Chargepoint & Ionity
Moderator: Redaktion
Chargepoint & Ionity
Laddade just på Ionity i Uppsala och betalade med mitt Chargepoint konto, detta eftersom Chargepoint appen anger 6,96 kr / kwh i pris. Inte jättebilligt, men heller inte jättedyrt. Trodde jag. Men jättedyrt blev det, 720:- för 10,26 kwh.. det verkar som att de anger 6,96 SEK, men debiterar 6,96 Euro. En ganska stor skillnad.
Så vad har man lärt sig av det.. Man skall hålla sig långt borta från Ionity, och, om inte Chargepoint korrigerar sina prisuppgifter, så kan de förvänta sig en polisanmälan; det är säkert en hel del människor som blivit blåsta på just detta sättet. (Förutom att de ger hela branschen dåligt rykte med sina ockerpriser..)
Så vad har man lärt sig av det.. Man skall hålla sig långt borta från Ionity, och, om inte Chargepoint korrigerar sina prisuppgifter, så kan de förvänta sig en polisanmälan; det är säkert en hel del människor som blivit blåsta på just detta sättet. (Förutom att de ger hela branschen dåligt rykte med sina ockerpriser..)
Kia E-Niro 2019. Tidigare Nissan Leaf men tröttnade på Rapidgate..
Re: Chargepoint & Ionity
Hänt förut, väldigt trist dock och hoppas det löser sig för dig och att dom fixar problemet.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... el-darute/
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... el-darute/
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Chargepoint & Ionity
Det måste ju vara fel. Inte ens Ionity skulle ta 70kr/kWh.
Uppdatera oss när du snackat med dem!
Uppdatera oss när du snackat med dem!
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Chargepoint & Ionity
Nja, jag kollade upp detta och det verkar inte vara ett enstaka fel, snarare ett medvetet fel. De har känt till "felet" sedan åtminstone mitten av december, men inte lyft ett finger för att åtgärda det. (Felet är återkommande på alla Ionity stationer i Sverige).
Som ni se ovan i tråden har detta även varit i medierna.
Har kontaktat dem mailledes, men inte fått något svar ännu.
För egen del är jag inte orolig, jag använder Paypal som betalningsmedel och har redan varit i kontakt med dem,och det var inga problem att stoppa betalningen. Men för dem som betalar med kreditkort kan det vara betydligt knepigare att få tillbaka pengar eller att stoppa betalningen.
Som ni se ovan i tråden har detta även varit i medierna.
Har kontaktat dem mailledes, men inte fått något svar ännu.
För egen del är jag inte orolig, jag använder Paypal som betalningsmedel och har redan varit i kontakt med dem,och det var inga problem att stoppa betalningen. Men för dem som betalar med kreditkort kan det vara betydligt knepigare att få tillbaka pengar eller att stoppa betalningen.
Kia E-Niro 2019. Tidigare Nissan Leaf men tröttnade på Rapidgate..
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Chargepoint & Ionity
Varför alls använda ChargePoint?
De tar ju även gladeligen dubbla priset på t.ex. e-on stolparna.
De tar ju även gladeligen dubbla priset på t.ex. e-on stolparna.
Re: Chargepoint & Ionity
Betalar man med kreditkort är det enkelt, bara att reklamera kortköpet i nätbanken, så är det upp till kreditföretaget att lösa problemet. Har jag gjort flera gånger när jag köpt nåt på nätet som inte kommit eller varit nåt annat än presenterar. Det är fördelen med att betala med kort. Det är kreditkortsföretaget som gör själva affären med säljare, inte du.Lezzeti skrev:Nja, jag kollade upp detta och det verkar inte vara ett enstaka fel, snarare ett medvetet fel. De har känt till "felet" sedan åtminstone mitten av december, men inte lyft ett finger för att åtgärda det. (Felet är återkommande på alla Ionity stationer i Sverige).
Som ni se ovan i tråden har detta även varit i medierna.
Har kontaktat dem mailledes, men inte fått något svar ännu.
För egen del är jag inte orolig, jag använder Paypal som betalningsmedel och har redan varit i kontakt med dem,och det var inga problem att stoppa betalningen. Men för dem som betalar med kreditkort kan det vara betydligt knepigare att få tillbaka pengar eller att stoppa betalningen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Chargepoint & Ionity
En varning för PayPal, om du låter de göra valuta omvandlingen så är de extremt dyra, tror de lägga på 4% nu för tiden.Lezzeti skrev:Nja, jag kollade upp detta och det verkar inte vara ett enstaka fel, snarare ett medvetet fel. De har känt till "felet" sedan åtminstone mitten av december, men inte lyft ett finger för att åtgärda det. (Felet är återkommande på alla Ionity stationer i Sverige).
Som ni se ovan i tråden har detta även varit i medierna.
Har kontaktat dem mailledes, men inte fått något svar ännu.
För egen del är jag inte orolig, jag använder Paypal som betalningsmedel och har redan varit i kontakt med dem,och det var inga problem att stoppa betalningen. Men för dem som betalar med kreditkort kan det vara betydligt knepigare att få tillbaka pengar eller att stoppa betalningen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Chargepoint & Ionity
Använder bara gratisladdning och Teslas Superchargers pga ovan. MvhLezzeti skrev:Laddade just på Ionity i Uppsala och betalade med mitt Chargepoint konto, detta eftersom Chargepoint appen anger 6,96 kr / kwh i pris. Inte jättebilligt, men heller inte jättedyrt. Trodde jag. Men jättedyrt blev det, 720:- för 10,26 kwh.. det verkar som att de anger 6,96 SEK, men debiterar 6,96 Euro. En ganska stor skillnad.
Så vad har man lärt sig av det.. Man skall hålla sig långt borta från Ionity, och, om inte Chargepoint korrigerar sina prisuppgifter, så kan de förvänta sig en polisanmälan; det är säkert en hel del människor som blivit blåsta på just detta sättet. (Förutom att de ger hela branschen dåligt rykte med sina ockerpriser..)
Re: Chargepoint & Ionity
Nja, PayPal tar en avgift när du skall föra över pengar till ditt bankkonto (någon/några procent på beloppet). "Växlingsavgift" tar de flesta banker ut eftersom de själva sätter växlingskursen, och den är närapå alltid högre än riktkursen.. hursomhelst, anledningen att använda Chargepoint var att jag trodde att de hade bättre priser hos Ionity, och detta var första gången som jag provade att använda Chargepoint (det misstaget kommer INTE upprepas).
Normalt använder jag Incharge och Bee för laddning vilket har funkat bra hittills.
Normalt använder jag Incharge och Bee för laddning vilket har funkat bra hittills.
Kia E-Niro 2019. Tidigare Nissan Leaf men tröttnade på Rapidgate..
Re: Chargepoint & Ionity
Trist kundbemötande, och att det verkar fortsätta!backe skrev:Hänt förut, väldigt trist dock och hoppas det löser sig för dig och att dom fixar problemet.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... el-darute/
Frågan är om det är medvetet för att tjäna på de kunder som inte protesterar, eller brist på ork/vilja att fixa problemet?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Chargepoint & Ionity
Har precis fått följande svar från Chargepoint;
"It has come to our attention that our partner mistakenly used an incorrect currency when invoicing.
This therefore means that, the pricing calculations on your sessions were incorrect. Which would have resulted in the sessions being overcharged, and a deduction in the driver’s accounts being made.
We have resolved the currency confusion with our partners, and this type of incident shall not occur again in future.
Chargepoint has taken the action of correcting the irregularities with the balances, for the related sessions.
This has been investigated in detail and are issuing full refunds for the following charging session(s)"
Eftersom de fick informationen redan i November har det bara tagit dem från november -20 till Januari -21 att korrigera priset. <Ironi>
Priset i Chargepoint appen visas fortfarande som 6,96 kr/kwh så jag passade på att fråga om det är detta priset som gäller...
Men oavsett vilket kommer jag INTE använda Chargepoint någonsin igen.
"It has come to our attention that our partner mistakenly used an incorrect currency when invoicing.
This therefore means that, the pricing calculations on your sessions were incorrect. Which would have resulted in the sessions being overcharged, and a deduction in the driver’s accounts being made.
We have resolved the currency confusion with our partners, and this type of incident shall not occur again in future.
Chargepoint has taken the action of correcting the irregularities with the balances, for the related sessions.
This has been investigated in detail and are issuing full refunds for the following charging session(s)"
Eftersom de fick informationen redan i November har det bara tagit dem från november -20 till Januari -21 att korrigera priset. <Ironi>
Priset i Chargepoint appen visas fortfarande som 6,96 kr/kwh så jag passade på att fråga om det är detta priset som gäller...
Men oavsett vilket kommer jag INTE använda Chargepoint någonsin igen.
Kia E-Niro 2019. Tidigare Nissan Leaf men tröttnade på Rapidgate..
Re: Chargepoint & Ionity
Ja men skillnaden är att PayPal tar en riktigt hög växling avgift.. Tror de är runt 4%, ett normalt kredit kort brukar ligga runt 2.5%.Lezzeti skrev:Nja, PayPal tar en avgift när du skall föra över pengar till ditt bankkonto (någon/några procent på beloppet). "Växlingsavgift" tar de flesta banker ut eftersom de själva sätter växlingskursen, och den är närapå alltid högre än riktkursen.. hursomhelst, anledningen att använda Chargepoint var att jag trodde att de hade bättre priser hos Ionity, och detta var första gången som jag provade att använda Chargepoint (det misstaget kommer INTE upprepas).
Normalt använder jag Incharge och Bee för laddning vilket har funkat bra hittills.
För inte så stor skillnad på små saker enstaka gånger men när du börjar prata om några tusen kronor så börjar de göra skillnad..
Har en väl som använder PayPal både privat men även till sin website han driver, har har alltid varit nöjd men typ sista året har de höjt sina avgifter väldigt mycket både till honom som privat person men även mot hans företag.
Men se alltid till att pengarna dras i den lokala valutan så är de ju inget problem som privat person.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Chargepoint & Ionity
Har nu provat en ny app för att komma runt Ionitys löjliga prissättning och ändå löjligare när man laddar genom Plugsurfing (11,48kr/kWh). Jag testade appen e-laden igår och det funkade riktigt bra, man betalar 1 euro i startavgift och sen 40ct/min. Det blir självklart ingen 100% prisöversikt innan man startar, men om man laddar över ca 60kW i hastighet så blir slutpriset helt ok. Det enda som kan upplevas som lite konstigt för svenskar är kanske betalningsmetoden. Man måste ge tillgång till kontot, så direktdebiterar dom per månad. Detta är helt vanligt i Tyskland, men kan nog anses suspekt av svenskar. Jag antar att det även kommer en utlandsbetalningsavgift från banken iom att det ses som en utlandsöverföring, men den är bara på 30kr (hos min bank iaf).
Mina två laddsessioner resulterade i följande totalpriser (som hade blivit betydligt bättre per kWh om det inte hade varit -20grader och därmed reducerad laddhastighet)
1. 40,89kWh på 34min = 14,60€ (som då ger snitthastighet 72kW och 0,357ct/kWh)
2. 46,03kWh på 39min = 16,50€ (som då ger snitthastighet 71kW och 0,358ct/kWh)
under sommarhalvåret betyder det antagligen att man kan reducera dessa kostnader betydligt och då blir plötsligt Ionity bland det billigaste man kan använda
får väl se hur lång tid det tar innan dom täpper till det hålet
Mina två laddsessioner resulterade i följande totalpriser (som hade blivit betydligt bättre per kWh om det inte hade varit -20grader och därmed reducerad laddhastighet)
1. 40,89kWh på 34min = 14,60€ (som då ger snitthastighet 72kW och 0,357ct/kWh)
2. 46,03kWh på 39min = 16,50€ (som då ger snitthastighet 71kW och 0,358ct/kWh)
under sommarhalvåret betyder det antagligen att man kan reducera dessa kostnader betydligt och då blir plötsligt Ionity bland det billigaste man kan använda
får väl se hur lång tid det tar innan dom täpper till det hålet
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Chargepoint & Ionity
Runt 4kr/kWh är väl inte direkt billigt. Men där nånstans går gränsen för vad som är acceptabelt IMO.HelectriC skrev:Har nu provat en ny app för att komma runt Ionitys löjliga prissättning och ändå löjligare när man laddar genom Plugsurfing (11,48kr/kWh). Jag testade appen e-laden igår och det funkade riktigt bra, man betalar 1 euro i startavgift och sen 40ct/min. Det blir självklart ingen 100% prisöversikt innan man startar, men om man laddar över ca 60kW i hastighet så blir slutpriset helt ok. Det enda som kan upplevas som lite konstigt för svenskar är kanske betalningsmetoden. Man måste ge tillgång till kontot, så direktdebiterar dom per månad. Detta är helt vanligt i Tyskland, men kan nog anses suspekt av svenskar. Jag antar att det även kommer en utlandsbetalningsavgift från banken iom att det ses som en utlandsöverföring, men den är bara på 30kr (hos min bank iaf).
Mina två laddsessioner resulterade i följande totalpriser (som hade blivit betydligt bättre per kWh om det inte hade varit -20grader och därmed reducerad laddhastighet)
1. 40,89kWh på 34min = 14,60€ (som då ger snitthastighet 72kW och 0,357ct/kWh)
2. 46,03kWh på 39min = 16,50€ (som då ger snitthastighet 71kW och 0,358ct/kWh)
under sommarhalvåret betyder det antagligen att man kan reducera dessa kostnader betydligt och då blir plötsligt Ionity bland det billigaste man kan använda
får väl se hur lång tid det tar innan dom täpper till det hålet
Kul med sånna här tips förövrigt. Tumme upp!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Chargepoint & Ionity
Bra att det äntligen lösts, men att det skall ta så lång tid som över en månad är pinsamt dåligt och oförskämt.Lezzeti skrev:Har precis fått följande svar från Chargepoint;
"It has come to our attention that our partner mistakenly used an incorrect currency when invoicing.
This therefore means that, the pricing calculations on your sessions were incorrect. Which would have resulted in the sessions being overcharged, and a deduction in the driver’s accounts being made.
We have resolved the currency confusion with our partners, and this type of incident shall not occur again in future.
Chargepoint has taken the action of correcting the irregularities with the balances, for the related sessions.
This has been investigated in detail and are issuing full refunds for the following charging session(s)"
Eftersom de fick informationen redan i November har det bara tagit dem från november -20 till Januari -21 att korrigera priset. <Ironi>
Priset i Chargepoint appen visas fortfarande som 6,96 kr/kwh så jag passade på att fråga om det är detta priset som gäller...
Men oavsett vilket kommer jag INTE använda Chargepoint någonsin igen.
Kommer troligen aldrig skaffa Chargepoint (vad händer nästa gång?).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Chargepoint & Ionity
Fungerar e-laden med några fel nätverk i Sverige?
Använder Newmotion/Shellrecharge på jobbet vilket förut innefattade e.on men dom har tyvärr försvunnit.
Använder Newmotion/Shellrecharge på jobbet vilket förut innefattade e.on men dom har tyvärr försvunnit.
Re: Chargepoint & Ionity
Men får du dubbel laddhastighet, så får du ca halva priset oxå. Ngt som bör vara möjligt när det inte är vinter.taliz skrev:Runt 4kr/kWh är väl inte direkt billigt. Men där nånstans går gränsen för vad som är acceptabelt IMO.HelectriC skrev:Har nu provat en ny app för att komma runt Ionitys löjliga prissättning och ändå löjligare när man laddar genom Plugsurfing (11,48kr/kWh). Jag testade appen e-laden igår och det funkade riktigt bra, man betalar 1 euro i startavgift och sen 40ct/min. Det blir självklart ingen 100% prisöversikt innan man startar, men om man laddar över ca 60kW i hastighet så blir slutpriset helt ok. Det enda som kan upplevas som lite konstigt för svenskar är kanske betalningsmetoden. Man måste ge tillgång till kontot, så direktdebiterar dom per månad. Detta är helt vanligt i Tyskland, men kan nog anses suspekt av svenskar. Jag antar att det även kommer en utlandsbetalningsavgift från banken iom att det ses som en utlandsöverföring, men den är bara på 30kr (hos min bank iaf).
Mina två laddsessioner resulterade i följande totalpriser (som hade blivit betydligt bättre per kWh om det inte hade varit -20grader och därmed reducerad laddhastighet)
1. 40,89kWh på 34min = 14,60€ (som då ger snitthastighet 72kW och 0,357ct/kWh)
2. 46,03kWh på 39min = 16,50€ (som då ger snitthastighet 71kW och 0,358ct/kWh)
under sommarhalvåret betyder det antagligen att man kan reducera dessa kostnader betydligt och då blir plötsligt Ionity bland det billigaste man kan använda
får väl se hur lång tid det tar innan dom täpper till det hålet
Kul med sånna här tips förövrigt. Tumme upp!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Chargepoint & Ionity
Hela detta inlägg förklarar varför Teslas laddnätverket är såååå värdefullt/överlägset och gör att det idag inte finns på kartan att jag köper annan elbil än Tesla.HelectriC skrev:Har nu provat en ny app för att komma runt Ionitys löjliga prissättning och ändå löjligare när man laddar genom Plugsurfing (11,48kr/kWh). Jag testade appen e-laden igår och det funkade riktigt bra, man betalar 1 euro i startavgift och sen 40ct/min. Det blir självklart ingen 100% prisöversikt innan man startar, men om man laddar över ca 60kW i hastighet så blir slutpriset helt ok. Det enda som kan upplevas som lite konstigt för svenskar är kanske betalningsmetoden. Man måste ge tillgång till kontot, så direktdebiterar dom per månad. Detta är helt vanligt i Tyskland, men kan nog anses suspekt av svenskar. Jag antar att det även kommer en utlandsbetalningsavgift från banken iom att det ses som en utlandsöverföring, men den är bara på 30kr (hos min bank iaf).
Mina två laddsessioner resulterade i följande totalpriser (som hade blivit betydligt bättre per kWh om det inte hade varit -20grader och därmed reducerad laddhastighet)
1. 40,89kWh på 34min = 14,60€ (som då ger snitthastighet 72kW och 0,357ct/kWh)
2. 46,03kWh på 39min = 16,50€ (som då ger snitthastighet 71kW och 0,358ct/kWh)
under sommarhalvåret betyder det antagligen att man kan reducera dessa kostnader betydligt och då blir plötsligt Ionity bland det billigaste man kan använda
får väl se hur lång tid det tar innan dom täpper till det hålet
MVH
Re: Chargepoint & Ionity
Nej, det visar på att övriga företag måste get their shit together! Tesla är inget alternativ för mig i dagsläget, finns ingen modell som appellerer till mig och att enbart välja bil pga SuC känns ju sådär kul.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Chargepoint & Ionity
En nyfiken fråga och inga onda avsikter med den. Men jag har sett fler, som liksom du, som inte längre är Teslaägare men som fortfarande står registrerad här som sådan. Varför det? Är reglerna här på forumet sådana att "en gång teslaägare, alltid teslaägare", eller?HelectriC skrev:Nej, det visar på att övriga företag måste get their shit together! Tesla är inget alternativ för mig i dagsläget, finns ingen modell som appellerer till mig och att enbart välja bil pga SuC känns ju sådär kul.
Re: Chargepoint & Ionity
Vet inte!Jerker skrev:En nyfiken fråga och inga onda avsikter med den. Men jag har sett fler, som liksom du, som inte längre är Teslaägare men som fortfarande står registrerad här som sådan. Varför det? Är reglerna här på forumet sådana att "en gång teslaägare, alltid teslaägare", eller?HelectriC skrev:Nej, det visar på att övriga företag måste get their shit together! Tesla är inget alternativ för mig i dagsläget, finns ingen modell som appellerer till mig och att enbart välja bil pga SuC känns ju sådär kul.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Chargepoint & Ionity
Men du har alltså inte aktivt begärt att bli omgjord från Teslaägare till Elbilist här? Fortfarande bara nyfiken.HelectriC skrev:Vet inte!Jerker skrev:En nyfiken fråga och inga onda avsikter med den. Men jag har sett fler, som liksom du, som inte längre är Teslaägare men som fortfarande står registrerad här som sådan. Varför det? Är reglerna här på forumet sådana att "en gång teslaägare, alltid teslaägare", eller?HelectriC skrev:Nej, det visar på att övriga företag måste get their shit together! Tesla är inget alternativ för mig i dagsläget, finns ingen modell som appellerer till mig och att enbart välja bil pga SuC känns ju sådär kul.
Re: Chargepoint & Ionity
nej, det har jag inte. Tar väl inte så lång tid innan jag är tillbaks i träsket igen (har ju en MY reserverad)Jerker skrev:Men du har alltså inte aktivt begärt att bli omgjord från Teslaägare till Elbilist här? Fortfarande bara nyfiken.HelectriC skrev:Vet inte!Jerker skrev:En nyfiken fråga och inga onda avsikter med den. Men jag har sett fler, som liksom du, som inte längre är Teslaägare men som fortfarande står registrerad här som sådan. Varför det? Är reglerna här på forumet sådana att "en gång teslaägare, alltid teslaägare", eller?HelectriC skrev:Nej, det visar på att övriga företag måste get their shit together! Tesla är inget alternativ för mig i dagsläget, finns ingen modell som appellerer till mig och att enbart välja bil pga SuC känns ju sådär kul.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Chargepoint & Ionity
Man tappar väl kopplingen till ägar-delen också, inte så kul kanske om man skrivit mycket där...HelectriC skrev:nej, det har jag inte. Tar väl inte så lång tid innan jag är tillbaks i träsket igen (har ju en MY reserverad)Jerker skrev:Men du har alltså inte aktivt begärt att bli omgjord från Teslaägare till Elbilist här? Fortfarande bara nyfiken.HelectriC skrev:Vet inte!Jerker skrev:En nyfiken fråga och inga onda avsikter med den. Men jag har sett fler, som liksom du, som inte längre är Teslaägare men som fortfarande står registrerad här som sådan. Varför det? Är reglerna här på forumet sådana att "en gång teslaägare, alltid teslaägare", eller?HelectriC skrev:Nej, det visar på att övriga företag måste get their shit together! Tesla är inget alternativ för mig i dagsläget, finns ingen modell som appellerer till mig och att enbart välja bil pga SuC känns ju sådär kul.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Chargepoint & Ionity
NiklasTesla skrev:Hela detta inlägg förklarar varför Teslas laddnätverket är såååå värdefullt/överlägset och gör att det idag inte finns på kartan att jag köper annan elbil än Tesla.HelectriC skrev:Har nu provat en ny app för att komma runt Ionitys löjliga prissättning och ändå löjligare när man laddar genom Plugsurfing (11,48kr/kWh). Jag testade appen e-laden igår och det funkade riktigt bra, man betalar 1 euro i startavgift och sen 40ct/min. Det blir självklart ingen 100% prisöversikt innan man startar, men om man laddar över ca 60kW i hastighet så blir slutpriset helt ok. Det enda som kan upplevas som lite konstigt för svenskar är kanske betalningsmetoden. Man måste ge tillgång till kontot, så direktdebiterar dom per månad. Detta är helt vanligt i Tyskland, men kan nog anses suspekt av svenskar. Jag antar att det även kommer en utlandsbetalningsavgift från banken iom att det ses som en utlandsöverföring, men den är bara på 30kr (hos min bank iaf).
Mina två laddsessioner resulterade i följande totalpriser (som hade blivit betydligt bättre per kWh om det inte hade varit -20grader och därmed reducerad laddhastighet)
1. 40,89kWh på 34min = 14,60€ (som då ger snitthastighet 72kW och 0,357ct/kWh)
2. 46,03kWh på 39min = 16,50€ (som då ger snitthastighet 71kW och 0,358ct/kWh)
under sommarhalvåret betyder det antagligen att man kan reducera dessa kostnader betydligt och då blir plötsligt Ionity bland det billigaste man kan använda
får väl se hur lång tid det tar innan dom täpper till det hålet
MVH
Håller med, och är därför jag hoppats så mycket på Ionity tidigare (nu börjar jag dock tappa lite tron på de att någonsin komma ikapp).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik