k (får 9k tillbaka = 34k). Vad gäller för min situation? Vem betalar jag vad till utöver det priset? Blir så förvirrad med alla olika regler. Hur ofta får jag vara här?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av Fredrik j »

Jontez skrev:
pejvic skrev:
Glöm import. Ingen som lyckats med att få ekonomi i det. Bli inte den första som tror du lyckas. Står mkt i forumet om det.
Vet en bilhandlare som ständigt importerar Model 3 från Tyskland bla och säljer här. Antar att han har ekonomi i det eftersom det fortsätter dyka upp bilar
Eftersom det direktimporterats 18st model3 till Sverige så är det väl en marginell företeelse. Om handlaren du vet står för allihop blir det typ en i månaden.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av Gustafsson »

lotus skrev:
Tack för alla svar! För att förtydliga så är inte tanken att jag jag ska skippa betala skatt eller moms, vilket är omöjligt iaf. Men att eftersom jag inte är fast i Sverige, så tänkte jag att jag skulle köpa bilen i ett land där jag kan spara så mycket som möjligt.

Så om jag är folkbokförd i Tyskland, men inte i Sverige och inte heller skattskyldig eftersom jag varken har bostad, barn osv. i Sverige och inte heller bor här i 6 månader. Då blir jag mer eller mindre en turist här som dock är svensk.

Vi förenklar det hela. Om jag köper en Model 3 i Tyskland och betalar summan som är nu 43k (får 9k tillbaka = 34k). Vad gäller för min situation? Vem betalar jag vad till utöver det priset? Blir så förvirrad med alla olika regler. Hur ofta får jag vara här?
Finns det någon begränsning alls ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
lotus
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 dec 2020 09:16

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av lotus »

Gustafsson skrev:
Finns det någon begränsning alls ?
Det är just det jag också undrar.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av holden »

lotus skrev:
Tack för alla svar! För att förtydliga så är inte tanken att jag jag ska skippa betala skatt eller moms, vilket är omöjligt iaf. Men att eftersom jag inte är fast i Sverige, så tänkte jag att jag skulle köpa bilen i ett land där jag kan spara så mycket som möjligt.

Så om jag är folkbokförd i Tyskland, men inte i Sverige och inte heller skattskyldig eftersom jag varken har bostad, barn osv. i Sverige och inte heller bor här i 6 månader. Då blir jag mer eller mindre en turist här som dock är svensk.

Vi förenklar det hela. Om jag köper en Model 3 i Tyskland och betalar summan som är nu 43k (får 9k tillbaka = 34k). Vad gäller för min situation? Vem betalar jag vad till utöver det priset? Blir så förvirrad med alla olika regler. Hur ofta får jag vara här?
Skatteverket gör en individuell bedömning enligt följande, det är ju inte säkert att dom håller med dig om att du inte är skattskyldig i Sverige:

https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 30036.html
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av Fredrik j »

Gustafsson skrev:
lotus skrev:
Tack för alla svar! För att förtydliga så är inte tanken att jag jag ska skippa betala skatt eller moms, vilket är omöjligt iaf. Men att eftersom jag inte är fast i Sverige, så tänkte jag att jag skulle köpa bilen i ett land där jag kan spara så mycket som möjligt.

Så om jag är folkbokförd i Tyskland, men inte i Sverige och inte heller skattskyldig eftersom jag varken har bostad, barn osv. i Sverige och inte heller bor här i 6 månader. Då blir jag mer eller mindre en turist här som dock är svensk.

Vi förenklar det hela. Om jag köper en Model 3 i Tyskland och betalar summan som är nu 43k (får 9k tillbaka = 34k). Vad gäller för min situation? Vem betalar jag vad till utöver det priset? Blir så förvirrad med alla olika regler. Hur ofta får jag vara här?
Finns det någon begränsning alls ?
Tre månader är väl grundregeln men den är väl egentligen till för att förhindra att människor som inte kan försörja sig ska bosätta sig det eu-land med bäst förutsättningar. Tre månader är också gränsen för många försäkringar.
Men som turist med egna medel finns det väl i praktiken ingen begränsning?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av holden »

För att få ta del av den tyska subventionen måste du väl visa din anknytning till Tyskland och ha din skatterättsliga hemvist där, att det skulle räcka med att folkbokföra sig där tvivlar jag på.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av Fredrik j »

holden skrev:
För att få ta del av den tyska subventionen måste du väl visa din anknytning till Tyskland och ha din skatterättsliga hemvist där, att det skulle räcka med att folkbokföra sig där tvivlar jag på.
Kan man ens folkbokföra sig i Tyskland utan att vara tysk medborgare eller ha någon deklarerad inkomst i landet?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av holden »

Fredrik j skrev:
holden skrev:
För att få ta del av den tyska subventionen måste du väl visa din anknytning till Tyskland och ha din skatterättsliga hemvist där, att det skulle räcka med att folkbokföra sig där tvivlar jag på.
Kan man ens folkbokföra sig i Tyskland utan att vara tysk medborgare eller ha någon deklarerad inkomst i landet?
Vet ej, men tyskarna är ju inte direkt kända för sin smidiga administration inom offentlig förvaltning så troligen inte. Det finns nog ingen lågt hängande frukt att plocka för då hade den redan plockats.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av taliz »

Vad jag vet är det fritt av flytta inom EU. Jag har inte sett något som säger att man inte kan få stödet som utlänning. Men det är mkt text och jag kan säkert ha missat något.

Förövrigt är väl de där 43k efter avdraget på 3k. Sedan är det "bara" 5k till man kan få på bilar som kostar över 40k.
Dvs slutsumman borde bli runt 38k.

Tanka hem dokumentet här och kör genom Google Translate:
https://www.bafa.de/SharedDocs/Download ... _1021.html
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av holden »

taliz skrev:
Vad jag vet är det fritt av flytta inom EU.

Förövrigt är väl de där 43k efter avdraget på 3k. Sedan är det "bara" 5k till man kan få på bilar som kostar över 40k.
Dvs slutsumman borde bli runt 38k.
Folkbokföringsregelverket är åtminstone i Sverige skiljt från reglerna kring skattehemvist, någonstans låter det inte troligt att tyska staten skulle skänka 90 tkr till alla som har en brevlåda i Tyskland, utbytesstudenter etc.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av taliz »

holden skrev:
taliz skrev:
Vad jag vet är det fritt av flytta inom EU.

Förövrigt är väl de där 43k efter avdraget på 3k. Sedan är det "bara" 5k till man kan få på bilar som kostar över 40k.
Dvs slutsumman borde bli runt 38k.
Folkbokföringsregelverket är åtminstone i Sverige skiljt från reglerna kring skattehemvist, någonstans låter det inte troligt att tyska staten skulle skänka 90 tkr till alla som har en brevlåda i Tyskland, utbytesstudenter etc.
Det står i reglerna att bilen måste ägas i Tyskland i minst 6 månader.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Vad jag vet är det fritt av flytta inom EU.
Om du kan försörja dig ja.

https://europa.eu/youreurope/citizens/r ... dex_sv.htm
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av holden »

taliz skrev:
holden skrev:
taliz skrev:
Vad jag vet är det fritt av flytta inom EU.

Förövrigt är väl de där 43k efter avdraget på 3k. Sedan är det "bara" 5k till man kan få på bilar som kostar över 40k.
Dvs slutsumman borde bli runt 38k.
Folkbokföringsregelverket är åtminstone i Sverige skiljt från reglerna kring skattehemvist, någonstans låter det inte troligt att tyska staten skulle skänka 90 tkr till alla som har en brevlåda i Tyskland, utbytesstudenter etc.
Det står i reglerna att bilen måste ägas i Tyskland i minst 6 månader.
Med ägas i Tyskland avses väl ägande av någon med skattehemvist i Tyskland.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av Jontez »

Fredrik j skrev:
Jontez skrev:
pejvic skrev:
Glöm import. Ingen som lyckats med att få ekonomi i det. Bli inte den första som tror du lyckas. Står mkt i forumet om det.
Vet en bilhandlare som ständigt importerar Model 3 från Tyskland bla och säljer här. Antar att han har ekonomi i det eftersom det fortsätter dyka upp bilar
Eftersom det direktimporterats 18st model3 till Sverige så är det väl en marginell företeelse. Om handlaren du vet står för allihop blir det typ en i månaden.
Okej inte fler än så alltså? Nej det är ingen stor handlare. Ligger 3st på blocket nu men de har legat där ett par månader
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Skriv svar