Jag har den klassiska 7-sitsiga Model X P90D och skulle nog välja en 6-sitsig ifall jag skulle välja idag. Den nya med 7 säten är visserligen mycket mer praktisk men soffan är inte alls lika bekväm att sitta i som monopost-stolarna. Det blir dock mer instängt med 7 säten än 6 säten och med 6 säten behöver inte de i andra raden kliva ut när en i tredje raden ska ut, det går ju att ta sig ut via mitten. Det blir visserligen mindre utrymme men det är ju endast när man har full packning och 5 passagerare som detta märks. Barnens favoritsäte undantaget det främre passagerarsätet är dock mittensätet i andra raden. Ger bäst sikt framåt och minst risk att behöva gå ut och fixa något. Det är dock en fördel med ett mellanrum mellan platserna om man har ungar som gärna bråkar med varandra men det kanske vi är ensamma om...
Inte endast... Det är som sagt dramatisk skillnad i packutrymme när man är 6 personer också. Håller med om att 6-sits är bekvämare och lyxigare på alla sätt, men vi hade tvingats ha box på kroken vid varje längre resa med en 6 sits. Det är inte bekvämligheten värd IMO.
Dessutom är ju 6-sits 34.000:- dyrare, vilket framförallt slår ordentligt om man har den som förmånsbil.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Vi bytte från 6 säten till 7 när vi uppgraderade till Raven. Orsaken var främst att vi fick vårt andra barn och vi ville kunna sätta en vuxen på mittensätet bak.
Det har vi lyckats med men vi saknar verkligen packutrymmet mellan sätena som man har i 6-sätes.
Vi bytte från 6 säten till 7 när vi uppgraderade till Raven. Orsaken var främst att vi fick vårt andra barn och vi ville kunna sätta en vuxen på mittensätet bak.
Det har vi lyckats med men vi saknar verkligen packutrymmet mellan sätena som man har i 6-sätes.
Konstaterar samma sak att mellan sätena i 6 sits sväljer mycket packning. Mer än ett fällt ryggstöd med tre säten i andra raden.
Lastdjupet är fördelen med 5/7 sits.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Vi bytte från 6 säten till 7 när vi uppgraderade till Raven. Orsaken var främst att vi fick vårt andra barn och vi ville kunna sätta en vuxen på mittensätet bak.
Det har vi lyckats med men vi saknar verkligen packutrymmet mellan sätena som man har i 6-sätes.
Konstaterar samma sak att mellan sätena i 6 sits sväljer mycket packning. Mer än ett fällt ryggstöd med tre säten i andra raden.
Lastdjupet är fördelen med 5/7 sits.
Håller inte alls med. Man får absolut in saker mellan sätena, men det tillför inte alls lika mycket plats som ett vikt säte i tredje raden imo.
Sen är det såklart en viktig skillnad att man i 7-sits även kan fälla andra raden om man vill lasta riktigt mycket.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Vi bytte från 6 säten till 7 när vi uppgraderade till Raven. Orsaken var främst att vi fick vårt andra barn och vi ville kunna sätta en vuxen på mittensätet bak.
Det har vi lyckats med men vi saknar verkligen packutrymmet mellan sätena som man har i 6-sätes.
Konstaterar samma sak att mellan sätena i 6 sits sväljer mycket packning. Mer än ett fällt ryggstöd med tre säten i andra raden.
Lastdjupet är fördelen med 5/7 sits.
Håller inte alls med. Man får absolut in saker mellan sätena, men det tillför inte alls lika mycket plats som ett vikt säte i tredje raden imo.
Sen är det såklart en viktig skillnad att man i 7-sits även kan fälla andra raden om man vill lasta riktigt mycket.
En stor anledning till 7-sits för oss var att kunna packa någorulunda säkert också. Känns ju livsfarligt att ha all packning inne i kupén?
Jag är också på väg att köpa en begagnad Tesla inom den närmsta tiden, det lutar åt 100D, 6-sitsig från 2017 med FSD.
Vad jag förstått så ingår det i alla FSD bilar gratis uppgradering till HW3, kan någon bekräfta att det är så?
En av bilarna jag hittat och är sugen på ska in till Tesla på reparation om en dryg vecka, tydligen så startar inte skärmen upp längre. Bilen hade även stått strömlös en tid. Jag har hört till och från om problem med skärmarna, är det något som man ska behöva vara orolig för? Den ska ju oavsett in till Tesla, så oavsett fel lär det ju åtgärdas.
Hur är det med sentry mode? Vad jag lyckats googla fram så finns det på bilar tillverkade efter augusti 2017, men har gått ut som mjukvaruuppdatering på FSD bilar som är byggda före det. Någon som vet om det är då?
Vad gäller död skärm så har jag förstått att tesla. byter MCU på all före april(?) 2018.
De andra frågorna är jag osäker på.
Däremot har jag en fråga. Ni som har 90d: hur lång räckvidd har ni kvar (och berätta gärna hur långt bilen gått.) jag försöker komma fram till om jag trots att ska köpa en 90d (lågt pris) med Fri SUC. Om det är fri suc och bilen laddar hyfsat fort kan lite kortare räckvidd ändå funka då 95% av all resor är inom 10-20 km...
Jag är också på väg att köpa en begagnad Tesla inom den närmsta tiden, det lutar åt 100D, 6-sitsig från 2017 med FSD.
Vad jag förstått så ingår det i alla FSD bilar gratis uppgradering till HW3, kan någon bekräfta att det är så?
En av bilarna jag hittat och är sugen på ska in till Tesla på reparation om en dryg vecka, tydligen så startar inte skärmen upp längre. Bilen hade även stått strömlös en tid. Jag har hört till och från om problem med skärmarna, är det något som man ska behöva vara orolig för? Den ska ju oavsett in till Tesla, så oavsett fel lär det ju åtgärdas.
Hur är det med sentry mode? Vad jag lyckats googla fram så finns det på bilar tillverkade efter augusti 2017, men har gått ut som mjukvaruuppdatering på FSD bilar som är byggda före det. Någon som vet om det är då?
Är bilen köpt med FSD ingår gratis uppgradering till HW3.
När det gällt mcu så byter de dotterkortet (där emmc sitter).
Angående sentry vet jag inte. Men jag tror det kommer med FSD-datorn.
Jag är också på väg att köpa en begagnad Tesla inom den närmsta tiden, det lutar åt 100D, 6-sitsig från 2017 med FSD.
Vad jag förstått så ingår det i alla FSD bilar gratis uppgradering till HW3, kan någon bekräfta att det är så?
En av bilarna jag hittat och är sugen på ska in till Tesla på reparation om en dryg vecka, tydligen så startar inte skärmen upp längre. Bilen hade även stått strömlös en tid. Jag har hört till och från om problem med skärmarna, är det något som man ska behöva vara orolig för? Den ska ju oavsett in till Tesla, så oavsett fel lär det ju åtgärdas.
Hur är det med sentry mode? Vad jag lyckats googla fram så finns det på bilar tillverkade efter augusti 2017, men har gått ut som mjukvaruuppdatering på FSD bilar som är byggda före det. Någon som vet om det är då?
Är bilen köpt med FSD ingår gratis uppgradering till HW3.
När det gällt mcu så byter de dotterkortet (där emmc sitter).
Angående sentry vet jag inte. Men jag tror det kommer med FSD-datorn.
Det krävs ej FSD för Sentry. Tror gränsen är AP 2.5, dvs bilar tillverkade efter höst 2017 nån gång.
På äldre bilar tror jag larmet finns och skärmen ändå visar Sentry, men ingen videoinspelning sker.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Vad gäller degradering av batteri förefaller det finnas delade meningar om hur allvarlig den egentlige är för 90d, men tillräckligt många har uttryckt sig negativt för att jag ska undvika det. Hur är det för 75d? Vad jag kan se på andrahandsmarknaden är 75d betydligt lägre i pris. Eller är batteriet för litet för en MX? Nyare begagnade 100d är så högt prissatta att man lika gärna kan köpa en ny nu när priserna har justerats. Dessutom bör ju priserna justeras ännu mer nu när dollarn har gått ner nästan 20% mot kronan.
Det är inte pga degradering som 90D inte är förstavalet. 90D har väl 82kWh batterikapacitet utan degradering och 100D har 98kWh och 75D har kanske 74kWh. Det blir alltså ett rätt stort hopp från 90-100 (16 kWh) och inte så stort hopp som man tror mellan 75D och 90D (8 kWh).
Jag kom att reflektera över batterikapacitet och laddning. Om nu 90d batteriet utnyttjar 83 kWh borde man inte kunna ladda till 100% utan att batteriet tar skada? Om blott 83kwh används så borde ju 100% betyda just 83 kWh och inte 90kwh? Eller tänker jag fel?
Jag kom att reflektera över batterikapacitet och laddning. Om nu 90d batteriet utnyttjar 83 kWh borde man inte kunna ladda till 100% utan att batteriet tar skada? Om blott 83kwh används så borde ju 100% betyda just 83 kWh och inte 90kwh? Eller tänker jag fel?
Det är tyvärr inte 83kWh tillgänglig kapacitet utan total kapacitet. Siffrorna 40, 60, 70, 75, 85, 90 och 100 är inte exakt vad kapaciteten är i kWh för de olika packen. För just 90-modellen så är siffran längst från verklig kapacitet (om man undantar de batteripack som marknadsförs med lägre kapacitet och sedan kunde uppgraderas till högre nivå).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Min X 90D har gått 13.000 mil och tappat ca 5%.
Har just lärt mej att jag har ca.79 kWh kvar av 83 kWh.
Använder inte räckviddsvisning men når 25 mil med snö på vägen och massor av minusgrader. Sommartid brukar jag tänka ca 30 mil.
Använder nästan alltid Abetter Routplanner och den har räknar ut min degradering.
PS. Laddbegränsad till 90 kW på min 90D, upplever inte att min nya X laddar så mycket fortare trots max ca 145 kw. DS.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro