Led ramp canbus avkodare

Här diskuterar vi hur man lagar och modifierar sin Tesla.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LasseL
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 09 okt 2019 14:19

Led ramp canbus avkodare

Inlägg av LasseL »

Någon som vet vilken kabel man ska sätta canbus adaptern på för helljus på model S 2017 ?
Har en canbus sniffer enl bilden
Bild


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
Quadrillion
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 29 apr 2020 09:42

Re: Led ramp canbus avkodare

Inlägg av Quadrillion »

Rimligen i Sensor.
Användarvisningsbild
Kronberg
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 jun 2018 15:03

Re: Led ramp canbus avkodare

Inlägg av Kronberg »

Den på bilden verkar inte kunna läsa cansignaler, den använder en halleffektssensor som mäter strömmen i helljuskabeln.
https://www.lumise.se/extraljus/luminal ... escription
https://www.xbb.nu/
Användarvisningsbild
LasseL
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 09 okt 2019 14:19

Re: Led ramp canbus avkodare

Inlägg av LasseL »

Jag har konstaterat att det inte funkar utan att göra åverkan på lyktan så det fick bli en annan lösning istället med dongel som skickar signalen via bt till ett relä/mottagare ..


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
kalle_sala
Teslaägare
Inlägg: 136
Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
Ort: Sala

Re: Led ramp canbus avkodare

Inlägg av kalle_sala »

Hej!

Precis som Kronberg säger så är XBB Lightswitch analog i det hänseende att den inte läser CAN utan helt enkelt analoga signaler. (Det sitter 4 st hall element i själva sensorn).

Det krävs en ström om minst 400 mA genom den kabel som man sätter sensorn på för att den skall aktivera utgångarna.

Om det är XBB Dongle & XBB PowerUnit som du har monterat (vilket jag misstänker, xbb.se) så finns det ett helt nytt recept för model 3 där den även tar hänsyn till autoläget som du valt i displayen på bilen.

Samt att till/frånslag är mkt snabbare.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Led ramp canbus avkodare

Inlägg av Gustafsson »

Jag skulle vilja koppla mina dimljus till helljuset. Kanske kan man använda en sån lösning för det ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
kalle_sala
Teslaägare
Inlägg: 136
Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
Ort: Sala

Re: Led ramp canbus avkodare

Inlägg av kalle_sala »

Gustafsson skrev:
Jag skulle vilja koppla mina dimljus till helljuset. Kanske kan man använda en sån lösning för det ?
Jag har hållit på och labbat en hel del, jag kan aktivera bilens funktioner genom att flooda CAN bussen med egna meddelanden men där är en ganska ful lösning.

Kan tända original helljus så, men blinkar till ibland, pga att bilen skickar ut "avstängt" vid vissa perioder (100ms).

Har även testat med halvbra resultat atr injicera steer wheel torque värden för att slippa röra ratten vid autopilot, men som sagt man måste i sådana fall splittra upp bussen och köra en man-in-middle attack för att få till det bra.
Skriv svar