VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: VW I.D

Inlägg av tobiaslej »

Bruno skrev:
OT
Fredrik j skrev:
Årets bil är väl egentligen en omröstning bland europas biljournalister? Brukar ju finnas ett starkt inslag av patriotism...
Tesla Model 3 kom i alla fall på andra plats förra året :) , bara slagen av en Peugeot... ;) (som BTW har vunnit 4 ggr 2000-2020)
Ja Peugot har ju gjort stora avtryck i bilhistorien....
Model 3 SR+
Model Y Performance
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: VW I.D

Inlägg av wcarlsson »

Kan man slå av eller minska anti spinn och anti sladd?
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW I.D

Inlägg av Kubi »

Någon med ID.3 som kört i snön och som kan säga hur bilens RWD funkar?
Har siktet på antingen ID.4 Tech eller Enyaq och båda kommer först med RWD.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: VW I.D

Inlägg av mikebike »

Kubi skrev:
Någon med ID.3 som kört i snön och som kan säga hur bilens RWD funkar?
Har siktet på antingen ID.4 Tech eller Enyaq och båda kommer först med RWD.
Vänta in AWD?

Jag väntar på en Model Y LR AWD, och köpte en Model 3 LR AWD "så länge" :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Markus
elbilist
Inlägg: 89
Blev medlem: 21 sep 2017 11:17
Ort: Linköping

Re: VW I.D

Inlägg av Markus »

Kanske redan har tagit upp i denna gigantiskt långa tråd som i många delar handlar om allt annat än vw Id bilarna.
Men iaf finns det någon information när "vanliga" id4 modellarena släpps i Sverige för beställning? Alltså inte 1st.

Tack för svar. :)
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av MarkusL »

wcarlsson skrev:
Kan man slå av eller minska anti spinn och anti sladd?
Nej, inte på id3 i alla fall, säg till någon om det finns en workaround för att stänga av! Den ör ju sjukt tråkig på snö.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av MarkusL »

Kubi skrev:
Någon med ID.3 som kört i snön och som kan säga hur bilens RWD funkar?
Har siktet på antingen ID.4 Tech eller Enyaq och båda kommer först med RWD.
Den bara stryper effekten, jättetråkigt men säkert.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: VW I.D

Inlägg av Holve »

Var och tittade på en Id3a idag. Kvaliteten på stolarna kändes inte okej. Plastig inredning och navigatorn kändes väldigt fossil. Säljaren upplyste mig oxå att Tesla gjorde förlust på varje såld bil och stora investerare hade börjat dra sig ur. Det lutar mer och mer åt en M3
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av Svenssons »

MarkusL skrev:
wcarlsson skrev:
Kan man slå av eller minska anti spinn och anti sladd?
Nej, inte på id3 i alla fall, säg till någon om det finns en workaround för att stänga av! Den ör ju sjukt tråkig på snö.
Kanske fungerar samma trick som på Teslas med att koppla bort sensorn. Det är dock inte att rekommendera då man lätt får för mycket effekt och tappar kontrollen över bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
backe
Inlägg: 1541
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW I.D

Inlägg av backe »

Holve skrev:
Var och tittade på en Id3a idag. Kvaliteten på stolarna kändes inte okej. Plastig inredning och navigatorn kändes väldigt fossil. Säljaren upplyste mig oxå att Tesla gjorde förlust på varje såld bil och stora investerare hade börjat dra sig ur. Det lutar mer och mer åt en M3

Hur känns en fossil navigator?

Är Google Maps fossil?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Holve skrev:
Säljaren upplyste mig oxå att Tesla gjorde förlust på varje såld bil och stora investerare hade börjat dra sig ur. Det lutar mer och mer åt en M3
Använde säljaren det argumentet för att övertala dig att köpa en ID3? Eller för att försvara ID3:s budgetmässiga framtoning? Patetiskt att klanka ned på konkurrenterna på det viset.
Jag hade nog vänt i dörren och gått ut igen.
Min säljare var ganska ärlig och erkände direkt att VW i nuläget inte riktigt kan konkurrera med Tesla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

tobiaslej skrev:
Bruno skrev:
OT
Fredrik j skrev:
Årets bil är väl egentligen en omröstning bland europas biljournalister? Brukar ju finnas ett starkt inslag av patriotism...
Tesla Model 3 kom i alla fall på andra plats förra året :) , bara slagen av en Peugeot... ;) (som BTW har vunnit 4 ggr 2000-2020)
Ja Peugot har ju gjort stora avtryck i bilhistorien....
Peugeot e-208 säljer inte så dåligt.
Bättre än Nissan Leaf och Kia e-Niro i Europa i November.
Europe-plug-in-vehicle-sales-November-2020-CleanTechnica-1255x1536.png
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Holve skrev:
Säljaren upplyste mig oxå att Tesla gjorde förlust på varje såld bil och stora investerare hade börjat dra sig ur. Det lutar mer och mer åt en M3
Använde säljaren det argumentet för att övertala dig att köpa en ID3? Eller för att försvara ID3:s budgetmässiga framtoning? Patetiskt att klanka ned på konkurrenterna på det viset.
Jag hade nog vänt i dörren och gått ut igen.
Min säljare var ganska ärlig och erkände direkt att VW i nuläget inte riktigt kan konkurrera med Tesla.
Här håller jag helt med dig.. Jag är väldigt glad i id3 och har väl en del negativa tankar om modell 3 men en säljare ska aldrig prata skit om andra märken ändå även om jag eventuellt skulle hålla med honom i sak.. Han ska ju sälja sin bil på vad som är bra med den inte på vad som är dåligt på andra bilar.
Så jo även jag hade nog lämnat butiken och valt en annan butik.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: VW I.D

Inlägg av wheels »

MarkusL skrev:
Kubi skrev:
Någon med ID.3 som kört i snön och som kan säga hur bilens RWD funkar?
Har siktet på antingen ID.4 Tech eller Enyaq och båda kommer först med RWD.
Den bara stryper effekten, jättetråkigt men säkert.
Var det inte en tysk som knappt kom uppför en liten backe med snö från stillastående. Väldigt konstigt on man inte kan slå från den
lav1
Inlägg: 85
Blev medlem: 12 jan 2020 16:04

Re: VW I.D

Inlägg av lav1 »

Ni som beställt ID.4, när beställde ni? Och vad är senaste status just nu gällande byggnationsvecka, levererans eller liknande? :)
backe
Inlägg: 1541
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW I.D

Inlägg av backe »

anting1 skrev:
Ni som beställt ID.4, när beställde ni? Och vad är senaste status just nu gällande byggnationsvecka, levererans eller liknande? :)

28 september och produktion v3 är det senaste jag hört.

Ska försöka få en uppdatering till veckan.
Yeahman82
Inlägg: 52
Blev medlem: 07 dec 2020 13:44

Re: VW I.D

Inlägg av Yeahman82 »

anting1 skrev:
Ni som beställt ID.4, när beställde ni? Och vad är senaste status just nu gällande byggnationsvecka, levererans eller liknande? :)
Beställde 19:e oktober och har fått preliminär produktionsvecka v10
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: VW I.D

Inlägg av wcarlsson »

Mina klimatfunktioner hr slutat fungera, den menyn som styr allt med klima (längst ner till vänster på skärmen) är bara en snurrande cirkel som inte går att klicka på. Var grymt irriterande igår under långresa när tempen verkade inställd på 25. Tillslut lyckades jag sänka mha röstkommando. Någon som har nåt tips? Kan man reseta systemet motsvarande dubbelhjultryck i tesla?
D-E
elbilist
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 nov 2020 18:08

Re: VW I.D

Inlägg av D-E »

wcarlsson skrev:
Mina klimatfunktioner hr slutat fungera, den menyn som styr allt med klima (längst ner till vänster på skärmen) är bara en snurrande cirkel som inte går att klicka på. Var grymt irriterande igår under långresa när tempen verkade inställd på 25. Tillslut lyckades jag sänka mha röstkommando. Någon som har nåt tips? Kan man reseta systemet motsvarande dubbelhjultryck i tesla?
Håll inne av/på- knappen på infotainment- enheten i 15s så ska den göra en omstart/reset.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Hur ärliga är VW i sin konkurrent jämförelse?
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... comparison
1_f1ad839a-2d8c-48c9-9a2a-27a96f0c3d2f_1024x1024.jpg
2_55cbefc1-f9bd-4eb6-b2bb-ebc67c709e88_1024x1024.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1541
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW I.D

Inlägg av backe »

backe skrev:
anting1 skrev:
Ni som beställt ID.4, när beställde ni? Och vad är senaste status just nu gällande byggnationsvecka, levererans eller liknande? :)

28 september och produktion v3 är det senaste jag hört.

Ska försöka få en uppdatering till veckan.

Pratade med säljare idag, står v.4 som produktionsvecka på min nu.

Lutar mer och mer åt att jag tar ut den 1 april faktiskt.
Yeahman82
Inlägg: 52
Blev medlem: 07 dec 2020 13:44

Re: VW I.D

Inlägg av Yeahman82 »

backe skrev:
backe skrev:
anting1 skrev:
Ni som beställt ID.4, när beställde ni? Och vad är senaste status just nu gällande byggnationsvecka, levererans eller liknande? :)

28 september och produktion v3 är det senaste jag hört.

Ska försöka få en uppdatering till veckan.

Pratade med säljare idag, står v.4 som produktionsvecka på min nu.

Lutar mer och mer åt att jag tar ut den 1 april faktiskt.
För att eventuellt få ut 10.000 till i bidrag? Om min säljare har rätt så kan leverans ske ca. 3 veckor efter produktionsstart vilket skulle innebära att din bil är klar för leverans i mitten av februari. Själv skulle jag lätt betala 10.000 extra för att få bilen 1,5 månad tidigare :-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Hur ärliga är VW i sin konkurrent jämförelse?
Nu får man inte heller dra för stora växlar utifrån vad Tesmanian tycker. Det är faktiskt en fördel att VW har ett stort servicenätverk, även om Tesmanian inte tycker det. Men det går inte att diskutera bort att Tesla inte har det, och det är en av anledningarna varför jag inte vill ha en Tesla.
Jag vet inte heller varför Teslas autopilot skulle vara en fördel som VW försöker dölja. VW:s farthållare är extremt grym och utklassar Teslas farhållare. Filhållningsassistenten är bätte hos Tesla, men den är trots allt inte dålig i VW:s bilar heller. Det är en smaksak vilken lösning man föredrar, men att påstå att VW inte är ärliga i den punkten är verkligen att ta i.
OTA-updates kommer ID-modellerna att få. Att de inte har det i dagsläget är visserligen inte så lyckat, men det är knappast nånting som gör att man väljer en Tesla före en VW om man skulle vilja beställa en bil idag.
Angående effektiviteten kan vi i ärlighetens namn inte säga så mycket ännu eftersom ingen har provkört ID4. Det är nog troligt att MY är lite effektivare, men vi vet inte förrän någon har jämfört bilarna. Skillnaden lär inte vara så hemskt stor i alla fall. Båda bilarna har jämförbar räckvidd och jämförbar batteristorlek. Det känns som att Tesmanian verkligen försöker gräva fram nånting här.
Det ingen pratar om, och som jag är mest intresserad av, är dragvikten. För den är bäst hos MY, kass hos ID4, och obefintlig hos alla andra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
backe
Inlägg: 1541
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW I.D

Inlägg av backe »

Yeahman82 skrev:
backe skrev:
backe skrev:
anting1 skrev:
Ni som beställt ID.4, när beställde ni? Och vad är senaste status just nu gällande byggnationsvecka, levererans eller liknande? :)

28 september och produktion v3 är det senaste jag hört.

Ska försöka få en uppdatering till veckan.

Pratade med säljare idag, står v.4 som produktionsvecka på min nu.

Lutar mer och mer åt att jag tar ut den 1 april faktiskt.
För att eventuellt få ut 10.000 till i bidrag? Om min säljare har rätt så kan leverans ske ca. 3 veckor efter produktionsstart vilket skulle innebära att din bil är klar för leverans i mitten av februari. Själv skulle jag lätt betala 10.000 extra för att få bilen 1,5 månad tidigare :-)

Kan hålla med, men först skulle jag få leverans i december, sen januari, nu är det februari, kommer vi in i mars så väntar jag in 10 000kr extra i bonus.
Revoltra
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 aug 2020 16:50

Re: VW I.D

Inlägg av Revoltra »

Hörde med försäljaren idag, och min id4 1st är fortfarande beräknad att komma i April, så det verkar som om att jag kommer få de där 10000kr extra...

Passade på att beställa en shuko-kabel dessutom, för tydligen ingick inte det....
Skriv svar