Model S/X part 2

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Kilowatt »

fth skrev:
Kilowatt skrev:
Credde skrev:
Håller med, lite rykten/info bör komma ut snart skulle man tycka 8-)
Fast Tesla har ju inte utlovat någonting alls (förutom en paus i produktionen). Vi nördar har haussat detta till skyarna. Kanske blir det business as usual och inga egentliga nyheter :)
Inte alls omöjligt, men jag hoppas/tror verkligen på en refresh :D

/fth
Jag med! Sneglar på Rivian om inget radikalt händer med X...
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S/X part 2

Inlägg av MWall »

Jag tror inte det blir några ändringar alls tyvärr.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Credde »

MWall skrev:
Jag tror inte det blir några ändringar alls tyvärr.
Finns risk för det tyvärr.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S/X part 2

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
Jag tror inte det blir några ändringar alls tyvärr.
Vore väldigt konstigt om man inte tog tillfället i akt. Det kostar mkt att stänga ner en produktionslina, så man gör det inte alltför lättvindigt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Bodes_dad »

Kilowatt skrev:
fth skrev:
Kilowatt skrev:
Credde skrev:
Håller med, lite rykten/info bör komma ut snart skulle man tycka 8-)
Fast Tesla har ju inte utlovat någonting alls (förutom en paus i produktionen). Vi nördar har haussat detta till skyarna. Kanske blir det business as usual och inga egentliga nyheter :)
Inte alls omöjligt, men jag hoppas/tror verkligen på en refresh :D

/fth
Jag med! Sneglar på Rivian om inget radikalt händer med X...
Innan Rivian landar här har nog Tesla uppdaterat X.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Svenssons »

Bodes_dad skrev:
Kilowatt skrev:
fth skrev:
Kilowatt skrev:
Credde skrev:
Håller med, lite rykten/info bör komma ut snart skulle man tycka 8-)
Fast Tesla har ju inte utlovat någonting alls (förutom en paus i produktionen). Vi nördar har haussat detta till skyarna. Kanske blir det business as usual och inga egentliga nyheter :)
Inte alls omöjligt, men jag hoppas/tror verkligen på en refresh :D

/fth
Jag med! Sneglar på Rivian om inget radikalt händer med X...
Innan Rivian landar här har nog Tesla uppdaterat X.
Jag misstänker att till och med europeisk Cybertruck kommer finnas för leverans innan europeisk Rivian även ifall jag tror det dröjer 3-4 år för Cybertruck.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S/X part 2

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
MWall skrev:
Jag tror inte det blir några ändringar alls tyvärr.
Vore väldigt konstigt om man inte tog tillfället i akt. Det kostar mkt att stänga ner en produktionslina, så man gör det inte alltför lättvindigt.
Låg efterfrågan sägs vara anledningen. Dyrt att tillverka bilar som ingen köper också.
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Model S/X part 2

Inlägg av wcarlsson »

MWall skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
Jag tror inte det blir några ändringar alls tyvärr.
Vore väldigt konstigt om man inte tog tillfället i akt. Det kostar mkt att stänga ner en produktionslina, så man gör det inte alltför lättvindigt.
Låg efterfrågan sägs vara anledningen. Dyrt att tillverka bilar som ingen köper också.
Så kan det absolut vara. Den låga efterfrågan hänger dock ihop med utebliven refresh tror jag. Att vila sig i form funkar inte i det här fallet :)
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Kilowatt »

Svenssons skrev:
Jag misstänker att till och med europeisk Cybertruck kommer finnas för leverans innan europeisk Rivian även ifall jag tror det dröjer 3-4 år för Cybertruck.
Kanske det, men jag tar en Rivian före en Cybertruck alla dar i veckan (om valet nu fanns)
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Credde »

Finns väl kanske en risk för lite längre fram, att Tesla väljer helt att lägga ner tillverkningen av Model S/X när Cybertruck och Model 2 kommer, samtidigt tar Model Y till och med köpare från Model X. Svårt att spekulera om framtiden men om en eventuell refresh nu inte kommer öka försäljningen av Model S och X så tror jag det ligger i tankarna.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Svenssons »

Credde skrev:
Finns väl kanske en risk för lite längre fram, att Tesla väljer helt att lägga ner tillverkningen av Model S/X när Cybertruck och Model 2 kommer, samtidigt tar Model Y till och med köpare från Model X. Svårt att spekulera om framtiden men om en eventuell refresh nu inte kommer öka försäljningen av Model S och X så tror jag det ligger i tankarna.
Eventuell Model 2 är på inga sätt en ersättare till Model S och Cybertruck är på inga sätt en ersättare till Model X. Model 3 och Model Y är inte heller ersättare till S/X. Det är olika kundgrupper, olika storlekar, olika priser. Tidigare fanns dock inga val vilket ledde till att många köpte S och till viss del X för att det helt enkelt inte fanns några andra elbilar även ifall de egentligen ville ha en bil i storleken 3/Y. Model S/X är inte bilar som kommer att bli den mest sålda bil någon månad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S/X part 2

Inlägg av thebishop »

Så länge de kan tillverka bilarna med rimligt vinstmarginal lär de ju fortsätta. Cybertruck eller model 2 ersätter ju knappast S/X.

Däremot kan jag tänka mig att de öser på med än mer tech i S/X och håller priserna uppe för att bibehålla de marginaler som krävs.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S/X part 2

Inlägg av fth »

Credde skrev:
Finns väl kanske en risk för lite längre fram, att Tesla väljer helt att lägga ner tillverkningen av Model S/X när Cybertruck och Model 2 kommer, samtidigt tar Model Y till och med köpare från Model X. Svårt att spekulera om framtiden men om en eventuell refresh nu inte kommer öka försäljningen av Model S och X så tror jag det ligger i tankarna.
Model S är nog inte i farozonen, inte med Plaid i antågande, men X kan kanske sitta löst.

Elon verkar ju själv ha en rätt kluven inställning till X, Teslas "Faberge egg of cars", inte minst detta citat illustrerar ju det:
It’s an incredible vehicle and probably nothing like it will ever be made again and maybe it shouldn’t
Jag skulle själv bli ledsen om X försvann ur sortimentet, varken S eller Y har ju alla de egenskaper som jag uppskattar med X, men jag skulle nog inte heller bli särskilt förvånad.

Å andra sidan är ju X en ikonisk bil, bara FWD har nog genererat spaltkilometer gratis PR åt Tesla.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Legato »

fth skrev:
Credde skrev:
Finns väl kanske en risk för lite längre fram, att Tesla väljer helt att lägga ner tillverkningen av Model S/X när Cybertruck och Model 2 kommer, samtidigt tar Model Y till och med köpare från Model X. Svårt att spekulera om framtiden men om en eventuell refresh nu inte kommer öka försäljningen av Model S och X så tror jag det ligger i tankarna.
Model S är nog inte i farozonen, inte med Plaid i antågande, men X kan kanske sitta löst.

Elon verkar ju själv ha en rätt kluven inställning till X, Teslas "Faberge egg of cars", inte minst detta citat illustrerar ju det:
It’s an incredible vehicle and probably nothing like it will ever be made again and maybe it shouldn’t
Jag skulle själv bli ledsen om X försvann ur sortimentet, varken S eller Y har ju alla de egenskaper som jag uppskattar med X, men jag skulle nog inte heller bli särskilt förvånad.

Å andra sidan är ju X en ikonisk bil, bara FWD har nog genererat spaltkilometer gratis PR åt Tesla.

/fth
Tror inte X ligger sämre till än S. Har svårt att se att någon av dem skulle försvinna.

X ska ju också få Plaid. X är dessutom enda reella alternativet om man är 6 eller 7 personer i familjen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Model S/X part 2

Inlägg av backe »

Legato skrev:
fth skrev:
Credde skrev:
Finns väl kanske en risk för lite längre fram, att Tesla väljer helt att lägga ner tillverkningen av Model S/X när Cybertruck och Model 2 kommer, samtidigt tar Model Y till och med köpare från Model X. Svårt att spekulera om framtiden men om en eventuell refresh nu inte kommer öka försäljningen av Model S och X så tror jag det ligger i tankarna.
Model S är nog inte i farozonen, inte med Plaid i antågande, men X kan kanske sitta löst.

Elon verkar ju själv ha en rätt kluven inställning till X, Teslas "Faberge egg of cars", inte minst detta citat illustrerar ju det:
It’s an incredible vehicle and probably nothing like it will ever be made again and maybe it shouldn’t
Jag skulle själv bli ledsen om X försvann ur sortimentet, varken S eller Y har ju alla de egenskaper som jag uppskattar med X, men jag skulle nog inte heller bli särskilt förvånad.

Å andra sidan är ju X en ikonisk bil, bara FWD har nog genererat spaltkilometer gratis PR åt Tesla.

/fth
Tror inte X ligger sämre till än S. Har svårt att se att någon av dem skulle försvinna.

X ska ju också få Plaid. X är dessutom enda reella alternativet om man är 6 eller 7 personer i familjen.

Vart finns info om X Plaid? Officiell information eller nån YouTube kanal som spekulerar?

Tycker S är snyggare men skulle helst ha en X faktiskt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S/X part 2

Inlägg av fth »

Legato skrev:
Tror inte X ligger sämre till än S. Har svårt att se att någon av dem skulle försvinna.

X ska ju också få Plaid. X är dessutom enda reella alternativet om man är 6 eller 7 personer i familjen.
Var har du hört att X skall få Plaid?

Det har jag aldrig hört tidigare, iaf inte från officiellt håll, har jag missat något?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Kilowatt »

Legato skrev:

Tror inte X ligger sämre till än S. Har svårt att se att någon av dem skulle försvinna.

X ska ju också få Plaid. X är dessutom enda reella alternativet om man är 6 eller 7 personer i familjen.
Japp, håller helt med. Och jag skulle verkligen uppskatta en uppgraderad X med skönare utseende och ännu mer praktisk layout. Faktiskt gärna något större om jag får be. Och helst utan FWD (ja, vet att jag svär i kyrkan). Det är här som jag tycker Rivian har gjort ett sjukt bra jobb med R1S - på pappret än så länge.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Legato »

fth skrev:
Legato skrev:
Tror inte X ligger sämre till än S. Har svårt att se att någon av dem skulle försvinna.

X ska ju också få Plaid. X är dessutom enda reella alternativet om man är 6 eller 7 personer i familjen.
Var har du hört att X skall få Plaid?

Det har jag aldrig hört tidigare, iaf inte från officiellt håll, har jag missat något?

/fth
Så officiellt det blir med Tesla...

https://mobile.twitter.com/elonmusk/sta ... 93?lang=en
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S/X part 2

Inlägg av fth »

Legato skrev:
Så officiellt det blir med Tesla...

https://mobile.twitter.com/elonmusk/sta ... 93?lang=en
Ja just ja, det där hade jag ju faktiskt sett, men glömt :oops:

Han säger iofs bara att "Plaid powertrain" kommer till S/X/Roadster, inte att det faktiskt kommer Plaid-versioner av S/X/Roadster, det kommer väl t.ex. knappast finnas en "Roadster Plaid" utöver den "vanliga" Roadstern? :?

"Plaid powertrain" i detta sammanhang kanske bara betyder tri-motor? Det skulle i så fall innebära att alla S/X/Roadster får tri-motor, och att S Plaid och Roadster får större motorer/säkringar etc för att klara högre effekter?

Cybertruck tri-motor kommer väl i så fall troligen också kallas Plaid?

Inget av detta utesluter iofs en X Plaid, men borde inte den också ha gjorts tillgänlig i konfiguratorn som S Plaid då?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Legato »

fth skrev:
Legato skrev:
Så officiellt det blir med Tesla...

https://mobile.twitter.com/elonmusk/sta ... 93?lang=en
Ja just ja, det där hade jag ju faktiskt sett, men glömt :oops:

Han säger iofs bara att "Plaid powertrain" kommer till S/X/Roadster, inte att det faktiskt kommer Plaid-versioner av S/X/Roadster, det kommer väl t.ex. knappast finnas en "Roadster Plaid" utöver den "vanliga" Roadstern? :?

"Plaid powertrain" i detta sammanhang kanske bara betyder tri-motor? Det skulle i så fall innebära att alla S/X/Roadster får tri-motor, och att S Plaid och Roadster får större motorer/säkringar etc för att klara högre effekter?

Cybertruck tri-motor kommer väl i så fall troligen också kallas Plaid?

Inget av detta utesluter iofs en X Plaid, men borde inte den också ha gjorts tillgänlig i konfiguratorn som S Plaid då?

/fth
Plaid är Plaid... Nyheten när det kom var ju just att man skulle använda liknande drivlina som i Roadstern även i S&X. Har sagts av Musk vid annat tillfälle att S kommer före X så nej, jag tycker inte det är konstigt att X inte finns i konfiguratorn ännu.

Nån Plaid Cybertruck har jag inte hört talas om.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Zalman3 »

En del tror fortfarande på en refresh.
20210112_004656.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Model S/X part 2

Inlägg av kallekula »

Zalman3 skrev:
En del tror fortfarande på en refresh.
Vem är det då?
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S/X part 2

Inlägg av thebishop »

Och en del tror fortfarande på Tomten... :D

Random dudes på nätet tror många saker.

"Du, den nya Model S kommer ha 4680-batterier, fram/bakvagn stansade i ett stycke med gigapress, laser-drivna framlyktor, sensorrengöring för alla kameror, HUD, fungerande rengöring av vindruta och framlyktor, nytt effektivitetspaket så den snittar under 150 Wh/km, handtag som inte går sönder, MCU 3, AP HW 4.0, dubbla glasrutor med akustisk dämpning runt om, ordentlig ljudisolering för däcken för grov asfalt, 150+kWh batteri för total räckvidd på 900km+ för Long Range, 0-100 på 3s för Long Range, Laddhastighet på 300kW+ 0-70%, ny avancerad 9-lagers-lack med keramisk slutyta som skyddar mot 99% av stenskotten, motorer och batteri får ny 10-års / 1 miljon km garanti, EU tillåter Summon med Keyfob så den faktiskt fungerar, laser-rengöring av framrutan, medsvängande "carving" bakhjul som Saab 9-3 hade för roligare körkänsla, "Night mode" som släcker ner kupen som Saab hade, ...."

:lol:
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S/X part 2

Inlägg av thebishop »

kallekula skrev:
Zalman3 skrev:
En del tror fortfarande på en refresh.
Vem är det då?
Snubben äger https://www.tesmanian.com/ och är liksom en del andra mega-pro Tesla.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Model S/X part 2

Inlägg av AGCF »

Han är också en av få som suttit ner i en längre intervju med Elon. En halv dag. Även Kimbal och Maye var med https://www.youtube.com/watch?v=J9oEc0wCQDE
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Skriv svar