Honda E

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Honda E

Inlägg av PhR34k »

Bara jag som har problem med appen?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

PhR34k skrev:
Bara jag som har problem med appen?
Nej... Den suger verkligen.

I början funkade den kanske 1 av 3 gånger för mig. Senaste veckorna har den aldrig funkat. Får upp bilen men kan inte göra något.

Riktigt tråkigt, särskilt så här års.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Honda E

Inlägg av PhR34k »

Legato skrev:
PhR34k skrev:
Bara jag som har problem med appen?
Nej... Den suger verkligen.

I början funkade den kanske 1 av 3 gånger för mig. Senaste veckorna har den aldrig funkat. Får upp bilen men kan inte göra något.

Riktigt tråkigt, särskilt så här års.
För mig funkade den också första veckorna men efter att vi båda bytte telefon så kan vi inte logga in.
Får inte igång värmen heller med fjärren, händer inget efter att jag tryckt och hållit kvar knappen (förutom att en liten led på fjärren blinkar till).
Måste ringa dom.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

PhR34k skrev:
Legato skrev:
PhR34k skrev:
Bara jag som har problem med appen?
Nej... Den suger verkligen.

I början funkade den kanske 1 av 3 gånger för mig. Senaste veckorna har den aldrig funkat. Får upp bilen men kan inte göra något.

Riktigt tråkigt, särskilt så här års.
För mig funkade den också första veckorna men efter att vi båda bytte telefon så kan vi inte logga in.
Får inte igång värmen heller med fjärren, händer inget efter att jag tryckt och hållit kvar knappen (förutom att en liten led på fjärren blinkar till).
Måste ringa dom.
Om du bytt telefon så måste du kontakta Hondas Support. Appen låser till din telefons IMIE av säkerhetsskäl (för framtida upplåsning med telefon), så det problemet borde de lösa snabbt om du mailar dem.

Gällande fjärren/nyckeln så är du medveten om att du först måste trycka en gång på låsknappen och sen hålla inne "fläkten"? Den funkar utan problem för min del.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Honda E

Inlägg av PhR34k »

Ahh, det förklarar det då! Tack för tipset!
Varför är det bara Tesla som har väl fungerade App, ska det verkligen vara så svårt?
Min Mercedes jag hade tidigare krånglade också!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

PhR34k skrev:
Ahh, det förklarar det då! Tack för tipset!
Varför är det bara Tesla som har väl fungerade App, ska det verkligen vara så svårt?
Min Mercedes jag hade tidigare krånglade också!
Det var så lite.

Ja det verkar onekligen svårt att få till!

Min för BMW var dålig också. Polestar har ju inte ens fått ut någon. VWs funkar väl också ganska bristfälligt av vad man läst.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Honda E

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
PhR34k skrev:
Ahh, det förklarar det då! Tack för tipset!
Varför är det bara Tesla som har väl fungerade App, ska det verkligen vara så svårt?
Min Mercedes jag hade tidigare krånglade också!
Det var så lite.

Ja det verkar onekligen svårt att få till!

Min för BMW var dålig också. Polestar har ju inte ens fått ut någon. VWs funkar väl också ganska bristfälligt av vad man läst.

BMW app fungerade sisådär för ett par år sedan men nu är den klockren sen ett bra tag tillbaka. Inte lika bra som Tesla-appen men fullt funktionsduglig.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Honda E

Inlägg av Credde »

MWall skrev:
Legato skrev:
PhR34k skrev:
Ahh, det förklarar det då! Tack för tipset!
Varför är det bara Tesla som har väl fungerade App, ska det verkligen vara så svårt?
Min Mercedes jag hade tidigare krånglade också!
Det var så lite.

Ja det verkar onekligen svårt att få till!

Min för BMW var dålig också. Polestar har ju inte ens fått ut någon. VWs funkar väl också ganska bristfälligt av vad man läst.

BMW app fungerade sisådär för ett par år sedan men nu är den klockren sen ett bra tag tillbaka. Inte lika bra som Tesla-appen men fullt funktionsduglig.
Håller med, tycker BMW har gjort bra uppdateringar.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Honda E

Inlägg av Elektrokungen »

PhR34k skrev:
Ahh, det förklarar det då! Tack för tipset!
Varför är det bara Tesla som har väl fungerade App, ska det verkligen vara så svårt?
Min Mercedes jag hade tidigare krånglade också!
Min Ioniq har en app som inte krånglat någon gång alls hittills. Dock måste man slå en pin-kod varje gång.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Honda E

Inlägg av SwedishAdvocate »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Honda E

Inlägg av HelectriC »

aj då, det var ju inte så bra :(
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

PhR34k skrev:
Ahh, det förklarar det då! Tack för tipset!
Varför är det bara Tesla som har väl fungerade App, ska det verkligen vara så svårt?
Min Mercedes jag hade tidigare krånglade också!
Jag tycker den nuvarande appen för Mercedes fungerat extremt stabilt och bra det sista året.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Honda E

Inlägg av macky »

Bumpar tråden. Lite sugen på Honda e som andrabil för att den är cool. Privatleasing 24m för ca 3100. Ni som haft den ett tag. Vad är räckvidd på landsväg sommar resp vinter? Skulle 90% användas för kortare ärenden och att skjutsa barn, men ngn gång kanske även ta sig till landet dit det är 15 mil. Klarar man det på vintern? Mix av 80 och 110-väg. Appen, fortsatt kass?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Honda E

Inlägg av Tellus »

För att klara 15 mil utan problem i dom förhållanden bör du ha en WLTP på >300km

De här räckvidds siffrorna verkar rimliga
https://ev-database.org/car/1171/Honda-e
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Honda E

Inlägg av macky »

Tellus skrev:
För att klara 15 mil utan problem i dom förhållanden bör du ha en WLTP på >300km

De här räckvidds siffrorna verkar rimliga
https://ev-database.org/car/1171/Honda-e
Ok, har ju en WLTP på ca 40-42 mil på min e-tron och den har som värst dragit 55% av batteriet på den sträckan på 2,5 år (min 36%). Dvs den skulle med marginal klarat detta med 24 mils WLTP omräknat (60%). Men Hondan kanske är lite mer tillspetsad i sin angivna WLTP. Är det snöstorm kommer man ju heller inte nyttja bilen utan välja den andra men en mer vanlig vinterdag kan det bli aktuellt. Hade varit kul med lite info från de som har bilen. Annars blir det väl en ID.3 eller ngt som säkert är en bättre bil på nästan alla vis men som inte känns lika kul. En annan fördel med en sådan är förstås att man faktiskt kan ta den på långresa om behovet uppstår. Verkar inte vara Hondans grej riktigt ;) .
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

macky skrev:
Tellus skrev:
För att klara 15 mil utan problem i dom förhållanden bör du ha en WLTP på >300km

De här räckvidds siffrorna verkar rimliga
https://ev-database.org/car/1171/Honda-e
Ok, har ju en WLTP på ca 40-42 mil på min e-tron och den har som värst dragit 55% av batteriet på den sträckan på 2,5 år (min 36%). Dvs den skulle med marginal klarat detta med 24 mils WLTP omräknat (60%). Men Hondan kanske är lite mer tillspetsad i sin angivna WLTP. Är det snöstorm kommer man ju heller inte nyttja bilen utan välja den andra men en mer vanlig vinterdag kan det bli aktuellt. Hade varit kul med lite info från de som har bilen. Annars blir det väl en ID.3 eller ngt som säkert är en bättre bil på nästan alla vis men som inte känns lika kul. En annan fördel med en sådan är förstås att man faktiskt kan ta den på långresa om behovet uppstår. Verkar inte vara Hondans grej riktigt ;) .
ID3 kan troligen vara ett bättre val misstänker jag (verkar vara en mer kompetent elbil), men jag antar att den också är dyrare än både Fiat 500e och Honda E?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Honda E

Inlägg av macky »

martinot skrev:
macky skrev:
Tellus skrev:
För att klara 15 mil utan problem i dom förhållanden bör du ha en WLTP på >300km

De här räckvidds siffrorna verkar rimliga
https://ev-database.org/car/1171/Honda-e
Ok, har ju en WLTP på ca 40-42 mil på min e-tron och den har som värst dragit 55% av batteriet på den sträckan på 2,5 år (min 36%). Dvs den skulle med marginal klarat detta med 24 mils WLTP omräknat (60%). Men Hondan kanske är lite mer tillspetsad i sin angivna WLTP. Är det snöstorm kommer man ju heller inte nyttja bilen utan välja den andra men en mer vanlig vinterdag kan det bli aktuellt. Hade varit kul med lite info från de som har bilen. Annars blir det väl en ID.3 eller ngt som säkert är en bättre bil på nästan alla vis men som inte känns lika kul. En annan fördel med en sådan är förstås att man faktiskt kan ta den på långresa om behovet uppstår. Verkar inte vara Hondans grej riktigt ;) .
ID3 kan troligen vara ett bättre val misstänker jag (verkar vara en mer kompetent elbil), men jag antar att den också är dyrare än både Fiat 500e och Honda E?
Ja, högre privatleasingpris. Men rätt liten skillnad om man köper verkar det som. Allt hänger egentligen på vad jag (om) byter e-tron mot och vilken andrabil man då behöver.
Peugeot e-208 är väl snäppet större än honda och med bättre räckvidd till lite lägre pris. Men inte så kul. En M3 hade varit kul men blir också för dyrt. Att byta bort nuvarande andrabil handlar mest om att dels byta till elbil men mest om att spara lite pengar på det.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

macky skrev:
martinot skrev:
macky skrev:
Tellus skrev:
För att klara 15 mil utan problem i dom förhållanden bör du ha en WLTP på >300km

De här räckvidds siffrorna verkar rimliga
https://ev-database.org/car/1171/Honda-e
Ok, har ju en WLTP på ca 40-42 mil på min e-tron och den har som värst dragit 55% av batteriet på den sträckan på 2,5 år (min 36%). Dvs den skulle med marginal klarat detta med 24 mils WLTP omräknat (60%). Men Hondan kanske är lite mer tillspetsad i sin angivna WLTP. Är det snöstorm kommer man ju heller inte nyttja bilen utan välja den andra men en mer vanlig vinterdag kan det bli aktuellt. Hade varit kul med lite info från de som har bilen. Annars blir det väl en ID.3 eller ngt som säkert är en bättre bil på nästan alla vis men som inte känns lika kul. En annan fördel med en sådan är förstås att man faktiskt kan ta den på långresa om behovet uppstår. Verkar inte vara Hondans grej riktigt ;) .
ID3 kan troligen vara ett bättre val misstänker jag (verkar vara en mer kompetent elbil), men jag antar att den också är dyrare än både Fiat 500e och Honda E?
Ja, högre privatleasingpris. Men rätt liten skillnad om man köper verkar det som. Allt hänger egentligen på vad jag (om) byter e-tron mot och vilken andrabil man då behöver.
Peugeot e-208 är väl snäppet större än honda och med bättre räckvidd till lite lägre pris. Men inte så kul. En M3 hade varit kul men blir också för dyrt. Att byta bort nuvarande andrabil handlar mest om att dels byta till elbil men mest om att spara lite pengar på det.
Hur mycket skiljer mellan en välutrustad ID3 och en basmodell av M3?

Skulle nog lurat på en M3 då om skillnaden inte är brutalt stor till tex. en ID3 Max.

Vi kör M3 LR som andrabil, och även om det finns nackdelar med den (lackkvalitet, automatisk regnsensor) så är vi ändå så nöjda med den så att vi är inne på vår andra M3. Även om lite högre i inköpspris, så får man ta med att värdeminskningen varit extremt liten. Så den faktiska kostnaden är inte så hög när man väl räknar på det.

Kan garantera dig att det dessutom verkligen är en kul bil! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

macky skrev:
Bumpar tråden. Lite sugen på Honda e som andrabil för att den är cool. Privatleasing 24m för ca 3100. Ni som haft den ett tag. Vad är räckvidd på landsväg sommar resp vinter? Skulle 90% användas för kortare ärenden och att skjutsa barn, men ngn gång kanske även ta sig till landet dit det är 15 mil. Klarar man det på vintern? Mix av 80 och 110-väg. Appen, fortsatt kass?
När räckvidd är något du överhuvudtaget lyfter så tror jag Honda E är fel val.

Jag älskar bilen. Finns ingen bättre "citypendlare" på marknaden mig veterligen. Den är riktigt rolig att köra, otroligt smidig, charmig som få och har massor av kul teknik. För mig spelar räckvidden ingen roll, jag "dagpendlar" strax under 5 mil per dag och det klarar den två gånger även i värsta tänkbara väder.

Men som direkta svar så skulle jag säga:
Sommartid: 18 mil
"Normal" vinter: 12-13 mil
Worst case: 10 mil

Appen är lite lurig. För mig är den helt kass. För merparten verkar den fungera helt OK, men för ganska många (gissningsvis typ 1 av 5) så fungerar den knappt alls.

För oss är Hondan egentligen ganska onödig, vi behöver verkligen inte tre bilar, men jag har otroligt svårt att släppa den. "Emotionellt" så är den faktiskt favoriten av våra tre bilar.

För att få mer "ägarinput" så kan jag rekommendera "Honda E Sverige" på Facebook, tror du når betydligt fler ägare där än här.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Honda E

Inlägg av mati »

Jag förstår dig verkligen Legato. En charmigare bil finns nog inte. Och alla finesser den har är verkligen coola.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Honda E

Inlägg av macky »

Legato skrev:
macky skrev:
Bumpar tråden. Lite sugen på Honda e som andrabil för att den är cool. Privatleasing 24m för ca 3100. Ni som haft den ett tag. Vad är räckvidd på landsväg sommar resp vinter? Skulle 90% användas för kortare ärenden och att skjutsa barn, men ngn gång kanske även ta sig till landet dit det är 15 mil. Klarar man det på vintern? Mix av 80 och 110-väg. Appen, fortsatt kass?
När räckvidd är något du överhuvudtaget lyfter så tror jag Honda E är fel val.

Jag älskar bilen. Finns ingen bättre "citypendlare" på marknaden mig veterligen. Den är riktigt rolig att köra, otroligt smidig, charmig som få och har massor av kul teknik. För mig spelar räckvidden ingen roll, jag "dagpendlar" strax under 5 mil per dag och det klarar den två gånger även i värsta tänkbara väder.

Men som direkta svar så skulle jag säga:
Sommartid: 18 mil
"Normal" vinter: 12-13 mil
Worst case: 10 mil

Appen är lite lurig. För mig är den helt kass. För merparten verkar den fungera helt OK, men för ganska många (gissningsvis typ 1 av 5) så fungerar den knappt alls.

För oss är Hondan egentligen ganska onödig, vi behöver verkligen inte tre bilar, men jag har otroligt svårt att släppa den. "Emotionellt" så är den faktiskt favoriten av våra tre bilar.

För att få mer "ägarinput" så kan jag rekommendera "Honda E Sverige" på Facebook, tror du når betydligt fler ägare där än här.
Tack för bra input. Hade jag inte haft landet på 15 mils avstånd tror jag valet varit lätt. Nu får jag fundera några varv till eller flytta söder om stan. ;)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Honda E

Inlägg av Tellus »

macky skrev:
martinot skrev:
macky skrev:
Tellus skrev:
För att klara 15 mil utan problem i dom förhållanden bör du ha en WLTP på >300km

De här räckvidds siffrorna verkar rimliga
https://ev-database.org/car/1171/Honda-e
Ok, har ju en WLTP på ca 40-42 mil på min e-tron och den har som värst dragit 55% av batteriet på den sträckan på 2,5 år (min 36%). Dvs den skulle med marginal klarat detta med 24 mils WLTP omräknat (60%). Men Hondan kanske är lite mer tillspetsad i sin angivna WLTP. Är det snöstorm kommer man ju heller inte nyttja bilen utan välja den andra men en mer vanlig vinterdag kan det bli aktuellt. Hade varit kul med lite info från de som har bilen. Annars blir det väl en ID.3 eller ngt som säkert är en bättre bil på nästan alla vis men som inte känns lika kul. En annan fördel med en sådan är förstås att man faktiskt kan ta den på långresa om behovet uppstår. Verkar inte vara Hondans grej riktigt ;) .
ID3 kan troligen vara ett bättre val misstänker jag (verkar vara en mer kompetent elbil), men jag antar att den också är dyrare än både Fiat 500e och Honda E?
Ja, högre privatleasingpris. Men rätt liten skillnad om man köper verkar det som. Allt hänger egentligen på vad jag (om) byter e-tron mot och vilken andrabil man då behöver.
Peugeot e-208 är väl snäppet större än honda och med bättre räckvidd till lite lägre pris. Men inte så kul. En M3 hade varit kul men blir också för dyrt. Att byta bort nuvarande andrabil handlar mest om att dels byta till elbil men mest om att spara lite pengar på det.
Jag vet en fin M3 sr+ 4000mil som kanske är till salu för ~400.
PM vid intresse
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Honda E

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
macky skrev:
martinot skrev:
macky skrev:
Tellus skrev:
För att klara 15 mil utan problem i dom förhållanden bör du ha en WLTP på >300km

De här räckvidds siffrorna verkar rimliga
https://ev-database.org/car/1171/Honda-e
Ok, har ju en WLTP på ca 40-42 mil på min e-tron och den har som värst dragit 55% av batteriet på den sträckan på 2,5 år (min 36%). Dvs den skulle med marginal klarat detta med 24 mils WLTP omräknat (60%). Men Hondan kanske är lite mer tillspetsad i sin angivna WLTP. Är det snöstorm kommer man ju heller inte nyttja bilen utan välja den andra men en mer vanlig vinterdag kan det bli aktuellt. Hade varit kul med lite info från de som har bilen. Annars blir det väl en ID.3 eller ngt som säkert är en bättre bil på nästan alla vis men som inte känns lika kul. En annan fördel med en sådan är förstås att man faktiskt kan ta den på långresa om behovet uppstår. Verkar inte vara Hondans grej riktigt ;) .
ID3 kan troligen vara ett bättre val misstänker jag (verkar vara en mer kompetent elbil), men jag antar att den också är dyrare än både Fiat 500e och Honda E?
Ja, högre privatleasingpris. Men rätt liten skillnad om man köper verkar det som. Allt hänger egentligen på vad jag (om) byter e-tron mot och vilken andrabil man då behöver.
Peugeot e-208 är väl snäppet större än honda och med bättre räckvidd till lite lägre pris. Men inte så kul. En M3 hade varit kul men blir också för dyrt. Att byta bort nuvarande andrabil handlar mest om att dels byta till elbil men mest om att spara lite pengar på det.
Hur mycket skiljer mellan en välutrustad ID3 och en basmodell av M3?

Skulle nog lurat på en M3 då om skillnaden inte är brutalt stor till tex. en ID3 Max.

Vi kör M3 LR som andrabil, och även om det finns nackdelar med den (lackkvalitet, automatisk regnsensor) så är vi ändå så nöjda med den så att vi är inne på vår andra M3. Även om lite högre i inköpspris, så får man ta med att värdeminskningen varit extremt liten. Så den faktiska kostnaden är inte så hög när man väl räknar på det.

Kan garantera dig att det dessutom verkligen är en kul bil! :)
Kallar du din Tesla för andrabil fortfarande? Känns som att du skrivit mer och mer som att ni i princip alltid tar
den i första hand numera :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
Kallar du din Tesla för andrabil fortfarande? Känns som att du skrivit mer och mer som att ni i princip alltid tar
den i första hand numera :)
Absolut. Detta ställer ju begreppen "förstabil" och "andrabil" lite på ända!

Så håller med om att jag inte vet längre vad som definierar de begreppen... :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Honda E

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Kallar du din Tesla för andrabil fortfarande? Känns som att du skrivit mer och mer som att ni i princip alltid tar
den i första hand numera :)
Det är ju en definitionsfråga. Jag kallar vår e-Golf också för andrabil, trots att den rullar typ tre gånger så mycket som förstabilen.
För mig är förstabilen den bilen man troligen skulle behålla om man hade varit tvungen att göra sig av med en bil, dvs den fungerar som endabil.
Det betyder ju inte att andrabilen inte ändå är en smidigare vardagsbil som man kör mest med.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar