Dåligt bemötande vid support.

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Magnus_L
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 dec 2020 13:43

Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av Magnus_L »

Hej,
Jag satt nyligen i telefonsupport med Tesla och upplevde nog den sämsta support jag varit med om.
Det är på nivån att jag verkligen skulle vilja informera ansvarig chef om det.

Jag har problem med att kunna se händelserna som bilen registrerat i vaktläge. Kameraikonen är borta och det är en pil med ett streck under istället (som det blir när man kör bilen) och trycker jag på den öppnas ”programvara”.

Jag ringer supporten om detta och beskriver mitt problem. Han frågar direkt om jag läst manualen. Jag svarar nej, men säger samtidigt att jag har kunnat se händelserna tidigare genom att trycka på kameraikonen. Han förstår ingenting och frågar igen om jag har läst manualen. Jag säger nej och att jag ringer supporten för att dom ska kunna sådant här. Han har ingen aning om vad jag menar och hänvisar återigen till manualen varpå han säger ”lycka till” och lägger på.

Jag har aldrig stött på en så inkompetent och otrevlig person på supporten och skulle vilja informera ansvarig chef om det. Är det någon som vet vart jag mailar om detta...eller hur jag får upp händelserapporten från vaktläget?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av BrooklynS »

Är det inte en bra idé att läsa manualen först?
Tesla Y LR -22 EAP
Magnus_L
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 dec 2020 13:43

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av Magnus_L »

BrooklynS skrev:
Är det inte en bra idé att läsa manualen först?
Det är ju inte så att jag inte vet hur jag ska göra. Jag har läst den i efterhand och den säger att jag ska trycka på kameraikonen, precis som jag alltid gjort. Men den finns inte tillgänglig längre...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av OfarligTesla »

Magnus_L skrev:
BrooklynS skrev:
Är det inte en bra idé att läsa manualen först?
Det är ju inte så att jag inte vet hur jag ska göra. Jag har läst den i efterhand och den säger att jag ska trycka på kameraikonen, precis som jag alltid gjort. Men den finns inte tillgänglig längre...
Då kanske du ska testa att ladda ned den nya programvaran den vill ladda ner och se om ikonen kommer tillbaka då?
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av UrbanL »

Står bilen i Parkeringsläge ”P”?
Kolla om USB-minnet går att läsa, det kan ju hända att det blivit korrupt och oläsbart.
Och testa en omstart. Passa på att köra uppdateringen så får du en på köpet.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av kikat »

Om du har en Model 3 finns manualen här: https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ope_sv.pdf
Senast redigerad av kikat, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av LeffeP »

BrooklynS skrev:
Är det inte en bra idé att läsa manualen först?
Läst eller inte, det är väl ingen ursäkt att bete sig på det sättet vid kontakt? Läser så mycket om Teslas support och bemötande som brister massor, och tyvärr lika många som hela tiden går i försvar, helt obegripligt...
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av taliz »

Gott försök måste jag säga. Hade aldrig ens kommit på tanken att ringa och fråga om mjukvarusupport. :)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av LeffeP »

taliz skrev:
Gott försök måste jag säga. Hade aldrig ens kommit på tanken att ringa och fråga om mjukvarusupport. :)
Vistas man på forum så gör man det säkert inte, men långt från alla ger sig ut på nätet när nåt händer, många ringer dit dom köpt produkten, och med tanken på hur Tesla beter sig vid leverans med noll info så vet man ju inte vad man ska göra mer än att lyfta luren. Dåligt bemötande är aldrig försvarbart. Och att behöva känna sig dum för att man "kom på tanken att ringa", jag har inte ens ord för det...
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av taliz »

LeffeP skrev:
taliz skrev:
Gott försök måste jag säga. Hade aldrig ens kommit på tanken att ringa och fråga om mjukvarusupport. :)
Vistas man på forum så gör man det säkert inte, men långt från alla ger sig ut på nätet när nåt händer, många ringer dit dom köpt produkten, och med tanken på hur Tesla beter sig vid leverans med noll info så vet man ju inte vad man ska göra mer än att lyfta luren. Dåligt bemötande är aldrig försvarbart. Och att behöva känna sig dum för att man "kom på tanken att ringa", jag har inte ens ord för det...
Nu försöker du lägga ord i min mun. Jag påstår inte att man är dum för att man ringer.
Men om man har köpt något på nätet, tex en Tesla, så bör man rimligen vara bekväm med att även söka info på nätet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av OfarligTesla »

LeffeP skrev:

Vistas man på forum så gör man det säkert inte, men långt från alla ger sig ut på nätet när nåt händer, många ringer dit dom köpt produkten, och med tanken på hur Tesla beter sig vid leverans med noll info så vet man ju inte vad man ska göra mer än att lyfta luren. Dåligt bemötande är aldrig försvarbart. Och att behöva känna sig dum för att man "kom på tanken att ringa", jag har inte ens ord för det...
Finns mycket att säga om Teslas service men att hänvisa till manualen när man undrar över funktioner i mjukvaran är helt rätt imo. En biltillverkare skall inte behöva betala för att erbjuda mjukvarusupport för sådant man enkelt kan läsa sig till själv, det drabbar alla kunder negativt i slutändan.

Att folk inte går in på nätet eller läser manualen är deras problem om de inte kommer fram till rätt svar.
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av LeffeP »

OfarligTesla skrev:
LeffeP skrev:

Vistas man på forum så gör man det säkert inte, men långt från alla ger sig ut på nätet när nåt händer, många ringer dit dom köpt produkten, och med tanken på hur Tesla beter sig vid leverans med noll info så vet man ju inte vad man ska göra mer än att lyfta luren. Dåligt bemötande är aldrig försvarbart. Och att behöva känna sig dum för att man "kom på tanken att ringa", jag har inte ens ord för det...
Finns mycket att säga om Teslas service men att hänvisa till manualen när man undrar över funktioner i mjukvaran är helt rätt imo. En biltillverkare skall inte behöva betala för att erbjuda mjukvarusupport för sådant man enkelt kan läsa sig till själv, det drabbar alla kunder negativt i slutändan.

Att folk inte går in på nätet eller läser manualen är deras problem om de inte kommer fram till rätt svar.
Allvarligt, jag häpnar över såna här kommentarer...

Jag har hämtat ut 2 Teslor, inte i nåt fall har man sagt att "allt står i manualen så ring inte oss om du får problem....."
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av Kilowatt »

Vi som var med i första början minns hur det var då - det var verkligen VIP service. Idag är det något annat, troligen mest pga Model 3 och de höga leveransvolymerna helt enkelt.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av taliz »

LeffeP skrev:
OfarligTesla skrev:
LeffeP skrev:

Vistas man på forum så gör man det säkert inte, men långt från alla ger sig ut på nätet när nåt händer, många ringer dit dom köpt produkten, och med tanken på hur Tesla beter sig vid leverans med noll info så vet man ju inte vad man ska göra mer än att lyfta luren. Dåligt bemötande är aldrig försvarbart. Och att behöva känna sig dum för att man "kom på tanken att ringa", jag har inte ens ord för det...
Finns mycket att säga om Teslas service men att hänvisa till manualen när man undrar över funktioner i mjukvaran är helt rätt imo. En biltillverkare skall inte behöva betala för att erbjuda mjukvarusupport för sådant man enkelt kan läsa sig till själv, det drabbar alla kunder negativt i slutändan.

Att folk inte går in på nätet eller läser manualen är deras problem om de inte kommer fram till rätt svar.
Allvarligt, jag häpnar över såna här kommentarer...

Jag har hämtat ut 2 Teslor, inte i nåt fall har man sagt att "allt står i manualen så ring inte oss om du får problem....."
Det sa dom inte här heller.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av LeffeP »

Kilowatt skrev:
Vi som var med i första början minns hur det var då - det var verkligen VIP service. Idag är det något annat, troligen mest pga Model 3 och de höga leveransvolymerna helt enkelt.
Du har helt rätt, 2014 när jag tog ut min första kände man sig som kung :) Nu känner man sig som lägsta pöbeln i samhället. Klar skillnad.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
LeffeP skrev:

Vistas man på forum så gör man det säkert inte, men långt från alla ger sig ut på nätet när nåt händer, många ringer dit dom köpt produkten, och med tanken på hur Tesla beter sig vid leverans med noll info så vet man ju inte vad man ska göra mer än att lyfta luren. Dåligt bemötande är aldrig försvarbart. Och att behöva känna sig dum för att man "kom på tanken att ringa", jag har inte ens ord för det...
Finns mycket att säga om Teslas service men att hänvisa till manualen när man undrar över funktioner i mjukvaran är helt rätt imo. En biltillverkare skall inte behöva betala för att erbjuda mjukvarusupport för sådant man enkelt kan läsa sig till själv, det drabbar alla kunder negativt i slutändan.

Att folk inte går in på nätet eller läser manualen är deras problem om de inte kommer fram till rätt svar.

Snorkig support slår tillbaka på Tesla. Lycka till med att få icke-entusiaster att acceptera sånt.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av MWall »

Kilowatt skrev:
Vi som var med i första början minns hur det var då - det var verkligen VIP service. Idag är det något annat, troligen mest pga Model 3 och de höga leveransvolymerna helt enkelt.

Tesla borde ha en gräddfil för oss med Model S/X som köptes innan Model 3 kom. Vi bad inte om att få tusentals och åter tusentals tech-nördar att trängas med på superchargers och service centers. ;)
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av Kriper »

MWall skrev:
Kilowatt skrev:
Vi som var med i första början minns hur det var då - det var verkligen VIP service. Idag är det något annat, troligen mest pga Model 3 och de höga leveransvolymerna helt enkelt.

Tesla borde ha en gräddfil för oss med Model S/X som köptes innan Model 3 kom. Vi bad inte om att få tusentals och åter tusentals tech-nördar att trängas med på superchargers och service centers. ;)
:D :D :D
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av OfarligTesla »

LeffeP skrev:
Allvarligt, jag häpnar över såna här kommentarer...

Jag har hämtat ut 2 Teslor, inte i nåt fall har man sagt att "allt står i manualen så ring inte oss om du får problem....."
Var ser du att det var vad som sades? Allt som skrevs var att hänvisa till manualen i just denna fråga vilket är helt okej i min mening.
MWall skrev:

Snorkig support slår tillbaka på Tesla. Lycka till med att få icke-entusiaster att acceptera sånt.
Det är inget snorkigt med att säga RTFM (eller i snällare termer om man pratar med någon av äldre modell) när frågan är av just den karaktären.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av chaffis75 »

Någon som behöver en manual på hur man hyfsat effektivt slipper kunder som köper en ny produkt.. Ja läs fösta inlägget här.. :D

Ja katastrof.. Dessutom ligger denna nu på ett forum där många i sekten tycker tesla gör rätt men många läser de utan att kommentera och tänker en tesla vill jag nog inte äga.

Sen för att nyansera de hela lite så är de väl många bilföretag (och andra företag) som inte har så bra support, men här vill man ju inte ens försöka lösa de..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av chaffis75 »

OfarligTesla skrev:
LeffeP skrev:
Allvarligt, jag häpnar över såna här kommentarer...

Jag har hämtat ut 2 Teslor, inte i nåt fall har man sagt att "allt står i manualen så ring inte oss om du får problem....."
Var ser du att det var vad som sades? Allt som skrevs var att hänvisa till manualen i just denna fråga vilket är helt okej i min mening.
MWall skrev:

Snorkig support slår tillbaka på Tesla. Lycka till med att få icke-entusiaster att acceptera sånt.
Det är inget snorkigt med att säga RTFM (eller i snällare termer om man pratar med någon av äldre modell) när frågan är av just den karaktären.
Probelemet är väl att de slänger luren i örat på honom.. De är illa.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av Svenssons »

MWall skrev:
Kilowatt skrev:
Vi som var med i första början minns hur det var då - det var verkligen VIP service. Idag är det något annat, troligen mest pga Model 3 och de höga leveransvolymerna helt enkelt.

Tesla borde ha en gräddfil för oss med Model S/X som köptes innan Model 3 kom. Vi bad inte om att få tusentals och åter tusentals tech-nördar att trängas med på superchargers och service centers. ;)
Är det inte vi som är tech-nördarna?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av HelectriC »

Är det något man lärt så är det att aldrig visa för en kund att man tycker dom är idioter oavsett hur dumma eller inte frågorna är. En kund ska känna sig som kung oavsett. Om målet är att få personen att läsa manualen, så får man göra det på ett snyggt sätt. I detta fall löstes varken problemet eller det gavs en vänlig hänvisning till manualen, fail på båda punkter!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av B99 »

Att ringa till supporten och säga att jag ids inte läsa manualen är ju också lite osmidigt, du kunde väl åtminstone ha ljugit och sagt att du hade läst den men ändå inte fått det att fungera ;)
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av Fredrik j »

Kilowatt skrev:
Vi som var med i första början minns hur det var då - det var verkligen VIP service. Idag är det något annat, troligen mest pga Model 3 och de höga leveransvolymerna helt enkelt.
Leveransvolymerna har ju ökat hos Tesla men dom är ju fortfarande inte speciellt höga i absoluta tal. Det finns ju enskilda återförsäljare av andra märken som levererar bilar i samma takt/omfattning som Tesla gör.
Skriv svar