tänkte precis länka denna...LarsL skrev:Som tur är loggar Tesla allt som händer med bilen så det är svårt att stämma dem. I det här fallet verkar det som att föraren gjort en kraftig acceleration fått sladd och sedan retur rakt in i ett träd.TrackMode skrev:Det börjar hända saker:
https://www.blocket.se/inspiration/bil/ ... esla-18418
Varning för lösa hjulmuttrar!
Moderator: Redaktion
Re: Varning för lösa hjulmuttrar!
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1979
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Varning för lösa hjulmuttrar!
Jag fattar inte vad 175nm är, jag har ingen momentnyckel. jag bytte hjul idag själv och tyckte muttrarna satt väldigt lös. Drog av dem lätt med vanlig hylsa.
Frågan är hur mkt 175 skulle kunna tänkas vara?
Ungefär så hårt man orkar med handkraft?
jag drog nog lite mer än var det var från början. Som tråden säger så är det nog värt att känna på muttrarna.
Frågan är hur mkt 175 skulle kunna tänkas vara?
Ungefär så hårt man orkar med handkraft?
jag drog nog lite mer än var det var från början. Som tråden säger så är det nog värt att känna på muttrarna.
Haft alla 3/Y
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5491
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Varning för lösa hjulmuttrar!
Beror ju på hur stor hävarm man har, med min momentnyckel som är 50 cm totalt (så kanske 40 cm hävarm) så kan jag dra åt bra mycket hårdare än 175 Nm iaf.pejvic skrev:Jag fattar inte vad 175nm är, jag har ingen momentnyckel. jag bytte hjul idag själv och tyckte muttrarna satt väldigt lös. Drog av dem lätt med vanlig hylsa.
Frågan är hur mkt 175 skulle kunna tänkas vara?
Ungefär så hårt man orkar med handkraft?
jag drog nog lite mer än var det var från början. Som tråden säger så är det nog värt att känna på muttrarna.
Re: Varning för lösa hjulmuttrar!
Jag orkade inte gissa så det blev en sån .pejvic skrev:Jag fattar inte vad 175nm är, jag har ingen momentnyckel. jag bytte hjul idag själv och tyckte muttrarna satt väldigt lös. Drog av dem lätt med vanlig hylsa.
Frågan är hur mkt 175 skulle kunna tänkas vara?
Ungefär så hårt man orkar med handkraft?
jag drog nog lite mer än var det var från början. Som tråden säger så är det nog värt att känna på muttrarna.
https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... gJLqvD_BwE
Re: Varning för lösa hjulmuttrar!
Ska man gissa ett moment är det i regel enklare att dra verktyget uppåt. Man kan då jämför med vad en hantel väger på gymmet.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1979
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Varning för lösa hjulmuttrar!
Okej. Då fattar jag ungefär. Men då skall muttrarna sitta lite lösare än vad jag brukar dragit på mina gamla bilar under alla år - och de satt verkligen löst från början.
Såfort jag kommer åt en momentnyckel så skall jag testa.
Såfort jag kommer åt en momentnyckel så skall jag testa.
Haft alla 3/Y
Re: Varning för lösa hjulmuttrar!
Jag skaffade en momentnyckel till min M3 eftersom jag hade läst att det var extra viktigt med momentet.
175 Nm var dock likt det jag drog mina muttrar med tidigare. Så lite besviken blev jag efter allt jag hade hört
Korsdra växelvis till 175 Nm och efterdra efter några mil. Om allting går rätt så sitter muttrarna bra med 175 Nm också vid efterdragningen.
Om någonting blir fel, tex lite grus på kontaktytan eller lite felpassning så kan man få sättningar och tappa moment (eller egentligen skruvkraft). Det är då efterdragningen räddar problemet. Det är dock ovanligt om hjulskiftet utförs korrekt, men det räddar 1 på kanske 10000 (gissning) som blir fel.
Dock skall ju en ny bli vara kontrollerad på denna punkt.
Har heller aldrig haft problem på någon bil att muttrarna är svåra att lossa med vanlig nyckel.
175 Nm var dock likt det jag drog mina muttrar med tidigare. Så lite besviken blev jag efter allt jag hade hört
Korsdra växelvis till 175 Nm och efterdra efter några mil. Om allting går rätt så sitter muttrarna bra med 175 Nm också vid efterdragningen.
Om någonting blir fel, tex lite grus på kontaktytan eller lite felpassning så kan man få sättningar och tappa moment (eller egentligen skruvkraft). Det är då efterdragningen räddar problemet. Det är dock ovanligt om hjulskiftet utförs korrekt, men det räddar 1 på kanske 10000 (gissning) som blir fel.
Dock skall ju en ny bli vara kontrollerad på denna punkt.
Har heller aldrig haft problem på någon bil att muttrarna är svåra att lossa med vanlig nyckel.
Senast redigerad av Elix747, redigerad totalt 1 gånger.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Varning för lösa hjulmuttrar!
Har använt ett vanligt spärrskaft på sistone. Tänker att då är det mindre risk jag drar för hårt, för då går det ju sönder.
När bilen var ny provade jag efterdra, men allt satt fast.
När däckfirman bytt till vinterhjul var där dock några som jag kunde dra lite extra.
När bilen var ny provade jag efterdra, men allt satt fast.
När däckfirman bytt till vinterhjul var där dock några som jag kunde dra lite extra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Varning för lösa hjulmuttrar!
Kan tipsa om att investera i en sådan här för en femhundring: https://www.amazon.se/gp/product/B00BGT ... UTF8&psc=1pejvic skrev:Jag fattar inte vad 175nm är, jag har ingen momentnyckel. jag bytte hjul idag själv och tyckte muttrarna satt väldigt lös. Drog av dem lätt med vanlig hylsa.
Frågan är hur mkt 175 skulle kunna tänkas vara?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Varning för lösa hjulmuttrar!
Jag har ju alltid dragit förhand eller med mutterknack. När jag nu provade med moment nyckel blev jag förvånad hur pass nära det var vad mutterknacken ochjsg dragit bultarna tidigare. Men jag gissar att de flesta drar alldeles för hårt, då de tänker att det är nog bäst.